Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2010 #41 Skrevet 7. juni 2010 Det var vel litt tatt i at hun stjeler hver dag. Men heller ikke noe store beløp. av og til 20,- noen ganger 40,- Eller en 50 lapp. Har ved et par tilfeller også stjålet 100,- lapper. Så jeg tror vel ikke det holder til så mye dop, så det tror jeg det ikke går til. Forøvrig så kan man vel kanskje være for naiv av og til. nei da er hun vel rett og slett bare bortskjemt og respektløs!
Gjest navnelapp Skrevet 7. juni 2010 #42 Skrevet 7. juni 2010 No må vi ta det litt roleg her. Ho er vel så bortskjemt og respektlaus som dei fleste trettenåringar har vore gjennom alle tider. Det hendte også at eg nappa med meg pengar frå foreldra mine, forskjellen er kanskje at eg ikkje vart teken, dei oppdaga det ikkje. Denne jenta treng å lære korleis ho lagar seg ei oversikt over sin eigen økonomi, og korleis ho skaffar seg dei pengane ho treng. Det må foreldra hjelpe henne med, dette er ikkje noko som barn lærer av seg sjølv. Som eg har sagt før: Lag eit budsjett saman med henne, sett dokke ned, både mor og far, og snakk med henne om det mde økonomi og pengeforbruk. Å stenge henne inne, inndratelefonen og nekte tusenfrydtur fører berre til større konflikter og meir bråk. Dette må løysast ved at ein snakkar saman og finn løysingar som ho blir "deleeigar" i.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2010 #43 Skrevet 7. juni 2010 Har du snakket med henne om hva hun "trenger" sidde pengene til, da? Ikke godta svar som "ting" eller "mye rart". Er ganske enig med de som sier at mobiltelefon i dag er veldig nødvendig, og at mange fort på en måte blir litt utestengt fra det sosiale miljøet om de ikke får bruke mobil. Hva med at dere skaffer henne den typen abonnement der dere, foreldrene putter inn en viss sum penger hun kan bruke? JEg husker ikke vha det heter, men brødrene mine fikk sånn. Det er mye billigeere med et sånt abonnement enn det er med kontantkort, tro meg. Speiselt om det kontantkortet heter Telenor... :S Sier hun at hun trenger penger til solarium og sminke får du forklare henne at slikt slettes ikke er nødvendig, og at disse to ihvertfall ikke trenger å koste 200kr i uka. Men at hun kan bruke sine egne penger på det, eller eventuelt spørre dere om hun trenger. Om hun spør deg, og du sier nei, bør du være temmelig konsekvent på at "nå er det nei.". Ikke noe krangling eller sånt, bare "Du, nå har jeg sagt nei, og du får finne deg i det." Om det er fastfood det går i, må dere to nok ha en lang prat om fet mat, og også hva det gjør med kroppen både inni og utpå når man spiser for mye lenge nok. Lykke til, hold oss oppdatert'a!
Gjest Konsekvent Skrevet 7. juni 2010 #44 Skrevet 7. juni 2010 hvor er konsekvensene ?? Om barnet stjeler og det ikke er ok hos foreldrene,da MÅ det komme en konsekvens! Bli enige som foreldre/foresatte hva slags regler som gjelder i deres hus,skriv dem gjerne ned og la 13åringen få lese.Relger som blir brutt= konsekvens /straff. Straffen må stå i forhold til hva som er gjort galt. En ukes innestraff f.eks fordi en har glemt å sette bort en tallerken blir jo helt feil. barnet må vite sån ca hva konsekvensen blir OM hun velger å bryte/stjele eller annet.PÅ denne måten har hun faktisk et valg. Vær så firkantet som overhode mulig.Nei er NEI uansett hvor mye ungen maser.Du er forelder ,Ikke bestevenn eller kompis.Du må ta de dumme og vanskelige avgjørelsene. Om hun stjeler mobilen til far ,så skal det komme en straff (konsekvens) Det blir nevnt at hun tjener noen penger selv og får x antall kroner i ukelønn.For denne ukelønnen burde hun ha faste oppgaver som hun SKAL gjøre.Hvis ikke burde en trekke i fra på ukelønnen om det ikke er gjort etter avtale.Hun har nok penger til å kunne fylle opp kontantkortet selv. Høres ut som hun er bortskjemt og at foreldre/foresatte ikke orker/vil/kan ta tak i problemet. Helsesøster,lege kan testes ut. Nic waaler et knall sted å få hjelp til grensesetting når en sliter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #45 Skrevet 7. juni 2010 Det kan hende at hun trengte penger i starten, og nå har det bare blitt en vane å ta penger fra dere. Jeg hadde det problemet en periode. Alle min sparepenger og lønn gikk med til regninger hjemme og nedbetaling av lån, og som 15-åring er det ikke spesielt gøy å sitte med 2000 kroner på kontoen i en halvtime før de forsvinner til noe man ikke har noe med i det hele tatt. Ettersom jeg var konstant blakk, men trengte penger så begynte jeg å ta av lommeboken til bestemor når vi var der, eller tanter og onkler når vi var der. Etter hvert ble det bare en vane å sjekke lommebøkene når vi var på besøk. Jeg klarte heldigvis å slutte etter en stund og prøvde en periode å legge tilbake pengene litt etter litt. Snakk med henne, ikke kjeft og si at dette ikke er lov. Hun vet at det ikke er lov. Pass også på så det ikke blir for mye press rundt situasjonen, prøv å hold en lett og hyggelig tone hvis ikke kan hun fort låse seg.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2010 #46 Skrevet 8. juni 2010 Hei! Vi har hatt en lang prat med henne nå. Men det kommer ikke mye ut av det. Hun nekter for at hun tar penger, eller delivs innrømmer det. Vi har kjørt veldig på at vi vil vite hva hun bruker pengene på. Men det vil hun på død og liv ikke si noe om. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette. Men bra kan det ikke være. 1. skritt blir ivertfall å sørge for at penger/lommebøker/mobil ikke er tilgjengelig. Så får vi se hvordan dette går.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #47 Skrevet 8. juni 2010 Hva med mobbing/utpressing fra andre? Vår 12 åring stjal penger som hun brukte til å kjøpe seg popularitet og beskyttelse fra tøffe medelever. Vi løste dette ved å bytte skole.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #48 Skrevet 8. juni 2010 Kanskje hun kjøper noe som hun synes er flaut? (som hygieneprodukter...) Hvis de har mulighet for å kjøpe mat på skolen,og at det er stas, så kanskje dere kunne inngått en avtale med henne? Nå vet ikke jeg om hun kanskje sliter litt på skolen, men om det er tilfelle så kanskje dere kan hjelpe henne da. Hvis hun f.eks får bra karakter på en prøve(om hun har begynt på ungdomskolen) så kanskje hun da kunne fått noen ekstra kr så hun kunne ha handla i kantina. For all del, ikke glem at hun er i en vanskelig periode, det er mye som skjer med en 13årings kropp og sinn. Det unnskylder ikke oppførselen hennes, men er en forklaring. Her i huset gjorde foreldrene mine det sånn at hvis vi ikke var inne til tida, så måtte vi inn MYE tidligere neste gang, og det er ikke noe kult, hjalp ikke det mista vi lommepengene.
Gjest A Skrevet 25. juni 2010 #49 Skrevet 25. juni 2010 Hei! Vi har hatt en lang prat med henne nå. Men det kommer ikke mye ut av det. Hun nekter for at hun tar penger, eller delivs innrømmer det. Vi har kjørt veldig på at vi vil vite hva hun bruker pengene på. Men det vil hun på død og liv ikke si noe om. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette. Men bra kan det ikke være. 1. skritt blir ivertfall å sørge for at penger/lommebøker/mobil ikke er tilgjengelig. Så får vi se hvordan dette går. Vet du om en ting som kan hjelpe. Vet det er helt utradisjonell løsning- som folka på KG kommer til å si nei til. Men som funker. Pga hun bryr seg tydelig ikke med "konsekvenser" eller sånne ting. Det er ikke viktig nok for hun. Da er en ting som virker å gjøre: Begynn å stjæl ting fra henne- fra henne sitt rom. Ta ting som hun eier og bruker. Stjæl det. Da merker hun atdet blir borte og blir sur. Kommer og klager. "Hvor er tinga mine? Da opplever hun hvordan det er når noen stjæler fra deg. Så bare finn ut hvem små ting hun bruker ofte- og stjæl det. Gi det ikke tilbake. Hun må skaffe seg det sjøl på nytt med lommepenger. Pga du kan jo ikke få tilbake penger hun har ringt for, eller? Du kan ikke få tilbake ting hun har brukt opp/stjælt. Så da må ikke hun kunne få det tilbake heller, men må skaffe seg nye ting. Uten å få penger til det fra deg. Hun må spare. Pga noen stjal det fra henne. Da merker hun hva det er å bli stjælt fra. Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #50 Skrevet 26. juni 2010 Jeg vil også stille spørsmålet om impulskontroll. SIden hun ikke lærer, og gjør det samme igjen og igjen. Det er jo også ikke enkelt i den alderen å snakke på en normal måte, og spørre om man har det bra. Jeg vet ikke hva slags forhold dere har, men det blir jo ofte "pappa da, hvorfor spør du om jeg har det bra!?" . Mobiltelefon tror jeg kan ødelegge mye, da det er viktig for 13-åringer å være integrert og ikke føle seg utenfor vennegjengen. Gutter også, for den saks skyld.Mobilen er jo så og si et privatliv blitt. Jeg tror også på at å sette opp avtale eller legge planer om noe hun har lyst til, har ønsket seg, ja jeg vet ikke hva, så går avtalen igjennom dersom hun slutter å stjele etc. Tror det er viktig å ikke bli fienden her ved å ta fra henne mobil, selv om det i mange tilfeller kan være umulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå