carinapija Skrevet 10. juni 2010 #1 Del Skrevet 10. juni 2010 Vi bor ned med sjøen. Og fuglen "kjell" har lagt sine flotte egg på ett skjær rett nedenfor her. Men når floa kommer, så blir skjæret over flommet med vann. Foreldrene driver da å svømmer rundt helt til det blir fjæra, så de kan ligge å ruge på eggene igjen. Jeg lurer da på om det fortsatt er noe liv i eggene, å om vi da kan flytte reiret på land, så de har en sjanse til å overleve? Hadde jo vært fint med Kjell unger rundt her i sommer :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 10. juni 2010 #2 Del Skrevet 10. juni 2010 Burde ikke flytte på redet. Da vil de færreste fugler ha noe mer med det å gjøre og du ødelegger bare mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carinapija Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 10. juni 2010 Ja, jeg har også hørt det. Men nå i det siste har det vært så mye om at man kan flytte på egg. Siden forskere og andre rører jo eggene, å tar temperatur, å setter på sånn ring på føttene til fule ungene når de er ny klekket. Og jeg tenkte at det er jo bedre at det er en liten sjanse for at moren kommer tilbake, enn at ungene drukner? er det ikke det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 10. juni 2010 #4 Del Skrevet 10. juni 2010 Dersom reiret og dermed egga ligg under vatn så lenge det er flo så er vel det ikkje mykje liv i dei fugleungane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 10. juni 2010 #5 Del Skrevet 10. juni 2010 Og namnet på fuglen er tjeld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carinapija Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Herregud.. har det noe å si hvordan jeg uttaler fuglnavnet? Her prøver jeg å redde fugleliv? å du klager på at jeg skriver KJELL.. get a life.. Endret 10. juni 2010 av carinapija Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 10. juni 2010 #7 Del Skrevet 10. juni 2010 Du kan jo forsøke, men ta i det minste på deg plastikkhansker for å få minst mulig "menneskelukt" på eggene/redet. Problemet kan være at om redet blir flyttet at foreldrene som sagt ikke vil ha noe med eggene å gjøre. Ikke bare fordi du har tatt på dem, men fordi redet ikke er der det var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 10. juni 2010 #8 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes vel egentlig du skal la redet være i fred, og la fuglene ordne opp selv. Men du kan ta kontakt med noen lokale ornitologer og høre hva de mener? (hjemmesiden til norsk ornitologisk forening er http://www.birdlife.no/ ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carinapija Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 10. juni 2010 Tenkte det var bedre om jeg flyttet dem bare noen meter, er ikke så langt til land. For det er jo bedre at det er en sjanse at de overlever og at moren kanskje tar det tilbake, enn at det er 0% sjanse for at de overlever og at de drukner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. juni 2010 #10 Del Skrevet 10. juni 2010 Er du sikker på at reiret havner under vann, da? Det virker litt merkelig på meg at egg som er lagt slik at de havner under vann ved høyvann, skulle fortsette å ligge der, etter at de har vært utsatt for skvalping og bølger. Det er i det hele tatt merkelig at reiret har havnet slik, for tjelden er ganske påpasselig med å legge reiret over tidevannssonen. Tjelden legger for det meste eggene rett på bakken, så det kommer ikke til å være noe egentlig reir å flytte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carinapija Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 10. juni 2010 Ja, det er under vann. Og det er ikke nå mye bølger her. For det ligger inne i en slags "innhuk".. Jeg vet at de ofte legger eggene sine rett på bakken. Så det er litt rart, så jeg vil så gjerne hjelpe til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 11. juni 2010 #12 Del Skrevet 11. juni 2010 Dette er kjent. Flytt eggene litt av gangen, helt til de ligger tørr. Sjøfugl skyr ikke eggene eller ungene for den saks skyld hvis du rører på dem. Det trenger du ikke være redd for. Om det er liv i eggene vet jeg ikke, tror den kritiske perioden er etter at utviklingen er startet. Vi har flyttet eggene til tjelden, det gikk fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 18. juni 2010 #13 Del Skrevet 18. juni 2010 Hvordan gikk dette, ts? Håper det går bra med fuglene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå