Gå til innhold

Prute på megler? 1,7 % provisjon? Normalt?

casting

Anbefalte innlegg

Håper det er noen her som har litt erfaring med eiendomssalg...

Jeg skal selge leiligheten min, og har bestemt meg for en megler som jeg tror vil gjøre en god jobb.

Har fått et tilbud fra dem, og synes provisjon virker som et godt valg. De har kommet med et tilbud 1,7 % av salgssummen, om leiligheten blir solgt for en viss sum. Er 1,7% normalt? Høyt?

Lurer rett og slett på om det er vanlig å prute på en slik provisjon, eventuelt hvor mye? 0,1 prosentpoeng? eller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1,7% av salgssummen er veldig billig. Det er ikke unormalt med mellom 2,5-3,5% provisjon. Du kan jo sjekke med flere meglere i området og sammenlikne prisene. Om du får et bedre tilbud kan du jo prøve å prute.

Vi har nettop avtalt 3,5% med vår megler. Det er ikke det billigste, men de vi var mest fornøyd med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at 1,7 prosent er en bra pris. Mener vi hadde noe slikt når vi skulle selge. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selge leiligheten min nå, og betaler 2,4 prosent i provisjon. Er faktisk det billigste tilbudet jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for svar!

Da skal jeg si meg godt fornøyd med tilbudet jeg fikk! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått et tilbud som er ferdig prutet, heldiggrisen! :)

Jeg skal også selge noe nå, og hadde peilet meg inn på 1,7% men er usikker på om jeg får det. Nå vet jeg at det går an!

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei! Dette er kanskje litt teit spørsmål, men jeg tar en råsjangs om noen ser det og svarer:

hvor får dere tilbud fra meglere? Jeg kontaktet Aktiv Eiendomsmegling i Bergen, og de skulle ha 80.000 kroner for å selge leiligheten min, som forøvrig kostet 1 million for tre år siden (som forhåpentlig går for iallfall 1.1 etter jeg har pusset opp badet). Synes det hørtes heeeelt drøyt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Hei! Dette er kanskje litt teit spørsmål, men jeg tar en råsjangs om noen ser det og svarer:

hvor får dere tilbud fra meglere? Jeg kontaktet Aktiv Eiendomsmegling i Bergen, og de skulle ha 80.000 kroner for å selge leiligheten min, som forøvrig kostet 1 million for tre år siden (som forhåpentlig går for iallfall 1.1 etter jeg har pusset opp badet). Synes det hørtes heeeelt drøyt ut...

Virker som en helt vanlig pris. Ja, det er dyrt å selge og kjøpe. Man mister fort verdistigningen hvis man bytter boligen ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pekepinn er at man må regne med å bo i en bolig i minst fem år i pressområdene før man ikke taper på et salg om man velger å bruke megler. Det er omlag samme arbeidsmengde å skulle selge en liten, billig leilighet som en stor, dyr en. Og 80.000 kr hørtes ikke galt ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 80 000 for en leilighet til 1,1 mill var litt mye. Vi har akkurat solgt for 2,25 mill og betalte 90 000. (Trondheim) Ei venninne solgte i Oslo for 3,5 i Oslo og de gav litt over 80 000, så det er nok litt forskjeller fra by til by. Vet ikke hvordan prisnivået er i Bergen, men jeg ville hørt med et par meglere til før jeg bestemte meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosenttallet vil vel variere iht prisantydning?

Vi har fått tilbud om 1 % fra megler nå. Det er på en leilighet til ca 4.5 mill.

Anonym poster: c60e4691ba25e6c4df2a8ff4ccab3a06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provisjonen varierer fra sted til sted. Høy provisjon i Bergen, noe lavere i Oslo. Dette har ofte med konkurranse fra andre meglerforetak å gjøre. Provisjonen blir ofte satt litt lavere når det er snakk om en dyr bolig i forhold til en "billig".

Husk at progressiv provisjon ikke er lov! Bortsett fra ved næringsmegling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Provisjonen varierer fra sted til sted. Høy provisjon i Bergen, noe lavere i Oslo. Dette har ofte med konkurranse fra andre meglerforetak å gjøre. Provisjonen blir ofte satt litt lavere når det er snakk om en dyr bolig i forhold til en "billig".

Husk at progressiv provisjon ikke er lov! Bortsett fra ved næringsmegling.

Hva er progressiv provisjon? :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er progressiv provisjon? :flau:

Økende provsisjon! F.eks en avtale om at blir boligen solgt for over 4 mill., øker provisjonen til megleren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...