Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Merkelig at denne personen her forstår meg UTMERKET og et par andre her, mens resten av dere så er jeg et monster.. hmmmm, very very strange.. not. Det er fordi dere ønsker å misforstå.

Berre hyggeleg TS. Eg er gjesten ovanfor. Men eg trur ikkje det nødvendigvis er fordi folk bevisst ynskjer å misforstå, men fordi alle står seg sjølv nærast, og ser best seg sjølv og sine aller næraste. Og då kan dette føre til at ein gløymer å sjå dei som står i sirkelen like utanfor. Men at dette er egoistisk, og ikkje det eg ventar av ein god ven, det er eg heilt einig med deg i. Vi ynskjer alle å bli sett av nokon, med dei behova vi har, og for oss som er single, så er det gjerne slik at det er venane som er dei næraste, og det er vondt å ikkje bli sett. Slik eg les ein del av innlegga her, så verkar det som om dette aspektet er nokså fråverande, eller kanskje fortrengt, fordi det er enklare å forhalde seg til. Det er vel mykje sant i at "om ein tek livsløgna frå eit menneske, tek ein frå det sjølve lukka i livet med det same".

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

...og virker rett og slett som en god drittsekk ut i fra måten du svarer på.

Eg er heilt einig med deg i det du skriv om språkbruk. Å omtale andre som drittsekkar er vel heller ikkje det som går inn under direkte audmjukheit. Eg synest at sjølve problemstillinga i denne tråden er viktig, fordi det er noko eg sjølv har opplevd, og eg trur stadig fleire opplever i eit samfunn der fleire er einslege lenger, og synest og at det er meir interessant å diskutere problemstilling enn å stemple TS-eller andre som skriv her-som det eine eller andre.

Skrevet

Og hadde du klart og ordlagt deg slik hun gjorde, ville du kanskje fått en helt annen respons. Du er frekk, arrogant, bruker utrolig mange banneord, og virker rett og slett som en god drittsekk ut i fra måten du svarer på.

Jeg vil tro at det innlegget du referer til nå, ville fått en helt annen repons ennd et du har fått. Man får litt mer forståelse for en som er litt ydmyk, i stedet for en som buldrer frem. Kanskje det er noe du kan ta med deg videre, der du lærer deg å uttrykke deg på en litt høfligere måte.

ja uff, det må være helt forferdelig å lese et par banneord og at folk ikke kryper til korset med lutete rygg, for da er man slem stor ulv.

Herregud, grow up. Jeg er sint og skuffet og jeg uttrykker det her i tråden og om du ikke ser selve poenget og bare henger deg oppi det så får det bare være. Silkehanskene er av og jeg faker ikke ydmykhet for å få "næmmen dakar deg" meldinger, jeg sier det fra levra og helt ærlig, vi er vel ikke laget av porselen??

Du tåler vel en trøkk vel??

Gjest Gjestgjest
Skrevet

Det er jo slettes ikke rart at ikke alle ser deg og dine meninger på samme måte TS. Om du bare vil ha tilbakemeldinger fra en side og en mening, så lag deg en blogg og legg inn godkjennelse før kommentarer publiseres, så styrer du det selv.

Du mistenkeligjør at noen er helt uenige med deg og at noen forstår deg. Det er jo det som gjør et forum interesant. Jeg mener ikke nødvendigvis at andre synes du er et monster og at tråden må ryddes til stadighet pga ufinheter (antar jeg), men at folk er forskjellige og lufter (og argumenterer for og i mot) forskjellige synspunkter.

Det er DITT ansvar å presentere saken din slik at mottakeren for ditt budskap forstår deg.

Hadde du feks kalt tråden "Er lei av at venninner svikter meg" og forklart litt bedre i første innlegg hva dette dreier seg om, så hadde du kanskje spart deg monster-stempelet du mener å ha fått.

Jeg er nok litt på "andre siden" av dine meninger, men synes ikke du er et monster. Jeg skjønner at å føle man mister venner er vanvittig kjipt, men å skjelle dem ut på et forum uten å tilsynelatende ta til deg råd eller på noe vis jobbe for noe annet resultat på nå 15 sider annet enn å snakke mer og mer dritt om dine venner og forklare din åh så tragiske tilværelse mer og mer, det gjør at det begynner å lukte troll av deg i min mening.

Altså, jeg mener - etter 15 sider og hva.. fire-fem dager så viser du null utvikling. Kun ute etter å rope TAKK etter de som nikker til deg og skrike om urettferdighet og understreke dine poenger ytterligere til de som rister på hodet.

Du har et problem. Du skaper en tråd og spør om folk ser det som deg. Du får svar dertil.

Gjest Tsunade
Skrevet

Og hadde du klart og ordlagt deg slik hun gjorde, ville du kanskje fått en helt annen respons. Du er frekk, arrogant, bruker utrolig mange banneord, og virker rett og slett som en god drittsekk ut i fra måten du svarer på.

Jeg vil tro at det innlegget du referer til nå, ville fått en helt annen repons ennd et du har fått. Man får litt mer forståelse for en som er litt ydmyk, i stedet for en som buldrer frem. Kanskje det er noe du kan ta med deg videre, der du lærer deg å uttrykke deg på en litt høfligere måte.

Piper, DU treffer spikeren rett på hodet! Og TS, så vidt jeg har lest, har ingen kalt deg monster - det var dine ord. Du klager over å bli misforstått, men slenger om deg med ganske stygge ord både om venninnene dine og de fleste andre her på tråden. Det gjør dårlig inntrykk i en debatt!

Mange her inne har langt på vei gitt deg medhold i at det er vondt å bli sviktet og utnyttet, men når de samtidig ber deg om å se saken fra litt andre vinkler er det som du eksploderer. Det er faktisk ikke slik at "alle" er ute etter deg!

Skrevet

Eg er heilt einig med deg i det du skriv om språkbruk. Å omtale andre som drittsekkar er vel heller ikkje det som går inn under direkte audmjukheit. Eg synest at sjølve problemstillinga i denne tråden er viktig, fordi det er noko eg sjølv har opplevd, og eg trur stadig fleire opplever i eit samfunn der fleire er einslege lenger, og synest og at det er meir interessant å diskutere problemstilling enn å stemple TS-eller andre som skriv her-som det eine eller andre.

Jeg er helt enig at det er veldig lite pent å kalle noen for drikksekk, og jeg brukte det ordet for å få henne til å forstå hvordan hun fremstiller seg selv.

Jeg har flere single venninner, og det som er bra med alle sammen er at de har noen de kan dra på byen med, som liker å dra på byen. Jeg kan være med på andre ting, som vi begge to liker. Og selvfølgelig er det forferdelig synd om man ikke har noen å gå på byen med, men jeg ser ikke helt det store problemet med å gå alene heller. Noe flere av mine single venninner er enig i, for de går ofte på byen alene fordi de ikke har like mange single venninner som vil være med de.

Selvfølgelig er det synd om man ikke har mange venner, og der man på en eller annen måte blir avhengig av de få man har. Men siden man ønsker å gå på byen å bli kjent med nye mennesker, klarer man kanskje å bli såpass godt kjent med noen, enten det er menn eller kvinner, som man kanskje kan avtale å møte igjen på byen. Om det er store problemer med å få med venner ut.

Nå er ikke ejg singel, men de siste to årene har jeg vært det man kan kalle for en "stuegris". Mine venner forstår meg godt, og respekterer at jeg ikke føler for å treffes noe særlig for øyeblikket. Og jeg syns det hadde vært veldig kjipt om de ikke forsto det, og at de krevde at jeg måtte være med på både det ene og det andre. Men heldigvis så forstår de meg, og vi snakker en del på telefon.

Uansett så mener jeg at man ikke kan kreve noe av venner, men være glad for de stundene man ahr sammen. Selvfølgelig skal det gå begge veier, men man kan ikke kreve at noen skal være med på noe de ikke liker bare fordi man da skal vise at man virkelig er en god venn. Gode venner forstår at den andre ikke liker det, go respekterer det. Men det må også gå andre veien, men siden ts sier hun er med på lekeplasser, lekeland osv, og forventer da at de skal være med på det hun liker. veldig ofte blir man såret når man tenker slik, for man gir noe, som man da har forveninger til, og som da gjør at man blir skuffet fordi det ikke blir som man ønsker.

Skrevet (endret)

ja uff, det må være helt forferdelig å lese et par banneord og at folk ikke kryper til korset med lutete rygg, for da er man slem stor ulv.

Herregud, grow up. Jeg er sint og skuffet og jeg uttrykker det her i tråden og om du ikke ser selve poenget og bare henger deg oppi det så får det bare være. Silkehanskene er av og jeg faker ikke ydmykhet for å få "næmmen dakar deg" meldinger, jeg sier det fra levra og helt ærlig, vi er vel ikke laget av porselen??

Du tåler vel en trøkk vel??

Jeg tåler mange trøkker, men jeg har null respekt for deg og det du sier. Beklager, men alt du sier blir på en måte borte, for alt jeg klarer å få med meg, er en som hisser seg noe salig opp, kaller både den ene og den andre ulike ting, og du klarer rett og slett ikke å få frem poengene dine fordi du banner så mye som det du gjør.

Du er skuffet, og det kan alle forstå. men ut i fra mange av dine innelgg, så krever du at de blir med, selv om du i neste innlegg sier at slik er det ikke. Men i ditt neste innlegg igjen, så er det det du gjør, og da vil du ikke få den repsonsen du ønsker.

Det er ikek snakk om å få næmmen stakkars deg meldinger, men vi hadde kanskje fått litt mer forståelse for hvordan du har det.

Men for å si det slik, så tror jeg du sliter med dårlig selvtillit, der du sier det du mener her inne, men jeg tror ikke du gjør det til dine venninner. referer til ditt innlegg der du gråter deg i søvn, det sier ganske mye om din situasjon, og der kunne man få litt sympati med deg. men så blåser du deg opp igjen, og kaller folk både det ene og det andre, fordi de ikke forstår deg. og så er det på en måte din egen feil, siden du ordlegger deg som du gjør.

Det er ingen mennesker som er tankelesere, og vi kan ikke tolke dine innlegg for å kunne svare deg. Du må kunne forklare deg på en litt bedre måte, der du er litt mer ydmyk. For når du kaller den ene etter den andre det du gjør, går piggene ut, og du får ikke den forståelsen du ønsker.

Godt det var en som klarte det til slutt, og hun får som sagt en helt annen respons enn det du gjør. Rett og slett fordi hun er ydmyk, men hun får frem det du vil si, for det har du sagt selv. Så hvorfor må du da slenge med tastefingrene som det du gjør? Hvorfor må du ta av deg silkehanskene? Bare fordi du er sint? Er det mulig å få frem poengene sine, uten å måtte banne i annenhver setning, og kalle den ene etter den andre for det du gjør?

Og en liten ting til. Når man selv slenger såpass med tasefingrene som det du gjør, må man da ikke tåle at andre gjør det samme igjen? Eller er det greit at du gjør det, men andre får ikke lov?

Endret av Piper
Skrevet

Og en liten ting til. Når man selv slenger såpass med tasefingrene som det du gjør, må man da ikke tåle at andre gjør det samme igjen? Eller er det greit at du gjør det, men andre får ikke lov?

Nei, når folk gang på gang på gang ikke gidder å forstå, og ja, det er faktisk snakk om å ville forstå og ikke sette seg på bakbeina bare fordi personen ikke slikker ryggen til forumet, da blir jeg lei av å måtte si det samme gang på gang på gang og det fortsatt ikke går inn.

Det er åpenlyst at flere her vrir det de kan for å ha motargumenter. Noe jeg vil si er stråmenn undercover.

Og ja, du ber meg om å skjerpe meg men kaller meg for drittsekk, også skylder du på MEG for at du gjorde det fordi du ville lære meg en lekse? haha ja du tar ansvar for hva du skriver (ironi).

Det blir som å si "jeg beklager for at du er så dum og ikke forstår hva jeg mener"

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS er i en fortvilet situasjon. Når man er fortvilet blir man sint, lei seg og frustert. Jeg rev i filler alle gardinene på rommet mitt en gang i sinne. (pga en opplevelse lignende den TS beskriver).

Jeg forstår TS godt. Det at du ikke gjør det Piper har ingen ting med TS måte å utrykke seg på, men at du mangler evenen til å sette deg inn i andres situasjon.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 25 og kommer nok ikke til å få unger før jeg er nermere 30. Da legger jeg ikke skjul på at jeg kommer til å sette familien først, og at venner og det å være med single på byen fordi de ikke ønsker å gå alene vil havne ganske langt bak i rekka. Alder er ikke særlig relevant, barn forandrer en slik er det bare.

Får man seg familie er det rett at man setter denne først, man skal tidlig opp om morgenen med barna, man skal være opplagt nok til å gi dem mat, smile og kose med dem om dagen og rydde opp etter dem når de har lagt seg. Dette kommer i første rekke. Jeg har også venner som har fått seg barn, og godtar at de bruker tiden hjemme og ikke blir med ut lenger og at de foretrekker at vi møtes hjemme hos dem. De bruker sin energi på familien, og det syntes jeg er flott selv om jeg selvsagt savner venninna mi og det å ha henne nær meg hele tia slik som før.

Jeg skjønner at det er kipt å miste venner og havne i bakerste rekke. Jeg skjønner at det er vanskelig å se at de ikke har levd livet sitt til det potensialet du ser at de har i seg. Likevel må man respektere at noen går videre i livet og tar valg som forandrer alt. Om de flytta vekk, starta en vanskelig utdannelse som gjorde at de måtte bruke mesteparten av tiden med bøkene, om de fikk en ny jobb i et anna land... resultatet ville være det dsamme som i dag, du ville mista dem fordi de måtte prioritere annerledes. Du er ikke enig i valget de har tatt nå, og for deg hadde det kanskje vært lettere å akseptere at de flytta, fikk en jobb i et annet landt etc. enn at grunnen til at du mista dem var at de fikk unger. Men for dem er det valget de har tatt like viktig som alle disse erfaringene er for deg. Livet er desverre slik at man utvikler seg forskjellig, man har forskjellige prioriteringer og ønsker forskjellige ting i livet. Da vokser man fra hverandre om man ikke lenger ønsker det samme. Dette er en del av livet, så enkelt er det.

Det er kipt, det er sårt, det er vondt, det er irriterende men likevel er det livet. Jeg kommer til å ta mine valg og ha fokus på det som er viktig for meg, nemlig ganske snart en familie. Da er jeg så egoistisk at jeg kommer til å sette barnet først. Skal jeg gjøre dette må jeg forandre meg mye, og legge om prioriteringer. Jeg tror da det blit vanskel gå beholde interessen for det gamle som interesserer meg i dag, fori jeg kommer til å bli en ganske annen, på samme måte som jeg ville når jeg flytta vekk eller la om livet på andre radikale måter.

TS kan du svare på dette innlegget? Jeg har forsøkt å svare deg seriøst brukt tid på å svare deg ordenlig så jeg er interessert i å høre dine svar på dette.

Skrevet

Nei, når folk gang på gang på gang ikke gidder å forstå, og ja, det er faktisk snakk om å ville forstå og ikke sette seg på bakbeina bare fordi personen ikke slikker ryggen til forumet, da blir jeg lei av å måtte si det samme gang på gang på gang og det fortsatt ikke går inn.

Det er åpenlyst at flere her vrir det de kan for å ha motargumenter. Noe jeg vil si er stråmenn undercover.

Og ja, du ber meg om å skjerpe meg men kaller meg for drittsekk, også skylder du på MEG for at du gjorde det fordi du ville lære meg en lekse? haha ja du tar ansvar for hva du skriver (ironi).

Det blir som å si "jeg beklager for at du er så dum og ikke forstår hva jeg mener"

Jeg kalte deg ikke en drittsekk, men sa at du virket som en god drittsekk ut i fra måten du svarer folk på. Det vil ikke si at du er en drittsekk, men du kan oppfattes som en.

Og allerede i første innlegg var du i gang, og derfor har du fått den responsen du ahr fått. Er ikke snakk om å slikke noen opp etter ryggen, for det er lov til å være sint, men det er måten man er sint på.

Men for all del, du kan buldre frem så mye du vil, men husk at det du selv "spyr" ut får du ofte tilbake igjen.

Skrevet

Jeg kalte deg ikke en drittsekk, men sa at du virket som en god drittsekk ut i fra måten du svarer folk på. Det vil ikke si at du er en drittsekk, men du kan oppfattes som en.

Og allerede i første innlegg var du i gang, og derfor har du fått den responsen du ahr fått. Er ikke snakk om å slikke noen opp etter ryggen, for det er lov til å være sint, men det er måten man er sint på.

Men for all del, du kan buldre frem så mye du vil, men husk at det du selv "spyr" ut får du ofte tilbake igjen.

Takk det samme

Gjest Atanih2
Skrevet

Ser for meg at dette kan bli en særdeles lang og underholdende tråd :popcorn:

Sitter og tenker det samme! En spennende tråd, er jo faktisk ikke ofte vi, eller jeg ihvertfall, hører om dette synspunktet. *lese videre*

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror vi har ganske forskjellig oppfatning, for der du ser en drittsekk og jeg ser jeg en fortvilet person. Jeg unner INGEN å være i TS sin situasjon. Siden jeg har vært mye alene opp igjennom livet har jeg aldri hjerte til å si nei til folk som vil ha meg med på ting (bortsett fra hvis det absolutt ikke lar seg gjøre da, kan jo ikke splitte meg i to). Nei jeg unner ingen å være ensom og skjønner ikke at det skal koste så utrolig mye å bli med en venninne på et utested en kveld fordi det f.eks er en gutt der hun er interessert i.

Gjest Tsunade
Skrevet

Hva er det folk her ikke forstår? Selv forstår jeg ikke hva du mener med "stråmenn undercover". Og jeg forstår ikke hvorfor du jobber i barnehage når du har så mye imot barn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er det folk her ikke forstår? Selv forstår jeg ikke hva du mener med "stråmenn undercover". Og jeg forstår ikke hvorfor du jobber i barnehage når du har så mye imot barn.

Hvor har du fått det i fra at TS har noe i mot barn? Det er stor forskjell på å jobbe med barn, og å ønske seg at en brøkdel av fritida si handler om noe annet enn barn.

Gjest hilde
Skrevet

Jeg er over 25 og kommer nok ikke til å få unger før jeg er nermere 30. Da legger jeg ikke skjul på at jeg kommer til å sette familien først, og at venner og det å være med single på byen fordi de ikke ønsker å gå alene vil havne ganske langt bak i rekka. Alder er ikke særlig relevant, barn forandrer en slik er det bare.

Får man seg familie er det rett at man setter denne først, man skal tidlig opp om morgenen med barna, man skal være opplagt nok til å gi dem mat, smile og kose med dem om dagen og rydde opp etter dem når de har lagt seg. Dette kommer i første rekke. Jeg har også venner som har fått seg barn, og godtar at de bruker tiden hjemme og ikke blir med ut lenger og at de foretrekker at vi møtes hjemme hos dem. De bruker sin energi på familien, og det syntes jeg er flott selv om jeg selvsagt savner venninna mi og det å ha henne nær meg hele tia slik som før.

Jeg skjønner at det er kipt å miste venner og havne i bakerste rekke. Jeg skjønner at det er vanskelig å se at de ikke har levd livet sitt til det potensialet du ser at de har i seg. Likevel må man respektere at noen går videre i livet og tar valg som forandrer alt. Om de flytta vekk, starta en vanskelig utdannelse som gjorde at de måtte bruke mesteparten av tiden med bøkene, om de fikk en ny jobb i et anna land... resultatet ville være det dsamme som i dag, du ville mista dem fordi de måtte prioritere annerledes. Du er ikke enig i valget de har tatt nå, og for deg hadde det kanskje vært lettere å akseptere at de flytta, fikk en jobb i et annet landt etc. enn at grunnen til at du mista dem var at de fikk unger. Men for dem er det valget de har tatt like viktig som alle disse erfaringene er for deg. Livet er desverre slik at man utvikler seg forskjellig, man har forskjellige prioriteringer og ønsker forskjellige ting i livet. Da vokser man fra hverandre om man ikke lenger ønsker det samme. Dette er en del av livet, så enkelt er det.

Det er kipt, det er sårt, det er vondt, det er irriterende men likevel er det livet. Jeg kommer til å ta mine valg og ha fokus på det som er viktig for meg, nemlig ganske snart en familie. Da er jeg så egoistisk at jeg kommer til å sette barnet først. Skal jeg gjøre dette må jeg forandre meg mye, og legge om prioriteringer. Jeg tror da det blit vanskel gå beholde interessen for det gamle som interesserer meg i dag, fori jeg kommer til å bli en ganske annen, på samme måte som jeg ville når jeg flytta vekk eller la om livet på andre radikale måter.

Jeg kan svare deg (selv om jeg ikke ser at du har formulert noe spørsmål, og dermed ikke vet hva du nøyaktig vil ha svar på). For det første ser jeg ikke at det er motstridende å sette familien først, og å forandre prioriteringer, og bli med en single veninne ut på byen kanskje en gang hver 3.måned. Som andre har skrevet her, det kan opplevest som sårt å være single (eller uansett egentlig)å føle at venner ikke ser ens behov, og er villige til ikke å strekke seg i det hele tatt i vennskapet. Med det mener jeg at dine single veninner selvsagt må forstå at dine prioriteringer er forandret og at du har andre behov, men at du også ser at dine veninner har andre behov enn deg selv. Dette mener jeg generelt, men her er behovet tydeligvis å gå ut på byen, så da blir det det jeg bruker som eksempel.

Det du skriver om at du kommer til å være så egoistisk at du setter barnet først? De aller fleste som blir mor setter da heldigvis barnet sitt først. Jeg kan som sagt ikke se at å gå på byen en sjelden gang kommer i konflikt med å sette barnet sitt først, så jeg synest heller det du sier er at når du får barn kommer du til å bli egoistisk i forhold til å slutte å se mennesker utenfor din aller nærmeste sfære.

Og om du ikke kan se at du vil ha interesse av det som interesserer deg i dag når du får barn? Vel, da hadde jeg tenkt gjennom hva du fyller livet med i dag. Livet er det som blir til mens man går, man vet for å sette det på spissen, aldri om man får leve en ny dag. Og man vet ikke om man kan få barn. For meg er i alle fall vennskap en verdi jeg håper jeg kommer til å beholde gjennom hele livet mitt, barn eller ei. Det er en grunnleggende verdi for meg, på lik linje med familie, naturopplevelser, egen helse, litteratur osv.

Og hvorfor er det så viktig å få TS sin mening om ditt innlegg? For å framprovosere enda en reaksjon? Dette er vel egentlig en interessant debatt uavhengig av hvilken person som svarer.

Gjest Gjestgjest
Skrevet

Hvor har du fått det i fra at TS har noe i mot barn? Det er stor forskjell på å jobbe med barn, og å ønske seg at en brøkdel av fritida si handler om noe annet enn barn.

Sikkert pga tittelen og undertittelen.

Selv om tittelen burde være

"Er så lei av venninner som prioriterer anderledes enn meg og forandrer seg når de blir sammen med noen, får barn eller velger å gjøre annet enn det de gjorde i ungdomstida med meg - fordi dette betyr at de svikter meg, ikke sant?"

Lite med barn å gjøre, hun er like ilter på de barnløse med samboere etter inntrykket jeg sitter igjen med.

Gjest Tsunade
Skrevet

Etter å ha lest side opp & ned om "skrikerunger" som "bare er i veien" sitter jeg igjen med det inntrykket, ja.

Gjest hilde
Skrevet

Sikkert pga tittelen og undertittelen.

Selv om tittelen burde være

"Er så lei av venninner som prioriterer anderledes enn meg og forandrer seg når de blir sammen med noen, får barn eller velger å gjøre annet enn det de gjorde i ungdomstida med meg - fordi dette betyr at de svikter meg, ikke sant?"

Lite med barn å gjøre, hun er like ilter på de barnløse med samboere etter inntrykket jeg sitter igjen med.

Jeg synest tittelen burde være: Jeg er skuffet over venner som ikke ser mine behov, selv om jeg strekker meg så langt jeg kan for å se deres behov. Hvor mange ganger skal man føle seg sviktet i et vennskap før man setter en strek for det?

Og mitt inntrykk er at hun ikke er ilter fordi venner har barn eller samboer, men fordi hun føler seg sviktet av vennene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...