Gå til innhold

Hvordan få bilen til å se litt bedre ut

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

I vinter kjøpte jeg meg en brukt stasjonsvogn (Volvo 850, 95 modell). Jeg er fornøyd med bilen, men nå når det er blitt lyst og fint ute ser jeg at bilen er temmelig "slitt" utvendig, noe jeg ikke så da det var mørkt og snø. Det gjør det ikke bedre at den er svart i lakken. Alt av små skader synes godt.

Jeg har nå vasket og polert den. Den ble langt fra vakker, men atskillig bedre enn den var. Steinsprang vises tydelig og riper etter at unger har tenget på lakken kommer fram både på dørene og bak (bla et hjerte der det bla står "mamma").

Men den er så stygg i "gummien", feks i støtfangeren og langs listene utenpå dørene. Veldig matte og grå, de skal egentlig være svarte. Noen som har tips til hvordan jeg kan få disse fine?

Baklyktene er også helt matte og slitte. Finnes det noen måte å gjøre disse fine på? Har ikke råd til nye.

Jeg er ganske blakk, så det hadde vært fint om dere visste om det fantes billige måter å gjøre bilen litt finere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Listene kan du gjøre svarte igjen med skokrem, men da bør du ikke være særlig mye borti dem etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe svart polering til gummilistene, det funker veldig fint og er til sånt bruk :) Steinsprut kan du jo lakke igjen veldig forsiktig med samme farge som bilen, om det ikke har kommet rust i de enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TAkk for svar!

Får vente til lønning slik at jeg får kjøpt meg en sånn svart gummipolering (skokrem blir sikkert like dyrt). Noen tips til bra poleringsmiddel som holder en stund da? Jeg har klart å få litt sånn lakkpoleringsmiddel på gummien (guttungen "hjalp" til), må jeg da også kjøpe et middel for å rense lakkpoleringen bort før jeg har på den gummipoleringen?

Ingen tips til det med baklyktene? De blir blanke og fine når de er våte, tror dere de blir bra om jeg polerer dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal ta gummilister vil jeg anbefale enten AutoGlym BumperCare eller TurtleWax Bumpershine. Disse kan du også gnikke inn i baklyktene, så blir de mye blankere og penere.

Skal du få et skikkelig resultat med lakken bør du både polere og vokse. Jeg personlig bruker å gå over med AutoGlym UltraDeep Shine dersom bilen er mørk i fargen, som din, og deretter legger jeg på voks. Det er utrolig mye voks ute og går. En helt enkel og grei voks å bruke er vanlig grønn TurtleWax på flaske. Den er enkel og grei og ha på, og ikke så værst å ta av. Husk bare å ikke legge på hele bilen før du begynner å ta av. Jeg bruker som regel å ta panel for panel. For å slippe å gjøre dette hver 3-4 uke så anbefales det å legge på to-tre lag når du først er i gang. Da holder det seg en stund lenger.

Et annet tips, når du har en vokset bil, ikke bruk avfetting eller automatiske vaskemaskiner med avfetting. Den fjerner voksen, og du er nødt til å vokse på nytt. Dersom skitten etter hvert blir hengende godt på, er det det tegn på at det er på tide å vokse igjen. Det er ikke nødvendig å polere hver gang. Jeg polerer stort sett bare 1-2 ganger i året, da vår og høst. Ellers legger jeg bare et par lag voks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Tusen takk for tips! Får lønning til helga så da skal jeg handel inn. Hvor finner jeg disse merkene? Statoil(eller Europris)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris har en del TurtleWax, og muligens AG. Hvis ikke så er det bare å ta seg en tur på BilXtra, de har. De produktene jeg har nevnt er ikke allverdens dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker

Europris har en del TurtleWax, og muligens AG. Hvis ikke så er det bare å ta seg en tur på BilXtra, de har. De produktene jeg har nevnt er ikke allverdens dyre...

Kjøpte TurtleWax Bumpershine og smurte på gummi og lykter bak. Ble kjempebra. Takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er mye "vaskeriper" i det ytterste laget av klarlakken (sånne du ser veldig godt i sola) bør du rubbe opp og polere bilen etterpå. Da fjerner du et tynt tynt lag av klarlakken og bilen blir blank og fin. Men du bør bruke en poleringsmaskin til det.. Kanskje litt over budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du Autosol og legger litt krefter i det så blir det fortsatt veldig bra, og man trenger slett ikke maskin. Jeg selv har skikkelig maskin liggende, men det blir som regel til at jeg tar det for hånd likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...