Cheesecake Skrevet 19. juni 2010 #1 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg gikk på gata i min egen verden ista og plutselig var den en fyr ved siden av meg som begynte å prate til meg. "Hey! Hey you! You are so beatuiful!" osv. Han var en afrikaner med rastafletter og masse gullkjeder rundt halsen. Han strakk ut hånden for å introdusere seg selv og hans kompis som som kom etter. Jeg sa høflig "hei" men fortsatte å gå - og de like etter. Han la ut om hvor flott jeg så ut og hvor høy og lys jeg var. Så begynte han å spørre meg hvor jeg bodde og hva jeg jobbet som og hva jeg skulle. Det hele ble utrolig ubehagelig, og jeg ga utrykk for at jeg ikke hadde tid til å prate, men han kom bare nærmere og nærmere meg, helt oppi ansiktet mitt. Tok meg på armen osv. Tilslutt gikk vi forbi en cafe hvor de skulle inn, og da begynte han å mase etter nr osv. Jeg sa bare at jeg ikke hadde tid og gikk videre. Hele veien hjem var utrolig ubehagelig og jeg følte de fulgte etter meg. Jeg skjønner kanskje at folk i sørligere strøk er mer imøtekommende mot hverandre enn hva feks. nordmenn er, og jeg liker ikke å anta ved første øyekast at de er voldtektsmenn etc. Men de gir meg liksom ikke noe annet valg enn å bli superstressa og redd når de trenger seg inn på den måten. Jeg sier "de", for det er ikke første gang dette har skjedd. Jeg er vanligvis en veldig utadvendt person som gjerne prater med nye mennesker, men et sted går den "intime grensen" for å si det sånn. Det er veldig synd, for de er sikkert bare helt vanlige mennesker, men når de er så påtrengende er det ikke rart man trekker konklusjoner. Har dere opplevd noe liknende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berentsens Skrevet 19. juni 2010 #2 Del Skrevet 19. juni 2010 Slike møter er vanlig. Mener at det var en et tråd om liknende opplevelser her for ikke så lenge siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #3 Del Skrevet 19. juni 2010 Det er dessverre vanlig i Oslo øst og utlendingene voldtar norske kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 19. juni 2010 #4 Del Skrevet 19. juni 2010 Eg ferdast mykje på Oslo øst, og eg har aldri opplevd det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #5 Del Skrevet 19. juni 2010 Det er da ikke bare i Norge dette skjer. Det er normalt, jeg tror de er kontaktsøkende og selvfølgelig liker flotte jenter, hver sin smak På togstasjonen her en dag ventet jeg i kø på skrankehjelp, da en afrikaner kom og virket som han stresset. Jeg sa at han kunne gå før meg hvis han bare skulle kjøpe billett, siden mitt spørsmål kom til å ta litt tid. Jo takk for det sa han, og skulle presentere seg. Jeg sa da navnet mitt, og han fortsatte med ; hvor bor du, jobber du, etc... "Jeg skulle likt å se deg igjen". Det gidder jeg ikke å være med på så jeg sa bare "Nei, det blir det ikke noe av". Vær kald, ikke si at "du ikke har tid", si at du ikke er intr. De får bare tro man er sutrete kvinnfolk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siton Skrevet 20. juni 2010 #6 Del Skrevet 20. juni 2010 Jammen herregud da, hvorfor gjør det så vanskelig for deg selv? Unngå øyekontakt, se en annen vei, gå i bestemt tempo forbi. Så blir du ikke plaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 20. juni 2010 #7 Del Skrevet 20. juni 2010 Og hold fast i veska/lommeboka! Når den ene begynner å ta på armen din, og de er to stk, tenker jeg på lommetyver med en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #8 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg startet den tråden som nevnes over og jeg kjenner meg absolutt igjen i det TS forteller her. Skikkelig ubehagelig opplevelse, rett og slett. Jeg hadde tre ekle opplevelser med menn av afrikansk opprinnelse i løpet av relativt kort tid og etter det har jeg hatt "piggene" ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #9 Del Skrevet 22. juni 2010 Det høres ut veldig ubehagelig ut, men bare for å nevne det, har jeg bodd på Oslo øst i flere år, og aldri vært utsatt for noe sånt (og det handler altså ikke om at jeg ellers sliter med å få oppmerksomhet fra menn ). Jeg har opplevd utenlandske menn som har vist interesse, men da bare på en høflig måte, og ikke mer påtrengende enn etniske nordmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #10 Del Skrevet 22. juni 2010 Typisk utlendinger! Går jeg forbi utlendinggjenger (mer enn 1 person) ser jeg bevisst en annen vei, ser veldig opptatt ut, skriver på mobilen e.l og går raskt forbi så de ikke har sjanse til noen form for kontakt. Får de først øyenkontakt tror de det er fritt frem for å voldta deg (satt på spissen) Dere har vel hørt om hun som smilte til en på bussen og ble voldtatt etterpå fordi han oppfattet det som flørting. Og nei, det er ikke tilfeldig at dette i 99% av tilfelle er afrikanske menn. De har en annen kultur og et annet syn på kvinner enn nordmenn, sånn er det enten antirasister vil det eller ei. Utlendingers måte å sjekke opp jenter på er kvalmende i de fleste tilfeller. (og nei, jeg mener ikke svensker, engelsmenn og andre vestlige. Og nei, det er ikke pga hudfargen men pga oppførselen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 22. juni 2010 #11 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Ja, det skjer ofte. Og jeg er ikke blondt og blåøyd heller, så det er ikke forbeholdt de som ser etnisk norske ut. Det er ikke annet å gjøre enn å ignorere det, vanligvis skjer det ikke noe mer ubehagelig, dessuten er det ofte midt på dagen. De er vant til en annen måte å kommunisere med det motsatte kjønn, det er ikke noe som er farlig. Jeg bare går videre uten å møte blikket deres. Det verste som skjer er at de fortsetter å rope etter meg, eller følger etter meg en stund. No big deal. De gangene jeg har opplevd det, har jeg vært på Grønland. Men det samme har skjedd de gangene jeg har vært i Italia :gjeiper: Det er bare kulturforskjeller. Endret 22. juni 2010 av Airi Chikako Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 22. juni 2010 #12 Del Skrevet 22. juni 2010 Ja, det har jeg opplevd flere ganger. Jeg har ikke opplevd det som truende da det skjer midt på dagen på offentlige steder, men det er jo ubehagelig og plagsomt. Tror du må skaffe deg litt New Yorker-attitude og bare være iskald og bestemt, ikke krympe deg eller være nølende og for høflig. Du oppnår ikke så mye annet med normal folkeskikk enn at de følger etter deg ganske lenge, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 23. juni 2010 #13 Del Skrevet 23. juni 2010 Dere har vel hørt om hun som smilte til en på bussen og ble voldtatt etterpå fordi han oppfattet det som flørting. Hahahaha. Ser ut som om jeg har hatt utrolig flaks jeg da, smiler til fremmede både menn og kvinner både i hytt og pine (lever nemlig etter "Smil til verden og verden smiler til deg!" mottoet) , men jeg har ikke blitt voldtatt.. enda (?) . Opplevde forresten det samme som TS for et par uker siden, synes vel egentlig det var litt smigrende jeg. Han gjorde da vitterlig ikke noe annet enn å være hyggelig, selv om det er unormalt for oss nordmenn å spørre fremmede hva man jobber med / studerer når man møter de på gata er det vanlig i endel andre land. Stikk nesa såvidt ut av fedrelandet så kanskje du får deg en aha-opplevelse.. Eller kanskje du blir voldtatt :o best å være forsiktig med folk som ikke snakker (godt) norsk kanskje, de er stort sett farlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 23. juni 2010 #14 Del Skrevet 23. juni 2010 Opplevde forresten det samme som TS for et par uker siden, synes vel egentlig det var litt smigrende jeg. Han gjorde da vitterlig ikke noe annet enn å være hyggelig, selv om det er unormalt for oss nordmenn å spørre fremmede hva man jobber med / studerer når man møter de på gata er det vanlig i endel andre land. Tror du virkelig det eneste de ønsker er å gi et kompliment for å lyse opp dagen din litt? Det er ikke vanlig hyggelig small talk når man faktisk følger etter noen og kommer med tilnærmelser og skal vite hvor de bor. Det blir for dumt å dra den gamle regla med "kalde ola nordmann drar nisselua godt nedover ørene og er ikke vant med andre kulturer", dette er menn som vil i buksene på deg og ikke respekterer at du ikke er interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 23. juni 2010 #15 Del Skrevet 23. juni 2010 I mitt tilfelle gikk vi tilfeldigvis ved siden av hverandre et stykke på en gangvei, før han tok kontakt og vi småprata litt, han spurte hva jeg studerte, og hvordan jeg syns studiet var osv. Opplevde det ikke som ubehagelig, og når jeg fikk en telefon sa han pent "hyggelig å snakke med deg, ha en fin dag!" og gikk videre mens jeg stoppet for å finne frem mobilen.. Opplevde ikke noe av det folk over her generaliserer og sier at "alle utlendinger er sånn". Men for å generalisere tilbake, de som er verst til å mene at alle utlendinger kun drømmer om å voldta kvinner er vel de samme som tar med seg brunost på chartertur til kanariøyene, og kun drar utenlands fordi sprit og røyk er billig der - ikke for å faktisk få et lite innnblikk i en annen kultur, oppleve hvordan mennesker i andre land er, osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 23. juni 2010 #16 Del Skrevet 23. juni 2010 Jeg kan godt pjatte litt som du gjorde når det faller seg naturlig, men det er en forskjell på det du beskriver og det jeg tenker på. Og forskjellen er ikke at jeg har fremmedfrykt. Det finnes faktisk en grense hvor det går fra å være hyggelig til påtrengende. Folk her har vel ikke påstått at alle utlendinger er sånn, men heller at alle som er sånn er utlendinger. Naturlig nok, det er jo åpenbart kulturforskjeller ute og går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 23. juni 2010 #17 Del Skrevet 23. juni 2010 ja, det har jeg opplevd mer enn en gang. Og da gjelder det bare å komme seg unna i en fart.. Nytter ikke å stoppe opp for å forklare høflig noe som helst til disse folkene som bare kaster seg etter deg som ulver :arrow: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 26. juni 2010 #18 Del Skrevet 26. juni 2010 Ser ikke problemet. Dette er jo ytters sjarmerende og hyggelig når norske jennter raver fulle rundt i syden. Problemet her er nok heller at dere er edu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rød Heltinne Skrevet 29. juni 2010 #19 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg opplever det hele tiden. Øyekontakt eller ikke. Meget ubehagelig, og det gjør meg både sint og redd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lolita___ Skrevet 29. juni 2010 #20 Del Skrevet 29. juni 2010 Har opplevd det ja og det verste av alt de gir ikke opp selvom du aviser de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå