Gå til innhold

Generell Studiekompetanse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er 23, er alenemor med ett barn på 3, har fullført GK formgivning, GK Økonomiske Adm fag og bestått fagkrava utenom samfunnsfag.

Noen som vet om jeg trenger mer en bestått samfunn for å få generell studiekompetanse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nå kan det hende jeg er helt på jordet, men du trenger vel timene fra alle allmennfag som er på vk1 og vk2 også, eller er det jeg som har misforstått kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du bare har bestått GK? Mulig jeg er dum, men jeg forsto det som om du kun har bestått grunnkurset, og da må du ha vk1 og vk2 for å få generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha GK og vk1+2 - eller tilsvarende utdanning for å få generell studiekompetanse... Slik jeg har fortått det da.

Suz :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, meg igjen!

Jeg har tatt norsken både for vk1 og vk2, altså, alle almennfaga er tatt utenomm samfunnsfag, Trenger bare samfunn for å bestå fagkrava til generell studiekompetanse, det vet jeg med sikkerhet. Det jeg derimot ikke vet er om min alder og livserfaring har noe å si, må jeg ha jobbet noe tidligere. Har bare hatt deltidsjobber og vikariater tidligere.

Har oppdragelser av unger noe å si?

Har hørt så mye forskjellig, blir heilt forvirra :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For å få studiekompetanse kan jeg ikke tenke meg at du trenger å ha jobbet og slikt, men for å få realkompetanse, må du ha jobbet så og så lenge for å få tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Sakset fra Sonans PrivatGymnas:

"Hvis du til sammen har fem års yrkeserfaring, omsorgsarbeid eller annen bestått utdanning etter grunnskolen, kan du få generell studiekompetanse ved å ta de seks minstekravsfagene. De seks fagene er:

Norsk (GK, VK 1 og 2)

Engelsk (GK)

Samfunnslære (VK 1)

Nyere historie (VK 2)

Matematikk (GK)

Naturfag (GK)"

Du kan jo ringe dem og høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med omsorgarbeid?

Omsorgsarbeid tror jeg er det samme som hjelpepleier, eller tar jeg helt feil??

Omsorgsarbeid er også et felles begrep for sykepleie, alle yrker der en har omsorg som hovedoppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ringte og hørte.

Omsorgsarbeid er f.eks hvis du har foreldreansvaret for egne barn.

Tusen takk for for linken lekeball, hun skulle ringe meg opp igjen og forklare alt jeg lurte på(hadde en annen på linjen).

Nå ble jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hun ringte, tar jeg samfunnsfag nå, så har jeg alt på plass til våren!!!

Høgskolen here I come.

Er så glad at sommerfuglene i magen vil ingen ende ta :hoho:

TAKK TAKK TAKK KJÆRE LEKEBALL!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forhøre deg om hvor mange timer du mangler. Selv har jeg gått grunnkurs og Vk1 på formgiving, og tar nå allmennfaglig påbyggning. For å få generell studiekomptanse så må du ha en spesiell sum timer tilsammen gjennom 3 år på videregående. Jeg tror det er noe sånt som dette:

Norsk: 14 timer

Engelsk: 6 timer

Naturfag: 5 timer

Gym: 6 timer

Matte: 5 timer

Nyere historie: 4 timer

Du må også helst studieretningsfag utenom disse. Samfunnsfag blir regnet som et av studieretningsfagene, sammen med språk, biologi, kjemi osv... De som har fagbrev slipper studieretningsfag for å få generell studiekompetanse. Gå til en skole som har allmennfaglig påbyggning og forhør deg om hvilke fag du mangler. Disse kan du kanskje ta opp som privatist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva menes med omsorgarbeid?

Omsorg for egne barn teller som omsorgsarbeid. Høres ut som om generell studiekompetanse er i boks hvis du bare får tatt samfunnsfag.

Husk å sjekke om det er spesielle tilleggskrav til studiet du vil søke på da, så kan du eventuelt klare å få tatt det/de fagene du trenger i tillegg hvis det er nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...