Gå til innhold

Nynorsk på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk på ungdomsskolen/gymnaset på 80-tallet, og det er dermed fullt mulig at min nynorsk er mer konservativ enn dagens nynorsk, men dette var hva vi lærte da jeg gikk på skolen:

- Svake verb deles i fire grupper: Snakke-gruppen(å snakke-snakkar-snakka-har snakka), lyse-gruppen(å lyse-lyser-lyste-har lyst), sy-gruppen(å sy-syr-sydde-har sydd)og velje-gruppen(å velje-vel-valde-har valdd).

- Sterke verb anbefales det gjerne å slå opp i ordboken, men hovedgrppene er skyte-gruppen(å skyte-skyt-skaut-har skote)og skrive-gruppen(å skrive-skriv-skreiv-har skrive).

- Ord som begynner på -an eller -be, skal ikke brukes. Normalt blir -hv til -kv(kvardag).

- De fleste adjektiv bøyes slik: Pen-penare-penast

- Substantiv: Eit hus-huset-fleire hus-alle husa

Ein gut-guten-fleire guter-alle gutane

Ei jente-jenta-fleire jenter-alle jentene

Hannkjønnsord som slutter på -a eller -nad(eller får vokalskifte i flertall, som "en mann-menn"), bøyes som hunnkjønnsord i flertall. Hunnkjønnsord som slutter på -ing, bøyes som hannkjønnsord i flertall.

- Eiendomspronomenet er etterstilt, dvs. at det heter "bilen min", ikke "min bil".

- Så er det det elemenrære, som de personlige pronomenene, eiendomspronomenene og "ikkje" istedenfor "ikke".

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Nynorsk... Rett og slett et vakkert og kraftfullt språk.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ein gut - guten - fleire gutar - alle gutane. elles er eg heilt einig med deg. Du har betre kontroll på verba enn meg. ;) Eg har det som elleveåringen min har det med bøying av engelske verb, eg veit korleis det gjerast, men eg kan ikkje forklare det.

Skrevet

Ein gut - guten - fleire gutar - alle gutane. elles er eg heilt einig med deg. Du har betre kontroll på verba enn meg. ;) Eg har det som elleveåringen min har det med bøying av engelske verb, eg veit korleis det gjerast, men eg kan ikkje forklare det.

Du har selvsagt helt rett; jeg skrev bare feil.

Det er også verdt å nevne at lig-endelser blir til -leg, og adjektiver som slutter på diftonger(ai, au, ei, øy), får dobbel-t i intetkjønnsform(som: Eit greitt svar).

Takk for ros, forresten:)

Gjest Eurodice
Skrevet

Det å skrive nynorsk er ikkje noko særleg stort problem, og dessutan kan nynorsk i dag skrivast ganske radikalt slik at ein slepp å bruke alle dei utruleg formelle og stive endingane og orda. Med litt trening og ein del lesing av bøker skreve på nynorsk skal dette gå flott.

*Skrivne*. Samsvarsbøyningen er vel fremdeles levende på nynorsk? :)

Skrevet

Ein annan huskeregel er at verb som sluttar på -te i preteritum i del fleste tilfelle har -er i presens. Eit døme er han reiser, han reiste. Eit viktig unntak er brukar - brukte.

Bland aldri -a-verb og -te-verb. Å bruke kan bøyast på begge måtar. Vel anten: bruker-brukte-brukt, eller: brukar-bruka-bruka.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere er supre! Tusen takk :smilyblomst:

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...