Gjest care Skrevet 23. september 2003 #1 Del Skrevet 23. september 2003 Dagbladet Jeg er sjokkert! Synes du det er verre å være utro enn å spise sjokolade :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 23. september 2003 #2 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg leste det og er enig med deg - dette er helt forferdelig. Men der ser vi hva verden gjør med oss. Jeg synes selvsagt ikke at det er verre å spise en sjokolade enn å være utro - jeg skjønner ikke at det overhode kan sammenlignes en gang - men det er meg da. Det er samtidig mye riktig som står her, jeg kjenner folk jeg, og har jo sett det her inne også, at man tror det "bare" er å slanke seg - spise mindre, trene mer... og så tenker man ikke på hva det hele kommer av og at ting kanskje ikke alltid er som de ser ut... selvsagt er dette kommentarer fra folk som aldri har passert strl 40 på BikBok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. september 2003 #3 Del Skrevet 23. september 2003 Det er jo ganske skremmende at folk blir fetere og fetere - og alle de sykdommene det medfører seg. Det er absolutt noe man må ta alvorlig. En annen side er jo det kunstig skapte motebildet at alle skal være så sylslanke. Det finnes noe midt i mellom - en normal , sunn og nogenlunde trent kropp. Jeg tror det er ganske enkelt jeg - hvis man vokser opp med sunn kost - ikke for mye fet og søt mat - er vant til å bevege seg litt - så blir man ikke for det eller for tynn. Jeg tror at mange som er for fete nå har opparbeidet seg usunne vaner , de har fucket opp forbrenningen med usunne slankekurer - mange har et dårlig selvbilde. Alle må ikke være sylfider - man kan godt ha litt kjøtt/fett/muskler på kroppen så lenge man ikke får helsemessige skader - poenget er at man mp like seg selv. Synes det er skremmende slik det er i USA - enten er du syltynn ellers så er du smellfeit (litt genaralisert kanskje men nærme sannheten). Tror det er altfor mange som ikke bryr seg om utseendet sitt. Det kan være like skadelig for et forhold det som utroskap selv om jeg heller ikke vil sidestille det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. september 2003 #4 Del Skrevet 23. september 2003 Skjønner godt hva Dagbladet mener, jeg, selv om det er satt litt på spissen. Før var sex tabu, noe man ikke snakket om. Nå er det usunne spisevaner. Jobber med to yngre menn med samboere. Begge forteller at deres respektive nekter å spise mer middag enn mennene, selv om mannen kan forklare at han enten akkurat har spist og derfor ikke er så sulten/ at han snart skal trene så han ikke vil være tung i magen/ at han skal ut å spise med venner. Tar han kun en skive, gjør de det også, for de vil IKKE spise mer en en mann. Noe så tåpelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. september 2003 #5 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg tror det er ganske enkelt jeg - hvis man vokser opp med sunn kost - ikke for mye fet og søt mat - er vant til å bevege seg litt - så blir man ikke for det eller for tynn. Jeg tror ikke det er så enkelt jeg! Kjenner selv flere familier hvor ett av barna har vært tynn og spinkel mens det andre har vært stort og lett lagt på seg. Tror det er like mange forskjellige grunner til at folk er tykke, som det er forskjellige grunner til at andre ikke er tykke, og hver enkelt må finne sin måte å forbedre helsen sin på, om de selv ønsker det i utgangspunktet. Men at vi må sette søkelyset på helse og fedme er nok rett, fordi vi blir fetere og fetere etter hva jeg forstår, og folk faktisk dør av fedme. Men å sende stygge blikk, tenke tanker som "du er vel så feit at du må ta det du får" etc etc, det er bare stygt!!! og kommer fra mennesker som har for lite liv selv, og slik sett må leve på andre for å ha noe å snakke om!! :evil: Utroskap er fy!! Fedme er ett økende problem i ett samfunn som har for mye mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 23. september 2003 #6 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg tror ikke det er så enkelt jeg! Kjenner selv flere familier hvor ett av barna har vært tynn og spinkel mens det andre har vært stort og lett lagt på seg. Tror det er like mange forskjellige grunner til at folk er tykke, som det er forskjellige grunner til at andre ikke er tykke, og hver enkelt må finne sin måte å forbedre helsen sin på, om de selv ønsker det i utgangspunktet. Men at vi må sette søkelyset på helse og fedme er nok rett, fordi vi blir fetere og fetere etter hva jeg forstår, og folk faktisk dør av fedme. Men å sende stygge blikk, tenke tanker som "du er vel så feit at du må ta det du får" etc etc, det er bare stygt!!! og kommer fra mennesker som har for lite liv selv, og slik sett må leve på andre for å ha noe å snakke om!! :evil: Utroskap er fy!! Fedme er ett økende problem i ett samfunn som har for mye mat. :enig_animasjon: Godt skrevet, Aline. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 23. september 2003 #7 Del Skrevet 23. september 2003 høres helt sykt ut. Men dette med gode spisevaner er kjempeviktig, og det er appselutt en ting barn og unge bør få med seg hjemmefra. Det er ganske mange unge som flytter hjemmefra i en alder av 18 år som ikke aner hvordan de skal lage mat. En Grandis i ovnen eller en burger på hjørnet, og der var middagen i boks den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. september 2003 #8 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg tror ikke det er så enkelt jeg! Noe har nok med gener å gjøre - men jeg tror ganske mye kan føres tilbake til livsstil. Men å sende stygge blikk, tenke tanker som "du er vel så feit at du må ta det du får" etc etc, det er bare stygt!!! og kommer fra mennesker som har for lite liv selv, og slik sett må leve på andre for å ha noe å snakke om!! :evil: Utroskap er fy!! Fedme er ett økende problem i ett samfunn som har for mye mat. Jeg tror for mange har skjult seg bak det at fedme er litt tabu - jeg kan ikke noe for at jeg er fet osv. Man lever kanskje på en sultekur i 3 uker - så er det tilbake til det gamle livet med usunne vaner. Dette skiftet i matvaner gjør jo hvertfall at man legger på seg fordi forbrenningen blir helt forstyrret. For å presisere - nå skjærer jeg ikke alle under en kam her - men det er min teori for ganske mange tilfeller av fedme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. september 2003 #9 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg tror også at det å være bevisst på livsstil er viktig, og at man skal holde barna unna fet og søt mat, og gi ett variert kosthold hjemmefra. Men jeg tror det er farlig å tenke at problemet fedme i hovedsak er enkelt å løse, for det er så mange grunner til fedmen. Endel spiser mer en de trenger, ikke nødvendigvis usunt, men mer. Siden vi ikke har særlig til sultetider i norge lenger, så trengs ikke dette i samme grad som før, og vi vil derfor ikke bruke fettet igjen, slik kroppen vår er forberedt på. Mye informasjonsarbeid til både "de fete" og de som IKKE er fete, for å forstå. Forståelse og ærlighet og hensyn tror jeg er viktig. Og info om helse, om problemer som kan oppstå ved fedme, om kosthold (IKKE slankekurer, men livsstil som er sunnere) etc etc Og det synes ikke utenpå hvem som har det i genene og hvem som læres til dårlige matvaner. Det kan sikkkert være mange andre mer eller mindre uforskyldte grunner til fedme, som vi verken ser eller kjenner til, så det kan lønne seg å være litt forsiktig. Fordømming hjelper ihvertfall ingen i rett retning tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 23. september 2003 #10 Del Skrevet 23. september 2003 Men jeg blir forbanna (på foreldrene) når jeg ser feite unger som går og stapper i seg junk food..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. september 2003 #11 Del Skrevet 23. september 2003 Men jeg blir forbanna (på foreldrene) når jeg ser feite unger som går og stapper i seg junk food..... DET er jeg enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 23. september 2003 #12 Del Skrevet 23. september 2003 DET er jeg enig i. Samme her. Det er en gutt som er OVERVEKTIG her hvor vi bor, men hvis vi nevner det, kommer unnskyldningen: "Det er ikke han sin feil, han har en sykdom." Jeg er ENIG. Det er ikke HANS feil, men MOREN. Jeg overdramatiserer ikke, hver gang jeg ser han ser jeg han med mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 23. september 2003 #13 Del Skrevet 23. september 2003 Å si at det bare er å spise sunt og røre på seg vitner om veldig liten innsikt. Selv har jeg aldri hatt problemer med vekten, men jeg har da mange andre områder i livet mitt hvor jeg ikke får til det jeg vil så lett som man skulle tro. Jeg snuser for eksempel, fysj, og vet at det er sikkert 100 grunner til at jeg ikke orker å slutte. Men over til noe annet: Se på alle : hva ønsker du deg trådene her inne. "Jeg skulle gjerne vært noen kilo lettere" dukker opp igjen og igjen. Dermed får man inntrykk av at alle som er overvektige ser på seg selv som mislykkede, siden de ikke får det til. Hører man en ting nok ganger, virker det som en sannhet, og det er lett å få "ryggmargsrefleksen" overvektig=mislykket. Vel å merke: mislykket på det området. Ikke mislykket som person! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 23. september 2003 #14 Del Skrevet 23. september 2003 Klips, det får meg til å tenke. Det er jo mange fyldige kvinner som påstår at de er SÅÅ fornøyd meg seg selv og kroppen sin, og elsker sine "love handles". Juger de eller finnes det faktisk de som er glad for at de har litt ekstra? Kanskje liten avsporing da,men.. *lurer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. september 2003 #15 Del Skrevet 23. september 2003 Klips, det får meg til å tenke. Det er jo mange fyldige kvinner som påstår at de er SÅÅ fornøyd meg seg selv og kroppen sin, og elsker sine "love handles". Juger de eller finnes det faktisk de som er glad for at de har litt ekstra? Kanskje liten avsporing da,men.. *lurer* Klart mange er fornøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 23. september 2003 #16 Del Skrevet 23. september 2003 Det er definitivt ikke så enkelt at man bare kan spise mindre eller sunnere. For min egen del så har jeg en del kilo for mye. Har ikke alltid hatt det, var faktisk tynn i utgangspunktet, men begynte plutselig å gå opp i vekt uten at noen kunne påvise noen logisk årsak. Har prøvd å bli kvitt de kiloene både med å endre kosthold (som i utgangspunktet ikke var spesielt usunt), med trening og med kobinasjon av begge. Det hjalp IKKE. (jeg har ikke drevet jojoslanking med alt mulig av mer eller mindre merkverdige kurer) Har nå funnet ut at det hele er psykisk. Har hatt mistanke til dette en stund, men tenkte at det rett og slett ikke kunne være så banalt enkelt. Rett før jeg begynt å gå opp ble jeg utsatt for en del høyst uønskede tilnærmelser. I mitt tullete hode fant jeg da ubevisst ut at jeg ikke ønsket å være attraktiv. Enkleste måte var da å legge på seg. Det rare er at jeg faktisk klarte dette uten å dytte i meg mengder av usunn mat. Bevisstheten om hva som egentlig er "problemet" har nå ført til at kiloene er begynt å forsvinne igjen, uten noen form for slanking/diett og det er jeg kjempeglad for. Jeg er aldeles ikke noe unik tilfelle. Kjenner f.eks en som levde sammen med en voldelig mann. Etterhvert ble det å ha sex med ham et gigantisk problem for henne. Hun begynte å legge på seg for at han ikke skulle ha lyst på henne lenger og var til slutt svær. Når hun ble kvitt mannen begynte også kiloene å forsvinne. Så hun fikk ordnet opp i det litt kjappere enn det jeg selv klarte. Mennesker som blir utsatt for seksuelle overgrep kan lett reagere på samme måte. Noen legger på seg uten å spise mye/usunt, andre spiser mye og usunt pga diverse problemer de kanskje ikke klarer å finne ut av. Dette er bare noen få eksempler på hvordan følelser kan være årsak til fedme. Det finnes mange flere. Og da er det faktisk ikke så lett å gjøre noe med det. Så kjære dere som tror at dette er så enkelt. Tro gjerne det hvis dere vil lukke øynene for slike ting jeg har gitt eksempler på, men vær da så snill at dere ikke uttrykker fordømmelsen hverken i ord, blikk eller fakter. For sikkerhets skyld får jeg legge til at jeg IKKE tror at alle som mener det er enkelt, utrykker det på noen som helst måtre overfor folk som er tykke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 24. september 2003 #17 Del Skrevet 24. september 2003 Klips, det får meg til å tenke. Det er jo mange fyldige kvinner som påstår at de er SÅÅ fornøyd meg seg selv og kroppen sin, og elsker sine "love handles". Juger de eller finnes det faktisk de som er glad for at de har litt ekstra? Kanskje liten avsporing da,men.. *lurer* Jeg kan svare litt på det! Jeg er ikke fornøyd med hvordan kroppen min ser ut. MEN jeg er veldig fornøyd med hvor sterk og smidig og utholdende den er. Den har kommet seg på toppen av Galdhøpiggen, den trener 5-6 ganger i uken, den er nesten alltid frisk. DET er jeg strålende fornøyd med! Jeg har hatt en mye tynnere kropp. Men sprekere kropp har jeg aldri hatt - sånn sett må jeg jeg si meg fornøyd. Men det er klart jeg gjerne skulle ha vært en størrelse eller to mindre. Jeg ser dessuten sunnere ut enn et norsk eple - og det kan ingen ta fra meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 24. september 2003 #18 Del Skrevet 24. september 2003 Klips, det får meg til å tenke. Det er jo mange fyldige kvinner som påstår at de er SÅÅ fornøyd meg seg selv og kroppen sin, og elsker sine "love handles". Juger de eller finnes det faktisk de som er glad for at de har litt ekstra? Kanskje liten avsporing da,men.. *lurer* Jeg håper de er fornøyde. Jeg synes i hvert fall de er flotte. Kanskje lyver noen av de som sier de gjerne skulle vært mindre også? For å få være med i det gode kvinnefellesskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå