Gå til innhold

Leide leilighet med muggsopp av utleiefirma

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet mitt er, hvem skal saksøkes, eier av boligen eller utleiefirmaet? Hvem holdes ansvarlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet mitt er, hvem skal saksøkes, eier av boligen eller utleiefirmaet? Hvem holdes ansvarlig?

Det spørs vel litt..

Om muggsoppen ble dannet etter at du flyttet inn er det vel ingen som kunne vite om det. Sa du ifra? Bodde du der etter at dette ble oppdaget? Hvorfor flyttet du ikke ut når det ble påvist muggsopp evt?

Det er vel en annen sak om utleier var fullt klar over at det var muggsopp i boligen evt?!

Skrevet

Ehh, saksøkes....? Vi bor i Norge og du kommer nok ingen vei med det!

Du kunne jo bare flyttet, det er jo fordelen med å leie...

Og utleiemekleren, ville nok bare funnet noe annet til deg, ta ansvar for ditt eget liv og helse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel litt..

Om muggsoppen ble dannet etter at du flyttet inn er det vel ingen som kunne vite om det. Sa du ifra? Bodde du der etter at dette ble oppdaget? Hvorfor flyttet du ikke ut når det ble påvist muggsopp evt?

Det er vel en annen sak om utleier var fullt klar over at det var muggsopp i boligen evt?!

Det er påvist at muggsoppen stammer fra lenge før jeg flyttet inn. Mycoteam kom og avla skriftlig rapport, de erklærte at deler av leiligheten måtte rives for å utbedre soppskadene, og de erklærte leiligheten som helsefarlig. Selvsagt sa jeg ifra, utleiefirmaet ble varslet umiddebart. Og selvfølgelig flyttet jeg ut når det ble påvist muggsopp i boligen, men da var skaden allerede skjedd! Jeg har dokumentasjon i det vide og det brede fra både soppeksperter som har undersøkt boligen, og leger/spesialister som bekrefter at det har ødelagt helsen min.

Og utleiemekleren, ville nok bare funnet noe annet til deg, ta ansvar for ditt eget liv og helse.

Innlegget ditt er bare for dumt. Jeg bodde ikke i leiligheten i mer enn 1 mnd, jeg fikk hevet kontrakten umiddelbart etter det ble påvist muggsopp. Første dagen jeg flyttet inn ble jeg syk, men visste ikke da at det var muggsopp.

Muggsopp kan være livsfarlig. Huseier er ansvarlig for å holde bolig i forsvarlig stand, det står svart på hvitt i Norges Lover.

Jo man kan faktisk saksøke selv om man bor i Norge, det finnes andre tilfeller hvor folk har blitt varig ufør som følge av det. Spørsmålet er HVEM som skal holdes ansvarlig, huseier eller utleiefirma.

Skrevet

Og Selv her i Norge må man forholde seg til norske lover og regler, og noen er ansvarlig for å holde en utleiebolig i helsemessig stand. Og siden ts flyttet med en gang hun fant det ut, og hadde ingen anelse om at helsen ble som den ble, ahr hun faktisk en sak mot en av de.

Jeg mener at det er huseier som er ansvarlig, for huseier blir jo ikke fritatt selv om et firma har leid ut boligen. Om ikke huseier har en kontrekt med det firmaet, som fritar huseier for eventuelle skader ol, og at det da er firmaet som er ansvarlig.

Ville derfor tatt kontakt med http://www.leieboerportalen.no/faq/, for de har nok litt mer hpeiling enn vi har her inne.

der står det også om muggsopp, men hva de skal gjøre.

Spørsmål 6

Boligen jeg leier har fått muggsopp i flere kroker og i vinduet. Boligen er fuktig og vinduene dugger konstant. Utleier bryr seg ikke etter at jeg har klaget over telefon. Hva skal jeg gjøre?

Leieren sender utleier en skriftlig reklamasjon og krever i brevet en reduksjon i husleien innen 14 dager om utleier ikke setter i gang retting omgående. Leieren bør da ta kontakt med oss tlf 55 31 65 00 for videre oppfølging og rådgivning.

Muggsopp kan gi helseplager og er allergi fremkallende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huseier var svært motvillig til å la meg heve kontrakten, og var ikke annet enn vanskelig i hele prosessen. Like etter utflytting så jeg tilfeldigvis annonse om at leiligheten var til utleie igjen, denne gangen privat. Det var lagt ut bilder, og dermed kunne man helt klart se at problemet ikke var utbedret.

Det forteller meg at huseier ikke bryr seg så meget ;)

Her står det forøvrig mye om muggsopp http://www.sykavhuset.no/muggsopp.htm

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det skal også nevnes at jeg har mistet inntekt på over 200 000 kr i året som følge av dette, i tillegg til økte helsekostnader, og ikke minst da tapt livskvalitet. Jobben mistet jeg som følge av for langt fravær. Legene vet ikke om jeg blir frisk igjen. Det er ikke småtteri dette.

Skrevet

hvis huseier leier ut igjen etter at det ble påvist muggsopp i leiligheten burde du vurdere å politianmelde vedkommende! ta med raporten fra selskapet som var på befaring ang muggsoppen. kan umulig tenke meg at en utleier kan få leke slik med folks liv og helse! :nei:

ellers tror jeg nok det er huseier du må føre sak mot. det er jo tross alt eier som skal sørge for at leiligheten opprettholder en vis standard, og sørge for at utbedringer blir foretatt. det lureste ville nok uansett være å ta kontakt med en advokat som kan gi deg mer konkrete råd i forhold til hvordan du skal gå frem med saken.

lykke til TS! håper du aldri opplever en slik utleier igjen! :klemmer:

Skrevet

At det er muggsopp i en leilighet forteller jo ingenting i seg selv.

Hvor mye?

Hvor?

Var luftkvaliteten preget av dette?

Muggsopp inne i en vegg f.eks. trenger jo ikke bety at luftkvaliteten er utsatt.

Tviler sterkt på at noen kan få ødelagt helsa av 1 måned i en bolig 'med muggsopp'. Da må det vært en halvgrønn vegg med synlig sopp/mugg i et rom du har oppholdt deg mye.

Lå du inntil en vegg i et innestengt rom 24-7 hele måneden?

Jeg skjønner at folk er skeptiske til muggsopp, takket være bransjen som ser store penger i å utbedre boliger med feil som folk fleste ikke skjønner noe av utover at de tror det er kjempefarlig med en gang de hører ordet.....yess "muggsopp".

Jeg har blekka fra Huseiernes Landsforening og den er proppa full av skremmeartikler som er plassert vegg i vegg med reklame fra firmaer som finner sopp og som bygger bad og våtrom (henger godt i hop dette).

Sopp i bolig er ikke bra, men det er noe med å forstå mengder, konsentrasjon og skjønne betydningen av lufting (både forebyggende lufting og utlufting av soppluft hvis skaden er skjedd).

Det er også stoooor forskjell på et litt soppangrepet fuktig område nede i et hjørne kontra en hel vegg, f.eks. mot en mur med elendig drenering på utsiden.

En hel vegg = stor flate, kan gi plager.

Et lite hjørne/område = knapt problem, men som vil vokse hvis man ikke stopper lekkasjer eller utbedrer. Et fuktig hjørne trenger ikke bety at hele bade må totalrenoveres. Det ser man først når man åpner det hjørnet og ser fukten på innsiden.

Her er det mange som blir lurt av håndverkerne.

Når de kommer og flekker av platene og peker på noen mørke merker hvor det 'har vært fukt' osv., så godtar mange alt for lett at ja her var det på tide.....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At det er muggsopp i en leilighet forteller jo ingenting i seg selv.

Hvor mye?

Hvor?

Var luftkvaliteten preget av dette?

Muggsopp inne i en vegg f.eks. trenger jo ikke bety at luftkvaliteten er utsatt.

Tviler sterkt på at noen kan få ødelagt helsa av 1 måned i en bolig 'med muggsopp'. Da må det vært en halvgrønn vegg med synlig sopp/mugg i et rom du har oppholdt deg mye.

Lå du inntil en vegg i et innestengt rom 24-7 hele måneden?

Jeg skjønner at folk er skeptiske til muggsopp, takket være bransjen som ser store penger i å utbedre boliger med feil som folk fleste ikke skjønner noe av utover at de tror det er kjempefarlig med en gang de hører ordet.....yess "muggsopp".

Jeg har blekka fra Huseiernes Landsforening og den er proppa full av skremmeartikler som er plassert vegg i vegg med reklame fra firmaer som finner sopp og som bygger bad og våtrom (henger godt i hop dette).

Sopp i bolig er ikke bra, men det er noe med å forstå mengder, konsentrasjon og skjønne betydningen av lufting (både forebyggende lufting og utlufting av soppluft hvis skaden er skjedd).

Det er også stoooor forskjell på et litt soppangrepet fuktig område nede i et hjørne kontra en hel vegg, f.eks. mot en mur med elendig drenering på utsiden.

En hel vegg = stor flate, kan gi plager.

Et lite hjørne/område = knapt problem, men som vil vokse hvis man ikke stopper lekkasjer eller utbedrer. Et fuktig hjørne trenger ikke bety at hele bade må totalrenoveres. Det ser man først når man åpner det hjørnet og ser fukten på innsiden.

Her er det mange som blir lurt av håndverkerne.

Når de kommer og flekker av platene og peker på noen mørke merker hvor det 'har vært fukt' osv., så godtar mange alt for lett at ja her var det på tide.....

20 m2 av leiligheten var svartlagt av sopp bak fastmontert innredning. Jeg ble syk umiddelbart etter innflytt. Leger dokumenterer sammenhengen med muggsoppen og sykdom ved prøver som er tatt. Sikkert ingen sammenheng.

:klaske:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mycoteam kommer da heller ikke og avlegger falske rapporter om hvilke mengder av muggsopparter som befinner seg, og hvilke arter det dreier seg om.

Du kan tvile så sterkt du bare vil på at jeg ble syk av å bare bo der i 1 mnd. faktumet er at det BLE jeg, og jeg har dokumentasjon i huet og ræva på at det er utelukkende i sammenheng med muggsoppen.

Det er forskjellige arter av muggsopp, hvorav noen er mer giftige enn andre. Dette dreide seg ikke om et lite hjørne med svartsopp!

Skrevet

Ta kontakt med advokat. De vet hvem du skal kreve for hva, og hvordan du går frem.

Gjest strykebrett
Skrevet

For å kunne kreve skadeerstatning så er det flere villkår som må være tilstede. Det må foreligge økonomisk tap, det må kunne bevises skyld, skaden må være påregnelig og det må vær årsakssammenheng. Det er ikke sikkert du har grunnlag for å kreve erstatning, dersom for eksempel utleiefirmaet ikke kunne ha visst om muggen, eller dersom din reaksjon på muggsoppen er helt usannsynlig slik at det ikke har vært mulig å skjønne at det skulle ha så store konsekvenser for deg. Bare slik at du er klar over at det skal mer til enn at du har de legepapirene for å kunne kreve skadeerstatning.

Men, det er egentlig av liten nytte å spørre her på KG, skal du reise erstatningssak må du uansett til advokaten, så du burde egentlig bare ringe på advokaten din med en gang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg kan kreve erstatning utfra de forholdene som ligger, spørsmålet var om det var utleiermegler eller huseier jeg skal gå etter. Føler jeg har fått svar på akkurat det, så da vet jeg hva jeg har å gjøre.

Skrevet

20 m2 av leiligheten var svartlagt av sopp bak fastmontert innredning. Jeg ble syk umiddelbart etter innflytt. Leger dokumenterer sammenhengen med muggsoppen og sykdom ved prøver som er tatt. Sikkert ingen sammenheng.

:klaske:

Ja, 20 m2 er jo betydelig flateinnhold, men det er jo noe du ikke nevnte innledningsvis, så derfor er det litt patetisk at du slenger ut panneklaske-smiley.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, 20 m2 er jo betydelig flateinnhold, men det er jo noe du ikke nevnte innledningsvis, så derfor er det litt patetisk at du slenger ut panneklaske-smiley.

"Det er påvist at muggsoppen stammer fra lenge før jeg flyttet inn. Mycoteam kom og avla skriftlig rapport, de erklærte at deler av leiligheten måtte rives for å utbedre soppskadene, og de erklærte leiligheten som helsefarlig"

Har vel skrevet klart og tydelig her hva som var dommen til ekspertene på inneklima, spiller ingen rolle om det er 2 m2 eller 20m2. Så derfor syns jeg det var på sin plass siden du slang ut antakelser når det stod så klart og tydelig som dette ;)

Skrevet

"Det er påvist at muggsoppen stammer fra lenge før jeg flyttet inn. Mycoteam kom og avla skriftlig rapport, de erklærte at deler av leiligheten måtte rives for å utbedre soppskadene, og de erklærte leiligheten som helsefarlig"

Har vel skrevet klart og tydelig her hva som var dommen til ekspertene på inneklima, spiller ingen rolle om det er 2 m2 eller 20m2. Så derfor syns jeg det var på sin plass siden du slang ut antakelser når det stod så klart og tydelig som dette ;)

Jeg ble saksøkt etter et hussalg pga sopp. Var en lege som kjøpte huset mitt og han hadde "superallergiske" barn. Hele familien var tilsynelatende blitt syke av å oppholde seg i kjelleren. Mycoteam kom med den ene "dommedagsrapporten" etter den andre og 5 sakkyndige leger uttalte seg om saken. Takstmann estimerte 2.000.000 i utbedringsomkostninger.

Jeg visste til sluttt ikke hva jeg skulle tro. og var mildt sagt fortvilet.

Enden på visen: Kjøper tapte med brask og bram i retten og måtte ut med saksomkostninger på 500.000.

Ting er ikke alltid svart, hvitt selv om det kan tyde på det med første øyekast.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble saksøkt etter et hussalg pga sopp. Var en lege som kjøpte huset mitt og han hadde "superallergiske" barn. Hele familien var tilsynelatende blitt syke av å oppholde seg i kjelleren. Mycoteam kom med den ene "dommedagsrapporten" etter den andre og 5 sakkyndige leger uttalte seg om saken. Takstmann estimerte 2.000.000 i utbedringsomkostninger.

Jeg visste til sluttt ikke hva jeg skulle tro. og var mildt sagt fortvilet.

Enden på visen: Kjøper tapte med brask og bram i retten og måtte ut med saksomkostninger på 500.000.

Ting er ikke alltid svart, hvitt selv om det kan tyde på det med første øyekast.

Er klar over at ting ikke er svart/hvitt. Nå stiller det seg dog litt annerledes når man kjøper kontra når man leier leilighet, og huseier har som sagt leid ut leiligheten videre uten å utbedre soppskadene, så da kan jeg jo nesten anta at hun visste om problemet før jeg flyttet inn også. Jeg kan aldri jobbe igjen som følge av dette, så det er vel ikke så rart jeg ønsker å gå videre med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...