Gjest Anonym Skrevet 13. juni 2010 #1 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg kan starte med å ramse opp symptomene mine: * Trett, aldri opplagt. Til tider så tung i kroppen at den minste ting er et ork. * Sår/hes stemme hele tiden * Ofte kvalm * Til tider svimmel * øresus, fått diagnosen tinitus * hevelse i hender og føtter av og til * problemer med fordøyelsen; enten forstoppelse eller akutt diare - dette er regelmessig/alltid tilfelle. * fryser lett, med vekselsvis svette ved den minste ting. Har områder på kroppen der det er kronisk kald hud * DET VERSTE: jeg mistet til mine store fortvilelse veldig mye av håret for et par år siden, men dette stopper bare ikke mister fortsatt masse hår i perioder som stadig kommer tilbake, det rekker aldri å vokse seg tykkere igjen * Verker/ vondt i muskler og ledd * Det er veldig vanskelig å konsentrere seg, og å huske som jeg gjorde før. Dette er det jeg kommer på nå.. Det eneste som er "problemet" mitt, er at jeg ikke er overvektig eller da har gått opp noen kilo. Det virker som om alle automatisk avfeier meg på grunn av dette! Verdiene mine er: S-Fritt T3: 5,5 (3,6-6,0) S-Fritt T4: 14 (10-23) Jeg ligger visst da i nedre normale område...og da får jeg beskjed om at jeg kan IKKE ha lavt stoffskifte, og at jeg heller ikke får prøve medisiner. Kan dere hjelpe meg med råd eller tips? Begynner å bli ordentlig frustrert, sliten og lei meg over å få null hjelp etter mange år med dette:( Det skal nevnes at min mor også har lavt stoffskifte. På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #2 Del Skrevet 13. juni 2010 Et normalområde er generelt. Det trenger ikke å være ditt normalområde. Synes det mangler noen prøver da. Min lege har sagt at THS skal ligge på rundt 1 - 1,5 hos meg. Da jeg ringte legekontoret så sa legesekretæren at prøvene var fine og at THS lå på 0,22. Det såkalt normalområde starter på 0,2 der jeg tar prøvene mine. Det nyttet ikke å si at min lege hadde sagt at jeg burde ha en høyere verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2010 #3 Del Skrevet 13. juni 2010 Et normalområde er generelt. Det trenger ikke å være ditt normalområde. Synes det mangler noen prøver da. Min lege har sagt at THS skal ligge på rundt 1 - 1,5 hos meg. Da jeg ringte legekontoret så sa legesekretæren at prøvene var fine og at THS lå på 0,22. Det såkalt normalområde starter på 0,2 der jeg tar prøvene mine. Det nyttet ikke å si at min lege hadde sagt at jeg burde ha en høyere verdi. Takk for svar! Ja, det samme her ser jeg! TSH begynner på 0,20 - 4,0 hos disse og, jeg har visstnok 1,6! Jeg har og blitt offer for disse generelle normalområdene..:S men hva gjør man..?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #4 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg har og blitt offer for disse generelle normalområdene..:S men hva gjør man..?? Man går til en privat lege, hvis man har råd til det. Type dr. Oftebro, Balderklinikken eller lignende. Der får man visstnok oppfølging som går på tvers av normalområdene. Ellers får man bare godta at en god del leger ikke evner å se utenfor disse gitte normalverdiene, som feks. klinisk bilde. Å lese om deg var som å lese om meg selv, og jeg har også verdier (såvidt) innenfor normalen. Jeg hadde imidlertid lavere T4 og høyere TSH enn deg TS, men det var akkurat innenfor normalen begge to, så da fikk jeg beskjed fra legen om at jeg ikke hadde hypothyreose "hos henne", men at mange andre leger sikkert kunne gjort noe med det, på grunn av symptomer o.l. Tror jeg må finne en ny lege, om jeg ikke blir bedre snart :gjeiper: Når på dagen tok du prøvene, forresten? Har hørt at feks. TSH har en ganske drøy døgnvariasjon, der man generelt har den høyeste verdien tidlig om morgenen, og at den kan synke ganske drøyt i løpet av dagen. I tillegg skal man helst faste før man tar disse prøvene. Mine prøver ble tatt en kort stund etter at jeg hadde spist stor, sen lunch, ganske sent på dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 13. juni 2010 #5 Del Skrevet 13. juni 2010 innenfor normalen kan være mye. Om vi sier tallet 2. er normal verdi,men for DEG er det høyt.Selv om du da er innenform det normale,er denne verdien før høy for deg. Om du har symptomer ,hvorfor kan ikke legen la deg f.eks teste ut medisiner for et periode og se om det faktisk fungerer for deg? Det som er irriterendes er at vi alle er ulike,så slike "normale"verdier er ikke alltid riktig. Temperatur f.eks der er det variasjoner ,noe legene endelig har godtatt.Før når en fortalte legen at jeg har 36.6 som normal temp,fikk en beskjed at det er feil.Alle hadde 37 grader. bare en tanke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #6 Del Skrevet 13. juni 2010 Ja, det er dessverre fortsatt en utbredt tro på at alle mennesker fungerer likt, som om vi alle var maskiner med lik programmering. Men vi er veldig ulike, på mange områder. Jeg tror at den største "oppdagelsen" som vil avsløres av vitenskapen de nærmeste årene er hvor forskjellige vi faktisk er, og at "normalen" ikke finnes. Gjennomsnitt ja, men ikke normal. Be legen om å få testet ut medisiner, som foreslått over her. Får du ikke det ville jeg byttet lege. Hilsen ei som aldri har klart å få en lege til å forstå at hun er totalt utslått av feber ved 38 grader. Har til vanlig en temperatur på 35,5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå