Gå til innhold

Til dere super sunne der ute:)

Anbefalte innlegg

Gjest lolita___
Skrevet

Har lest litt i forumet i kropp og helse

Mange av dere er veldig sunne 24/7

Da er mine spørsmål følgende:

Hvordan klarer dere å spise sunt hele tiden?

Har dere noen glipp der dere spiser sjokolade eller noe usunt?

Hva spiser dere når dere får lyst på noe søtt?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan nok kategoriseres som både "supersunn" og kanskje til og med litt ekstrem. Selv anser jeg meg dog naturligvis ikke som noen av delene. Jeg velger en sunn livsstil rett og slett fordi jeg vet at det er det mest fornuftige. Først og fremst for helsens skyld, men også for velværets (hva man spiser påvirker i høyeste grad hvordan man føler seg) og utseendets del.

Det jeg gjør er at jeg holder meg unna karbohydrater i de fleste former. Jeg spiser riktignok noen grove knekkebrød i blant, men aldri poteter, brød, ris, pasta, frukt, sukker eller andre karbohydratholdige ting.

Jeg holder meg også unna "unaturlig"/bearbeidet mat og kunstige tilsetningsstoffer så mye som mulig. Forsøker å ha et naturlig kosthold!

Jeg drikker masse vann og grønn te, tar omega3 og vitamin- og mineraltilskudd, spiser mye grønnsaker, mye proteiner, osv osv osv.

Røyker/snuser selvsagt ikke, soler meg ikke, drikker ikke alkohol.

Og, jeg trener. :)

Men, jeg spiser ikke sunt hele tiden. På lørdagene spiser/drikker jeg nemlig "hva som helst" (skjønt svært sjelden alkohol, og da kun aldri mer enn ett glass vin). Som regel blir det litt potetgull, litt sjokolade, osv. Vil ikke kalle det noen glipp siden det er planlagt i forkant, og jeg har hatt lange perioder uten slike utskeielser, så jeg vet jeg klarer meg uten.

Hvis jeg får lyst på noe søtt i ukedagene, eller i perioder hvor jeg av en eller annen grunn ikke ønsker å spise noe som helst usunt, lager jeg meg enten noe som både er søtt og sunt (f.eks smoothie søtet med Stevia eller Sukrin, eller lavkarbokaker), eller spiser meg ordentlig mett på sunn mat og drikker masse vann. Da forsvinner gjerne søtsuget.

Gjest lolita___
Skrevet

Jeg kan nok kategoriseres som både "supersunn" og kanskje til og med litt ekstrem. Selv anser jeg meg dog naturligvis ikke som noen av delene. Jeg velger en sunn livsstil rett og slett fordi jeg vet at det er det mest fornuftige. Først og fremst for helsens skyld, men også for velværets (hva man spiser påvirker i høyeste grad hvordan man føler seg) og utseendets del.

Det jeg gjør er at jeg holder meg unna karbohydrater i de fleste former. Jeg spiser riktignok noen grove knekkebrød i blant, men aldri poteter, brød, ris, pasta, frukt, sukker eller andre karbohydratholdige ting.

Jeg holder meg også unna "unaturlig"/bearbeidet mat og kunstige tilsetningsstoffer så mye som mulig. Forsøker å ha et naturlig kosthold!

Jeg drikker masse vann og grønn te, tar omega3 og vitamin- og mineraltilskudd, spiser mye grønnsaker, mye proteiner, osv osv osv.

Men, jeg spiser ikke sunt hele tiden. På lørdagene spiser/drikker jeg nemlig "hva som helst" (skjønt svært sjelden alkohol, og da kun aldri mer enn ett glass vin). Som regel blir det litt potetgull, litt sjokolade, osv. Vil ikke kalle det noen glipp siden det er planlagt i forkant, og jeg har hatt lange perioder uten slike utskeielser, så jeg vet jeg klarer meg uten.

Hvis jeg får lyst på noe søtt i ukedagene, eller i perioder hvor jeg av en eller annen grunn ikke ønsker å spise noe som helst usunt, lager jeg meg enten noe som både er søtt og sunt (f.eks smoothie søtet med Stevia eller Sukrin, eller lavkarbokaker), eller spiser meg ordentlig mett på sunn mat og drikker masse vann. Da forsvinner gjerne søtsuget.

Takk for et kjempe bra svar:)Merker selv på huden min de tidene jeg spiser usunt får mer kviser da.Så her lærte jeg mye,veldig lurt å utsette godisene til helgen:)

Gjest green tea
Skrevet

Jeg spiser de fleste dagene ikke usund mat.

Brus uten sukker drikker jeg der er jeg dum for de jeg for sure opp støt av det.

Jeg spiser ikke noe serlig sunt eller faktisk spiser jeg for lite

Grunn av falsk metthet følelse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser de fleste dagene ikke usund mat.

Brus uten sukker drikker jeg der er jeg dum for de jeg for sure opp støt av det.

Jeg spiser ikke noe serlig sunt eller faktisk spiser jeg for lite

Grunn av falsk metthet følelse.

Så, du spiser som regel ikke usunn mat... Men du spiser heller ikke særlig sunt..?

:klø:

Du spiser med andre ord ingenting?

Gjest green tea
Skrevet

Så, du spiser som regel ikke usunn mat... Men du spiser heller ikke særlig sunt..?

:klø:

Du spiser med andre ord ingenting?

det jeg har spist i dag 3 bananer og en pannekake uten sukker.

og jeg er ikke sulten

Gjest AnonymBruker
Skrevet

det jeg har spist i dag 3 bananer og en pannekake uten sukker.

og jeg er ikke sulten

ikke bra green tea.Hvor høy er du?Og hvor mye veier du?

Gjest green tea
Skrevet

ikke bra green tea.Hvor høy er du?Og hvor mye veier du?

168 cirka 70,1 kilo

Gjest AnonymBruker
Skrevet

168 cirka 70,1 kilo

Normal vekt det.Du har kanskje ikke så stor appetitt?Har du det vannskelig i livet gennerelt mye som plager deg slik at du mister matlysten?Jeg pleier å bli sånn hvertfall.

Skrevet

Dette var utrolig interessant lesestoff. Jeg beundrer mennesker som får det til. Jeg er på jakt etter hva du spiser til frokost og lunsj, det er som oftest her jeg alltid skeier ut. Klarer ikke finne ut hva jeg burde spise som er kjapt og sunt, ender alltid med skiver. Du kan bare sende meg en PM om du vil.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig at jeg kan være til inspirasjon/hjelp. :)

Dette var utrolig interessant lesestoff. Jeg beundrer mennesker som får det til. Jeg er på jakt etter hva du spiser til frokost og lunsj, det er som oftest her jeg alltid skeier ut. Klarer ikke finne ut hva jeg burde spise som er kjapt og sunt, ender alltid med skiver. Du kan bare sende meg en PM om du vil.

Frokost og lunsj hos meg ser relativt like ut. Ikke i den forstand at jeg spiser det samme hver dag, men at noe jeg spiser til frokost én dag, like gjerne kan være lunsj en annen dag.

En typisk frokost/lunsj for meg kan være f.eks omelett (to eller tre egg, krydder, en god slump gulost på toppen), smoothie (en stor porsjon frosne bær, litt Stevia/Sukrin, vaniljedråker, rått egg, kremfløte og vann), noen grove knekkebrød med proteinrikt pålegg, middagsrester, en enkel salat med krydret kylling og diverse grønnsaker, stekt egg og bacon, osv.

Jeg henter ofte ideer og oppskrifter på www.lavkarbo.no sine oppskriftforum. De har egne underforum for frokost, lunsj, middag, osv. :) Vel verdt en kikk!

Som du ser forsøker jeg å få i meg en del fett. Årsaken til dette er at kroppen har to hovedkilder til energi: Karbohydrater, og fett. Når man reduserer så kraftig på karbohydratene som jeg har valgt å gjøre, må altså energien hentes fra fett.

Jeg er fullstendig klar over at mange mener det er galskap å spise lite karbohydrater og mye fett. Vi er jo opplært til å gjøre det stikk motsatte! :) Selv ser jeg imidlertid ikke det logiske i at fett, som har vært en vesentlig del av menneskets kosthold i mange titalls tusen år, skal være farlig, mens karbohydrater, som ikke ble innført i vårt kosthold før for mellom 8000 til 3000 år siden, skal være mer naturlig og riktig for menneskekroppen. Mer og mer forskning tyder på at et for høyt inntak av karboydrater kan være skadelig, og det er nok kun et spørsmål før selv statens ernæringsråd ommøblerer litt på denne berømmelige kostholdspyramiden sin..

Og forøvrig, for å ikke skli altfor langt vekk fra trådens tema: Et kosthold med svært lite karbohydrater (og da kun karbohydrater av det slaget som fordøyes langsomt/har lav GI) betyr at blodsukkeret påvirkes minimalt - noe som igjen fører til sterkt redusert sukkersug. :)

Man eliminerer rett og slett den fysiske årsaken til at man får lyst på noe søtt i utgangspunktet, nemlig ubalanse i horomonene.

Skrevet

Jeg er registrert på lavkarbo.no, men sliter alikevel med å finne en frokost som jeg trives med =D

Gjest lolita___
Skrevet

Hyggelig at jeg kan være til inspirasjon/hjelp. :)

Frokost og lunsj hos meg ser relativt like ut. Ikke i den forstand at jeg spiser det samme hver dag, men at noe jeg spiser til frokost én dag, like gjerne kan være lunsj en annen dag.

En typisk frokost/lunsj for meg kan være f.eks omelett (to eller tre egg, krydder, en god slump gulost på toppen), smoothie (en stor porsjon frosne bær, litt Stevia/Sukrin, vaniljedråker, rått egg, kremfløte og vann), noen grove knekkebrød med proteinrikt pålegg, middagsrester, en enkel salat med krydret kylling og diverse grønnsaker, stekt egg og bacon, osv.

Jeg henter ofte ideer og oppskrifter på www.lavkarbo.no sine oppskriftforum. De har egne underforum for frokost, lunsj, middag, osv. :) Vel verdt en kikk!

Som du ser forsøker jeg å få i meg en del fett. Årsaken til dette er at kroppen har to hovedkilder til energi: Karbohydrater, og fett. Når man reduserer så kraftig på karbohydratene som jeg har valgt å gjøre, må altså energien hentes fra fett.

Jeg er fullstendig klar over at mange mener det er galskap å spise lite karbohydrater og mye fett. Vi er jo opplært til å gjøre det stikk motsatte! :) Selv ser jeg imidlertid ikke det logiske i at fett, som har vært en vesentlig del av menneskets kosthold i mange titalls tusen år, skal være farlig, mens karbohydrater, som ikke ble innført i vårt kosthold før for mellom 8000 til 3000 år siden, skal være mer naturlig og riktig for menneskekroppen. Mer og mer forskning tyder på at et for høyt inntak av karboydrater kan være skadelig, og det er nok kun et spørsmål før selv statens ernæringsråd ommøblerer litt på denne berømmelige kostholdspyramiden sin..

Og forøvrig, for å ikke skli altfor langt vekk fra trådens tema: Et kosthold med svært lite karbohydrater (og da kun karbohydrater av det slaget som fordøyes langsomt/har lav GI) betyr at blodsukkeret påvirkes minimalt - noe som igjen fører til sterkt redusert sukkersug. :)

Man eliminerer rett og slett den fysiske årsaken til at man får lyst på noe søtt i utgangspunktet, nemlig ubalanse i horomonene.

Skulle ønske jeg hadde deg som personlig trener og kokk:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er registrert på lavkarbo.no, men sliter alikevel med å finne en frokost som jeg trives med =D

Hm, har du forsøkt smoothie da? :) Smoothie er ihvertfall ganske annerledes enn en del typisk tunge og fete lavkarbofrokoster. Med den rette mengden bær, vann, fløte og søtning blir det jo nesten som sorbet. :rødme:

Skulle ønske jeg hadde deg som personlig trener og kokk:)

Aw. :) Takk, det var hyggelig å høre! :)

Skrevet

Tråden ryddet og flyttet

SportyShorty, mod

Skrevet

Har lest litt i forumet i kropp og helse Mange av dere er veldig sunne 24/7Da er mine spørsmål følgende:

1. Hvordan klarer dere å spise sunt hele tiden?

2. Har dere noen glipp der dere spiser sjokolade eller noe usunt?

3. Hva spiser dere når dere får lyst på noe søtt?

Nå må jeg først og fremst legge til at jeg har fått en ny livsfilosofi, hvor jeg mener at det sunneste er nettopp å ikke være hundre prosent "sunn" til enhver tid, så jeg tillater meg å være "usunn" når dette er det enkleste eller når jeg føler at jeg har behov for dette. Dette behovet oppstår ikke ofte, men det er liksom greit om det først gjør det, siden helheten er så bra.

1. Jeg synes sunn mat er best. Det er enkelt å velge bort junk for sunn mat. Jeg synes kosthold er spennende, liker å leke på kjøkkenet og merker stor forskjell på kroppen og energien når jeg får i meg riktig, næringsrik mat, fremfor tomme kalorier - som gjør meg slapp og sliten. Jeg merker også at fysisk prestasjon påvirkes kraftig av om jeg har fått i meg skikkelig næring, eller ikke. Så for min del, grunnen til at jeg klarer å spise sunt hele tiden, er at jeg så til de grader merker profitten av det. Jeg og kroppen min har det best med sunn mat.

2. Ja, men som nevnt over tenker jeg ikke på dette som en glipp. Jeg tenker at man fort havner ikke i et negativt tankemønster om man tenker på at man gjør en feil om man spiser mat som ikke er sunn. Må også legge til at når jeg spiser så lite raffinert sukker som det jeg gjør, merker jeg veldig effekten av det når jeg først spiser det, og jeg liker ikke så godt det som skjer i kroppen.

3. Smoothie, banan, mango, jordbær, pasjonsfrukt, kiwi, nøtter, hjemmelaget sorbet, ordentlig mat (søtsug dukker ofte opp når man egentlig er sulten), mørk sjokolade - gjerne med chili (holder med toppen et par ruter), te med mye smak. Hvis jeg får et desperat søtsug tenker jeg at det er et næringsstoff jeg ikke har klart å få i meg, og prøver å finne ut av hva det kan være, så jeg kan gi kroppen det den faktisk ber om.

Ellers tar jeg vanlig kosttilskudd og omega-3, og jeg trener og spiser sunt for min egen gledes del.

Skrevet

Da er mine spørsmål følgende:

Hvordan klarer dere å spise sunt hele tiden?

Har dere noen glipp der dere spiser sjokolade eller noe usunt?

Hva spiser dere når dere får lyst på noe søtt?

Det som er for meg, er at jeg klarer ikke å spise så mye usunt etter at jeg har spist sunt såpass lenge.

Blir da ganske dårlig, slapp, vondt i magen, og uggen i hodet.

Jeg og elsker å spise sunt. Forrige helg var jeg borte, og det plaget meg ekstremt at det som ble servert var loff, ris, super fete sauser, grandiosa, kaker og coca cola. I en hel helg.

Jeg spiser det, men det er nesten så jeg er fristet til å ta med min egen matpakke. Jeg ser at det ikke går, og det kan utvilsomt ansees som ganske uhøfflig, så jeg spiser jo.

Men dette fører igjen til at jeg kan ende opp som ei lita svime hvis jeg er på besøk, og hvis det kommer alkohol på bordet kan du bare gjette hvem som blir raskest brisen?

Når det er sagt unner jeg meg alltid søtt hvis jeg har lyst på det, men det er så sjeldent jeg har det.

I helgene er egentlig alt lov, men det ender sjeldent med at jeg spiser noe særlig av det, men denne helga her har jeg spist to pølser, kake litt kjeks. :)

Føler ikke at jeg har sprukket hvis jeg spiser noe søtt midt i uken, eller lignende.

Men det finnes så mange gode proteinbakster som er søte for tiden at det er ikke noe savn.

Skrevet

Jeg er ikke ekstrem, men har blitt sunnere den siste måneden. Rett og slett fordi jeg fikk beskjed om at jeg har for høyt kolesterol, og en endring måtte til.

Har kuttet ut rødt kjøtt bortsett fra en gang i uka, vanligvis et godt helgemåltid som taco, lasagne, eller koteletter. Spiser mye mer fisk og kyllingfilet, selv om det er dyrere. Prøver å holde meg på 3-5 om dagen, og holder meg til grovt brød, og fiberrike produkter. Klarer ikke la være å spise pasta, ris osv men det trenger jeg heldigvis ikke kutte ut med :)

Jeg får nok i meg en del mer karbohydrater enn strengt talt nødvendig, og litt for lite proteiner. Det jobber jeg med :) Ellers har jeg måtte kutte kraftig på melkeprodukter som gulost, smør og lettmelk.

I helgene skjeier jeg litt ut med noen sjokoladebiter (gjerne bocca), litt popcorn eller chips. Men jeg spiser ikke en 200 grams melkesjokolade og en pose chips alene lenger.

Effekten er at jeg føler meg mye bedre, huden ser bedre ut, og jeg har mer energi. Ikke minst vil helsa mi tjene av dette, jeg ønsker ikke å dø av hjerteproblemer...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme som andre her skriver: jo sunnere man spiser, jo mindre frister alt det usunne. De første ukene river sukkerjaget i kroppen, men etter det er det borte. Forsøker jeg meg på fastfood blir jeg uggen i magen, brus smaker ikke godt lenger, det smaker bare syntetisk og sukker. Før kastet jeg meg over alt som var av sjokolade - nå legger jeg ikke engang merke til det i butikken. Og når jeg en gang i blant spiser usunt, holder det med mye mindre, jeg gafler ikke i meg en plate sjokolade og en pose potetgull på en kveld lenger. Men selv om jeg lever sunt, føles det ikke som noe slit - det er ikke snakk om å "klare det", fordi kroppen bare ikke er stilt inn på usunn-radaren lenger.

Det er de første ukene som er hardest, og det er der folk ofte gir opp, tror jeg. Hadde man klart å droppe colaen totalt en to-tre uker tror jeg mange hadde fått en aha-opplevelse.

Skrevet

Jeg er nok i overkant ekstrem på både kostholds- og treningsfronten, men ikke slik at det sliter meg ut. Tvert i mot - det gir meg både overskudd og god samvittighet.

Min oppskrift er "å spise smart". Man må aldri undervurderer faktumet at overskudd av kalorier fører til vektøkning, uansett om man spiser sunt eller ei. En såkalt sunn middag med magert kjøtt, grønnsaker og ris kan gjerne ha et stort kaloriinnhold pga. risen. Jeg velger å holde meg borte i fra karbohydrater, da jeg ser på mye av det som tomme kalorier, og får heller næringsstoffene i fra andre matvarer, som feks. grønnsaker.

Jeg er søtmoms av store dimensjoner, og lager kaker av sunne matvarer. Erstatter vanlig mel med mandelmel, sukker med Sukrin og sukkerholdig brus med sukkerfri osv. På den måten får jeg dosen av søtt, samtidig som jeg spiser sunt.

Trener også 3-5 dager i uken, og fokuserer i hovedsak på styrketrening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...