Cinzia Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 (endret) Vi kom hjem med ¨vårt lille nyfødte gull for ei uke siden, og det er mange spm som melder seg. Bl.a har vi litt problemer med innsovning på kvelden. Hun blir liggende veldig lenge ved brystet (opptil ei time), og har vanskelig med å falle til ro. Gråter ikke, men kaver litt, og gjør tegn til at hun vil ha mer mat selv om jeg tenker at hun må ha fått i seg mye. Begynner å lure på om jeg kanskje ikke har nok melk til henne. Også når hun våkner om natta, kan vi bli liggende våkne 2-3 timer fordi hun ikke faller til ro. Har prøvd å legge henne i vognbagen fordi den er litt mindre, og tar henne også opp i vår seng, men uansett er det bare ved puppen hun roer seg. Noen som har tips? Et annet spm er pusterytmen. Synes den er så ujevn. Har spurt på sykehuset og de sier det er noralt, men jeg synes det er så vondt å høre på. Noen ganger slår liksom rytmen om slik at hun puster vedig, veldig raskt noen sekunder, men så roer hun seg. På samme måte kan hun noen ganger liksom puste veldig tungt, mens andre ganger kan jeg nesten ikke høre / merke at hun puster. Er dette normalt for spebarn? Og så et siste spm: Hun hikker mye (gjorde det i magen også). Virker ikke som hun plages av det selv, men jeg synes det er vondt å høre på henne. Noen måter å minske dette på? Endret 4. juni 2010 av Cinzia
Donpedro Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Ujevn pusterytme er vanlig. Kaving om kvelden er vanlig. Hikking er ikke verre for babyer enn for oss. Babyen høres helt fin ut, spør du meg. Gratulerer!
Gjest molte Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Høres ut som en veldig normal baby Det med søvn og amming går seg som regel til etterhvert.
Drusilla Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Jeg VET hvor slitsomt og forvirrende alt dette er i begynnelsen, men tro meg, dette er helt normalt, alt sammen. Jeg tror alle nye bebiser har en rar døgnrytme i begynnelsen, og de sovner gjerne kun godt inni armkroken. Slik vil det kanskje være en liten stund, men igjen, tro meg: det går over. Angående mat; gi henne hver gang hun virker sulten, det er egentlig eneste huskeregel der. Dette går seg til!
Harlekin Skrevet 4. juni 2010 #5 Skrevet 4. juni 2010 Hikking er visstnok mindre plagsomt for babyer enn for oss. Det kan hjelpe å ta på litt mer klær hvis babyen fryser (varme sokker, f.eks.), eller å amme. Kaving om kvelden er normalt, blant annet fordi du har mindre melk da. Det jevner seg ut hvis den lille får amme så mye hun vil, for da øker melkemengden. Også normalt at hun bare roer seg ved puppen. Hun er avhengig at mammatrøst, evt. pappatrøst, og vil ikke ligge alene. Kanskje dere kan prøve å lage et "rede" til henne i sengen, dvs. legge en dyne eller lignende rundt henne, slik at hun blir liggende i en grop? De føler seg tryggere når det er trangt. Du kan også legge et plagg med mammalukt oppi til henne. Alt i alt høres dette helt fint ut! Lykke til og gratulerer med baby
Darkannie Skrevet 4. juni 2010 #6 Skrevet 4. juni 2010 Jeg var og himla bekymret for pustingen hans de første ukene. Han kunne plutselig puste så fort, for deretter å ha lange pustestopp før han trakk pusten igjen. Jeg var et vrak! Men det er helt vanlig! Lungene modnes og de må lære seg å puste ordentlig. Soverytmen høres og helt normal ut. Vi hadde ingen form for rutiner før han begynte å nærme seg 3 måneder, noen får ikke rutiner før de er flere år gamle! Når det gjelder puppen, så får hun sikkert nok mat, men bruker nok puppen din litt som smokk også. Vi løste det enorme sugebehovet hans med smokk, det ble slitsomt å skulle fungere som sutte halve natta og halve dagen! Min gutt hikket mye i magen, og han hikker mye utenfor magen. Normalt det også. Har du ammepute? Prøv å legg den rundt beina hennes i sprinkelsenga, og rull et helseteppe til en pølse og legg det rundt hodet og skulderen oppe. Da virker ikke senga så stor, og hun roer seg kanskje lettere. Funket for oss. Gratulere med baby, nyt det! :kgbaby:
Miss moneypenny Skrevet 4. juni 2010 #7 Skrevet 4. juni 2010 Vi kom hjem med ¨vårt lille nyfødte gull for ei uke siden, og det er mange spm som melder seg. Bl.a har vi litt problemer med innsovning på kvelden. Hun blir liggende veldig lenge ved brystet (opptil ei time), og har vanskelig med å falle til ro. Gråter ikke, men kaver litt, og gjør tegn til at hun vil ha mer mat selv om jeg tenker at hun må ha fått i seg mye. Begynner å lure på om jeg kanskje ikke har nok melk til henne. Også når hun våkner om natta, kan vi bli liggende våkne 2-3 timer fordi hun ikke faller til ro. Har prøvd å legge henne i vognbagen fordi den er litt mindre, og tar henne også opp i vår seng, men uansett er det bare ved puppen hun roer seg. Noen som har tips? Et annet spm er pusterytmen. Synes den er så ujevn. Har spurt på sykehuset og de sier det er noralt, men jeg synes det er så vondt å høre på. Noen ganger slår liksom rytmen om slik at hun puster vedig, veldig raskt noen sekunder, men så roer hun seg. På samme måte kan hun noen ganger liksom puste veldig tungt, mens andre ganger kan jeg nesten ikke høre / merke at hun puster. Er dette normalt for spebarn? Og så et siste spm: Hun hikker mye (gjorde det i magen også). Virker ikke som hun plages av det selv, men jeg synes det er vondt å høre på henne. Noen måter å minske dette på? Babyen min på 9 uker puster også sånn som du beskriver, jeg opplever at det ofte er i det hun sovner, så jeg tror det er fordi hun drømmer kanskje? Jeg tror ihvertfall at det er normelt, men jeg har også vært redd for det Hikking er helt normalt Når det gjelder kaving på kvelden har jeg ikke råd, for jeg sliter med det samme selv. Jeg må legge henne i vippestolen for å få henne til å sovne, også flytte henne over i vognbagen når hun har sovnet. Lykke til, og kos deg med nurket
Hedda-78 Skrevet 5. juni 2010 #8 Skrevet 5. juni 2010 Gratulerer! Jeg kom også hjem fra sykehuset for en uke siden, men en liten fersking. Det du beskriver hører kliss likt ut slik vi har det for tiden også. Lungene til babyen er noe av det siste som blir ferdig før han blir født, og de er ikke helt modne ennå. Husk på at det er en kjempeomstilling for babyen å komme ut i luften og måtte puste helt selv, i mors mage var jo ikke lungene i bruk i det hele tatt. Det tar litt tid før babyens lunger får en skikkelig rytme. Vår mini puster også urytmisk, det er helt normalt og ikke farlig. Det blir jevnere etterhvert. Her i huset har jeg gitt opp å gå og legge meg tidlig, fordi mini kaver sånn sent om kvelden. I nitiden våkner han, og da er det bare pupp som gjelder 3-4 timer fremover. Jeg vet jeg har masse melk, men likevel er babyen urolig. Det har nok ikke så mye med melkemengden å gjøre, egentlig. Noen mente at babyer er laget sånn at de er urolige om kvelden, for å sove bedre til natten. Det er i allefall veldig vanlig at babyer er urolige om kvelden! Vår mini grynter og er urolig, sovner litt men våkner igjen, spiser mye, gulper, gaper og vil ha mer pupp men blir frustrert når den dumme melken kommer, lager ørti bæsjebleier, griner og spiser mer. Roter fælt, men sånn er han visst. Det er bare å akseptere, og rigge seg til i en god stol med puppen på vift, og bruke kvelden til babyen roer seg. Sove kan man gjøre en annen gang (les: et annet år...) Babyen har ikke noe døgnrytme ennå, så det går ikke an å forvente at hun skjønner at natta er til soving ennå. Vet at det er tøffe tak akkurat nå, men det går over etterhvert. Hun er så liten ennå, så det er ikke så rart at mammas pupp er det eneste saliggjørende nå. Hikking er ikke så veldig mye å gjøre med. Men babyer plages ikke så mye av hikkingen, selv om det ser voldsomt ut. Hele brystkassen synker jo langt inn for hvert hikk, det ser vondt ut, men det høres verre ut enn det er.
Gjest Nanette Skrevet 6. juni 2010 #9 Skrevet 6. juni 2010 Hikking kan kommer av at babyen fryser så kle den i tepper så kanskje den hikker mindre. Ujent pusting gjorde min også, og jeg lurte på det samme men det er helt vanlig. Jeg amma annenhver time minimum i begynnelse. De to første månedene var meget intense. Men det blir bare bedre og bedre, mindre intenst og ikke så ofte.
Miss I.W. Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Hos oss roet ikke lillemor seg for kvelden før hun fikk ligge inntill en av oss. Endte opp med at pappa sov halvveis sittende med henne på brystet. Er ikke noe særlig for samsoving på natten, men dette funka for oss den første uka. Synes også at det kan være greit å prøve smukk for å se om det er kos og ikke mat som er tingen. DET BLIR BEDRE!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå