Gå til innhold

TANNHELSEN DIN

48 stemmer

1. 1. Hvor ofte går du til tannlegen

• To ganger per år
      3
    • En gang per år
      27
    • Annen hvert år
      8
    • Hvert tredje år
      5
    • Sjeldnere
      5
  2. 2. Hvor mange hull har du hatt

• Ingen
      17
    • 1-2
      9
    • 3-5
      5
    • Flere enn 5
      17

Fremhevede innlegg

Gjest Marlo
Skrevet

Man må jo ikke ta 500 kr av de pengene man får DEN måneden.

Om man går til tannlegen en gang i året så betyr det at man kan legge til side 40 kr hver mnd sånn ca - det burde de fleste ha råd til.

I tillegg så kan man ske NAV om støtte dersom man har så dårlig råd.

Søkte selv om støtte når jeg hadde det som verst, og de betalte tannlegeregningen min.

Jeg går hver gang jeg får innkallelse, som er 1 gang hvert år.

Hadde mye hull når jeg var yngre, men ikke hatt hull de seneste 6-7 årene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må jo ikke ta 500 kr av de pengene man får DEN måneden.

Om man går til tannlegen en gang i året så betyr det at man kan legge til side 40 kr hver mnd sånn ca - det burde de fleste ha råd til.

I tillegg så kan man ske NAV om støtte dersom man har så dårlig råd.

Søkte selv om støtte når jeg hadde det som verst, og de betalte tannlegeregningen min.

Prisen for selve sjekken skal man alltids klare å spare seg opp ja, men det blir straks verre hvis det er noe som skal gjøres. Studenter har heller ikke rett til støtte fra NAV, så da er man like langt.

Skrevet

Jeg er snart 32 år, hadde ingen hull fram til i fjor da fikk jeg et hull i en visdomstann. Går til tannlegen en gang i året.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis slik at man ikke føler at man har råd, men at man faktisk IKKE har råd. Hva skal man da gjøre? Ta opp lån?

Problemet er jo at det blir ikke billigere av å vente. Hvis du ikke har råd til 1000 kroner for en sjekk nå (og som kanskje i verste fall ender med at du har et lite hull som bores, fylles og ferdig med det), og velger å la være å gå til tannlegen på 5-6-7-8 år, hvordan skal du da plutselig få råd til 10 000 kroner for en rotfylling og krone (som faktisk ikke er utenkelig at kan skje hvis du lar et hull utvikle seg skikkelig). Jeg synes også det er svindyrt hos tannlegen, en 10 minutters sjekk koster en tusenlapp og det når man ikke har noen hull, men når det gjelder tannhelse så går jo ikke problemet bort av seg selv. Tvert i mot blir det større og større og prisen for å fikse problemet blir mye mye dyrere enn om man bare hadde fått det gjort tidlig.

Skrevet

Det er faktisk litt billigere for meg å vente til jeg kan ta masse på en gang. Gjennom samskipnaden får jeg refundert 75% hvis jeg bruker over 3000 kr på helsa mi i løpet av et år. Jeg vil ikke si at det er grunnen til at jeg har ventet, men det er jo godt å vite når man plutselig MÅ til tannlegen og det blir svindyrt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

uff, jeg har slitt med tannlegeskrekk i alle år. Og det vil også si at det er endel år siden sist.. eller nesten da. Jeg bestemte meg tidligere i vår at jeg bare skulle hoppe i det, fant en tannlege som var spesialist på pasienter med tannlegeskrekk og det gikk kjempebra.. Sist gang jeg var hos en tannlege ble jeg lagt i narkose!!

Det som overrasket meg var at etter så mange år uten å ha vært hos en tannlege så hadde jeg bare to små hull, men jeg hadde to knekte fyllinger. De to hullene ble fikset på en tannlege time. etter det fikk jeg to timer for å sette på en krone på den ene jekselen der det var en knekt fylling... og nå neste torsdag skal jeg inn igjen for å sette på krone på den siste jekselen som hadde en knekt fylling...Det blir riktignok noen tusenlapper, men det er verdt.. lever heller på vann og brød enn å slite med dårlige tenner.. :)

og tannlegeskrekken.... etter å ha hatt de timene jeg har hatt med mine nye tannlege så er jeg neste kurert... makan til utrolig hyggelig og flink tannlege skal man lete lenge etter :)

hvor går du, postit?

Skrevet

I Bergen finnes det enkelte tannklinikker som har gratis sjekk for studenter.

Jeg går minst en gang i året, flere hvis det er noe ekstra. Har kun hatt et begynnende hull èn gang.

Skrevet

Går annahvert år, har fått beskjed om at det ikke er nødvendig for meg å komme oftere. Har aldri hatt hull, har perfekt tannstilling (i følge tannlegen), og det mest ekstreme jeg har gjort er å fjerne litt tannstein.. Men nå spiser ikke jeg sukker/raske karbohydrater da, og drikker aldri syrlige drikker. Så det er vel derfor. :)

Liker å gå til tannlegen, har alltid gledet meg til det, sikkert fordi jeg alltid får skryt. (Liker å få skryt..) :lur:

Skrevet

Går annahvert år, har fått beskjed om at det ikke er nødvendig for meg å komme oftere. Har aldri hatt hull, har perfekt tannstilling (i følge tannlegen), og det mest ekstreme jeg har gjort er å fjerne litt tannstein.. Men nå spiser ikke jeg sukker/raske karbohydrater da, og drikker aldri syrlige drikker. Så det er vel derfor. :)

Liker å gå til tannlegen, har alltid gledet meg til det, sikkert fordi jeg alltid får skryt. (Liker å få skryt..) :lur:

:tommelopp:

• 3 uker senere...
Skrevet

Går til tannlegen én gang i året, hatt ett hull (for fem år siden).

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...