Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #1 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg satt i dag og leste en kronikk om Norge som klassesamfunn, og det ble skrevet blant annet at man i større grad bør godta at folk velger yrker som sine foreldre, selv om dette betyr at man forblir i arbeiderklassen. De fleste av oss ønsker jo å se på Norge som et klasseløst samfunn, men jeg ble sittende å lure på om man har noen tanker om hvilke yrker som er arbeiderklasse, middelklasse og overklasse. Arbeiderklasse: De som har fagbrev; frisører, bilmekanikere osv. Middelklasse: Høyere utdanning; akademikere, offentlig ansatte ledere, sykepleiere, Overklasse: Finansfyrster, direktører osv. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Micka Skrevet 29. mai 2010 #2 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg tenker at det har også med hvordan man lever, hvilke personer man omgås med. Rett og slett kulturell kapital. Derfor kan dette gå litt på tvers av de yrkene du har nevnt. Det var jo et vidt spenn innen de yrkene du nevnte i middelklassen. Jeg er egentlig imot klasseinndeling, bare så det er nevnt, og tar dette mer som å leke med tanken. Men dersom en skal inndele i klasser, så blir det også nødvendig å dele opp middelklassen i ulike lag, øvre/nedre middelklasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 29. mai 2010 #3 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Det klassesløse samfunn er selvsagt bare en utopi: En hjernekirurg og en bilmekaniker skal selvsagt ikke ha samme lønn(hvem gidder å yte noe da? Østblokken før `89/`91, Nord-Korea og Cuba illustrer veldig godt hvor håpløst det blir). Litt off topic, men: Det er likevel en rekke yrker hvor man har fagbrev og tjener godt, slik som rørlegger, elektriker o.l. De tjener veldig, veldig mye mer enn noen sykepleier, kan jeg forsikre deg(og det er et interessat paradoks, da det vitner om at "likestillings-Norge" fremdeles verdsetter typiske manns-yrker høyere enn typiske kvinne-yrker(ja, politimenn tjener mer enn sykepleiere: Ikke veldig mye mer; 50 000 mer er dog ikke "ingenting")). Selvsagt kan man argumentere med at offentlig sektor lønner sine ansatte betraktelig dårligere enn hva privat sektor gjør(men sykepleierne i privat sektor blir ikke akkurat rike, de heller), men all den tid eksempelvis politimenn/kvinner tjener mer, blir argumentet relativt verdiløst. Edit: Skal man dele inn i sosiale klasser, er det vel strengt tatt mer korrekt å dele inn etter lønn enn yrke, da mange yrker har et stort lønnsgap, og det dessuten er stor forskjell på hvor mye "faglærte" og "akademikere" seg imellom tjener. Endret 29. mai 2010 av Rachel1968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 29. mai 2010 #4 Del Skrevet 29. mai 2010 Lederen i Dagsavisen i dag skrev også om klasseskiller, og at faktisk så mange som to av tre mener det er et betydelig klasseskille i Norge. I tillegg stod det at jo rikere man er, jo mindre tenker man over klasseskillet. Men om vi skal regne i lønn, så vil alltid flere kvinner havne i en lavere klasse enn menn. I helsepolitikken tror jeg man deler inn klasseskillet på tre ulike måter; yrke, lønn og geografisk tilhørighet. Sykepleiernes begynnerlønn er forøvrig høyere enn politiets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 29. mai 2010 #5 Del Skrevet 29. mai 2010 Sykepleiernes begynnerlønn er forøvrig høyere enn politiets. Ja, men dersom man ser på hva den gjengse sykepleier tjener ift. hva den gjengse politimann/kvinne tjener, blir bildet et annet. Vi snakker, så vidt jeg husker, om 380 000 vs. 430 000 årlig(litt rundt regnet: Jeg husker ikke de eksakte tallene). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 31. mai 2010 #6 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg satt i dag og leste en kronikk om Norge som klassesamfunn, og det ble skrevet blant annet at man i større grad bør godta at folk velger yrker som sine foreldre, selv om dette betyr at man forblir i arbeiderklassen. De fleste av oss ønsker jo å se på Norge som et klasseløst samfunn, men jeg ble sittende å lure på om man har noen tanker om hvilke yrker som er arbeiderklasse, middelklasse og overklasse. Arbeiderklasse: De som har fagbrev; frisører, bilmekanikere osv. Middelklasse: Høyere utdanning; akademikere, offentlig ansatte ledere, sykepleiere, Overklasse: Finansfyrster, direktører osv. Hva tenker dere? Vil vel ikke akkurat kalle sykepleiere for middelklassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #7 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg tenker at det har også med hvordan man lever, hvilke personer man omgås med. Rett og slett kulturell kapital. Derfor kan dette gå litt på tvers av de yrkene du har nevnt. Det var jo et vidt spenn innen de yrkene du nevnte i middelklassen. Jeg er egentlig imot klasseinndeling, bare så det er nevnt, og tar dette mer som å leke med tanken. Men dersom en skal inndele i klasser, så blir det også nødvendig å dele opp middelklassen i ulike lag, øvre/nedre middelklasse. Ja, kulturell kapital vil skille litt på folk uavhengig av de kategoriene: kjennskap til og interesse for vin, reiser, filosofi, klassisk musikk, kunst etc. vil skille mellom folk på tvers av kategoriene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #8 Del Skrevet 31. mai 2010 Vil vel ikke akkurat kalle sykepleiere for middelklassen. De er vel mer øvre arbeiderklasse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 11. juni 2010 #9 Del Skrevet 11. juni 2010 En elektriker med 1,2m i årslønn hvor vil han bli plassert da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 11. juni 2010 #10 Del Skrevet 11. juni 2010 En elektriker med 1,2m i årslønn hvor vil han bli plassert da? Åpen soning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #11 Del Skrevet 11. juni 2010 Et annet paradoks er vel det som defineres som overklasse her, med finansfyrster o.l - se på hvem som skal i bryllupet til Stordalen&co - en haug med realityfolk blant annet... synes Norge er rimelig klasseforvirret jeg Og min bror som har fagbrev tjener bedre enn jeg vil gjøre som forsker i det offentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #12 Del Skrevet 11. juni 2010 Ja, kulturell kapital vil skille litt på folk uavhengig av de kategoriene: kjennskap til og interesse for vin, reiser, filosofi, klassisk musikk, kunst etc. vil skille mellom folk på tvers av kategoriene. Jeg tror faktisk den kulturelle kapitalen nesten betyr mer enn den økonomiske slik Norge er i dag. Og den sosiale i varierende grad (hvilket nettverk man er født inn i og har klart å skape selv). Og jeg tror det delvis skyldes at man ikke lønnes etter utdanning og at andelen med høyere utdanning, evt overutdannede mennesker er ganske høy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 12. juni 2010 #13 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg tror faktisk den kulturelle kapitalen nesten betyr mer enn den økonomiske slik Norge er i dag. Enig. Norge er jo som kjent en eneste stor middelklasse (med unntak såklart, men satt på spissen). Skillet mellom rørleggeren og forskeren er ikke stort økonomisk sett, men kan være ganske markert kulturelt og sosialt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå