neloc Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 hei har noen erfaringer fra forhold med noen som jobber enten i nordsjøen i 2-3 uker. for så ha 2-3 uker fri? kjenner jeg er litt nervøs for hvordan det skal bli både mens det jobbes "savn, mye snakk på telefon, sjalusi" og når det er fri, ikke lett å gå på jobb hver dag mens partneren er hjemme og tusler
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Hei. Jeg jobber i nordsjøen, og var i et forhold første tiden jeg jobbet ute. Dette kommer til å gå veldig bra, hvis det er noe dere begge er innstilt på Savnet er der, helt klart. Alle der ute går å lengter hjem, og telefonen hjem kan godt være dagens høydepunkt. Du blir ikke glemt selv om kjæresten din er borte. Hva mener du med sjalusi? Tror nok allikevel det er vanskeligst for den som går hjemme. Den som er ute har liksom to separate liv, et hjemme og et på sjøen. Den som er hjemme skal kombinere to live hjemme, på samme stedet, med de samme rutinene. Jeg tror det er lurt at dere prater om forventninger når kjæresten din er hjemme. Jeg blir veldig sliten av å jobbe ute, særlig hvis jeg har jobbet natt. Det tar fort noen dager å ta seg inn igjen. Det vet jeg at det ikke alltid er så mye forståelse for fra den som går hjemme (og det er vel normalt, den som er hjemme er vel også sliten etter å ha hatt alt ansvaret). Så ja, snakk sammen! Hvem skal ha ansvaret for rengjøring etc etc når han er hjemme. Hvor ofte forventer du at han skal ringe? 2-3 uker er ikke så lenge Det er deilig å savne hverandre litt innimellom - når han først er hjemme har dere muligheten til å skape enda bedre kvalitetstid sammen Si ifra hvis du lurer på noe annet - vet ikke om svaret her var et nyttig svar på det du lurte på...
Gjest nora Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Hei! Har ingen erfaringer med det, men lurer på det samme som deg..kjæresten snakker om at han har lyst til å søke jobb på Nordsjøen,og jeg synes at det er helt greit egentlig. Tenker at det skal bli godt å savne hverandre litt, vi er aldri borte fra hverandre ellers, noen dager ser jeg ham ikke før på kvelden,hvis jeg har seinvakt på jobb. Men vi rekker liksom aldri å savne hverandre så mye.. Det kan kanskje være "tungt" å stå opp og komme seg på jobb enkelte dager når du vet at kjæresten skal være hjemme..men tenk deg så godt å komme hjem fra jobb da,til ferdig middag osv Tror egentlig det bare er en vanesak.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 men tenk deg så godt å komme hjem fra jobb da,til ferdig middag osv Dette er nok et punkt som bør diskuteres. Ser kjæresten din det som en selvfølge at han skal lage middagen hver dag han er hjemme? Det er ikke nødvendigvis sånn.. Men selvfølgelig flott om han gjør det!
Aerius Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes at det var slitsomt, mye fordi vi ikke hadde fast rotasjon å forholde oss til, det er nok enklere når du alltid vet når han drar og når han kommer hjem. Det tøffeste er hvis det oppstår forsinkelser, og man har vært innstilt på at på den og den datoen, da skal man treffes igjen, også blir det utsatt. Når han kommer hjem, er han sliten etter 2-4 uker med 12-timers skift, og det tar litt tid å komme i normal rytme igjen. Når han skal dra, ble iallefall min mann veldig rastløs på slutten, for da var han bare fokusert på at han snart skulle dra. Det er tøffest for den som er igjen hjemme, den som reiser enten jobber eller sover.
superior Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Følger med på denne tråden... Min skal søke jobb der ute nå.. Jeg er veldig positivt innstilt, og håper vi kan nyte den tiden vi har mens han er hjemme.
Gakkepus Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har mye erfaring innenfor det området. Min kjære jobbet ute i 2 år. 6 uker av og 6 uker på. Av og til ble det til at det ble 8 uker. Enkelte ganger fikk han ikke de ukene han egentlig skulle være hjemme, og måtte reise fra meg tidligere. Det var en fryktelig tung opplevelse til tider. Da jeg gikk og gruet meg til utreisen. Det føltes som tiden ble knapp, som den rant ut fortere enn vanlig. Men som tiden gikk, ble alt mye lettere. Det at telefonen ikke ringte eller det at jeg ikke hørte noe teng fra han på flere uker, ble til en vond vane. Og de gangene jeg hørte fra han, ble det mye sutring, grining savn og krangel. Merk: det var det første året. Det andre året derimot, lært vi hvordan avstanden påvirker oss, takler savnet, og fokuserte heller på det gode enn det vonde. Selv om han gikk glipp av mange av mine bursdager, spesielle hendelser, osv osv, klarte vi å komme oss gjennom den tunge perioden. Nå ser jeg at du skriver 2 uker av og 2 uker på. Det er virkelig veldig lite i forhold til hva gubba mi hadde. Så der er det et stort pluss for deg, men jeg forstår at du er bekymret og tenker mye om hvordan det kan være, det virker som det er veldig ukjent for deg. Men ta tiden til hjelp, snakk godt sammen før han reiser ut. Forhør deg med han og spør om hvordan dekningen er. Ofte er det dårlig dekning og det å sende sms eller ringe blir totalt umulig. Det kommer an på hvilken båt han jobber på. Kan være han har internett. Men snakk om alt det og forbered deg. Tiden går fort om du dreper den litt med ting du liker og ting du er opptatt av =) Er bare å spørre om mer og det jeg skrev var uklart. Lykke til
Eliisa Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Jeg tror det er mange par som stortrives i slike situasjoner, mens andre sliter med det. Mannen min var i utenlandstjeneste i 7 mnd. Jeg trodde det kom til å gå veldig greit, men det ble ganske vanskelig for meg som var hjemme. Han hadde to separate liv og ferie når han var hjemme - for min del var det noe helt annet. Jeg fant ut at jeg aldri vil leve med noen med slike jobber (heldigvis er min mann helt enig i det!). Det kan bli veldig ensomt. Om du er syk, så hjelper det lite med en telefonsamtale fra han, når du vil ha en klem. Om du er kald om natta er det ingen å ligge inntil. Når du har bursdag og han jobber.. Det påvirker ditt liv i like stor grad som hans, faktisk. Men for all del, kan godt være dere elsker å være litt fra hverandre og savne hverandre! Det må jo nesten bare prøves..
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Jeg sitter ikke med noe fast inntrykk at TS er dame..? Den som jobber ute har "to liv". Det tøffeste for denne er vel å legge det ene fra seg når det andre tar over. Og å sitte fast der ute uten mulighet til å nå hjem om det er noe. Rule number one; ta ALDRI alvorlige, viktige, vanskelige eller vonde samtaler på telefon eller mail. Når man legger på SKAL man være venner og enig. Å sitte på hver sin kant med vondt er drepen for forholdet og farlig for konsentrasjonen! (Ikke greit når man opererer på en "bombe" ute i vannet! Den som jobber hjemme jobber mest (!) særlig om det er barn i bildet og er limet i familien. Om den andre ikke ser og setter pris på å ha et sted å komme til der noen venter. Så trenger denne ikke komme hjem! Rule number two; Kommer du hjem etter to-tre uker borte og KLAGER over hvor sliten du er, så har du effektivt pissa i senga di. Friperiode er IKKE ferie der den som jobber ute skal sitte på ræva og motta. Det er heller IKKE ferie for den som jobber hjemme, der avlastning ender med fullt lass for den som kom hjem. Rule number three; Når de obligatoriske timene med hvile er over,så er man TO om lasset. Tolmodighet og forståelse kreves for begge parter. Om den som jobber hjemme har svart belte i ommøblering, bør ikke denne forvente at den andre har full kontroll på alle undertøyskuffene etter tre dager. Helsing fra gammal kjerring i faget! :gjeiper:
Gjest Gjeste_mand Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Vil bare oppklare et par ting her, selv om det ikke har direkte med det opprinnelige spørsmålet å gjøre. Jobber man på oljerigg er det maksimale oppholdet man kan ha i et strekk 2 uker. Det er lovbestemt. Unntaket er hvis været forhindrer helikopter, eller samtykket overtid. I oljeservice er det ikke så vanlig med 2 uker på/4 uker av, som de aller fleste assosierer med Nordsjøarbeid. Det kommer av at at man som regel bare er ute på riggen under spesielle faser av operasjonen. Og det kan igjen vare alt fra 1 dag til 14 dager. I slike jobber er det ofte snakk om "disponibel tid", som f.eks 19/16. Det betyr at man er disponibel 19 dager, og har deretter fri 16 dager. I løpet av de 19 dagene kan det da bli flere turer, men ikke slik at en tur overstiger 14 dager i strekk. Videre er det også et krav om at man skal ha 1/3 av turens varighet fri før man kan bli sendt ut igjen. Så i praksis blir det ofte mer enn 16 dager fri. Er man derimot i et riggmannskap, er det garantert 2-4 turnus. Så dette kan variere. 2/2 turnus tror jeg nesten ikke eksisterer lengre. På båt er det annerledes igjen, f.eks 6/6 som nevnt.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 hvor lett er det få jobb i nordsjøen/på båt ?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Hei! Kjæresten min jobber på båt og er hjemme 4 uker og ute 2. Det er egentlig helt greit for meg, to uker er ikke mye selvom det går veldig seint. I tillegg har jeg han hjemme og helt for meg selv den hele mnd han er hjemme, og det er jo helt fantastisk. På mine fridager og i ferier (når han er hjemme) kan man begge ligge lenge, spise frokost sammen, reise på tur ol, noe som kanskje folk med "vanlige" jobber ikke kan. (Ulike ferietider, arbeidstider, fridager ol). Det er selvfølgelig dager der jeg savner han noe helt grusomt, og det er ikke mye man kan snakke på telefon og sms når de er midt på havet... Men når han da bruker de pausene han har i løpet av et tolv timers skift på å ringe til meg går det plutselig helt fint igjen. Som en annen her sa, den telefonsamtalen er dagens høydepunkt. Det er også kjedelig at man ikke kan være sammen på bursdager, helligdager og høytider, ett års dagen eller ti års dagen, alt ettersom. Det er også leit at man ikke kan ta med kjæresten i selskap som brylluper, barnedåp og bursdagsfester. MEN: Det er faktisk mange positive fordeler med å ha en kjæreste med slik jobb; 1. når det er vinter og ingen skal se leggene dine er det ingen tvang å barbere dem! Du har ingen du kan torturere hårete legger med når du ikke ligger i samme seng som din kjære. Det er altså fritt frem for å la det gro uten å måtte dra høvlen annenhver dag :D 2. man får tid til å savne hverandre, og til å virkelig glede seg til å se hverandre igjen. 3. når man ser hverandre igjen etter noen uker er sexen helt fantastisk (ihvertfall i mitt og min kjæres tilfelle)! 4. på den tiden kjæresten er vekke har man god tid til planlegging. La oss si at man skal overraske typen/damen med en reise, spa, jau, what so ever, da er det jo perfekt at han/hun er vekke. Ingen muligheter for å finne ut noe, eller ødelegge overraskelsen :D 5. når man er forelsket er man jo selvfølgelig veldig opphengt i den man er forelsket i. Er man i et forhold tar det såklart mye av tiden vår. Så når min kjære er på jobb har jeg god tid til å være med venner. Ikke at ikke er det når han er hjemme liksom, men nå har man god tid til å ta igjen eventuel tapt tid med venninner og kompiser! :D Alt i alt er det både positive og negative ting med det, men så lenge begge to er innstilt på at dere skal klare det og holde sammen selvom ting kan bli tungt går det så fint skal du se
Gjest brutal_mann Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Fint med offshore-rotasjon. Det var det som gjorde at mine foreldre ikke skilte seg før 20-år for sent. Da han kom i land for godt...
I.am.me Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Samboeren min jobber også offshore og er hjemme 3 uker og borte 3 uker det går helt supert. Det var virkelig tungt i begynnelsen, men man blir vant. Det som er synd er at ferier aldri korresponderer. Likevel er det greit, vi blir aldri lei av hverandre på denne måten og hver gang han kommer hjem kribler det i magen som første gang vi møttes - jeg elsker det Vi har jo ingen barn, men hadde vi hatt barn tror jeg ikke det hadde gått like bra. Det funker for noen, og andre ikke. Vi er jo ganske unge så har ikke alle de forpliktelsene som kanskje mange har med barn (vi har hund istedet). Jeg er heller ikke en sjalu person og stoler 100% på han så den delen er absolutt ikke et problem. Og når man jobber offshore er det svært vanskelig å få tid til den slags som vi hjemme kunne blitt sjalu for
Floranda Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 (endret) Jeg jobber i nordsjøen to uker og har fri i fire uker. (vi har vært sammen i 4 år hvorav jeg jobbet 3 år i havet, har ikke barn og vi er begge 20 år) Jeg vet vel egentlig ikke helt hvordan han hjemme har det når jeg er på jobb, men jeg har ikke hørt noe "klaging" og jeg har det kjempe flott på jobb. Det blir selvfølgelig litt savn. Det må man jo bare regne med. Men desto bedre er det å komme hjem! Jeg gleder meg til å se min kjære igjen, og det kribler i magen når jeg er i armene hans igjen. Når det gjelder telefonsamtaler, så ringer jeg hjem til han hver kveld før jeg legger meg. Om han er opptatt ringer jeg bare for å si god natt. Om jeg går nattskift sitter han pris på at jeg ikke ringer kl 05:30 om morningen, så prøver så godt jeg kan å ringe på kvelden. Når det gjelder sjalusi, så vet jeg ikke helt hvilken type sjalusi du er bekymret for. Om det er på kollegaene så hadde jeg ikke bekymret meg for det! Jeg er ikke sjalu når jeg er på jobb. Jeg stoler på at min kjære ikke "danser på bordet selv om katten er vekke". Og jeg har ikke hørt eller merket noe på han at han er sjalu på arbeidskollegaene mine, selv om jeg har klart flest mannlige kollegaer. (1 annen jente) Når partneren din har fri og du må på jobb så blir vel det kanskje litt tøffere. (dette vet jeg egentlig ikke siden jeg ikke har opplevd det). Men jeg tenker som så; enten så får du søke deg i nordsjøen du også, eller så får du gå på den jobben du har valgt. Du kan jo også trøste deg med at du gjerne slipper å gå skift og jobbe i 12 timer 14 dager i strekk. Jeg har regnet litt på timer og slikt, og har funnet ut at jeg jobber like mange timer i året som min kjære. (da er det tatt noen få kurs med i betraktning) Og det er jo slik at man går glipp av julaften, 17. mai, pinsehelgen, vinterferien, dåpen til niesen din, 50 årsdagen til din far og bryllupsdagen deres. Det er jo leit for dere begge, og gjerne familiene deres. Men det må man bare ta med i regningen. Det går jo an å trøste seg med at de som er på jobb ikke lider av noe slag Det er helt klart mange fordeler, men som sagt så er jeg jo på andre siden av gjerdet. Men jeg tror absolutt ikke det er noe å bekymre seg over. Det går overasskende lett. Det er jo mulig å prøve det ut en stund å se hvordan dere takler det. Vi stortrives med det! Og er det alvorlige ting som foregår hjemme er det ikke noe problem. Har hatt kollegaer som har reist hjem på grunn av syke barn, konfirmasjoner (egne barn), begravelser og slikt. Det er de ikke vanskelige på. ( de liker ikke at folk går med tankene for mye hjemme, som personer gjør når det fks er litt vanskelig hjemme) Det meste løser seg! Endret 11. juni 2010 av Floranda
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Hei jeg lurer på hvordan man skal søke jobb på nordsjøen? Takk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå