Gå til innhold

arv og særkullsbarn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer litt på regler vedr arv til særkullsbarn.

Min samboer (skal gifte oss i sommer)har 2 sønner fra tidligere forhold. Vi har nå fått et felles barn. Vi kjøpte hus nå i vinter som står på begge to, og lånet står på begge to. Jeg har hørt at de førstefødte blir arvingene til våre eiendeler/hus fremfor vårt felles barn. Stemmer dette?

Bør det skrives testamentet for sikre vårt barn?

Selvfølgelig skal hans sønner få arven sin, men jeg mener at vårt felles barn skal ha arverett i og med at hun er min førstefødte.

Kan noen svare på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dere bør gjøre er at det står på skjøtet til huset at dere eier en halvpart hver av huset. Dvs. en ideell halvpart. Det betyr at hvis din kommende mann dør så er det bare hans halvpart som skal deles mellom hans særkullsbarn, deg og deres felles barn.

I tillegg så er det lurt å ha en livsforsikning (eller gjeldsforsikring) som dekker ektefelle (deg) og som du kan bruke til å kjøpe ut særkullsbarna med og nedbetale gjeld dersom noe skulle skje med mannen din. Sjekk om mannen din har forsikring gjennom jobben før dere tegner en egen. Ellers så er det jo lurt at du også har en slik forsikring i tilfelle du skulle falle bort.

Jeg tror dette sikrer deg best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er et særkullsbarn (min far har giftet seg igjen og fått barn).

Hvis han dør før sin nåværende kone, kan ikke hun sitte i uskiftet bo.

Jeg og min "helbror" skal ha farsarven vår.

Men det er ikke slik at jeg har noen somhelst førsterett foran mine "halvsøsken".

De arver på lik linje med oss, med den forskjellen at de også arver sin mor, hvis hun også skulle bli borte.

Så hvis min far og hans kone dør, så arver de mere, men jeg og min halvbror arver jo også VÅR mor den gang hun blir borte, og det gjør jo ikke våre nye søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mange som har gått i fellen ved å unnlate å ha papirer i orden.

Er det særkullsbarn med inn i et forhold, så er det lønnsomt å ha alt skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...