Gå til innhold

TANNHELSEN DIN

48 stemmer

1. 1. Hvor ofte går du til tannlegen

• To ganger per år
      3
    • En gang per år
      27
    • Annen hvert år
      8
    • Hvert tredje år
      5
    • Sjeldnere
      5
  2. 2. Hvor mange hull har du hatt

• Ingen
      17
    • 1-2
      9
    • 3-5
      5
    • Flere enn 5
      17

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I dag var jeg hos tannlegen. Hadde null hull og av nysgjerrighet lurer jeg på hvor ofte du går til tannlegen og hvor mange hull du har hatt.

Selv går jeg en gang i året og har aldri hatt hull.

Endret av The Kitten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gang i året, og har hatt nok av hull. Vet ikke om det er pga spyttet mitt eller hva det er, for jeg er nøye med puss og å ikke spise mellom måltider. Skikkelig plagsomt!

Skrevet

Nå er det over 3 år siden jeg var hos tannlegen sist. Jeg har rett og slett ikke tatt meg råd til det, den fattige studenten som jeg er. :sjenert: Det er sjelden jeg er hos tannlegen og IKKE har hull.

Skrevet

I år har jeg faktisk vært hos tannlegen 6 ganger. Men det er to ting; jeg knakk en bit av en fortann og måtte inn og fikse det. Så var jeg hos tannpleieren på rutinesjekk. Da hadde jeg et stort hull. Kom til tannlegen, midlertidig fylling, så fikk jeg tannverk i den tannen. Ny midlertidig fylling. Så for jeg inn og rotfylte tannen, og det tar to ganger. Så, der var det mange tannlegetimer og en god del tusenlapper.

Forøvrig har jeg kun hatt to hull.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tennene mine er dessverre ganske ødelagte etter ti år med spiseforstyrrelser.. :tristbla:

Skrevet

Årlig kontroll.

Har vel noe begynnende hull, men har aldri hatt så store hull at det har blitt gjort tiltak.

Skrevet

Jeg går til sjekk minst en gang i året, men finner de noe blir det jo flere. Jeg er usikker på hvor mange hull jeg har hatt, fordi jeg har fått fikset de samme hullene flere ganger på grunn av dårlig arbeid av tidligere tannleger. Men jeg tror jeg har hatt flere enn 5 hull. Jeg tar godt vare på tennene mine, pusser godt minst to ganger om dagen, bruker tanntråd og fluorskyll hver dag, men allikevel får jeg hull.

Skrevet

uff, jeg har slitt med tannlegeskrekk i alle år. Og det vil også si at det er endel år siden sist.. eller nesten da. Jeg bestemte meg tidligere i vår at jeg bare skulle hoppe i det, fant en tannlege som var spesialist på pasienter med tannlegeskrekk og det gikk kjempebra.. Sist gang jeg var hos en tannlege ble jeg lagt i narkose!!

Det som overrasket meg var at etter så mange år uten å ha vært hos en tannlege så hadde jeg bare to små hull, men jeg hadde to knekte fyllinger. De to hullene ble fikset på en tannlege time. etter det fikk jeg to timer for å sette på en krone på den ene jekselen der det var en knekt fylling... og nå neste torsdag skal jeg inn igjen for å sette på krone på den siste jekselen som hadde en knekt fylling...Det blir riktignok noen tusenlapper, men det er verdt.. lever heller på vann og brød enn å slite med dårlige tenner.. :)

og tannlegeskrekken.... etter å ha hatt de timene jeg har hatt med mine nye tannlege så er jeg neste kurert... makan til utrolig hyggelig og flink tannlege skal man lete lenge etter :)

Skrevet

Drar hver gang jeg får brev i posten- er ikke det hvert andre år tro?

Har ikke hatt hull siden jeg var barn, det vil si- over ti år siden jeg hadde hull sist:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er det over 3 år siden jeg var hos tannlegen sist. Jeg har rett og slett ikke tatt meg råd til det, den fattige studenten som jeg er. :sjenert: Det er sjelden jeg er hos tannlegen og IKKE har hull.

Det blir fort dyrt å spare den femhundrelappen hvert halvannet år. Så fattig er du IKKE.

Skrevet

Det blir fort dyrt å spare den femhundrelappen hvert halvannet år. Så fattig er du IKKE.

Men når man vet at det som regel blir mer enn 500 kr da? Etter regninger er betalt har jeg 2500 kr å leve for resten av mnd, 500kr ++ er en stor del av det. Tenker jeg skal ta meg råd til høsten, da har jeg forhåpentligvis fått litt lønn i løpet av sommeren.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

++++ for borring og bedøvelse. Evt fyllinger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heh. Du er bra dum hvis du utsetter slike nødvendigheter.

Skrevet

Men nå er det faktisk slik at for mange oss blir det betydelig dyrere enn 500 kr. Så jeg skjønner faktisk godt at enkelte prioriterer bort tannlege, selv om det selvsagt er dumt. Sist jeg var hos tannlegen måtte jeg ut med over 6000 kroner (krone), og hadde det ikke vært for at mamma og pappa kunne hjelpe meg med regningen hadde jeg ikke hatt mulighet til å fikse opp den tannen.

Gjest Niema
Skrevet

Årlig kontroll, aldri hatt hull. Og jeg spiser masse mellommåltider ;)

Skrevet

Mener jeg får innkallese omtrent hvert halvannet til andre år.

Har hatt et lite hull i en melketann for ørten år siden, ellers ingen hull. Dog vært mye til tannlegen/spesialist på grunn av regulering i ungdomsårene etc.

Fornøyd med sterke tenner!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

De fleste blir innkalt en gang i året og en vanlig undersøkelse koster nesten 1000 kr hos min tannlege. Rådyrt!

Har man ikke plager så prioiterer man andre ting om man må, det er vel ikke så vanskelig å forstå?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man merker ofte ikke tannplager før det faktisk gjør vondt - det er grunnen til regelmessige sjekker.

Hvis dere er villige til å betale det seksdobbelte fordi dere ikke føler dere har råd til check-ups er dét deres problem.

Skrevet

Hvem har sagt det er ditt problem? :klø:

Skrevet

Man merker ofte ikke tannplager før det faktisk gjør vondt - det er grunnen til regelmessige sjekker.

Hvis dere er villige til å betale det seksdobbelte fordi dere ikke føler dere har råd til check-ups er dét deres problem.

Det er ikke nødvendigvis slik at man ikke føler at man har råd, men at man faktisk IKKE har råd. Hva skal man da gjøre? Ta opp lån?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...