siebaeo Skrevet 14. juni 2010 #321 Del Skrevet 14. juni 2010 Man kan bli ganske kokos av alt man ikke skal spise! Røkt kjøttpølse er nok kokt på forhånd (skal bare varmes opp) så den kan du spise med god samvittighet! Salami er spekemat så det har jeg valgt å droppe.. Noen fryser det (tar livet av toxoplasmose etter 18 timer dypfrys tror jeg det er) mens det sies at det fortsatt kan være listeria i kjøttet og at det bare forsvinner ved varmebehandling.. Flaks at vi ble friske, for tidligere viste de jo ikke om alt dette.. Man må bare gjøre det man føler seg komfortabel med. Det er jo faktisk utrolig skjelden det skjer noe her i Norge. Jeg får så dårlig samvittighet om jeg spiser "feil" at jeg har det bedre om jeg lar vær.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 14. juni 2010 #322 Del Skrevet 14. juni 2010 Står ikke at det er direkte farlig, bare at man ikke skal spise spekemat.. eller unngå det da.. men det må man da velge selv. Men et tips.... er dere med på sånn gravid forum på babyverden eller snartmamma etc... så ikke nevn at der spiser det.... for noen tar det helt av... fikk slengt i trynet at jeg var uforsvarlig og ei svarte at hun kjente ei som hadde tatt ei skive med salamipølse og så hadde babyen hennes død etc.. og de hadde funnet ut på obduksjon at det var på grunn av det etc.... om det er sant vites ikke... Men folk tar i alle fall av.. og så er det alltid bedrevitere som vet best og kan alt... omg... for å ikke snakke om hvor ondskapsfulle enkelte kan være når de svare på sånne innlegg på forum.... Sånn til advarsel *signerer denne* Jeg har ikke vært heeelt hysterisk over ting...men ting som fersk tunfisk(fås jo nesten ikke her da)....og mugne oster er kanskje en av de få tinga jeg har valgt å ikke spise. jeg bor forresten i nabolandet og her anbefaler dem helt anarledes en i norge....virker som at norge er litt "strengere" på hva som man skal eller ikke skal spise......her anbefales det ikke noe imot spekemat....men selv er jeg ikke glad i spekemat untatt salami da, og om jeg ønsker salami, ja da spiser jeg det! Det med BV og andre forumer er det nok lurt og ikke si at man spiser ting som man "ikke" skal spise....blir helt hengt ut....drittlei av det der må jeg si :dåne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 15. juni 2010 #323 Del Skrevet 15. juni 2010 Aaaw, så herlig reaksjon fra faren din. :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neferet Skrevet 15. juni 2010 #324 Del Skrevet 15. juni 2010 Søte pappaen din som gleder seg veldig til å bli bestefar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #325 Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg har holdt meg unna de andre forumene så langt. Selv fastlegen min frarådet meg å lese der inne faktisk!!! Så ryktet om de slemme damene der hadde nådd helt til han! Det med hva man skal spise og ikke er ikke så lett.. Særlig når de anbefaler forskjellige ting i de forskjellige landene. Jeg har funnet ut at hvis jeg husker på at en ting står på fy-lista så lar jeg det være, men jeg orker ikke bli hysterisk. Det er jo faktisk ingen automatikk i at dersom man tar én bit upastaurisert ost, så blir ungen skadet. Det er jo bare en forhøyet risiko. Riktignok en risiko jeg selvfølgelig vil gjøre så liten som mulig, men det får jo være grenser.. *** Har dere sett den VG-reklamen med det paret som strever med å binde på bæresjal eller hva det nå er, mens bestefar og ungen sitter og venter? Sånn ser jeg for meg pappa blir.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 15. juni 2010 #326 Del Skrevet 15. juni 2010 Står ikke at det er direkte farlig, bare at man ikke skal spise spekemat.. eller unngå det da.. men det må man da velge selv. Men et tips.... er dere med på sånn gravid forum på babyverden eller snartmamma etc... så ikke nevn at der spiser det.... for noen tar det helt av... fikk slengt i trynet at jeg var uforsvarlig og ei svarte at hun kjente ei som hadde tatt ei skive med salamipølse og så hadde babyen hennes død etc.. og de hadde funnet ut på obduksjon at det var på grunn av det etc.... om det er sant vites ikke... Men folk tar i alle fall av.. og så er det alltid bedrevitere som vet best og kan alt... omg... for å ikke snakke om hvor ondskapsfulle enkelte kan være når de svare på sånne innlegg på forum.... Sånn til advarsel Takk for advarselen! Syns forøvrig det koseligste graviditetsforumet er her,jeg, da!! Man kan bli ganske kokos av alt man ikke skal spise! Røkt kjøttpølse er nok kokt på forhånd (skal bare varmes opp) så den kan du spise med god samvittighet! Salami er spekemat så det har jeg valgt å droppe.. Noen fryser det (tar livet av toxoplasmose etter 18 timer dypfrys tror jeg det er) mens det sies at det fortsatt kan være listeria i kjøttet og at det bare forsvinner ved varmebehandling.. Flaks at vi ble friske, for tidligere viste de jo ikke om alt dette.. Man må bare gjøre det man føler seg komfortabel med. Det er jo faktisk utrolig skjelden det skjer noe her i Norge. Jeg får så dårlig samvittighet om jeg spiser "feil" at jeg har det bedre om jeg lar vær.. Kanskje jeg skal la være med salami, da....heller ete kokt skinke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 15. juni 2010 #327 Del Skrevet 15. juni 2010 Det som er fint er at de fleste ostene er laget i norge med pastorisert melk...så fleste av de er jo helt greie å spise......jeg ser det litt sånn at jeg spiser det så sjeldent at det er ingen fare......er en annen ting om man overspiser det. Jeg synes hver og enkel skal vurdere hva dem selv har lyst og ikke lyst å spise....overhysterisk vil man alltid høre fra noen.....jeg bryr meg ikke om det...for det er utrolig hvor mye folk mener om alt man gjør og ikke gjør i graviditeten. Så bare vent til noen sier "oi sikker på du ikke har tvillinger" "du vet man skal IKKE spise det der".......etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #328 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Andre har alltid så mye meninger om ting og tang... Jeg husker jeg selv syns en venninne var hysterisk da hun ikke ville spise en del ting da hun var gravid for noen år siden. Men mine tanker om det var jo ikke basert på noe som helst, så det var egentlig bare uvitenhet.. Når jeg nå har satt meg litt inn i det, skjønner jeg henne mye bedre. *** Nå har mamma blitt søt også - jeg fikk akkurat en melding fra henne der hun bare lurte på hvordan det sto til med meg. Jeg pleier aldri få sånt fra henne. Og hun signerte med "(beste)mor".. hehe.. Endret 16. juni 2010 av cypress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 15. juni 2010 #329 Del Skrevet 15. juni 2010 Så koselig melding :rødme: Pappa bruker å ringe og spørre: "Hvordan går det med barnebarnet mitt?" Og så synes han Lille lignet på bestefaren på UL-bildene De tenker nok ganske mye på oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #330 Del Skrevet 15. juni 2010 Besteforeldre er best! :rødme: Nå har jeg bestilt time hos jordmor. De hadde helt fullt opp, og ikke kapasitet til å se meg før jeg er i uke 24, det vil si i slutten av september. Syns det var legne til, men... Jaja, da får jeg gå til fastlegen frem til det. Jeg håper jo at alt går bra og at jeg ikke trenger noen særlige kontroller innen da allikevel. Og skjer det noe har jeg jo alltids gynekologen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilywhite Skrevet 15. juni 2010 #331 Del Skrevet 15. juni 2010 Så søte foreldrene dine er Er nok ikke så lett å holde styr på alt man kan og ikke kan spise nei! Mamma har aldri nevnt noe om noe kostholdsråd når hun var gravid med meg, utenom å unngå røyking og drikking, det visste de vel allerede på 80-tallet Og selv om det selvfølgelig ikke er verdt å ta noen risk, så er det selvfølgelig greit å ikke bli helt hysterisk heller som du sier En venninne av meg fant ut dagen før hun kom i bursdagen min at hun var gravid, og sa selvfølgelig ingenting om det siden det var så nytt. Hun spiste masse spekemat (vi hadde tapas), og visste ingenting om at hun burde unngå det før etterpå... Ungen ble født frisk og rask Så selv om man bør holde seg unna ting som ikke er anbefalt å spise, så er det ikke automatisk sånn at ungen får to hoder eller dør bare man spiser noe man ikke skal EN gang, sånn som man kan få inntrykk av på visse forum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 15. juni 2010 #332 Del Skrevet 15. juni 2010 Høres ut som det er koslige dager her, så gøy med stolte besteforeldre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilina Skrevet 15. juni 2010 #333 Del Skrevet 15. juni 2010 Besteforeldre er best! :rødme: Nå har jeg bestilt time hos jordmor. De hadde helt fullt opp, og ikke kapasitet til å se meg før jeg er i uke 24, det vil si i slutten av september. Syns det var legne til, men... Jaja, da får jeg gå til fastlegen frem til det. Jeg håper jo at alt går bra og at jeg ikke trenger noen særlige kontroller innen da allikevel. Og skjer det noe har jeg jo alltids gynekologen min. Det var lenge og vente ja, men det går nok bra Det normale er å ha ktr. hver 6 uke. Var i allefall det jeg hadde nå er det brått blitt hver 3 uke, men kanskje ikke så rart.. siste innspurt før termin og ferien til jordmor og legen min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #334 Del Skrevet 16. juni 2010 9 uker!! Jeg feiret jubileet med å kaste opp litt i går kveld. Jeg hadde lagt meg, og skulle lete etter svangerskapsboken som lå ved siden av sengen for å lese om hva som skjer i uke 9. Jeg tåler åpenbart ikke noe særlig press på magen, for det var akkurat det samme som skjedde den andre gangen jeg kastet opp og. Jeg kjente bare at "dette går ikke bra", så jeg løp ut på badet. Heldigivs har vi ikke en gigantisk leilighet, så jeg rakk det helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neferet Skrevet 16. juni 2010 #335 Del Skrevet 16. juni 2010 9 uker!! Bare tre igjen til det magiske 12-tallet!! Er formen fin i dag da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 16. juni 2010 #336 Del Skrevet 16. juni 2010 9 uker alt jo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #337 Del Skrevet 16. juni 2010 9 uker!! Bare tre igjen til det magiske 12-tallet!! Er formen fin i dag da? Jepp, formen er helt fin igjen i dag. Heldigivs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco Biscuit Skrevet 16. juni 2010 #338 Del Skrevet 16. juni 2010 9 uker! Så søte foreldrene dine er da! Det er nok stas med barnebarn skal du se Håper du har det fin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 16. juni 2010 #339 Del Skrevet 16. juni 2010 9 uker allerede :dåne: Dette går fort, cypress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 16. juni 2010 #340 Del Skrevet 16. juni 2010 Gratulerer med 9 uker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg