Green Lady Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Jeg er ei jente på 23 år, som har hatt fast følge i over 1,5 år. Vi har brukt den berømte "hoppe-av-i-svingen"-metoden, eller det vil si, vi har hoppet av et godt stykke før svingen Vi har synes det har vært greit begge to, men nå har kjæresten min ymtet litt frempå at det kunne vært greit å peise på, uten å avbryte og trekke seg ut. Jeg er forsåvidt enig med han, der. Vi har av og til brukt kondom for å slippe og bryte av litt før han kommer, men det er rimelig turn-off for begge to å sette på dette midt i samleiet, og da kondomet sprakk sist (selvfølgelig på feil tid i syklusen) fikk vi begge litt hetta. Jeg har ikke gått på noe prevensjonsmiddel før, og føler meg derfor litt lost i denne jungelen. Jeg har kommet frem til at p-piller er uaktuelt. Hadde ei venninne som fikk noen fryktelige bivirkninger (hun startet i hovedsak pga kviseproblem etter råd fra lege), samt at jeg kommer aldri i verden til å huske å ta dem hver dag - og på langt nær ikke til samme tidspunkt. P-sprøyte er heller ikke et alternativ, da jeg har kraftig spøytefobi, og rett og slett ikke takler nåler. Har sett litt på p-stav, men har lest at de som får bivirkninger får kraftige bivirkninger, samtidig som jeg synes det er dyrt, og det er den lille *kremt* sprøytefobien min. Så da virker det som om p-ring eller p-plaster er noe som kan passe meg. Jeg er i utgangspunktet på jakt etter noe "billig", og som ikke er en stressfaktor. Hvis det bidrar til mindre menssmerter er det et stort pluss (da jeg har kraftige smerter), samt om det roer meg ned i pms-periodene (har en ved eggløsning og en uken før mensen). Da blir jeg noe vanskelig å leve med, samt at jeg svinger noe enormt på den emosjonelle skalaen, slik at jeg blir fryktelig sliten selv. Med stressfaktor, mener jeg at det kan bli vanskelig å gjøre noe til et bestemt klokkeslett hver gang, da ingen dag er lik for meg. Hvis det også er mulig å utsette eller miste mensen, blir det en stor sjerne i margen. Skjønte såpass at det er mulig å utsette med p-ring, men ikke med p-plaster? Så hvis dere kan komme med noen forslag, gjerne med pris og fordeler/bakdeler, så hadde det vært kjempeflott. Har googlet en del i kveld, og har lest om det, men ønsker å høre fra folk som bruker det selv. Om det evt. er noen prevensjonsmidler som jeg gode som jeg ikke har nevnt, tas det også imot med stor takk
Betina Skrevet 29. mai 2010 #2 Skrevet 29. mai 2010 Jeg vil anbafale p-ring på det varmeste! Har selv aldri brukt annet prevansjons middel enn p-ring og er kjempe fornøyd. P-plaster har jeg ingen erfaring med, men min venninne skulle prøve dette og vips så ble hun gravid. Selv hadde jeg aldri stolt på et plaster. Hadde hele tiden vært redd for at det skulle løsne o.l Jeg sliter også med voldsomme menssmerter, og p-ringen gjør ingen forskjell når det kommer til smertene. Da må du nok få p-piller med mye hormoner i for at disse skal bli mildere. Når det gjelder prisen på p-ring syns jeg den er helt grei. Betaler 297 for 3 stk. Hvis du vil lese mer om produktet kan du gå inn på felleskatalogen.no og søk på nuvaring. Trykk på paknningsvedlegg i høyre hjørne, her står alt du trenger å vite Lykke til!
Champagne Skrevet 29. mai 2010 #3 Skrevet 29. mai 2010 Jeg bruker også p-ringen og er superfornøyd! Har mye mindre bivirkninger enn jeg hadde på pillen. Ulemper: noen gutter kjenner den når man har sex, men da er det bare å ta den ut (kan være ute tre timer hver dag). Fort å glemme den (jeg glemmer noen ganger å ta den ut etter tre uker, men har aldri glemt det mer enn en uke så da går det bra). Glemmer ikke å sette den inn, for man setter den inn mot slutten av mensen og mensen slutter når man setter inn ny ring Har utsatt/hoppet over mensen med den, funker fint å utsette inntil en uke for meg, men så begynner mellomblødninger..
Green Lady Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2010 Takk for svar! Hørt litt om p-ringen kan skli ned og sånn, hvordan er det hos dere? Og hvor lang tid tar det å få mensen når ringen er tatt ut? Er det ellers ingen som har noen erfaring med p-plaster?
Champagne Skrevet 30. mai 2010 #5 Skrevet 30. mai 2010 Jeg har brukt ringen i mange år, den har aldri sklidd ut/ned. Hvis jeg tar ut ringen på en fredag, får jeg mensen mandagen, blir vel tre dager det da..
yoga Skrevet 30. mai 2010 #6 Skrevet 30. mai 2010 Takk for svar! Hørt litt om p-ringen kan skli ned og sånn, hvordan er det hos dere? Og hvor lang tid tar det å få mensen når ringen er tatt ut? Er det ellers ingen som har noen erfaring med p-plaster? Jeg bruker også p-ringen og er kjempe fornøyd. Jeg har erfart at den har sklidd ned noen ganger, men det skjer bare hvis jeg ikke har fått satt den ordentlig inn med engang. Når det skjer er det bare å skyve den ordentlig på plass. Etter at ringen er tatt ut får jeg mensen etter tre dager.
Green Lady Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2010 Dette høres jo kjempeflott ut! Hva slags bivirkninger er det, da? Tenker på vektøkning, kviser, sexlyst osv.
Gjest Iah Skrevet 30. mai 2010 #8 Skrevet 30. mai 2010 Jeg brukte nuvaring i to år. Litt stress å måtte ta den ut ved samleie, jeg merket den ikke men kjæresten gjorde det. Fikk også betydelig mer utflod, en bivirkning som ikke ga seg. Men det verste med ringen var at jeg fikk store smerter i skjedeåpningen ved samleie.
Gjest SmallTalk Skrevet 30. mai 2010 #9 Skrevet 30. mai 2010 Jeg vil fortsatt slå et lite slag for p-piller jeg, da. For selv om venninna din fikk syke bivirkninger, så er det ikke gitt at du gjør det samme. Og du kan like gjerne få bivirkninger av p-ring eller p-plaster. Når det gjelder å huske dem, så er det bare å sørge for å ta dem sammen med tannpuss morgen eller kveld. De trenger heller ikke tas til eksakt samme tidspunkt, bare de blir tatt innenfor slingringsmonnet på 12 timer så er det greit.
Green Lady Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 30. mai 2010 Jeg vet at det ikke er ensbetydende at jeg får samme bivirkninger som henne, men hun bla alltid kjempedårlig den dagen hun fikk mensen, og kastet opp og greier, i tillegg til en del annet. Fått litt skrekken. Dessuten tror jeg ikke jeg hadde klart å huske den hver dag, hvertfall ikke med det første. Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg har fått det for meg at jeg trenger resept fra legen for å kunne kjøpe disse prevensjonsmidlene? Er det riktig, eller er dette bare noe jeg har fått for meg?
Gjest Iah Skrevet 30. mai 2010 #11 Skrevet 30. mai 2010 (endret) Du trenger resept på all hormonprevensjon ja. Endret 30. mai 2010 av Iah
Thorn Skrevet 30. mai 2010 #12 Skrevet 30. mai 2010 Enig med SmallTalk. Jeg brukte p-plaster i 5 år, og byttet til p-piller i fjor. Jeg har faktisk færre bivirkninger av pillen, av den grunn at jeg reagerte på plasterlimet, ellers ingen bivirkninger verken på plaster eller pille. Folk reagerer så forskjellig, og de færreste får fryktelige bivirkninger. Fordelene jeg har merket er for eksempel at det er lettere å huske p-pillene, av den grunn at de skal tas hver dag. Jeg har dem på nattbordet, og tar dem når jeg legger meg. Plasteret som skulle byttes en gang i uka glemte jeg støtt og stadig, det ble aldri en rutine. P-pillene koster en tredjedel av prisen, 100 kroner for 3 måneder, plasteret kostet vel 280 eller deromkring. Pillene er heller ikke synlig på samme måte som plasteret. Men hvis du er helt imot piller, er plasteret et godt alternativ. Du vet jo selv om du kan leve med det jeg har nevnt om det.
Thorn Skrevet 30. mai 2010 #13 Skrevet 30. mai 2010 Jeg vet at det ikke er ensbetydende at jeg får samme bivirkninger som henne, men hun bla alltid kjempedårlig den dagen hun fikk mensen, og kastet opp og greier, i tillegg til en del annet. Fått litt skrekken. Dessuten tror jeg ikke jeg hadde klart å huske den hver dag, hvertfall ikke med det første. Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg har fått det for meg at jeg trenger resept fra legen for å kunne kjøpe disse prevensjonsmidlene? Er det riktig, eller er dette bare noe jeg har fått for meg? Jeg begynte på hormonprevensjon nettopp for å unngå dette. Jeg tilber pillene mine, før jeg begynte på plasteret hadde jeg det slik. Fikk migreneanfall, kastet opp og dopet meg ned på smertestillende og sov i to dager hver måned. Det har jeg ikke trengt siden jeg begynte med plasteret, og heller ikke etter at jeg byttet til p-piller. Så de kan funke andre veien også
fink Skrevet 30. mai 2010 #14 Skrevet 30. mai 2010 Har brukt p-piller i 5 år som jeg var kjempefornøyd med. Siden jeg byttet soveplass (hjemme/kjæresten) mange ganger for uka, ble det surr med å ta dem med seg fram og tilbake, og det endte med at jeg glemte dem til stadighet. I frykt for å bli gravid byttet jeg derfor til Nuvaring, og har brukt den i snart et år. Den løste i alle fall glemmeproblemet, for jeg tenker ikke mye på den til daglig, og det er helt klart den største fordelen. Dessuten er det lett å utsette mensen, enten en hel måned, eller bare noen dager. Jeg er likevel ikke helt fornøyd med den, og dette er de bakdelene jeg opplever: - Hadde ganske ustabilt humør i starten - Synes å ha fått mer utflod - Liker ikke å ha den i under sex, og blir derfor en del ut og inn. Ingen av disse bivirkningene er alvorlige, og jeg vil ikke fraråde Nuvaringen, men når jeg flytter sammen med kjæresten og har litt mer stabilitet i hverdagen, vil jeg ha igjen p-pillene mine. Hadde nemlig ingen merkbare bivirkninger med dem.
Anira Skrevet 30. mai 2010 #15 Skrevet 30. mai 2010 Da kan vel jeg skrive litt om mine erfaringer med prevensjonsmiddel da Er ei jente på 17 1/2 år, og for ca 1,5 år siden startet jeg med p-piller, mest fordi jeg ville være sikker, pluss jeg ville få mindre kviser og ikke så fæle mensensmerter. Jeg har ikke merket så mye bivirkninger når det kommer til p-pilla, men om jeg hoppet over mensen, kunne jeg få skikkelig smerter under den neste runden. Etterhvert ble jeg litt lei av å måtte huske å ta pilla, så for ca. 3 uker siden begynte jeg med nuvaring (p-ring) i steden for. Og den kan jeg hittil anbefale på det sterkeste! Har blitt betydelig mer hyggelig og glad enn det jeg var før, da jeg gikk på pilla. Stor pluss i boka. Jeg har ikke merket noe til at den sklir ut eller noen ting. Kjæresten min digger at jeg bruker den, da den gir et lite ekstra trykk for han under samleie - og det liker han. (altså den stimulerer litt ekstra ). Jeg vet ikke hvordan mensen kommer til å være enda, da jeg skal ta ut ringen i kveld og starte på "uka mi". Håper på at jeg ikke dør, da jeg har slitt med mensensmerter.
Gjest Airi Chikako Skrevet 30. mai 2010 #16 Skrevet 30. mai 2010 (endret) Jeg kan også anbefale p-ring. Har gått på den i litt over et halvt år, ingen skumle bivirkninger, men har fått litt større pupper ;p Den fungerer fint, man slipper å huske den og kjæresten merker den ikke når vi har sex. Man kan også ha den ute av skjeden 3 timer av gangen. Også frigjir den ca. halvparten av hormonene til vanlige p-piller, altså mer miljøvennlig og mindre ville hormoner i blodet. Den virker jo lokalt Veldig fornøyd! Endret 30. mai 2010 av Airi Chikako
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #17 Skrevet 30. mai 2010 Ad bivirkning med mer utflod; dette merker jeg også, men den er ikke sånn ekkel Helt blank, funker som ekstra glidemiddel! :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2010 #18 Skrevet 30. mai 2010 For meg gikk det veldig fint å bruke p-ring det første året ca. - så begynte jeg å få soppinfeksjoner, som var kjempevanskelige å bli kvitt (prøvde det meste, og en lege fortalte meg at det kunne være vanskelig å bli kvitt soppinfeksjoner når man gikk på Nuvaring). Dette var den eneste bivirkningen jeg hadde. I tillegg til at kjæresten kjente den under sex, så tok den ut ved sex (og holdt veldig god hygiene ved uttak og insetting, så dette hadde ikke noe med soppinfeksjonene å gjøre. Så jeg tror at for min del ble det feil med et fremmedlegeme i skjeden hele tiden, for når jeg sluttet på ringen og gikk over til piller for ca. 4 måneder siden gikk det helt over, og har ikke hatt en soppinfeksjon etter det..Nå går jeg på Loette, og er kjempefornøyd, har ingen bivirkninger i det hele tatt lenger, så er glad jeg byttet. Når jeg tenker meg om, hadde jeg ofte vondt i hodet i uken før mensen når jeg gikk på Nuvaring, og det har jeg faktisk ikke merket noe til etter at jeg byttet..så da var det kanskje noen bivirkninger likevel, og det var jo litt småstressete å ta den ut og inn hver gang man skulle ha sex, det tok i alle fall bort litt av spontaniteten. En liten kommentar til hun som sa over her at det blir mindre hormoner fordi de frigis lokalt: legen min sa også at det ikke egentlig var noen forskjell på dosen hormoner man totalt fikk i seg fra Nuvaring til p-piller.
Gjest Lotta Skrevet 30. mai 2010 #19 Skrevet 30. mai 2010 Jeg kan også anbefale p-ring. Har gått på den i litt over et halvt år, ingen skumle bivirkninger, men har fått litt større pupper ;p Den fungerer fint, man slipper å huske den og kjæresten merker den ikke når vi har sex. Man kan også ha den ute av skjeden 3 timer av gangen. Også frigjir den ca. halvparten av hormonene til vanlige p-piller, altså mer miljøvennlig og mindre ville hormoner i blodet. Den virker jo lokalt Veldig fornøyd! Vel, hvor lokalt den virker kan jo diskuteres - ringen virker jo på lik linje som p-piller når det kommer til å forhindre eggløsning - dermed må den jo nødvendigvis påvirke mekanismene som stimulerer signalene fra hypofysen som igjen påvirker hormonproduksjonen :gjeiper: Likevel er det godt mulig at nuvaring påvirker systemet i mindre grad enn p-piller - men som sagt, det blir feil å hevde at den kun virker lokalt. Dette satt til side, jeg kan på det varmeste anbefale ringen. Den er faktisk det eneste hormonpreparatet jeg har prøvd som fungerer uten de altfor store bivirkningene. Har fått noen ekstra kviser, og litt humørsvingninger er det jo-men absolutt til å leve med
Gjest Iah Skrevet 30. mai 2010 #20 Skrevet 30. mai 2010 Den virker jo lokalt Nei, p-ring virker ikke lokalt. Den avgir hormoner i blodet, akkurat på samme måten som, p-piller. Den eneste forskjellen er at hormonene tas opp gjennom skjedeveggen og ikke gjennom magen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå