Gå til innhold

13 åring som stjeler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Har en 13 årig jente i huset som stjeler. Hun har vært et utall ganger i min og morens lommebok. Vi har tatt henne flere ganger. Og gitt beskjed om at slik oppførsel ikke tollereres.

Hun har brukt min jobbtelefon et utall ganger for å fylle på sitt eget kontantkort.

Uansett hvor mange ganger vi tar henne i stjeling så fortsetter hun med dette.

Hvordan skal vi få bukt med et slikt problem.

Noen som har erfaring fra lignende og klart å få 13 åringen til å skjønne at dette ikke er riktig.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om hun bare stjeler av dere kan det kanskje hende at hun faktisk trenger penger?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik en stund. Jeg stjal fordi jeg ... vet ikke i dag hvorfor jeg oppførte meg slik, men jeg synes vel det var lettere å stjele. Ble vel tatt ett par ganger og fortsatte. Hadde utrolig dårlig samvittighet, men jeg klarte ikke stoppe. Etterhvert skjønte jeg at jeg fikk penger om jeg spurte, jeg trengte ikke stjele. Men det var vel mye lettere å stjele tenker jeg. Angrer utrolig i dag selvom jeg vet det er ett kapittel som er forbi. Forsikre henne om at hun kan spørre dere i stedet og ordne så hun får litt mer penger på bok. Og ikke vær altfor strenge. Hun har sikkert utrolig dårlig samvittighet, dersom hun ikke stjeler fordi hun er "tyv". Spør henne om det hjelper med en annen ordning som gir henne mer penger. Spør hvorfor hun stjeler i stedet for å spørre om penger.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja det skjønner jeg. Men til hva. Hvor mye skal en 13 åring ha til disposisjon.

Hun har jobb som hun tjener 150-200 kroner i uka på samtidig som hun får ukelønn hjemme.

Uansett så kan vel ikke det være en grunn god nok til at man skal stjele. Hvilke samfunn får vi da?

Jeg har gitt beskjed til barna at det er bedre de spørr om penger enn at de skal gå og stjele.

Skrevet

Dersom hun stjeler for å fylle på kontantkortet , så synes jeg ikke løsningen er å gi henne et abbonement som dere betaler . Da ville min løsning vært å frata henne mobiltelefon .

Og dersom hun stjeler fordi hun "trenger penger " tror jeg heller ikke løsningen er å gi henne mer penger . Jeg ville satt henne i arbeid hjemme , jobb inn de pengene hun har stjålet først , så kan hun begynne å tjene penger . men hun må jo lære at penger ikke bare kommer rekende på en fjøl .

Jenta er 13, et barn , ikke en ung kvinne . Hun trenger i mine øyne at dere tar styring .

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vel daså, begynnelsen på en tyv kanskje? Neida, jeg i såfall tror jeg du må prøve med negative sanksjoner som er større.

Skrevet

Hva sier denne jenta selv? Støtter forslaget om å la henne jobbe for å tjene penger. Samtidig synes jeg hun skal jobbe inn de pengene hun allerede har stjålet. Vår gutt stjal i 10 års alderen. Ved ett tilfelle 500 kr. For det måtte han klippe plenen 5 x. Nytter ikke å ta fra mobilen eller andre ting som er nødvendig i den alderen, det vil bare øke konfliktnivået.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun trenger hjelp, at det å stjele er noe hun ikke helt klarer å la være å gjøre, eller at hun av en eller annen grunn trenger pengene. Kan hende hun trenger hjelp.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja har tenkt tanken at hun trenger hjelp. Men får ikke noe ut av henne. Hvorfor hun trenger så mye penger vet jeg ikke. men det er press fra venner og skole.

Det er kanskje fordi det er kantine på skolen, og det er vel tøft/"inn" å kjøpe maten der. Vi insisterer på matpakke? Mulig noe av behovet er der?

Skrevet

Om hun bare stjeler av dere kan det kanskje hende at hun faktisk trenger penger?

Aha, så behøver man penger er det lov å stjele. Den var ny i min verden, for ejg trodde ikke det var lov å stjele uansett. Men hvor dum kan jeg være, siden man tydeligvis har lov til å stjele så lenge man behøver penger.

Les innlegget ditt en gang til, og se om du faktisk mener det du skriver.

Til ts:

Jeg ville gjemt unna lommebøker og mobiltelefoner, sånn at de tingene rett og slett ikke er tilgjengelig for henne. Og fortsetter hun, ville jeg tatt i fra henne mobilen, dataen osv, sånn at hun virkelig forstår at det hun gjør er gale.

• Liker 1
Skrevet

Hva sier denne jenta selv? Støtter forslaget om å la henne jobbe for å tjene penger. Samtidig synes jeg hun skal jobbe inn de pengene hun allerede har stjålet. Vår gutt stjal i 10 års alderen. Ved ett tilfelle 500 kr. For det måtte han klippe plenen 5 x. Nytter ikke å ta fra mobilen eller andre ting som er nødvendig i den alderen, det vil bare øke konfliktnivået.

Hvorfor er en mobiltelefon nødvendig i den alderen? Må de ringe med mobiltelefonen? Eller kan de klare å bruke hustelefonen, for å få tak i vennene sine. Og skal en person som fyller på sitt eget kontantkort, virkelig få beholde mobilen? Hun viser jo at hun ikke mestrer å ha en mobiltelefon, siden hun stjeler for å få tak i penger til å fylle på den. Da bruker hun den aknskje alt for mye, og jeg tviler sterkt på at hun må ha mobilen for å overleve.

Vi gjør ofte barna våre en bjørnetjeneste med å la de beholde slike goder, for det er faktisk bare de som behøver telefonen i jobben og de som eventuelt har sykdommer som må ha mobil. Ellers anser jeg en mobil for en luksusvare.

Jeg ville latt henne jobbe for å tjene penger, og stal hun fikk hun inndratt mobilen ol, så fikk hun den igjen når hun hadde jobbet for det hun har stjelt. Hadde aldri latt henne beholde mobilen, for det anser jeg som en belønning

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Ja det er akkurat det samme som jeg sa. Det er vel ikke greit å stjele om man trenger penger. Jeg har jo også sagt fra at de må gi beskjed så skal de få penger når de trenger det. Men selvfølgelig ikke ubegrenset.

Jeg gjorde det en stund gjemte unna mobil og lommebok. Og trodde alt var ok. Så ble jeg litt slapp på dette. Og nå er hun i lommeboka nesten daglig.

Vil rett og slett ikke ha det slik, at man ikke kan ha eiendeler liggende framme i sitt eget hus. Vil heller komme til buns i det og få henne til å forstå at det er galt. Men hun vil rett og slett ikke høre.

Vi sliter forøvrig med litt andre ting også når det gjelder jenta. Som feks tider, når hun skal være inne osv. Hun kommer skjelden inn i tide. Ofte en time over. Uansett så vil hun liksom ikke høre på hva vi har å si.

Skrevet

Hvorfor er en mobiltelefon nødvendig i den alderen? Må de ringe med mobiltelefonen? Eller kan de klare å bruke hustelefonen, for å få tak i vennene sine. Og skal en person som fyller på sitt eget kontantkort, virkelig få beholde mobilen? Hun viser jo at hun ikke mestrer å ha en mobiltelefon, siden hun stjeler for å få tak i penger til å fylle på den. Da bruker hun den aknskje alt for mye, og jeg tviler sterkt på at hun må ha mobilen for å overleve.

Vi gjør ofte barna våre en bjørnetjeneste med å la de beholde slike goder, for det er faktisk bare de som behøver telefonen i jobben og de som eventuelt har sykdommer som må ha mobil. Ellers anser jeg en mobil for en luksusvare.

Jeg ville latt henne jobbe for å tjene penger, og stal hun fikk hun inndratt mobilen ol, så fikk hun den igjen når hun hadde jobbet for det hun har stjelt. Hadde aldri latt henne beholde mobilen, for det anser jeg som en belønning

I dag regner mobiltelefon som en nødøvendighet og absolutt ikke som en luksusvare. Dessuten er det ikke alle hjem som har fasttelefon. Det er tydeig at denne jenta trenger hjelp. Det er faktisk ikke vanlig at 13 åringer stjeler gjentatte ganger hjemme. Jeg vil tro at med å ta fra henne mobilen vil hun få ytterligere probem med å gjøre avtale med venner osv, noe som kan øke stresset hos henne og få henne til å gjøre flere urasjonelle ting. Ellers er jeg for skikkelige konsekvenser av regelbrudd.

Skrevet

Hvilke konsekvenser får det for henne når hun gjør slike ting da? Hva har dere prøvd å gjøre?

Gjest Gjest
Skrevet

Mobil er nok ikke en nødvendighet for henne. Hun får låne av oss når hun trenger. Vi hadde fasttelefon, den måtte vi kutte ut da hun satt time etter time med venniner i mobil. Det blir for dyrt når man har over 1000,- kr i måneden i telefon pga henne.

Hun klarte også å fylle på for over 500 kroner på noen få uker (fra min mobil). Så hun skjønner rett og slett ikke hva det koster og konsekvensen av å bruke den.

Derfor har hun nesten aldri penger på kontantkortet. Vi kan rett og slett ikke fylle på for det blir brukt opp med en gang.

Noen som vet om det er mulig å få noe profesjonell hjelp noe sted? Tror kanskje det er på sin plass!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helsesøster på skolen eller lege er steder å begynne.

Skrevet

Er kanskje litt brutalt å nappe mobilen fra henne. Særlig hvis den er hennes, og ikke en av deres hun "låner". Men stjeler hun en hundrings i påfylling, fyller dere hennes tilsvarende mindre. Det samme bør også gjelde om kontanter forsvinner. Mindre ukelønn og mobilpåfyll tilsvarende.

Trenger hun mer penger, må hun jobbe for dem, og lære seg at ingen i samfunnet kommer å dytter lomma di full av penger. Da ender dere bare opp med å oppdra en trygdemisbruker.

Det er vel ikke uvanlig å tøye grenser i den alderen, og spesielt være-ute-tider. Dette er nok en del av løsrivelsesprossessen, for å bli voksen. Men en trettenåring treffer lett feil type venner ute. Særlig når klokka er så mye at nesten alle trettenåringer er hjemme. Dere bør følge litt med på hvor hun oppholder seg. Sånn for å unngå at hun skaffer seg et rulleblad.

Dette handler om mer enn hvorvidt deres lommebok får ligge i fred. Dette handler om hva slags voksenmenneske dere skal sende ut i samfunnet.

Skrevet

I dag regner mobiltelefon som en nødøvendighet og absolutt ikke som en luksusvare. Dessuten er det ikke alle hjem som har fasttelefon. Det er tydeig at denne jenta trenger hjelp. Det er faktisk ikke vanlig at 13 åringer stjeler gjentatte ganger hjemme. Jeg vil tro at med å ta fra henne mobilen vil hun få ytterligere probem med å gjøre avtale med venner osv, noe som kan øke stresset hos henne og få henne til å gjøre flere urasjonelle ting. Ellers er jeg for skikkelige konsekvenser av regelbrudd.

De som mener at mobilen er en nødvendighet, har laget dette selv. Hvorfor er det nødvendig med en egen mobil?

Du er for avhengig av mobiltelefonen, for jeg er så uenig med deg osm det er mulig. Hvorfor må hun ringe de på sin egen mobil for å snakke med de? Er det mulig at hun kan bevege beina sine bort til vennene sine, og snakke med de der? Er det mulig at hun i nødstilfeller kan låne en annen mobil, for siden du er så avhengig av mobilen regner jeg med at alle i hele familien har en egen mobil. Kan hun da låne en av de? Eller må hun virkelig bruke sin egen mobil, bare for å holde kontakten med vennene sine?

Og jo mer hun slipper unna, desto mer vil hun fortsette med det. Og av og til er det slik at enkelte tenåringer tar det de vil ha, rett og slett fordi de ikke har respekt for andre sine ting. Eller de har ikke respekt for ting i det hele tatt, men lever i sin egen lille boble, der alt skal dreie seg om de.

Det er godt mulig at hun røyker eller snuser, og derfor behøver en del penger. Men sysingen kan vi holde på med i det uendelige, for det spørs om det noen gang kommer frem hvorfor hun gjør det. Kanskje når hun blir voksen.

Til ts:

Du kan sperre fasttelefonen for å ringe til mobiler, for det gjorde vi da vår sønn satt i timesvis med kjæresten.

Dere kan jo ta kontakt med BUP, for det kan være de kan finne ut hvorfor hun gjør som hun gjør. Men det er også godt mulig at hun rett og slett bare er tenåring, som ikke tenker konsekvenser, og som ikke ahr begrep på hva ting koster, og at alt skal dreie seg om henne. Hun mener at hun skal osv. En god del tenåringer er slik

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har forsøkt, å ta mobil. Ingen pc bruk, husarest osv.

Hun aksepterer på en måte straffen. Men etter hvert så får hun jo tilbake privilegiene sine. Uten at det på noen vis blir noe bedre av disse straffene. Det skjer igjen og igjen.

Gjest jomfrua
Skrevet

Vi har forsøkt, å ta mobil. Ingen pc bruk, husarest osv.

Hun aksepterer på en måte straffen. Men etter hvert så får hun jo tilbake privilegiene sine. Uten at det på noen vis blir noe bedre av disse straffene. Det skjer igjen og igjen.

Ved stjeling så skal det selvfølgelig være konsekvenser. Og konsekvensene må jo være der det "svir" mest. Og for 13-åringer så er mobil, nett og husarrest ofte det som svir mest.

Jeg har samme problem hjemme.

Jeg tror at ikke alle helt oppfatter det som "stjeling" å ta penger som ligger tilgjengelig hjemme. Jeg bestreber meg på å ikke ha penger rundt i huset. Fjerne muligheten til å ta det som er der, rett og slett - samtidig når jeg vet jeg har lagt penger ett sted - så er det tydelig konsekvenser på at dette ikke er lov.

Min gutt ba meg om å ikke ha penger liggende fordi han bare "gjorde det" - det ble for fristende.........så det har blitt vår løsning med å hjelpe han på veien.

For noen er det stor moralsk forskjell på å ta det som ligger hjemme og det som ligger hos andre.

Så jeg har aldri penger liggende i lommeboka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...