Monica1968 Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #121 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg kan forstå enhver som ikke ønsker å assosieres med nr 1 og 2 - men jeg har ikke hørt et ord om hvorfor du ikke ønkser å assosieres med nr 3? Dessverre er det vel også en kjennsgjerning at frigjøringsbevegelse fra overmakten har svært ofte handlet om arbeiderklassens kamp mot overklassen - noe som oftest har vært venstresidens kamp mot høyresiden politisk. Det er derfor ingen bombe at det er flest røde stemmer i femismen. Du har ikke sagt et ord om hvorfor du ikke vil kalle deg feminist. Men jeg forventer vel egentlig ikke å få et videre svar heller. For meg er det viktig å fortsette å likestille kjønn. Jeg mener at det å være feminist handler om å fremme kvinners interesser i så måte - og dette handler i stor grad også om saker som ligger utenfor vårt eget land. Feminisme handler i så måte om noe mer enn likestilling i arbeidsliv - det hander om likestilling totalt i samfunnet. At kjønnene er helt like og behandles helt likt når det kommer til menneskeverd og arbeidsevne og arbeidsverdi. Det er ingen selvfølge at det er sånn, selv om vi er kommet svært langt i Norge på dette området. Feministisk forskning og tenkning har båret frem denne likestillingen - jeg mener det ikke går an å være for likestilling og mot feminisme - kall det gjerne liberalfeminisme. Jeg mener også likestilling betyr likeverd mellom kjønnene og at dersom man misbruker likestillingen til å undertrykke menn så har man misforstått hva likestilling er. For å oppnå likestilling har det vært nødvendig å handle på bekostning av menn - de har trossalt blitt frarøvet arbeid og samfunnsposisjon som de har vært eneherskende om. Akkurat like nødvendig har det vært å frarøve kvinner eneråde på hjemmefronten, også det i likestillingens navn. Men verken menns eller kvinners likestilling skal gå utover menneskeverdet til partene - da har vi ikke likestilling lenger. Jeg har mange grunner til å ikke kalle meg feminist. For det første anser jeg feminismen for å bygge på en illusjon(kjønnene er overhodet ikke like, uten at det betyr at vi ikke skal ha like rettigheter). For det andre, fordi jeg anser den som tilknyttet venstresiden. For det tredje, fordi jeg knapt deler en eneste politisk oppfatning med feministene(og, som tidligere nevnt, når jeg faktisk er enig med dem, er jeg likevel uenig i argumentasjonen). For det fjerde, fordi den later til å innebefatte at man må gjøre "sånn og sånn": Jeg mener at vi skal ha valgfrihet. Ja, det er fullt mulig å være mot feminisme og for likestilling. Likestilling handler, til motsetning fra feminismen, utelukkende om at kjønnene skal ha like sosiopolitiske rettigheter, og dermed like muligheter. Feminismen går mye lengre enn som så, og jeg sympatiserer altså ikke med den. Jeg er ikke enig i at man skal handle på bekostning av noen. Det skal derimot være valgfrihet: Ønsker en kvinne å bli snekker, er det lov. Ønsker en mann å bli hjemmeværende, er det også lov. Og så videre. Dèt er min definisjon av likestilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 11. juni 2010 #122 Del Skrevet 11. juni 2010 Spør igjen, er det mulig å overtale R1968 til å bruke ordet rettferdighet i stede for likestilling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2010 #123 Del Skrevet 11. juni 2010 Men Racbel1968, du svarer på siden av poenget mitt: Hvis kjønnene pr i dag ikke var likestilte så måtte man startet fra scratch igjen med en bevegelse som viser at kjønnene er like - i den forstand at de kan utføre samme arbeid (at ikke det ene kjønnet er for veikt eller sart) - og for å få frem dette trenger man forskning. Hvis man ikke har likestilling, men det ene kjønnet (for å gjøre det enkelt - kall det A-kjønnet) ikke kan velge fritt, eller stadig blir nr 2 i yrkes-, utdannelses- og karriere sammenheng så vil man bli helt nødt til å handle på bekostning av B-kjønnet for å oppnå likestilling. Dvs. at de jobbene som tidligere har vært forbeholdt B-kjønnet blir man nå nødt å se også deles med A-kjønnet. Det er ikke mulig å få til dette uten at man trer inn på det andre kjønnets enemerker. Likestilling vil altså være nødt å starte med en bevegelse og det vil også nødvendigvis gå på bekostning av noe. Det er ikke dermed sagt at kjønn A skal fornedre kjønn B og degradere dette i noen sammenheng. Når dette skjer har vi ikke reell likestilling lenger - da har man diskriminering av B-kjønnet for at A-kjønnet skal kunne fremheve seg selv. Det blir feil. Nei kjønnene er ikke like - takk og lov for forskjellen. Utover de rent kjønnsmessige har vi også andre forskjeller. Men denne forskjellen har tidligere blitt brukt mot kvinner for å holde dem nede. Radikalfeministene har dessverre også brukt denne typen retorikk overfor menn og bevist at man virkelig kan miste eller bomme på poenget totalt. Det er vel en "målet helliger middelet" holdning bak som de også deler med abortmotstandere som dreper abortleger: det ufødte barn er viktigere enn legen som utfører aborten. Forskjellene er ikke til hinder for likestilling - selv om mange fra høyresiden spesielt - har ment det tidligere. Derfor trengte vi feminsmen for å forske på forskjellene og likestilling, likeverd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #124 Del Skrevet 12. juni 2010 Spør igjen, er det mulig å overtale R1968 til å bruke ordet rettferdighet i stede for likestilling? Ja, det er det, men hva er galt med begrepet "likestilling"? Blondie65: Jeg er enig i det aller meste i innlegget ditt, men jeg tillater meg å fremdeles være opphengt i begrepsbruken din rundt "feminisme". Vi trenger selvsagt likestillingsforkjempere til å forske på kjønn og likeverd, men en likestillingsforkjemper er ikke det samme som en feminist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2010 #125 Del Skrevet 12. juni 2010 Blondie65: Jeg er enig i det aller meste i innlegget ditt, men jeg tillater meg å fremdeles være opphengt i begrepsbruken din rundt "feminisme". Vi trenger selvsagt likestillingsforkjempere til å forske på kjønn og likeverd, men en likestillingsforkjemper er ikke det samme som en feminist. Sier hvem ...? For meg er feminisme det. Ekstremistene må avkles, og ordet må få sin sanne betydning tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 12. juni 2010 #126 Del Skrevet 12. juni 2010 Ja, det er det, men hva er galt med begrepet "likestilling"? Blondie65: Jeg er enig i det aller meste i innlegget ditt, men jeg tillater meg å fremdeles være opphengt i begrepsbruken din rundt "feminisme". Vi trenger selvsagt likestillingsforkjempere til å forske på kjønn og likeverd, men en likestillingsforkjemper er ikke det samme som en feminist. Fordii ordet likestilling er av feminister for feminister. Ordet er ladet av mannshat og at det er kun kvinner som behanles urettferdig. Ergo så har ordet likestilling ingen annen misjon enn å nekte menn å delta i en kjønnsdebatt på like vilkår som kvinner. Ordet rettferdighet derimot gir like muligheter, rettigheter go plikter for alle. Pluss rom for å ta hensyn til at det er forskjell mellom kjønnene. Bla at kvinner føder og at menn har pissoar på dass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #127 Del Skrevet 13. juni 2010 Sier hvem ...? For meg er feminisme det. Ekstremistene må avkles, og ordet må få sin sanne betydning tilbake. Det er en interessant infallsvinkel ift. synet på begrepet. Dog vil jeg pressisere at betegnelsen "feminisme" kan innebefatte ekstremisme like gjerne som det kan la være å gjøre det, og begrepet har unektelig en sammenheng med både mannshat og kommunisme. Å anse den moderate utgaven av feminisme som den "sane betydningen" til begrepet, medfører dermed langt ifra riktighet: Det er i beste fall en forenkling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juni 2010 #128 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er en interessant infallsvinkel ift. synet på begrepet. Dog vil jeg pressisere at betegnelsen "feminisme" kan innebefatte ekstremisme like gjerne som det kan la være å gjøre det, og begrepet har unektelig en sammenheng med både mannshat og kommunisme. Å anse den moderate utgaven av feminisme som den "sane betydningen" til begrepet, medfører dermed langt ifra riktighet: Det er i beste fall en forenkling. Dette er igjen noe du mener. For meg er det vesentlig å ikke la ekstremistene få overkjøre samfunnet med sitt mannehat og kvinnefiendlighet - for det er det er når vi må ha spesialrettigheter for å komme inn på mannsdominerte yrker. Jeg vil velges pga min dyktighet - ikke pga mitt kjønn. Man må gjerne oppfordre meg til å søke - men jeg vil ikke kvoteres ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå