Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #1 Del Skrevet 9. juni 2010 mamma har astma. har selv fått vite av legen at jeg er astmatisk. fikk en slags spray for lenge siden, men den er borte nå. er på besøk hos mamma, og det er utroooolig mye pollen her. er selv allergisk. har i de siste dagene hatt utrolig mye slim nedover i halsen, helt ned mot lungene og hører en slags pipelyd. føler meg ikke syk, har bare litt slim av dette jeg tror er astma. virker dette som astma, og blir man verre av pollen mtp astma? prøvde litt av mammas astmaspray, og ble mye bedre. fikk opp slimet på en måte. finnes det "kjerring-råd" mot astma? kan man trene selvom man har astma og er plaget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #2 Del Skrevet 9. juni 2010 Det er jo anbefalt å trene når man er astma, slik at man får bedre utbytte av lungene. Marit Bjørgen har astma, "sangerinnen" Pink har astma, og begynte å synge for å trene opp pusten mer slik at det skulle være lettere i hverdagen. Om du har astma eller ikke er noe du må gå til legen for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #3 Del Skrevet 9. juni 2010 Ja, jeg skal til legen, men hun er dessverre på ferie i tre uker. men blir jeg mye verre så drar jeg på legevakten. ja ok...godt å høre at en toppidrettsutøver har astma da. er det noe som er bra å gjøre når man har astma, bortsett fra å trene og å drikke vann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trinem0r Skrevet 9. juni 2010 #4 Del Skrevet 9. juni 2010 Ja, jeg skal til legen, men hun er dessverre på ferie i tre uker. men blir jeg mye verre så drar jeg på legevakten. ja ok...godt å høre at en toppidrettsutøver har astma da. er det noe som er bra å gjøre når man har astma, bortsett fra å trene og å drikke vann? jeg har hatt astma siden jeg var 2 - 3 år. er nå 20 år gammel. det er ikke så mye du kan gjøre. som sagt ovenfor her så kan du absolutt trene og det er smart, men hvis du har en perdiode du er veldig dårlig, så vil jeg ikke anbefale deg å trene, da blir det verre, men utenom det er det ingen problem. også som du sa så er vann bra. du må rett å slett bare gå til legen når han kommer tilbake eller til legevakta å få deg resept på astma medisin, da får du som regel en som forebygger, som du tar to ganger morgen og kveld HVER DAG. også får du en medisin som er til akutte tilfeller, hvis du plutselig ikke får puste så åpner den opp fort. vet jo ikke sikkert om det er astma du har..vil anbefale deg å få diagnosen før du bruker for mye astmamedisin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 9. juni 2010 #5 Del Skrevet 9. juni 2010 Du bør ta eit preparat som opnar opp luftvegane, type Oxis eller Ventolin, og eit kortisonpreparat som du står fast på, type Flutide. Dette får du resept på av legen din. Det finst ingen kjerringråd mot astma, det er ein sjukdom som du tek medisin mot. Ein får ofte hostekuler når ein trenar, det pip når ein pustar og allergi gjer det ofte verre og meir ubehageleg. Du kan jo gå til ein annan lege, kanskje ein på same legesenter som der din lege er? Då vert alt som skjer ført opp i journalen din slik at den faste legen din kan sjå det når ho er tilbake. Du skal ikkje måtte vente tre veker på ein legetime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 9. juni 2010 #6 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Søk litt her inne så finner du flere poster ang.astma Du må til en lungelege og denne legen tar/utfører div.tester inkl.blodprøver (allergi)prikktest (allergitest) og lungekapasitet. Det finnes mange forskjellige astmamedisiner der ute og det kan tenkes du må teste ut flere typer både anfallsmedisiner og langtidsvirkende medisin (innhalatorer/aerosol) Dessuten finnes det tabletter (teo-dur) om du har ekstrem kraftig astma som er vanskelig å behandle godt nok med nebulisator,innhalatorer osv. Astma er en kronisk betennelses- eller irritasjonstilstand i luftveiene. Gir overfølsomhet som fører til hoste, tetthet i brystet, tung pust og surkling.Perioder som varierer,fra gode til dårlige. Det er triggere innenfor astma,som gjør astmaen værre "Irritanter" kan være : Pelsdyr,pollen (allergener) virusinfeksjoner, røyking og avgasser av forskjellig slag klimatiske faktorer, kulde og kraftige fysiske anstrengelser kan også utløse astma Hos meg gir pollen,svevestøv,malingslukter (mest de sterke gamle typene),enkelte typer lim,hvitløk i større mengder,sterke matlukter,røyk ,eksos ,fuktig vær,kulde astma forværring. Dessuten får jeg mer slim av melkeprodukter. Pollen (Allergi) og Astma kan være som du ser en dårlig kombinasjon,men de er i samme slekt så en som har astma kan reagere (sier ikke at en VIL) plutselig på pollen som denne personen tidligere ikke har reagert på. Kinki forklart. Kutt ut melk en periode når du har ekstra med slim,du kan kjøpe bisolvon på apoteket reseptfritt og denne hjelper faktisk til å løse opp slim. Men helt klart,en tur til fastlege-så henvisning til lungespesialist ved mistanke om astma. Ja man kan trene og leve tilnærmet helt normalt med astma. I dårlige perioder tar en det bare litt mer med ro(kroppen orker ikke særlig heller) ,når det er kaldt er det mer vanskelig å trekke pust og en fraråder da astmatikere å utføre tyngre økter der kald luft blir pustet inn i lungene. NAAF har både masker for pollen og for vintertid som varmer opp luften før du trekker den ned.Om du har fått diagnose av spesialist,vil du få stønad av NAV ved kjøp av slike masker. Kort forklart. Du som ikke har noen former for astma medisiner (ettersom du tydligvis ikke fikk en god nok diagnose eller medisiner) ville jeg ikke tatt sjangsen på å trene hardt ute nei mens det er økt konsentrat av pollen. Astma anfall er ikke morro!. Du kan vel ringe legekontoret og høre hva du skal gjøre.OM du virkelig har astma,så kan legene ikke la deg "gå" rundt i 3 uker uten medisiner.Det er uforsvarlig. Ettersom du sier at din mor har astma,burde hun vite en del.Snakk litt med henne og hør om hun kan bli med deg til en lege(kansje hennes?) slik at du får hjelp raskere. Endret 9. juni 2010 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #7 Del Skrevet 9. juni 2010 Nå lurer jeg også på om jeg har astma, basert på det her! Har i alle år hostet mye, hatt mye slim og på vinteren har jeg ikke klart å puste ordentlig hvis jeg går ute. Og på sommeren det samme, pga allergi. Og det du skriver om melkeprodukter, stemmer med meg og. Men jeg reagerer også på vaskemidler, klarer ikke vaske med Jif f.eks. For da sliter jeg sånn med å få puste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nymfen Skrevet 10. juni 2010 #8 Del Skrevet 10. juni 2010 mamma har astma. har selv fått vite av legen at jeg er astmatisk. fikk en slags spray for lenge siden, men den er borte nå. er på besøk hos mamma, og det er utroooolig mye pollen her. er selv allergisk. har i de siste dagene hatt utrolig mye slim nedover i halsen, helt ned mot lungene og hører en slags pipelyd.føler meg ikke syk, har bare litt slim av dette jeg tror er astma. Når jeg hadde bronkitt så hadde jeg pipelyder når jeg pustet skikkelig inn. Hadde også masse gult slim i halsen og en stygg hoste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #9 Del Skrevet 11. juni 2010 Men bronkitt varer jo en kort stund. Men sånn som meg som har gått rundt og hatt det slik i mange mange år, det må jo være astma? Hvordan kan legene finne ut om det er astma? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #10 Del Skrevet 11. juni 2010 Men bronkitt varer jo en kort stund. Men sånn som meg som har gått rundt og hatt det slik i mange mange år, det må jo være astma? Hvordan kan legene finne ut om det er astma? H*n vil først høre på sykehistorien din. Så vil h*n lytte på lungene dine. Du vil nok også få sjekket lungekapasiteten din ved å blåse hardt i et munnstykke som er koblet på en data som da viser resultatet (klønete forklart). Astmatikere kommer gjerne for kort på sånne tester. Noen blir også sjekket ved å puste inn en spesiell medisin med en forstøver, da blir du tett i pusten også måles det hvor tett du er. Etterpå får du medisiner som åpner opp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #11 Del Skrevet 12. juni 2010 Åj det hørtes litt rart ut men jeg tror jeg skjønte det! hehe Men jeg har et problem hvis jeg må ta en sånn blåse test som du skriver, for jeg klarer ikke å blåse hardt. Ble stoppet i en sånn rutine kontroll en gang og måtte blåse på sånn promille, og jeg klarte ikke å blåse lenge/hardt nok før pusten gikk ut av meg så jeg ble sendt til sykehuset for å ta blodprøve fordi politiet trodde jeg prøvde å snike meg unna hehe SÅ jeg klarer ikke sånne tester... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 12. juni 2010 #12 Del Skrevet 12. juni 2010 Åj det hørtes litt rart ut men jeg tror jeg skjønte det! hehe Men jeg har et problem hvis jeg må ta en sånn blåse test som du skriver, for jeg klarer ikke å blåse hardt. Ble stoppet i en sånn rutine kontroll en gang og måtte blåse på sånn promille, og jeg klarte ikke å blåse lenge/hardt nok før pusten gikk ut av meg så jeg ble sendt til sykehuset for å ta blodprøve fordi politiet trodde jeg prøvde å snike meg unna hehe SÅ jeg klarer ikke sånne tester... Hos en lungelege vil du bli sjekket og selvfølgelig klarer du en slik test.Det en faktisk tester med slike pusteprøver er hvor STOR lungekapasitet du har.Du kan ikke teknisk sett stryke på en slik pusteprøve men den forteller legen hvor dårlig/god kapasitet du faktisk har. Du vil da få medisiner og teste ut for så å teste på nytt.Som oftes får du ventoline på maske (kalt både nebulisator/forstøverapparat ) Du puster da inn damp som inneholder medisiner ,altså helt smertefritt.Så etter ca 10-20 minutter tar du igjen en pusteprøve.Dette for å se om ventoline virker på deg. Min lege viser meg hele tiden hvor jeg ligger ,i forhold til normal befolkning ,vekt og høyde Samme vil du nok få se Provokasjonstester : her får du under kontrollerte forhold,puste inn et stoff som kan virke irriterendes ,dette for å sjekke om du er reagerer på stoffet ved innpusting.(kort forklart) Her er en liste over div.tester : http://www.lunge.no/files/retnings/lungefunksjons.htm Ullevål sykehus har listet noe av det de utfører. Flott sted der jeg har vært mye tidligere. Håper dette gjør ting litt mer forståelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 14. juni 2010 #13 Del Skrevet 14. juni 2010 mamma har astma. har selv fått vite av legen at jeg er astmatisk. fikk en slags spray for lenge siden, men den er borte nå. er på besøk hos mamma, og det er utroooolig mye pollen her. er selv allergisk. har i de siste dagene hatt utrolig mye slim nedover i halsen, helt ned mot lungene og hører en slags pipelyd. føler meg ikke syk, har bare litt slim av dette jeg tror er astma. virker dette som astma, og blir man verre av pollen mtp astma? prøvde litt av mammas astmaspray, og ble mye bedre. fikk opp slimet på en måte. finnes det "kjerring-råd" mot astma? kan man trene selvom man har astma og er plaget? Jeg er i akkurat samme situasjon. Jeg har hatt astma siden jeg ble født, og har derfor fått erfart både positive og negative episoder som har hjulpet meg gjennom tidene. Du kan godt trene, kondisjonstrening er bra for asmatikere (jeg er ingen ekspert, dette sa gymlæreren til meg i tiende klasse). Men du blir raskt sliten. Selv sliter jeg med at jeg ikke får puste, og til slutt ender opp med å besvime fordi jeg har sprengt meg. Det er derfor viktig med en SKIKKELIG oppvarming før du begynner. (Dette går mest på kondisjonstrening). Når jeg drar på joggetur tar jeg med meg en liten flaske vann, sånn jeg får løst opp slimet i halsen. Jeg har også pollenallergi. Det er ikke uvanlig å få astma når en er allergisk. Det som funker best for meg er astmamedisin, nesespray som løser opp (evt. noe som løsner opp i halsen) og vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå