Gå til innhold

13 åring som stjeler

Fremhevede innlegg

Gjest jomfrua
Skrevet

Når det gjelder å ikke komme til tiden:

Det er ikke akseptabelt og akkurat den problemstillingen tror jeg det er kjempeviktig å gripe tak i øyeblikkelig. Der har jeg vært kjempe hard. 10 minutter for sent er ikke akseptabelt. Da kommer det restriksjoner ved neste gang han skal noe. Der har jeg ihvertfall vært veldig bevisst på å slå hardt ned ved den minste "feilvurdering" fra hans side.

Alternativet ditt er å kjøre og hente henne til avtalt tid. Jeg har valgt nå å være i "beredskap" for å holde de tøylene stramme. Ikke noe slingringsmonn.........men avtaler er til å holdes og gjøre det helt klart at h*n har ansvar under frihet - men strekker han strikken så er det slutt på friheten.

Jeg har tro på å være konsekvent og tydelig.

For dere å "stramme inn" det som er blitt en vane - det er en kjempe jobb og vil kreve enda mer besluttsomhet fra dere og at dere er konsekvente - da får dere droppe rødvinsglasset i helgene men sitte parat til å følge opp.

Slik følger jeg det opp.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Et annet spmål da. Hva er akseptable tid for en 13 åring.

Hvor lenge skal de få være ut. Feks i ukedagene når de skal på skolen. Og i helger og Ferie når de har fri?

Gjest jomfrua
Skrevet

Hei!

Et annet spmål da. Hva er akseptable tid for en 13 åring.

Hvor lenge skal de få være ut. Feks i ukedagene når de skal på skolen. Og i helger og Ferie når de har fri?

Hos meg må han være hjemme kl 2030 i hverdagen og i seng kl 2130. Vi står tidlig opp.

Noen ganger ved spesielle anledninger i helgene så har tidene strukket seg. Men det har vært ved spesielle anledninger.

Vi går imidlertid mot nye utfordringer nå i sommer ser jeg :) Mye ute med venner og lyse kvelder.....vet ikke helt hvor jeg ender der ennå.

Skrevet

Det er en mulighet for at hun ikke klarer å kontrollere det. Da handler det ikke om at hun vil stjele fra dere, men hun klarer rett og slett ikke å la være. Har hun dårlig impulskontroll kanskje?

Skrevet

Vi har forsøkt, å ta mobil. Ingen pc bruk, husarest osv.

Hun aksepterer på en måte straffen. Men etter hvert så får hun jo tilbake privilegiene sine. Uten at det på noen vis blir noe bedre av disse straffene. Det skjer igjen og igjen.

Da hadde ejg lagt lommebøkene under puten når jeg sov, hatt den i lommen hele dagen. Rett og slett eliminert vekk det at hun fikk tak i de. Det samme hadde jeg gjort med mobilen din, som tydeligvis er den hun bruker for å få penger på sin egen. Fjern alt du vet hun kan ta, for da fjerner du i alle fall muligheten for at hun gjør det.

Skrevet

Å gi husarrest svir ikke like mye som å fjerne goder. Min mamma ga straff gjennom å ikke la meg dra på ting jeg hadde gledet meg lenge til. Eller droppet en avtale vi hadde mellom oss. Hun tok der det sved mest og du skal tro jeg lærte fort!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde dette problemet i klassen min da jeg gikk i 6. klasse. Stjeling ble mer eller mindre en hobby for mange, for å få tak i godteri, pyntesaker og andre småting. Heldigvis var jeg alt for redd for å stjele, så jeg tilsto overfor mamma hva som foregikk i klassen. Hun tok kontakt med klasseforstanderne, som i sin tur laget et opplegg der de fikk en politibetjent for forebyggendegruppa til å komme på besøk og snakke med oss.

Jeg tror det er mange i den alderen som ikke helt klarer å se konsekvensene i det de gjør, og for de fleste vil det hjelpe å høre det fra en med autoritet. Det kan uansett ikke skade å ta en skikkelig diskusjon om etikk og moral.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Ja da er inne og leggetiden om trent som her, så det er godt å se.

Forøvrig så skal jeg fjerne alt som kan stjeles. Trodde rett og slett etter at vi hadde tatt henne en 2-3 ganger at hun skulle lære og la være. Men ser ikke slik ut.

Er bare bekymret for hvordan hun oppfører seg når hun da er ute blant andre. Håper hun ikke gjør lignende der.

Ja vi får prøve å fjerne andre privilegier etter hvert. Som du sier. Der det svir mest.

Spørs om Tusenfryd turen går fløyten i år da!

Skrevet

De som mener at mobilen er en nødvendighet, har laget dette selv. Hvorfor er det nødvendig med en egen mobil?

Du er for avhengig av mobiltelefonen, for jeg er så uenig med deg osm det er mulig. Hvorfor må hun ringe de på sin egen mobil for å snakke med de? Er det mulig at hun kan bevege beina sine bort til vennene sine, og snakke med de der? Er det mulig at hun i nødstilfeller kan låne en annen mobil, for siden du er så avhengig av mobilen regner jeg med at alle i hele familien har en egen mobil. Kan hun da låne en av de? Eller må hun virkelig bruke sin egen mobil, bare for å holde kontakten med vennene sine?

Og jo mer hun slipper unna, desto mer vil hun fortsette med det. Og av og til er det slik at enkelte tenåringer tar det de vil ha, rett og slett fordi de ikke har respekt for andre sine ting. Eller de har ikke respekt for ting i det hele tatt, men lever i sin egen lille boble, der alt skal dreie seg om de.

Det er godt mulig at hun røyker eller snuser, og derfor behøver en del penger. Men sysingen kan vi holde på med i det uendelige, for det spørs om det noen gang kommer frem hvorfor hun gjør det. Kanskje når hun blir voksen.

Til ts:

Du kan sperre fasttelefonen for å ringe til mobiler, for det gjorde vi da vår sønn satt i timesvis med kjæresten.

Dere kan jo ta kontakt med BUP, for det kan være de kan finne ut hvorfor hun gjør som hun gjør. Men det er også godt mulig at hun rett og slett bare er tenåring, som ikke tenker konsekvenser, og som ikke ahr begrep på hva ting koster, og at alt skal dreie seg om henne. Hun mener at hun skal osv. En god del tenåringer er slik

Da er vi uenige. Og det er helt greit. Klart jenta sikkert kan bevege beina bort for å besøke vennene sine. Problemet er at i ungdomstiden gjøres avtaler fort og ofte. Selv om hun avtaler at hun skal være sammen med noen, kan disse avtalene ha blitt forandret i det hun er hjemme for å spise middag osv. Vennene rekker ikke gi henne beskjed fordi hun ikke har mobil. Et annet poeng med å ikke ta mobilen er at foreldrene heller ikke får tak i henne. TS beskriver bl.a. at hun ikke kommer hjem til avtalte tider..

men men.. alle familier er forskjellige. Her i huset er mobil det siste vi tar.

Gjest jomfrua
Skrevet

Da er vi uenige. Og det er helt greit. Klart jenta sikkert kan bevege beina bort for å besøke vennene sine. Problemet er at i ungdomstiden gjøres avtaler fort og ofte. Selv om hun avtaler at hun skal være sammen med noen, kan disse avtalene ha blitt forandret i det hun er hjemme for å spise middag osv. Vennene rekker ikke gi henne beskjed fordi hun ikke har mobil. Et annet poeng med å ikke ta mobilen er at foreldrene heller ikke får tak i henne. TS beskriver bl.a. at hun ikke kommer hjem til avtalte tider..

men men.. alle familier er forskjellige. Her i huset er mobil det siste vi tar.

Helt enig.........det er ingen smart ting og beslaglegge en mobiltelefon og sende tenåringen ut :)

Man må være litt mer strategisk enn det :)

Gjest Gjest
Skrevet

hei ts:

Hvor mye penger stjeler hun? Du skriver at hun stjeler hver dag. Jeg syns også det er helt utolig at ingen tenker på dop. Det er det første jeg tenker på. Det trenger ikke være det "værste" dopet. men feks hasj? Oppfører hun seg anderledes? Det kan uansett være vanskelig å se. Forelderene mine tror fortsatt at jeg ikke har prøvd noe og jeg var ganske ile en periode. De er ikke spesielt naive heller. Det er mulig å skjule det man vil skjule.

uansett hva hun bruker pengene til er det ikke greit å stjele. Det tyder jo på null respekt får dere som foreldre at hun holder på som hun gjør. Gjør det umulig får henne å stjele. Det er dessverre ikke mulig får dere å legge ting løst i huset når hun stjeler. Det blir litt som å sette en ulåst sykkel på karl johan så bli sur når den er borte. Hun burde også få jobeb inn får de får de pengene hun har stjålet. Vis det ikke har så store konsekvensre å stjele av dere så gjør hun jo det igjen. Folk er akkurat så bortskjemte som gjør dem...... Vis hun trenger mer penger får hun jobbe mer. Jeg ville aldri i min villeste fantasi tenkt på å ta penger fra foreldrene mine!

Gjest navnelapp
Skrevet

Uff, så synd at det skal bli slik. Eg forstår at eg er heldig, som har to dønn ærlege barn. Ho største ber om pengar viss ho treng det, og jobbar innimellom for å tene pengar. Eg har faktisk aldri opplevd at pengar har blitt borte frå mi lommebok. Nokre gongar har eg sagt til henne at ho kan ta 200 kroner, då tek ho berre det.

Kvifor det har blitt slik veit eg ikkje, men vi har alltid snakka ope om ting, vore ærlege mot kvarandre, og ungane har fått det dei trengte, men slett ikkje alltid det dei ba om. Når dei ba om noko eg ikkje ville kjøpe, har eg alltid forklart kvifor. "Treng du dette då?" spør eg alltid når dei ber om noko. Dei har også heilt frå dei var små fått eigne feriepengar og andre pengar som dei kunne styre som dei ville. Ho har brukt dei fortløpande, han sparer og har kjøpt store legobyggesett for eigne pengar. Så dei er berre forskjellig, desse barna våre.

Eg trur det er viktig å snakke saman, og prøve å finne ei løysing på dette utan å måtte skape ein stor konflikt i familien. Sanksjonar og konsekvensar er vel og bra, men kanskje ville det vere like bra å lage eit budsjett saman med henne? Ei oversikt over kva ting kostar og kor lenge ein må jobbe for å tene til det kunne vere med å å visualisere pengeforbruket for henne. Så kan ein følgje opp etter ei veke med eit regnskap.

Gjest Eplemor
Skrevet

Uten konsekvenser skjer det ingenting... Hvis dere gir konsekvenser og hun vinner tilbake goder er jo det greit, men det må bli nye konsekvenser hver eneste gang hun gjør noe hun ikke skal. Hver eneste gang! Konsekvensene bør være forutsigbare for barnet og det samme hver gang, dessuten akkumulerende. Dvs. hvis konsekvensen for å komme hjem for sent at er hun kommer hjem tilsvarende tidligere neste kveld må det legges sammen for hver kveld på rad hun ikke kommer når hun skal (skulle vært hjemme 21, kommer 21.30 = må komme hjem 20.30 neste kveld, kommer da hjem 21= må komme hjem 20 neste kveld (30+30 min)). Hun skjønner vel tegningen når hun tilslutt ikke får gå ut om kvelden, og går hun ut da, ja, da må hun vel få husarrest, da?!

Forøvrig er jeg forferdelig enig med Piper :)

Gjest Tidssone
Skrevet

Dersom straff eller fjerning av goder ikke fungerer, bør dere prøve med noe annet?

Spør hva hun selv tenker skal til for at hun slutter å stjele.

Dersom svaret er at hun må få mer penger, spør hvordan hun tenker hun kan få tak i det uten å stjele. Foreslå oppgaver hun kan gjøre?

Det beste er at hun selv finner svarene.

Hvor lenge får de andre være ute, hvor mye får de bruke mobilen og hvor mye penger har de å rutte med?

Når det gjelder mobilbruk, går det an å få abonnement der man betaler fastpris fo å bruke så mange sms man bare vil. 279,- pr måned, tror jeg.

Kan det være en løsning? Så får de andre ringe henne dersom det ikke holder med sms og msn.

Gjest mille
Skrevet

vist hun stjeler mobilen din, for å fylle på hennes hadde jeg fjernet mobilen jeg.Hun TRENGER ikke mobil.det er bare dumt å si.vist hun er en plass å ikke kommer seg hjem , kan hun låne en telefon , eventuelt sende dere en melding så kan dere ringe opp igjen.

hun stjele tross atl til mobil forbruk.Du kan å sperre korte for utgående.

jeg stjal selv når jeg var 13 ( ca og opp til 15 kanskje) aldri store tinger, en 20 fra mamma eller en tyggis på butikken, jeg hadde penger. men det jeg synes var "artig" var å ha med 100-150 kr på et senter å komme hjem med det samme beløpe..

søsteren min var verre en jeg var så mamma tok henne med på politi stasjonen å en politi mann snakket med henne, dette gjorde henne skremt så hun sluttet..

barn må tåle å se penger, sånn er det, i en familie kan man ikke passe på hele tiden heller ikke være redd/irritert for stjeling.Dette er ikke normalt.

å uansett trenger hun ikke mobil, sånn er det, det er bare noen alle mener.De klarte seg fint før å uten.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var vel litt tatt i at hun stjeler hver dag. Men heller ikke noe store beløp.

av og til 20,- noen ganger 40,- Eller en 50 lapp. Har ved et par tilfeller også stjålet 100,- lapper.

Så jeg tror vel ikke det holder til så mye dop, så det tror jeg det ikke går til.

Forøvrig så kan man vel kanskje være for naiv av og til.

Gjest jomfrua
Skrevet

vist hun stjeler mobilen din, for å fylle på hennes hadde jeg fjernet mobilen jeg.Hun TRENGER ikke mobil.det er bare dumt å si.vist hun er en plass å ikke kommer seg hjem , kan hun låne en telefon , eventuelt sende dere en melding så kan dere ringe opp igjen.

hun stjele tross atl til mobil forbruk.Du kan å sperre korte for utgående.

jeg stjal selv når jeg var 13 ( ca og opp til 15 kanskje) aldri store tinger, en 20 fra mamma eller en tyggis på butikken, jeg hadde penger. men det jeg synes var "artig" var å ha med 100-150 kr på et senter å komme hjem med det samme beløpe..

søsteren min var verre en jeg var så mamma tok henne med på politi stasjonen å en politi mann snakket med henne, dette gjorde henne skremt så hun sluttet..

barn må tåle å se penger, sånn er det, i en familie kan man ikke passe på hele tiden heller ikke være redd/irritert for stjeling.Dette er ikke normalt.

å uansett trenger hun ikke mobil, sånn er det, det er bare noen alle mener.De klarte seg fint før å uten.

Fikk bare lyst til å si at det er ikke unormalt heller å stjele hjemme :) Men selvfølgelig må det håndteres.

Mobil er ett veldig nyttig verktøy ved kontroll og kommunikasjon med barnet - og ta vekk den innfallsvinkelen vil gjøre foreldrerollen ytterligere vanskelig ved utfordrende barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja veldig nyttig. Barna skjønner at det er bare å skru av og skylde på at batteriet er utladet. Det skjer stadig vekk her. Ellers så tar de ikke telefonen fordi den står på lydløs eller de "ikke" hører den.

Men ja kanskje man burde få satt på GPS slik at man kan finne ut hvor de er til enhver tid!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hun er kanskje kleptoman eller psykisk syk på annet vis, eller rett og slett bare litt mindre intelligent?

Tror ikke det er mye å gjøre ved, annet enn å gjenta at det er galt å stjele, forklare hvorfor det er galt, og at konsekvensen blir at andre oppfatter og behandler henne som en som ikke fortjener noe tillit, konsekvensen av det igjen er manglende selvrespekt og dårlig selvtillit, som vil ramme henne på de fleste eller alle av livets områder.

Når man er 13, vet man forskjell på rett og galt.

Gjest jomfrua
Skrevet

Ja veldig nyttig. Barna skjønner at det er bare å skru av og skylde på at batteriet er utladet. Det skjer stadig vekk her. Ellers så tar de ikke telefonen fordi den står på lydløs eller de "ikke" hører den.

Men ja kanskje man burde få satt på GPS slik at man kan finne ut hvor de er til enhver tid!

Klart de skjønner at batteriet kan bli flatt, at lyden kan skrues av osv. Men velger de å gjøre seg utilgjengelig når de er ute - så får de la vær å gå ut da.

Frihet under ansvar - det har jeg tro på - men det krever umiddelbare konsekvenser og tydeliggjøring av hva som gjelder å forholde seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...