Gå til innhold

Å hilse - er det ut?


VesleBråka

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg har blitt mer og mer irritert de siste par årene på folk som ikke gidder å hilse. Senest igår møtte jeg en fyr på gata, han har jeg vært kompis med, gått på fest med, gjort gruppearbeid med, vært i forening med i et par-tre ÅR. Jeg har ikke sett ham på et års tid da, man kan nok si at vi har mistet kontakten. Det er ikke det at jeg absolutt skal ta opp igjen kontakten, eller vi må slå av en samtale. Men når jeg ser på ham, smiler litt fra avstand, regner med jeg skal si "hei" idet jeg går forbi - så ser jeg at han så meg, og snudde seg vekk uten å smile... jeg blir så provosert! Det har skjedd med en 5-6 stykker nå, folk jeg har jobbet med, drukket med, vært hjemme hos meg mange ganger osv.

Hvorfor er folk så jævlig uhøflige? Gjelder dette overalt, eller er det bare trøndere som driver på slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle trøndere jeg kjenner hilser iallefall....Aldri hatt noe problem med det nei. Har du kanskje forandret deg på det siste året, så han ikke kjente igjen deg i forbifarten? Det har jeg nemlig vært ute for.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er sjenert. Eller ikke var i humør til å hilse. Kanskje han har vært så dritings de fleste gangene han har sett deg, at han rett og slett ikke husker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke husker meg.. vi satt da i samme styre for en linjeforening i et par-tre år, var sammen hver helg osv. var gode venner. Det jeg reagerer mest på er den "kjapt snu hodet vekk" manøvren, etter at jeg så han kjente meg igjen. Litt av poenget her er at han ikke er noe unntakstilfelle, det er en 5-6 stykker til som jeg har sett gjort det samme.

Det virker som at når det har gått ett - to år, så gjelder det ikke lengre at man har kjent hverandre, og man går tilbake til å være fremmede. Kom innpå stedet der en tidligere kollega jobbet, jeg så rett på ham smilte forsiktig og sa HEI. Han så rett gjennom meg, uten å svare. Før var vi endel sammen på fritiden, var ute og drakk vin bare ham og meg f.eks mens vi snakket om fremtidsplaner. Han betrodde seg til meg om private ting, jeg var ingen fjern kollega av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp dem og spør om de ikke husker deg. Bare for å se dem bli brydd :wink:

Jeg skjønner godt at du synes dette er merkelig. Slik oppførsel (eller mangel på oppførsel, rettere sagt) virker litt arrogant, selv om det gjerne ikke er ment som arroganse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI jeg har ikke forandret meg grassalt. Jeg ser jo også at de kjenner meg igjen, når de skynder seg å snu seg vekk..

Ikke har jeg lagt på meg 150 kg, tatt sauepermanent eller tatt mislykket ansiktsløftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
NEI jeg har ikke forandret meg grassalt. Jeg ser jo også at de kjenner meg igjen, når de skynder seg å snu seg vekk..

Jøss.

Det er skikkelig-skikkelig uhøflig.

Ruuuude.

Har du vært slem mot dem eller? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt trønder og hilser alltid. Jeg kan til og med finne på å hilse på kjendiser fordi jeg syns jeg har sett de før :roll: Har han noe uoppgjort med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Ikke har vi kranglet eller noe, bare fortsatte på forskjellige fag og mistet dermed kontakten etterhvert. Jo, + at han fikk seg dame som alltid drakk seg sørpe full, så de måtte alltid gå hjem tidlig fra fest, var ikke så veldig sosiale da.

Hadde det vært bare en, så hadde jeg avskrevet det som dårlig humør, dårlig dag, uhøflig person el.l. Men når det begynner å bli en trend..? Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Er det slik det er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om noe jeg opplevde for et par uker siden. Jeg traff en bekjent på gaten og hun så meg definitivt, men lot være å hilse. Hun fikk bare et snålt uttrykk i fjeset og så veldig utilpass ut ved synet av meg. Det var tydelig at hun ikke ville si hei, så da gjorde ikke jeg det heller. Og dette er en person jeg har hatt normalt god kontakt med i den siste tiden. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor hun plutselig ville ignorere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg ser sikkert litt sånn ut av og til Vanessa.

Det er fordi jeg bestandig glemmer å ta på meg linser.

Jeg ser ikke detaljer på lang avstand (egentlig ikke på kort avstand heller...), og har store problemer med å kjenne igjen ansikter.

Da ser jeg sikkert ut som en liten paranoid gjøk, mens jeg tenker masse inni hodet mitt og lurer på om-ikke-jeg-har-sett-ham/henne-før... :ler:

Så konkluderer jeg ofte med at "det sikkert er en annen", og tar feil.

Så - det kan være en grunn, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at det har hendt at jeg har sett en annen vei/latt som om jeg ikke har sett folk jeg normalt ville ha hilst på. Det gjelder som oftest folk jeg oppfatter som "slitsomme", og hvis jeg har en dårlig dag. Av og til orker jeg bare ikke å måtte svare på det uunngåelige "Hvordan står det til?" og prøver heller å unnvike situasjonen...

Men som oftest hilser jeg på de jeg kjenner :blunke:

Men 5-6 stykker som ikke hilser... det var voldsomt. Har ikke inntrykk av at det er noen trend å ikke hilse, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg fått høre at jeg har vært overlegen! Bare gått forbi folk med nesen i sky, og de jeg har møtt påstår at; Du MÅ ha sett meg.

Næh, jeg er ikke overlegen, heller ikke svaksynt, men endel ganger ganske så åndsfraværende!

Så til dere jeg kjenner; strener jeg forbi med nesen oppover, så dult i meg og si: HEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har hendt at jeg har prøvd å snike meg usett forbi folk jeg vet hvem er... :oops: Vil bare skynde meg å si at det har skjedd veldig få ganger altså!

Hovedgrunnen er at disse personene er såkalte "sytere". De stopper og begynner å syte og klage om et eller annet med en gang. Og fortsetter.....og fortsetter.....og fortsetter.......

Og de skjønner ikke et hint når jeg smiler høflig og sier at jeg har det travelt.

Uff, vet det høres negativt ut altså, men jeg kjenner faktisk mennesker som kun klager! Lurer litt på om de prater sånn til alle.....

Men alle andre hilser jeg på! Har jeg tid til å stoppe å slå av en prat så gjør jeg det, - har jeg ikke tid så forklarer jeg hvorfor og løper videre. :D

(Mener med dette ikke å påstå at Veslebråka er en syter. Du virker ihvertfall ikke slik her på KG! Ber om unnskyldning med en gang, hvis du oppfattet det slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, jeg prøver å unngå slitsomme folk selv. Men hvis de har sett meg, så kan jeg da si hei. Og jeg er ikke noen sytete eller slitsom person, alt jeg ber om er et blikk, et svakt smil og et HEI. Det tar da ikke så voldsomt stor innsats.. Han likte meg veldig veldig godt en gang i tiden, men det var da ferdig lenge før vi sluttet å henge sammen i samme krets. Kranglet har vi, han kan være skikkelig plagsom, men har da blitt venner igjen etterpå. Så det er ikke det at absolutt vil finne tilbake til et gammelt vennskap - bare et HEI i betydningen "deg kjenner jeg jo".

Jeg begynte å lure på idag om det er fordi arbeidsmarkedet er så rævva og har vært det lenge, og alle småsamtaler har alltid "hva driver du med nå da?" i seg, og akkurat nå er det nok en del folk som ikke er der de trodde de ville være. Og de har ikke noe behov for å få det trykket i trynet av gamle venner, ivertfall hvis det er en sjanse for at gamle venner spiser fløte med begge henda. Da er det bedre å blånekte kontakt brutalt. OK, den går for han, men de andre? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...