Gå til innhold

Undervekt

Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Når det gjelder BMI, vet mange forskjellen på overvekt, fedme etc., men hvordan inndeles undervekt?

Jeg fant dette:

* BMI på under 18,5 = undervektig.

* BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt.

* BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig.

* BMI på mellom 30 og 34,9 = fedme.

* BMI på mellom 35 og 39,9 = fedme, klasse II.

* BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme).

Grunnen til at jeg spør, er at et familemedlem har en BMI på 14. Jeg antar at det finnes forskjellige grupper av undervekt også. Når det er virkelig farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hei, tror grensen for å legges inn med tvangsforing er 15, så jeg tror nok at dette er farlig. Jeg var selv spiseforstyrret og hadde ne bmi på 16, var da nær ved å bli tvangsforet. Så det beste du kan gjøre nå er å skaffe hjelp fort, selv om det kan bli en kamp med både familiemedlemmet og andre.. Ønsker deg masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret

Takk for svar. H*n er ikke undervektig pga. anorexi, men på grunn av sykdom. Likevel tror jeg nok at undervekten forverrer tilstanden, men det virker ikke som om helsevesenet tar tak i det.

Noen som vet litt mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo også hvor gammel h*n er. Denne BMI veiviseren du har funnet gjelder for voksne over 18 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sykdom som gjør at h*n er undervektig har h*n rett på støtte til næringsmidler. Fastlegen søker til Helfo om dette. Men man må be om det selv...

Næringsmidler er juice, yougurt ect. tilsatt alle næringsstoffene kroppen trenger og kan drikkes hvis personen er for syk til å få i seg nok fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen for undervekt, og dermed proteindefisiens (proteinmangel) er ved under 17.5-18 i BMI. En person som har en BMI på 14 er syk, og ekstremt underernært, det som kalles kakeksi. Kan også kalles wasting, og sees ofte i forbindelse med HIV/AIDS, kreft og langvarige infeksjoner, eller som bivirkning av lang tids medisinering som påvirker appetitten.

Håper at det går bra med vedkommende, og at h*hn får den beste hjelpen som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...