Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. juni 2010 #21 Skrevet 8. juni 2010 mat, vaksiner,forsikring i valpetiden, dyrlege besøk(sjekke at alt er ok),valpekasse +++ ting koster. Hvis man ikke er villig til å betale for en hund, bør man heller ikke ha hund. Det har ingen ting med at man ikke har råd til å kjøpe hunden. Har man ikke råd til å betale 5 lapper for en hund, så har man ikke råd til hund i det hele tatt. Det er jo selve holdet av hunden, som koster. Men jeg er imot at folk skal tjene penger på blandingsvalper. La oss si at en tispe får 8 valper (ser for meg en mellomstor til stor hund der foreldrene er av ymse blandinger). Og de skal ha 5000,- per valp. Det betyr 40 000,- skattefrie penger det. Det kan vel ikke koste 40 000,- å ha ett valpekull i heimen i to måneder? Det er dette jeg stiller spørsmålstegn til. For hvis det er slik at folk tjener penger på blandingsavl, så vil det jo og bli mer og mer blandingsavl. Og joda mange er friske, men jeg har møtt mange blandinger der hele kullene har blitt avlivet i tidlig alder pga helt feil psyke. Det er ikke alle typer hunder det er så lurt å blande. Som f.eks å blande raser med sterke gjeterinnstinkter med sterke vokterinstinker osv. De kan få det mest ekstreme fra begge sider. Evnt å blande raser der eksteriøret er motstridende og dette kan og gi store fysiske problemer for hundene. Mange blir ikke gamle. Men jo jeg ser mange sunne og friske blandingshunder, som er godt opp i alderen. Men det er jo bare de man ser.
Rumohra Skrevet 8. juni 2010 #22 Skrevet 8. juni 2010 Skal ikke blande meg mer enn å si at markedet styrer prisen! Hvis folk er villige til å betale 20.000 for en doodle f.eks., så selges de også for 20.000 selvfølgelig. Synd men sant.
Gjest Huffsa Skrevet 8. juni 2010 #23 Skrevet 8. juni 2010 mat, vaksiner,forsikring i valpetiden, dyrlege besøk(sjekke at alt er ok),valpekasse +++ ting koster. Hvis man ikke er villig til å betale for en hund, bør man heller ikke ha hund. Koster faktisk ikke så veldig mye. En kamerat har ei tispe som blei tjuvparra, og tispa fikk 5 valper. De er nå 6uker og han har betalt 600 for sjekk hos dyrlegen og 200 i mat forløbig. Ikke forsikring eller valpekasse. Valpekasse kan man fint bygge selv. Han har brukt litt ekstra penger på aviser og tisselaken, men det er ikke stort. Ca 1000 har han brukt på 6 uker. Han tar 500kr valpen og selger til venner og venner av venner. Det er kun for at ikke hvem som helst skal kjøpe de. Han hadde aldri tatt 5000, selv om han har lite penger selv, for å tjene på en tjuvparring. Bare en liten sum for å dekke kostnadene og fordi han mener at valper ikke skal gies bort. 5000+ for en blanding er idiotisk..
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #24 Skrevet 8. juni 2010 Syntes det er flott de koster en del jeg.. men det er nå min mening.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. juni 2010 #25 Skrevet 8. juni 2010 Syntes det er flott de koster en del jeg.. men det er nå min mening. det er lov å mene det, men hvorfor mener du dette? Hva er grunnen til at valper skal koste såpass mye? Hva er grunnen til at tispe-eier skal tjene såpass mye på en valp?
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #26 Skrevet 8. juni 2010 det er lov å mene det, men hvorfor mener du dette? Hva er grunnen til at valper skal koste såpass mye? Hva er grunnen til at tispe-eier skal tjene såpass mye på en valp? Forde de får større sjans for å få ett godt hjem
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #27 Skrevet 8. juni 2010 Forde de får større sjans for å få ett godt hjem Så folk med penger gir dårlige hjem? De er ihvertfall villig til å bruke penger på dyret, noe som sannsynligvis vil vise seg i godt fôr og investering i dyrets helse. Det finnes såklart dårlige kjøpere med penger og, men du kan ikke konkludere med at de er dårligere eiere.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. juni 2010 #28 Skrevet 8. juni 2010 Hvor god råd en hunde-eier har, har ingen ting med kompetansen og kjærligheten å gjøre. Man skal ha råd til hund uansett blanding eller ei. Men man trenger ikke være rik for det. Bare prioritere riktig. Mine dyr får alltid mat og behandling før meg, selv om jeg kanskje har dårlig råd en måned eller to. Aldri aldri skal de lide for dette. Så siden jeg ikke kan spy ut tusenlapper i hytt og pine, så egner jeg meg ikke som dyre-eier? Selv om mine dyr aldri mangler noe? Jeg er helt enig i at dyr skal koste penger. Fordi er man villig til å betale for ett dyr, så er man og villig til å ta seg av dette. Men prisen er fortsatt ikke i samsvar med hva en blandingsvalp koster. 2000,- er en grei makspris for blandinger i mine øyne. Da går ikke tispe-eier i minus og kan få noen ekstra kroner for jobben. Men de skal ikke få tjene to-tre månedslønner på å avle på rubbel og bit heller.
nessi Skrevet 8. juni 2010 #29 Skrevet 8. juni 2010 Jeg synes det er riktig at det bør koste en del å anskaffe seg hund. Mange tenker ikke grundig nok igjennom hva det innebærer å få en hund i hus, og det er derfor vi får så mange tragiske historier om hunder som blir overlatt til seg selv. Dersom det var billigere å kjøpe hund ville enda flere tatt en forhastet avgjøresle om å anskaffe seg en. Man tenker seg gjerne om et par ganger ekstra når noe koster en viss sum.
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #30 Skrevet 9. juni 2010 Så folk med penger gir dårlige hjem? De er ihvertfall villig til å bruke penger på dyret, noe som sannsynligvis vil vise seg i godt fôr og investering i dyrets helse. Det finnes såklart dårlige kjøpere med penger og, men du kan ikke konkludere med at de er dårligere eiere. Tror du misforstod
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #31 Skrevet 9. juni 2010 Hvor god råd en hunde-eier har, har ingen ting med kompetansen og kjærligheten å gjøre. Man skal ha råd til hund uansett blanding eller ei. Men man trenger ikke være rik for det. Bare prioritere riktig. Mine dyr får alltid mat og behandling før meg, selv om jeg kanskje har dårlig råd en måned eller to. Aldri aldri skal de lide for dette. Så siden jeg ikke kan spy ut tusenlapper i hytt og pine, så egner jeg meg ikke som dyre-eier? Selv om mine dyr aldri mangler noe? Jeg er helt enig i at dyr skal koste penger. Fordi er man villig til å betale for ett dyr, så er man og villig til å ta seg av dette. Men prisen er fortsatt ikke i samsvar med hva en blandingsvalp koster. 2000,- er en grei makspris for blandinger i mine øyne. Da går ikke tispe-eier i minus og kan få noen ekstra kroner for jobben. Men de skal ikke få tjene to-tre månedslønner på å avle på rubbel og bit heller. Da kan jo 2000 kr være makspris på hvilken som helst hund da, uansett hunderase eller blanding. Med mindre utgiftene ved å ha valper var høyere enn normalt.
Gjest Micka Skrevet 9. juni 2010 #32 Skrevet 9. juni 2010 Hvis en ikke vil betale for hund, kan man jo ta til seg en fra dyrebeskyttelsen. Da gjør du jo en god gjerning, også.
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #33 Skrevet 9. juni 2010 Hvis en ikke vil betale for hund, kan man jo ta til seg en fra dyrebeskyttelsen. Da gjør du jo en god gjerning, også. Hvis jeg ikke tar feil koster de penger de også?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #34 Skrevet 9. juni 2010 Da kan jo 2000 kr være makspris på hvilken som helst hund da, uansett hunderase eller blanding. Med mindre utgiftene ved å ha valper var høyere enn normalt. Det koster mye mer å produsere ett rasehundkull, dersom man er seriøs. Foreldredyra er som regel stilt ut flere ganger, man har scannet for HD og lyst for øyesykdommer, man betaler sprangavgift for hannhund, om man ikke har denne selv. Valpene er som regel vaksinert flere ganger, blir ID-merket og man får med stamtavle. Det meste av dette slipper man med ett bastardkull, enten det er ett uhell eller planlagt. Det er desverre markedet som styrer dette, uansett, men jeg synes folk er sprø som betaler så mye for en blanding. Grunnen til at jeg ikke ville gjort det har ingenting med min vilje til å bruke penger på hunden å gjøre, men at jeg ikke vil betale så mye, når jeg ikke aner hva jeg får av egenskaper og helse hos hunden. Jeg betalte 3000 for min omplasseringshund, siden hun var ren rase, med stamtavle, og fortsatt ganske ung, og synes det var en grei deal. Bare forutgiftene har vært mye større en kjøpssummen, i tillegg til at hun er forsikret, har fått regelmessige vaksiner og dyrlegesjekker, og vi har også hatt ett femsifret beløp i dyrlegeutgifter. (egenandeler eller ting forsikring ikke dekker) Men alt dette er det da en selvfølge at vi bruker penger på, selv om vi ikke var villig til å betale fullpris for en halvvoksen hund. Dette var også en populær rase på den tida, som de markedsmessig kunne solgt for fullpris uansett alder, men de som omplasserte synes det var viktigere at hun kom til gode eiere, og ville bare ta ett symbolsk beløp som omtrent dekket deres utgifter id-chip og vaksiner. Jeg synes ikke man skal gi vekk valper, men ta noe for dem for å sile folk. Men til det holder det med ett par tusen kroner, det man vil unngå er de som tar en gratis hund på impuls. Da min familie hadde ett kull pga ett uhell gav de vekk de valpene som gikk til folk de kjente og stolte på, de som gikk til fremmede tok de 1500 kroner for. Og det var mer enn nok til å dekke utgiftene de hadde hatt på å ha valpene i 8 uker. Hunder koster penger hos Dyrebeskyttelsen også, men det er både for å dekke deres utgifter, og for å støtte organisasjonen. Jeg hadde vært langt mer villig til å legge igjen mye penger hos DB, enn hos privatpersoner som gambler med populære bastardkull.
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #35 Skrevet 9. juni 2010 Hunder koster penger hos Dyrebeskyttelsen også, men det er både for å dekke deres utgifter, og for å støtte organisasjonen. Jeg hadde vært langt mer villig til å legge igjen mye penger hos DB, enn hos privatpersoner som gambler med populære bastardkull. Men hva hvis det er snakk om en blanding mellom ro renrasede hunder? Det finnes folk som setter blandingskull som sjekker valper for sykdommer, vaksinerer osv også kom jeg til å tenke på. Jeg er enig i mye av det du skriver. Det oppstår et dilemma: Skal man ta så mye betalt for en valp at man siler ut ikke bare de aller verste fremtidige hundeeierene, eller skal man slutte å selge en valp for høye summer for å unngå at folk avler blandingsraser for å tjene penger?
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #36 Skrevet 9. juni 2010 Det koster mye mer å produsere ett rasehundkull, dersom man er seriøs. Foreldredyra er som regel stilt ut flere ganger, man har scannet for HD og lyst for øyesykdommer, man betaler sprangavgift for hannhund, om man ikke har denne selv. Valpene er som regel vaksinert flere ganger, blir ID-merket og man får med stamtavle. Det meste av dette slipper man med ett bastardkull, enten det er ett uhell eller planlagt. Ja, og jeg skrev "Da kan jo 2000 kr være makspris på hvilken som helst hund da, uansett hunderase eller blanding. Med mindre utgiftene ved å ha valper var høyere enn normalt". Det er ikke alle hunderaser som har så mye sykdommer og noen har flere enn andre. Så maksprisen på en valp kunne vært akkurat så det dekket utgiftene eller noe.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #37 Skrevet 9. juni 2010 Men hva hvis det er snakk om en blanding mellom ro renrasede hunder? Det finnes folk som setter blandingskull som sjekker valper for sykdommer, vaksinerer osv også kom jeg til å tenke på. Det kommer an på hensikten med kullet. Etter hva jeg har sett på finn ol er de vanligste raseblandingene bla å blande ulike puddelblandinger til forskjellige "dudler" fordi det har blitt en motegreie, eller å blande ulike småhunder, fordi veskehunder er en motegreie, og da er rasen mindre viktig, eller å blande to tøffe hunderaser, som feks doberman/rottweiler, fordi det er en motegreie i enklte miljøer å smykke seg med en tøff hund. Alle disse grunnene synes jeg er dårlige, både fordi man kan avle på både veskehunder og tøffe hunder innenfor rase, og fordi hundeavl er ett langstidsprosjekt som bør være mer gjennomtenkt enn hva som er moderne denne sommeren. Dudlene er jeg også skeptisk til, fordi disse blir solgt under feilaktige forutsetninger, og mest sannsynlig vil oversvømme omplasseringsmarkedet med en gang motebølgen har lagt seg. Gode grunner ville være dersom noen som hadde god kunnskap om hundeavl jobbet målbevisst for å få frem en ny rase, som har unike egenskaper man ikke finner hos de eksisterende 400 rasene, noe som feks har blitt forsøkt gjort med den ikke godkjente, norske rasen Greyster: http://no.wikipedia.org/wiki/Greyster Så har man raser som Alaska Husky, som per definisjon er en blandingshund, siden man hele tiden har blandet inn ulike raser, for å få en hund med bestemte bruksegenskaper. Her er det jo selvsagt greit at man fortsetter med det, så lenge oppdretteren har god greie på det. http://no.wikipedia.org/wiki/Alaska_husky Utover det er det ikke så mange gode grunner for å blande raser, slik jeg ser det.
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #38 Skrevet 9. juni 2010 Det kommer an på hensikten med kullet. Etter hva jeg har sett på finn ol er de vanligste raseblandingene bla å blande ulike puddelblandinger til forskjellige "dudler" fordi det har blitt en motegreie, eller å blande ulike småhunder, fordi veskehunder er en motegreie, og da er rasen mindre viktig, eller å blande to tøffe hunderaser, som feks doberman/rottweiler, fordi det er en motegreie i enklte miljøer å smykke seg med en tøff hund. Alle disse grunnene synes jeg er dårlige, både fordi man kan avle på både veskehunder og tøffe hunder innenfor rase, og fordi hundeavl er ett langstidsprosjekt som bør være mer gjennomtenkt enn hva som er moderne denne sommeren. Dudlene er jeg også skeptisk til, fordi disse blir solgt under feilaktige forutsetninger, og mest sannsynlig vil oversvømme omplasseringsmarkedet med en gang motebølgen har lagt seg. Gode grunner ville være dersom noen som hadde god kunnskap om hundeavl jobbet målbevisst for å få frem en ny rase, som har unike egenskaper man ikke finner hos de eksisterende 400 rasene, noe som feks har blitt forsøkt gjort med den ikke godkjente, norske rasen Greyster: http://no.wikipedia.org/wiki/Greyster Så har man raser som Alaska Husky, som per definisjon er en blandingshund, siden man hele tiden har blandet inn ulike raser, for å få en hund med bestemte bruksegenskaper. Her er det jo selvsagt greit at man fortsetter med det, så lenge oppdretteren har god greie på det. http://no.wikipedia.org/wiki/Alaska_husky Utover det er det ikke så mange gode grunner for å blande raser, slik jeg ser det. Nei, jeg er veldig enig. Man burde ha et klart og godt mål med avlen. Og det burde vært forbudt å bruke hunder med dårlig gemytt i avl. Noen avler jo for andre ting enn gemytt og ender opp med sinte hunder. Der en ting om det er uhell, men jeg er sterkt imot at folk avler i hytt og pine. Uansett om man blander eller avler en renraset hund, burde man ha et mål, og hvis noen spør "hvorfor avler du?", burde man kunne ha en veldig god grunn og klare å svare ordentlig. Ikke bare "jeg elsker denne hunderasen!" eller noe. Hvis en hundeoppdretter avler mest for å tjene penger, synes jeg ikke det hjelper om hundeoppdretteren finner på en god grunn for å avle. Det skal liksom være en hobby, ikke en ekstra inntektskilde.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. juni 2010 #39 Skrevet 10. juni 2010 Må rose den anonyme brukeren over her for ett veldig reflektert syn på dette og som setter ord på det jeg og tenker om denne saken. Ja en renraset hund vil koste mer. Seriøse avlere bruker mye tid, penger og ressurser på å avale sunne og friske og gode renrasede dyr. Klart de skal ha betalt for dette. Men det er kjempesynd om disse skal lide fordi det er ett ekstremt økende marked for blandingshunder. Noe det tydligvis har blitt i det siste, da folk betaler mye penger for de og folk derfor bevist avler blandinger. NKK burde virkelig ta tak i dette her på ett eller annet vis. De taper kampen mot blandingsavl om de ikke gjør noen kraftak her. De skal jo fremme de rene rasene. Må bare si at jeg ikke er imot blandingshunder; jeg er bare sterkt imot at folk skal tjene penger på å avle blandinger.
MissMas Skrevet 11. juni 2010 #40 Skrevet 11. juni 2010 De skal jo fremme de rene rasene. Og ha gode argumenter for å fremme akkurat de rasene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå