Gå til innhold

sliten, slapp, trett, dårlig mage...lite overskudd

Gjest frk.bekymra

Anbefalte innlegg

Gjest frk.bekymra

Hei!

Min kjære samboer er av den typen som aldri går til legen, ikke snakker om evt helseproblem, og rett og slett er lite villig til å greie ut om problemer/symptomer og "feier det bort". Er ikke noe spesielt overdreven usunn i livsstilen, men er vel bare det man kan kalle ganske likegyldig til helsa. Ignorerer og gidder ikke snakke om/ser ikke problemene og er lite interessert i å "la seg helpe".

Jeg har trålet internett for å prøve å finne ut om og hva som evt kan "feile" han, siden han jo ikke går til legen og får noen diagnose.. Jeg prøver altså ikke å stille diagnose på han her, men vil så gjerne finne ut om jeg klarer å gjøre noe for å hjelpe på formen hans. Evt med mat, vitaminer e.l...

Saken:

Han er i overkant sliten etter min mening. Tiltaksløs og ofte trett. Har hatt/har med jevne mellomrom litt trøbbel med magen. Er magevondt (kan være litt kvalme med, men ikke bestandig), og avføringen er løs. Er på jobb hver dag og står opp tidlig (ca halv 6), men allikevel synes jeg ikke det skulle være helt normalt å sovne i 19-tia på kvelden og duppe seg gjennom kvelden for så å være litteranne våken også legge seg rundt 23-tia og sove til morges. Han kan noen ganger oppfattes litt sur/irritabel også, dette er av og på. Han er ikke kraftig, og ikke tynn heller - en kompakt bygd kar på 1.90 og rundt 90 kg. Men om han skulle "helle noen vei" må det bli mot tynn. Han er absolutt ikke for kraftig iallefall. Ser sliten og trøtt ut synes jeg.

Har lest om både lavt stoffskifte, utbrenthet, irritabel tarm, cøliaki og vitaminmangel.. men jeg klarer liksom ikke å finne noe som "stemmer" helt..

Må legge til at han oppfattes ikke som "syk" i den forstand, kan kanskje høres sånn ut på beskrivelsen, men det er ikke direkte min oppfatelse av ham. Men heller en slags "noe kunne fungert bedre i kroppen enn det gjør"-tilstand.

Som dere skjønner har jeg ikke klart å bli helt klok på alt jeg har prøvd å lese om på nettet, og lurer på om det er noen som kan se for seg hva som KAN være årsaken til slike symptomer? Er det f.eks noe jeg evt kan prøve i matveien som gir mer energi, noe som bør unngås....jeg vet jo at masse frukt og grønt er bra og alt det der...men er ikke så inne på det som jeg sikkert skulle vært. Spiser variert og helt normalt og føler det rekker - men tenker kanskje han skulle hatt en "booster" av ett eller annet :)

Hoff...dette ble langt..er vel ingen som gidder å lese så langt :gjeiper: men er det noen, så hadde jeg satt pris på råd :) får jo litt vondt av han.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte med en gang på cøliaki eller vitaminmangel. Desverre er det vanskelig å finne ut av sånne ting uten å kontakte lege.

Noen mannfolk bør lære seg at en ikke trenger å stå med hull i hodet eller en avsagt fot i hånden før man drar seg til lege.

(Forresten finnes det en "cøliaki-test" på markedet nå. Hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg den kan kjøpes på apotek.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville gjort to ting, i følgende rekkefølge:

1: Piske han til legen. Krevd, forlangt, tryglet, grått, hva som helst. Helsa skal man ikke tulle med, så da er alle metoder tillatt. ;)

2: Om alle prøver viser seg å være normale og legen sier at det ikke feiler han noe, ville jeg prøvd å få han til å legge om kostholdet. Jeg var selv trøtt, uopplagt, alltid vondt i magen, variabelt humør osv inntil jeg begynte på lavkarbo. På ei uke eller to var problemene borte. Sukker og hvitt mel er som kryptonitt for meg. På lavkarbo kan han spise så mye kjøtt/fugl/fisk/bacon som han bare orker, men han må droppe brød, poteter, pasta, ris og sukker. En lavkarbo-light han kan prøve er Fedon Lindberg, da kan man fortsatt spise litt fedonbrød og pasta så lenge det er av den grove sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...