Sasha Sasha Skrevet 14. juni 2010 #1 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei jeg har problemer med en fot. Jeg var i en rideulykke da jeg var 11. Jeg hoppet hinder med hesten til en kompis og falt av på vei over hinderet og hesten landet midt på leggen min. Foten min hovnet opp og ble både svart, gul, lilla, grønn osv. Leggen hovnet opp og så sank hevelsen ned i foten og foten ble så stor at jeg ikke kunne få på sko.. Jeg bodde hos tante og onkel og de bare kjeftet på meg og mente at såpass burde jeg tåle. Helsesøster og skole mente dette bare var noe jeg diktet for å få oppmerksomhet da faren min hadde dødd i ei tragisk ulykke noen år tidligere. De så på foten men de sa bare slikt som at det var midt problem og ikke deres. Jeg er ikke ung lenger nå men jeg har prøvd og gått til legen med foten flere ganger fra og med da jeg fylte 18. Men legene har alltid vært skeptisk, hvorfor kommer du med dette først nå? Nå som du alt har ventet i så mange år kan du vel vente litt til det er så lange køer i fylket så jeg henviser deg ikke nå.. Jeg har lyst til å bli henvist til røntgen og jeg har skiftet lege flere ganger men de er så skeptisk til å henvise meg... Nå sist gang jeg var hos lege skjerte det seg helt og jeg begynte og gråte og legen ville ikke se på foten for hun mente at det ikke var sant. Nå er jeg faktisk veldig nervøs for å dra til legen igjen… Problemet med foten er at den plutselig kan gjøre sinn sykt vondt om jeg for eksempel legger dyna feil oppå foten kan det plutselig gjøre veldig vondt eller om jeg har hatt på en bukse som er trang i leggen på jobb kan foten plutselig begynne å gjøre fryktelig vondt når jeg kommer hjem… Ofte klør det inni foten på en måte. Men det går greit og gå på den om en har gode sko og ingenting kommer borti.. Men nå de siste årene har jeg hatt en del problemer med foten jeg tror det er fordi jeg er veldig lei av slengbukser og jeg jobber i barnehage og det er lett for at noe eller noen plutselig kommer borti foten min… De kommer ikke hardt borti foten men et bittelite trykk er mer en nok om det treffer på riktig plass. Jeg vet ikke hvorfor jeg har problemer med at jeg ikke blir godtatt av leger kanskje jeg er litt for direkte jeg har vondt i foten min slik og sånn og det skjedde slik og slik og jeg har derfor lyst til å få den undersøkt… Blir glad for alle svar og kommentarer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #2 Del Skrevet 14. juni 2010 Har du veldig dårlig økonomi, eller kan du tåle en forholdsvis dyr legeutgift? Jeg tenker at i sånne tilfeller er det likegreit å gå privat, selvom det er dyrere enn offentlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasha Sasha Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 14. juni 2010 Har du veldig dårlig økonomi, eller kan du tåle en forholdsvis dyr legeutgift? Jeg tenker at i sånne tilfeller er det likegreit å gå privat, selvom det er dyrere enn offentlig Jeg har råd til å betale for det privat for å bli henvist til undrsøkelse av foten. Er det lettere og bli henvist privat? Og huff gruer meg så fryktelig til å dra til legen igjen hun siste legen var så fæl lurte på o jeg hadde bevis på at en hest hadde trakket på foten... Bilder ec men det hadde jeg ikke så spurte jeg henne om hun kunne se på foten og det hadde hun ingen interesse av for det tok for mye tid... Ganske bortkastede penger, å betale for at noen faktisk henviser meg eller ser på foten anser jeg som å være verdt pengene når jeg har katet bort pen ger på og snakke med en lege som faktisk tar seg tid. Men nå er jeg nesten så nervøs at jeg ikke vil til legen i hele tatt samme hvor store problemene er med foten. Men det er jo ganske tåpelig og plages av og ha vondt i foten om det kanskje er går an og fikse. Det verste er vel at det masse ting jeg ikke vil gjøre pga foten som at jeg for eksempel vegrer meg for å besøke ei venninne fordi hun har bitteliten puddellignende hund som kan komme til å dulte borti leggen min... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #4 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg synes du bør manne deg opp og koste på deg en privat undersøkelse, slik går jo ikke ann å gå. Kan annbefale Volvat og Hjelp24. De er seriøse og flinke. Det er lov å ta med seg en venninde (eller noen andre du kjenner godt) om du føler det litt tryggere. Det er også en effektiv måte å få legen til å stramme seg litt opp, for er dere to er det vanskeligere å avvise passienten også. Det som er lurt da er at du informerer venninden din på fårhånd om hva du skal inn til legen din for, hvordan uhellet skjedde og hva du vil oppnå hos legen. Det som også kan vere lurt er at du forbereder deg til legetimen. Skriv ned på et A4 ark der du lager til spørsmål og svar som beskriver smerten. Når skjedde uhellet ? Når var du hos lege og hva ble gjort like etter uhellet ? Beskriv smertene, hovenhet, farge like etter uhellet : Hvor lenge varte det før hevelse, farge gikk over ? Har plagene vært konstante eller varierende i løpet av årene som har gått ? Har du vert til behandling med plagene ? Hvilke type behandling ? Hvordan virket behandlingen ? Forklar hvordan du opplever plagene i dag ? Beskriv hvordan plagene påvirker værdagen din i dag : Er du flink til å tegne en liten skisse av foten din, (eller en kan finne en tegninger av en fot på nettet) kan du tegne en fot hvor du markerer hvor smertene er. (OG viktigst av alt ) ØNSKET MÅL MED LEGETIMEN - Eks. MR, Rønken. Senere bør du antakelig få time hos Ortopedspesialist som har greie på ben og muskelatur. Har du nedsatt følighet eller brenning, prikking/kribling og følelsesløse partier i foten bør du og bli vurdert hos en Nevrolog. Disse besrkivelsene er noe du kan gi til legen, slik at du er helt sikker på at de har fått med seg hva du sier og hva du ønsker å få undersøkt. Og har du det på papiret, så slipper du sitte å tegne og forklare så mye selv hos legen også. + at legen ser at du er godt forberedt. Synes det er helt forferdelig at du skal gå så lenge med slike smerter. Dette bør du ta tak i å få gjort noe med så raskt som mulig. Betaler du selv privat for MR bildet kan en komme inn stort sett i løpet av en uke. (Husker ikke prisen nøyaktig med er nok på noe under 2000,-kr) (volvat har egen nettside med oversikt over ventetider og prisliste http://www.volvat.no/ PS. Skulle det vise seg at du HAR en skade i foten din som burde ha vært gjort noe med for mange mange år siden og er blidt avvist av flere tidligere leger. Vil jeg råde deg til (når du har fått ordnet på dette og trent deg opp igjen) å klage inn og søke om passientskadeerstatning for "forsinket diagnose og behandling". + at legene du har vært til som har avvist deg burde blidt klaget inn til helsetilsynet. For slik skal jo ikke ting fungere . Ikke gi deg, stå på selv om det kan vere slitsomt. Ønsker deg lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #5 Del Skrevet 14. juni 2010 Gå til privat lege. Viser det seg at du har rett og foten er skadd, kontakter du pasientsskadeerstatning og saksøker dem. DET hadde jeg gjort om noe latt meg gå med brukket for i mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #6 Del Skrevet 14. juni 2010 P.S En av grunnen til at legen antakelig er skeptisk til å undersøke deg nå -kan- vere forde de er redd for at de vil finne noe nå. Da må de vedkjenne seg at den legen du går til nå og tidligere lege har gjort en feil. Å vedkjenne seg at feil er blidt gjort kan være -tung- å svelge. En annen grund det -kan- også vere at det desverre også er mange som kommer til legen med "ullne" symtomer, plager og uklare diagnoser BARE forde de ønsker å få sykemelding og eneste mål er å bli ufør. En blir på en måte "dratt under samme kammen" selv om en har et eneste ønske om å gjøre det en kan for å finne ut av ting slik at en kan bli bra igjen. Synes det er regelrett dustete sagt av legen å spørre etter bevis/bilde av uhellet. Hven i all verden har vel kamra fremme for å ta bilde når uhellet er skjer og like etterpå. Er jo ikke det en tenker på akkurat der og da. Hilsen gjest fra 15:46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #7 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg har råd til å betale for det privat for å bli henvist til undrsøkelse av foten. Er det lettere og bli henvist privat? Og huff gruer meg så fryktelig til å dra til legen igjen hun siste legen var så fæl lurte på o jeg hadde bevis på at en hest hadde trakket på foten... Bilder ec men det hadde jeg ikke så spurte jeg henne om hun kunne se på foten og det hadde hun ingen interesse av for det tok for mye tid... Ganske bortkastede penger, å betale for at noen faktisk henviser meg eller ser på foten anser jeg som å være verdt pengene når jeg har katet bort pen ger på og snakke med en lege som faktisk tar seg tid. Men nå er jeg nesten så nervøs at jeg ikke vil til legen i hele tatt samme hvor store problemene er med foten. Men det er jo ganske tåpelig og plages av og ha vondt i foten om det kanskje er går an og fikse. Det verste er vel at det masse ting jeg ikke vil gjøre pga foten som at jeg for eksempel vegrer meg for å besøke ei venninne fordi hun har bitteliten puddellignende hund som kan komme til å dulte borti leggen min... Du trenger ikke henvisning, og det er også mye mindre ventetider (det posiive med privatklinikker!) Du kan finne en klinikk i nærheten av deg (søk litt rundt på nett,og spør evt her inne om noen har erfaring med klinikkene du velger. er ikke alle som er like seriøse og flinke!), også ringer du og bestiller time til røntgen Kan godt forstå at du gruer deg til å gå til legen igjen når du møter slike holdninger! Hva skjedde med å respektere pasientene og gjøre en grundig jobb? *sukk* -gjesten du siterte- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosteskaft Skrevet 14. juni 2010 #8 Del Skrevet 14. juni 2010 Når du neste gange er hos legen, så beskriv kort og presist hva som er feil. Hvor det gjør vondt, når det er vondt, hvor ofte etc. Og så ber du om henvisning til ortoped, om så bare for at du skal få bekreftet at ingenting er galt. For det er jo det beste. Og OM det er noe galt, så greit å vite og eventuelt få fysioterapi for å styrke foten. Forøvrig så høres det ikke ut som at du har brekt foten, for da kan du ikke gå på foten og det er SVÆRT smertefull. Uten at jeg er fagperson i det hele tatt... Men meget mulig en sene har fått seg en kraftig smell, da kan en fysioterapaut hjelpe deg med øvelser og lignende for å gjøre foten sterk igjen. Uansett burde jo legen henvise deg og undersøke foten. Om så, som nevnt, å få bekreftet at ikke noe er galt med foten idag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå