Gå til innhold

Dyre blandingshunder


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Hva er greia med at folk skal ha 5-6000,- for en blandingsvalp? Gjerne mer også om det er av småhundraser? Tror de valpene er verdt dette? For meg skal det ikke kreves mer enn kostpris for blandingsvalper. De er jo tross alt en "ulykke". Kostpris vil si hva valpen har kostet i reelle utgifter fra den er født til den skal forlate valpekassa. Mat, vaksine, ormkur og chip. Men dette kommer da virkelig ikke på 5000,-??

Jeg føler det er buiseness å selge blandingsvalper. Det koster ikke noe å parre disse, men de tjener penger på å selge.

Er det bare jeg som synes dette er helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg synes det er feil å betale blodpris for hunder, uansett hvilken rase de er/ikke er.

Så lenge det er mulig å tjene penger på hundeavl vil det alltid være folk som avler på syke dyr. Og å skille de seriøse fra de useriøse er jammen lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja jeg er veldig enig i den der selv. Jeg husker før jeg, da alle hunder kostet 5-6000,- uansett rase (renrasa med papirene i orden) og blandingshundene kostet noen hundrelapper. Hva skjedde underveis?? Var det disse såkalte motehundene, som ødela?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noen vært villig til å betale den prisen for de, så ville de heller aldri tatt den prisen for de. Men så lenge noen er villig til det, så ønsker de nok å tjene penger på blandingsvalpene også.

Er ikke alle valpene som er uhell, for noen velger å blande flere raser av ulike årsaker.

Og de små hundene er jo populære, og derfor kan de ta mye penger for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

De koster så mye fordi folk betaler så mye...

Jeg syntes det er KVALMT at disse doodlene blir solgt for 15.000kr.

Eller at en chihuaha uten papirer (ergo - blanding) blir solgt for 14-16.000kr.

Er ikke mange år siden det var rimelige priser på en hund.

For 9 år siden betalte vi 7000kr for en Toller fra en bra oppdretter (en av de beste i norge) med friske, rasetypiske og gode foreldre. De tar idag 13.000 valpen. Har nesten doblet prisen på 9 år.

Det er MANGE planlagte blandingskull.

Nesten alt av miniatyr, nesten alt av "doodlene" og disse "rottmannene". selger man blanding som veier under 6kg, har puddel i seg eller som ser litt kul ut kan man pluttselig ta reinrasa-pris for de..

Hvis jeg noen gang skal ha meg blanding skal jeg enten kjøpe av FOD eller for maks 3000. Ikke fordi de ikke er verdt mer, blandingshunder er like mye verdt som reinrasa, men fordi eierne er så forbanna blåst i huet at de fortjener ikke pengene mine.

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Og når man snakker om marked...jeg ser jo folk søker parringspartnere til sine blandingshunder - fordi den er så snill og grei å sånn azza.

Jeg er ikke for planlagt blandingsavl, men jeg kan godt finne på å skaffe meg en blandingshund alikevel. Det er jo hunden som betyr noe til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Syringa_Lilac

På ein måte syns eg det er bra de har litt høg pris på valper (men alt over 10k er blodpris!), for då er man ihvertfal sikker på at ikkje "hvem som helst" kjøper de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ein måte syns eg det er bra de har litt høg pris på valper (men alt over 10k er blodpris!), for då er man ihvertfal sikker på at ikkje "hvem som helst" kjøper de.

Men det er jo ikke sånn at folk med penger er bedre skikket til å ta seg av en hund heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titta faktisk litt på finn istad og ble veldig overrasket, så noen skulle ha 5000 for blandingshunder.

Også så jeg noen annonser for småhunder som jeg ble skeptisk til. sorry ikke meningen å kuppe tråden nå, men jeg så en dame som skulle selge sin 8 uker gamle chiahua(eller hvordan det enn nå skrives) fordi hun skulle til utlandet på høsten. Er ikke valper 8 uker når de er klare til å forlate moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Også så jeg noen annonser for småhunder som jeg ble skeptisk til. sorry ikke meningen å kuppe tråden nå, men jeg så en dame som skulle selge sin 8 uker gamle chiahua(eller hvordan det enn nå skrives) fordi hun skulle til utlandet på høsten. Er ikke valper 8 uker når de er klare til å forlate moren?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du reagerer på chihuahua-annonsen - hvis valpen er 8 uker som du skriver så er den vel gammel nok til å bli solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo jeg vet jo det, men jeg synes det er rart at hun allerede har rukket og kjøpe han for så å selge han videre når han bare er 8 uker. Det var jo bare snakk om en og ikke et helt kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jo jeg vet jo det, men jeg synes det er rart at hun allerede har rukket og kjøpe han for så å selge han videre når han bare er 8 uker. Det var jo bare snakk om en og ikke et helt kull.

Ja da skjønner jeg hva du mener, men det er jo ikke sikkert hun selv har kjøpt chihuahuaen da. Hun har kanskje fått et kull fra chihuahuaen sin, det er hva jeg tenkte med en gang jeg så annonsen. Om hun selv har kjøpt valpen er jeg enig i at det lyder merkelig, med mindre hun selv kjøpte chihuahuavalpen dagen før hun la ut annonsen... (lite sannsynlig, I know :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

kjøpt chihuahuaen da. Hun har kanskje fått et kull fra chihuahuaen sin,

Og så har hun solgt resten av kullet og moren, det glemte jeg å si.

Mange teorier her å spinne videre på! :jepp: Blir nysgjerrig jeg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haha ja jeg er nysgjerrig jeg og. Jeg tenker at det enten er lureri, eller så er hun en idiot som kjøper en bikkje og finner ut at hun skal selge han videre første uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hva som har skjedd. Blandingsvalper var gratis helt frem til nylig. Eventuelt at man betalte en provisorisk sum på 200 kr, bare slik at man luket ut de som ikke var seriøse.

Fikk sjokk jeg da jeg oppdaget på finn.no for et par mnd siden at blandingshunder stod for salg opp til 5000 kr!

Jeg har hatt hund i 27 år, rasehunder og 1 blandingshund. Kunne godt tenkt meg en blandingshund neste gang og, men ikke til 5000! Da kan jeg jo likså legge på noen tusen til så har jeg rasehund, der jeg vet hva jeg får av størrelse, pelsstell, gemytt og hvor krevende/ikke krevende hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja man er jo tryggere med å handle renraset for da vet man hva man får. Men av en eller annen grunn, så tror jo folk at blandingshunder er friskere enn renrasede. Det er helt feil. De får alle skavanker de og. Men det synes ikke like godt på statistikken, da folk ikke koster på en blanding det samme som en renraset - desverre. For livsverdien ti len blanding er jo like høy som hos en renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er greia med at folk skal ha 5-6000,- for en blandingsvalp? Gjerne mer også om det er av småhundraser? Tror de valpene er verdt dette? For meg skal det ikke kreves mer enn kostpris for blandingsvalper. De er jo tross alt en "ulykke". Kostpris vil si hva valpen har kostet i reelle utgifter fra den er født til den skal forlate valpekassa. Mat, vaksine, ormkur og chip. Men dette kommer da virkelig ikke på 5000,-??

Jeg føler det er buiseness å selge blandingsvalper. Det koster ikke noe å parre disse, men de tjener penger på å selge.

Er det bare jeg som synes dette er helt feil?

Valper er verdt 6000 kroner ja! Det er bedre at de selger valpene dyrt enn at hvem som helst kan skaffe seg bikkje.

Det er så mange der ute som ser etter en billig bikkje, og som ikke veit åssen en skal ta vare på den.

Hvis man er villig til å betale over 5000 for en hund, så har man kanskje giddet å sette seg litt inn i det og (med mindre man er veldig rik), for hvis man investerer litt i et dyr, blir man kanskje mer interessert i å ta vare på dyret også?

Det er slik jeg tenker at det er i hverfall.

Jeg vet om mange som er slik.

Det å ha et dyr, det skal være luksus det, for det er ikke en menneskerett å ha kjæledyr :)

Men det at folk bevisst lager blandingskull av miniatyrraser for å selge de dyrt til hvem som helst, det synes jeg blir veldig feil.

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man er jo tryggere med å handle renraset for da vet man hva man får. Men av en eller annen grunn, så tror jo folk at blandingshunder er friskere enn renrasede. Det er helt feil. De får alle skavanker de og. Men det synes ikke like godt på statistikken, da folk ikke koster på en blanding det samme som en renraset - desverre. For livsverdien ti len blanding er jo like høy som hos en renraset.

Jeg føler at blandingsraser er sunnere, jeg tror nesten alle jeg kjenner som har reinrasa har hatt trøbbel med bikkjene sine, og dette er forskjellige raser, men det kan jo hende det bare er tilfeldig. Mens de jeg kjenner som har blandingshunder inkludert meg har aldri *bank i bordet* hatt noen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg føler at blandingsraser er sunnere, jeg tror nesten alle jeg kjenner som har reinrasa har hatt trøbbel med bikkjene sine, og dette er forskjellige raser, men det kan jo hende det bare er tilfeldig. Mens de jeg kjenner som har blandingshunder inkludert meg har aldri *bank i bordet* hatt noen problem.

Ja, dette er mitt inntrykk også. Det er logisk, sett fra en genetisk synspunkt, at blandinger er sunnere ettersom genpoolen er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

mat, vaksiner,forsikring i valpetiden, dyrlege besøk(sjekke at alt er ok),valpekasse +++

ting koster.

Hvis man ikke er villig til å betale for en hund, bør man heller ikke ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...