Gå til innhold

Erstatning i forbindelse med ødelagt helse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Pjukset
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig kjip sak for deg, men du kommer nok neppe noen vei med erstatningssøksmål mot henne. Ikke bare må du bevise at hun visste om at det var sopp, men du må bevise at det var påregnelig for henne at du skulle bli så syk som du ble, med de påfølgende økonomiske tap. En sak om å få igjen leien fordi leieobjektet var noe annet enn du var forespeilet er én ting, men erstatning for din ødelagte helse? Beklager, det må du nok se langt etter. Dette er Norge, ikke USA.

(Mulig jeg hørtes ufølsom ut nå, men dette er i alle fall min vurdering. Ønsker deg det aller beste videre, og lykke til!)

Skrevet

Vet ikke om det faktisk er mulig i Norge, men jeg hadde saksøkt *rævva* av henne (pardon my French).

Håper det går bra med deg! :klem:

Skrevet
erstatning for din ødelagte helse? Beklager, det må du nok se langt etter. Dette er Norge, ikke USA.

(Mulig jeg hørtes ufølsom ut nå, men dette er i alle fall min vurdering. Ønsker deg det aller beste videre, og lykke til!)

Ja jeg er nok dessverre enig i din teori. Hadde jeg bodd i USA hadde jeg kunne saksøkt for millioner - og vunnet. Men dette er lille Norge og jeg tror en slik kamp ville blitt vanskelig.

Men uansett mener jeg at utleier har opptrått uansvarlig; en huseier bør etter mitt skjønn sørge for at leiligheten er i forsvarlig stand før den leies ut. Og når det oppdages mangler som dette så bør det fikses umiddelbart. I dette tilfelle har jo utleier også vel vitende leid ut leiligheten videre uten å fikse problemet, etter mitt hode er det veldig alvorlig. Selv om man ikke blir umiddelbart syk så kan senskadene av muggsopp være både alvorlige og slitsomme.

Skrevet

Jeg syns du skal kontakte en advokat som driver med erstatningsrett og høre hva han syns. Mener han at du har en sak, kan det være at det kan lønne seg å gå til sak mot utleieren. Det er snakk om et betydelig fremtidig inntektstap hvis du blir ufør resten av livet, og noe du burde få erstatning for. Hvis utleieren kan nagles for å BURDE ha visst at leieligheten var helsefremkallende, kan det være at du vinner frem. Kontakt med god advokat og hør med han/hun hvordan saken din er! Masse lykke til videre med saken.

Skrevet

Jeg har vært i kontakt med advokat som har spesialisert seg i erstatningsrett, særlig personskadeerstatning. Etter å ha hørt min historie, samt lest alt av dokumentasjon, sier han at jeg har en veldig god sak.

Han påpeker også at mitt forsikringsselskap betaler 80% av advokatutgifter, så det kan godt hende at jeg bare kjører på med dette. Uansett greit å vite at jeg faktisk HAR en sak.

Gjest antigartner
Skrevet

Så bra at du har advokathjelp og at advokaten mener du har en god sak!

Det er bare noen ting jeg ikke forstår, og det ene er hvordan du kan tape feriepenger. Du har da vel rett på feriepenger av sykepenger?

Det andre er tap av bonus. Bonus er jo innsats- og resultatavhengig. En kan ikke uten videre regne med at det er bonus hvert år?

Regner med at dette er noe motpartens advokater vil henge seg opp i i en fremtidig sak. Viktig å ha gode og klare svar på slike spørsmål!

Skrevet
Det er bare noen ting jeg ikke forstår, og det ene er hvordan du kan tape feriepenger. Du har da vel rett på feriepenger av sykepenger?

Det andre er tap av bonus. Bonus er jo innsats- og resultatavhengig. En kan ikke uten videre regne med at det er bonus hvert år?

Regner med at dette er noe motpartens advokater vil henge seg opp i i en fremtidig sak. Viktig å ha gode og klare svar på slike spørsmål!

Etter 3 mnd som sykemeldt mister man retten på feriepenger, man får ikke feriepenger av sykepenger dessverre. I vår bedrifter får man et minimumsbeløp med bonus uansett, og det er dette minimumsbeløpet jeg går utfra.

Men nå er det ikke bare disse tapene det legges til grunn for, det er snakk om fremtidig tapt inntekt. Blir jeg ufør mister jeg ca 200 000 kr i året i fast inntekt.

Skrevet
Jeg har vært i kontakt med advokat som har spesialisert seg i erstatningsrett, særlig personskadeerstatning. Etter å ha hørt min historie, samt lest alt av dokumentasjon, sier han at jeg har en veldig god sak.

Han påpeker også at mitt forsikringsselskap betaler 80% av advokatutgifter, så det kan godt hende at jeg bare kjører på med dette. Uansett greit å vite at jeg faktisk HAR en sak.

Litt skår i gleden for deg, men jeg er ikke enig med din advokat. Det er ikke tradisjon for erstatningsutbetalinger for slike tilfeller i Norge, det måtte i høyden være for leien. Det vil være en knallvanskelig bevissak, du må bevise at ditt økonomiske tap var påregnelig for henne. Det blir nærmest umulig.

(Jeg er forøvrig advokat selv, riktignok ikke med spesialisering i erstatning, men har vært borti noen slike saker.)

Skrevet

JEg beklager å måtte si det, men jeg er heller ikke enig med din advokat. :(

Jeg er riktignok ikke advokat, men jeg har selv prøvd å fått erstatning for helseskade fra privatperson, og bevisbyrden lå fullt og helt på meg.

Hvis jeg skal overføre min erfaring til deg, må du bevise at din helseskade utelukkende skyldes den konkrete leiligheten, det kan ikke finnes andre årsaker til helseplagene dine.

Du kan lett få aksept for at muggsoppen i den leiligheten var den utløsende årsak, men det er verre å bevise at du aldri før har vært utsatt for muggsopp eller andre faktorer som gjorde deg lettere mottakelig, og som kunne utløst de samme plagene.

Du vil også ha problemer med å dokumentere at helseplagene ikke ville dukket opp ved en senere anledning, også uten å ha vært utsatt for muggsoppen i den leiligheten.

Nå vet ikke jeg hvilke helseplager du har fått som følge av muggsoppen, men så vidt jeg vet finnes det ikke en eneste sykdom/tilstand som kan relateres til muggsopp alene, og dermed vil du ha store problemer med å dokumentere at dine plager utelukkende skyldes oppholdet i leiligheten.

Jeg håper selvsagt at jeg tar feil, men jeg er redd advokaten din er litt for optimistisk.

Uansett ønsker jeg deg lykke til videre.

Skrevet (endret)

*redigert*

Endret av Pjukset
Skrevet

Jeg glemte å si, advokaten jeg er i kontakt med har god kjennskap med akkurat min problemstilling i forhold til muggsopp og ødelagt helse.

Skrevet

Jeg ønsker deg lykke til Pjusket. Dette høres helt forferdelig ut!

Hvor vidt du har mulighet til å vinne en sak mot huseier vet jeg ikke, men jeg ønsker deg hvertfall lykke til på veien.

Skrevet
Jeg sier ikke at dette er en done deal, men mener dere fortsatt at jeg har en dårlig sak?

Jeg tror ikke det er noe poeng å sette i gang en meningsmåling her inne, da de færreste har like god peiling på erstatningsrett som din advokat.

Jeg vil imidlertid råde deg til ikke å legge ut alle detaljene dine på dette forumet. Noen kort kan det være greit å holde for seg selv inntil videre, og det er alltids en mulighet for at utleieren din dukker opp her inne og ser hva du planlegger, eventuelt at noen andre som kjenner henne og har hørt om saken sier ifra. Hvis jeg var deg ville jeg slettet deler av det siste innlegget ditt slik at du sitter med opplysninger som hun ikke nødvendigvis vet at du har når du går til sak.

Ønsker deg masse lykke til, og jeg håper det går din vei. Utrolig arrogant av henne å leie ut leiligheten etter at du har fått så store problemer, og det mener jeg må kunne tillegges betydelig vekt i en slik sak.

Men som sagt; ikke legg ut alle detaljene dine her.

Skrevet
Jeg tror ikke det er noe poeng å sette i gang en meningsmåling her inne, da de færreste har like god peiling på erstatningsrett som din advokat.

Jeg vil imidlertid råde deg til ikke å legge ut alle detaljene dine på dette forumet. Noen kort kan det være greit å holde for seg selv inntil videre, og det er alltids en mulighet for at utleieren din dukker opp her inne og ser hva du planlegger, eventuelt at noen andre som kjenner henne og har hørt om saken sier ifra. Hvis jeg var deg ville jeg slettet deler av det siste innlegget ditt slik at du sitter med opplysninger som hun ikke nødvendigvis vet at du har når du går til sak.

Ønsker deg masse lykke til, og jeg håper det går din vei. Utrolig arrogant av henne å leie ut leiligheten etter at du har fått så store problemer, og det mener jeg må kunne tillegges betydelig vekt i en slik sak.

Men som sagt; ikke legg ut alle detaljene dine her.

Du har helt rett, dette var et veldig godt råd. Har slettet, føler at jeg har fått den tilbakemeldingen jeg trengte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med saken, men jeg må holde alle muligheter åpne.

Takk for all støtte og konstruktive råd :)

Skrevet
Du har helt rett, dette var et veldig godt råd. Har slettet, føler at jeg har fått den tilbakemeldingen jeg trengte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med saken, men jeg må holde alle muligheter åpne.

Takk for all støtte og konstruktive råd :)

Så bra! Du kan jo høre med advokaten din om det er mulig å avtale et møte med utleieren og komme til enighet utenom rettssalen. Det kan tenkes hun egentlig vet at hun har gjort noe galt og veldig gjerne vil slippe en sak.

Uansett hva du bestemmer deg for så håper jeg det går bra. Du må gjerne oppdatere oss senere hvis du går videre med saken! :)

• 1 år senere...
Skrevet
Jeg glemte å si, advokaten jeg er i kontakt med har god kjennskap med akkurat min problemstilling i forhold til muggsopp og ødelagt helse.

Var helsen veldig påvirket?

Gjest post-it
Skrevet

Har denne advokaten vunnet fram i mange lignende saker?

jeg ønsker deg lykke til med utfallet, og håper du vi holde oss oppdatert :)

Skrevet
Var helsen veldig påvirket?

Livet ble ødelagt.

Har denne advokaten vunnet fram i mange lignende saker?

jeg ønsker deg lykke til med utfallet, og håper du vi holde oss oppdatert :)

Ja han har vunnet frem i lignende saker, ei venninne som er advokat i samme region som han bekrefter også at han er dyktig i sitt felt.

Men jeg er ikke sterk nok til en rettsak nå, så vi har blitt enige om å vente til jeg får mer krefter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...