Gå til innhold

Feminister: Hva er egentlig galt med stripping?


Monica1968

Anbefalte innlegg

Gjest brutal_mann

Jeg representerer meg selv, og kun det.

Du kan gjerne tro det, men sannheten er at vi alle er en del av og representerer flere grupper. Uansett hvor lite du liker det så er du en del av gruppen som defineres som kvinner.

Skal en observere verden må en ha minst to tanker i hodet samtidig. Den ene tanken handler om individet, den andre om gruppen individet er en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Jeg er helt og fullstendig uenig i at striptease er noe som forsterker kjønnstereotopiene i samfunnet, all den tid det finnes både mannlige og kvinnelige strippere.

Kan du da forklare hvorfor kvinner stripper på halv lugubre buler menns menn stripper på offentlig støttede kulturhus o.l.?

Man står nemlig kun ansvarlig for sine egne handlinger.

En fin og idealistisk tanke. En tanke jeg gjerne ville sett i praksis. Men nå er ikke verden slik. Uansett hvor mye en vil at verden skal være slik du skisserer den så fungerer rett og slet tikke samfunn på den måten. Så ja, jeg liker tanken din, men jeg innser samtidig at en må forholde seg til en helt annen virkelighet.

F.eks. syntes at Bill Clinton sin "I did not have a sexual relationship to that woman. Miss Lewinsky..." affere var en strengt privat sak mellom han og hans kone. Og i en fin flott (og til dels fransk i dette spesielle tilfellet) verden så hadde avisene aldri brydd seg om saken. Men siden samfunnet rundt er skrudd sammen på en helt annen (håpløs) måte så endte det nesten med riksrett. Riksrett for litt moro med en sigar!

Ser du hvor jeg vil hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da forklare hvorfor kvinner stripper på halv lugubre buler menns menn stripper på offentlig støttede kulturhus o.l.?

En fin og idealistisk tanke. En tanke jeg gjerne ville sett i praksis. Men nå er ikke verden slik. Uansett hvor mye en vil at verden skal være slik du skisserer den så fungerer rett og slet tikke samfunn på den måten. Så ja, jeg liker tanken din, men jeg innser samtidig at en må forholde seg til en helt annen virkelighet.

F.eks. syntes at Bill Clinton sin "I did not have a sexual relationship to that woman. Miss Lewinsky..." affere var en strengt privat sak mellom han og hans kone. Og i en fin flott (og til dels fransk i dette spesielle tilfellet) verden så hadde avisene aldri brydd seg om saken. Men siden samfunnet rundt er skrudd sammen på en helt annen (håpløs) måte så endte det nesten med riksrett. Riksrett for litt moro med en sigar!

Ser du hvor jeg vil hen?

Langt ifra alle strippeklubber er halvlugubre. Dessuten har de aller fleste av dem både kvinnelige og mannlige strippere. Det sier dog seg selv at berømte strippere som Chippedales ikke stripper på en hvilken som helst klubb.

Clinton måtte gå fordi det ikke "sømmer seg" for en president å være utro(og husk: USA er et meget konservativt land!). Jeg ser absolutt hvor du vil hen, men jeg er helt og fullstnedig uenig. For å gjenta meg selv: Alle er vi enkeltindivider, og alle står vi ansvarlig for det vi selv gjør. Ingen står ansvarlige for hva andre personer av samme kjønn, rase, etnisitet e.l. gjør. Riktignok er enkelte mennesker så(for å si det rett ut)lite begavte at de ikke klarer å anse mennesker som enkeltindivider, men når de kommer på banen, får man bare puste rolig inn og ut mens man sier "Mot dumhet kjemper selv Gudene forgjeves".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne tro det, men sannheten er at vi alle er en del av og representerer flere grupper. Uansett hvor lite du liker det så er du en del av gruppen som defineres som kvinner.

Skal en observere verden må en ha minst to tanker i hodet samtidig. Den ene tanken handler om individet, den andre om gruppen individet er en del av.

Ja, biologisk sett er vi alle en del av flere grupper. Jeg er en del av bla. pattedyrene, virveldyrene, homo sapiens, kvinnen og den hvite rase. Dette er selvsagt helt irrelevant når det kommer til å bedømme et menneske som individ, og hvilken gruppe en person tilhører, bør absolutt ikke ha noen betydning for noen(nu ser jeg selvsagt bort ifra faktiske grupper, mao. politiske/religiøse grupper).

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Og fordi kampen mot gudene er forgjeves så har en ikke annet valg enn å ta inn over seg at ens helt personlige meninger og handlinger i sum har noe å si for de gruppene en identifiseres med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Ja, biologisk sett er vi alle en del av flere grupper. Jeg er en del av bla. pattedyrene, virveldyrene, homo sapiens, kvinnen og den hvite rase. Dette er selvsagt helt irrelevant når det kommer til å bedømme et menneske som individ, og hvilken gruppe en person tilhører, bør absolutt ikke ha noen betydning for noen(nu ser jeg selvsagt bort ifra faktiske grupper, mao. politiske/religiøse grupper).

Når en vurderer individet så er det riktig. Men nå er det nå en gang slik at individet, enten det vil eller ei, er medlem av minst en gruppe. Og individets handlinger identifiseres med gruppen.

Kvinner kan jeg vurdere på to måter. Som individ, der en finner mye variasjon.Eller som gruppe, der kvinner er (som menn) latterlig forutsigbare.

Vi kan ønske oss så langt vekk fra en gruppe vi bare vil, men noen grupper vil en aldri kunne fjerne seg fra. Derfor har en et ansvar for å være bevisst hvordan kollektivet vil vurderes ut fra sine personlige handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og fordi kampen mot gudene er forgjeves så har en ikke annet valg enn å ta inn over seg at ens helt personlige meninger og handlinger i sum har noe å si for de gruppene en identifiseres med.

Jeg har ingen Guder, og jeg er et individ, ikke en del av en gruppe(bortsett fra i biologiske sammenhenger).

Edit: Til ditt andre innlegg har jeg ikke annet å si enn at jeg er helt og holdent mot gruppetenkingen. Den gir meg assosiasjoner til islamske samfunn, der kvinnene saumfares fordi de skal bære familiens "ære".

Ellers er kollektivisme utelukkende negativt: Vi er alle svært forskjellige som mennesker, og fokuset bør dermed være på å bli enda flinkere til å bedømme alle som enkeltindivider(og ut ifra deres egne handlinger), ikke som en del av kollektive grupper. Jeg nekter å stå ansvarlig for andres handlinger!

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

hvilken gruppe en person tilhører, bør absolutt ikke ha noen betydning for noen

Det bør ikke det nei. Men det er slik.

Du er vel enig i at vi i dag opererer med en todeling av kjønn kalt mann og kvinne, og at det er forskjellige assosiasjoner knyttet til disse (maskuline og feminine trekk f eks) og av dette følger det at de blir behandlet, oppfattet og vurdert på litt forskjellige måter. Sistnevnte påstand vil de fleste intuitivt benekte at de gjør fordi det krever en drøy porsjon selvinnsikt å se slikt, men det skjer. Hele tiden, uten at noen tenker over det engang. Bortsett fra kjønnsforskerne, som jo finner "diskriminering" i alt fra det binære tallsystemet til utformingen av husholdningsapparater :P

Uansett.. alle disse oppfatningene om mannen og kvinnen kom ikke ut av intet, de er ikke faste og de er heller ikke skapt av Gud. De finnes i samfunnet og de er foranderlige (noen er dog ekstremt seiglivede!).

Jeg fatter den utopiske tanken din om at du bare representerer deg selv, det er nok også en våt drøm for noen feminister. Men du kan jo ikke bruke noe som bare er fantasi som et argument. Grupper er abstrakte konstruksjoner, men like fullt reelle i folks hoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg er ikke spesielt feministisk av meg, og kommer sikkert derfor med et upolitisk svar: Det er ingen ting galt med stripping, så lenge kvinnene som stipper gjør det av egen fri vilje.

Og som jeg sa til prosjektgruppa mi tidligere i dag (ikke husker jeg åssen temaet kom på bane), at dersom samboeren ville gått på strippeklubb, så hadde jeg sendt han avgåde med beskjeden "Kos deg!". Jeg stoler på han og jeg er så trygg på meg selv at jeg ikke blir sjalu og nervøs av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Micka

Jeg kaller meg feminist, men er ikke imot stripping eller porno per se. Klarer også å skille mellom trafficing og frivillige yrker der man eksponerer kroppen, eller anvender kroppen som arbeidsverktøy - inntektskilde.

Det er mer komplekst enn som så.

Det jeg imidlertid ville gjort, var å forsvare disse kvinnene dersom de blir grovt krenket. Men det må de nesten få avgjøre selv. Det er kanskje noen av de gamle feministene som tok ordet fra munnen til disse jentene, slik at det endte med at strippere/pornomodeller ble krenket i stedet.

Dette var visst en litt krøkkete forklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du da forklare at gruppers reaksjonsmønster er forutsigbare?

Med mindre du har synske evner(nei, jeg er ikke overtroisk), er det ikke det.

Anjelika: Jeg er enig i at det finnes to biologiske kjønn, og at det sågar er biologiske forskjeller på oss(som strekker seg langt ut over det utseendemessige). Synet på mannen vs. kvinnen har variert gjennom historien, men man kan likevel peke på noen fellesnevnere som nesten alltid har vært med i stereotopiene: Menn skal være familieforsørgere, kvinnene skal ta seg av huset og passe barna.

Kjønnsrollemønsteret jeg nettopp skisserte opp, må antaes ha svært få tilhengere i dagens vestlige verden. De aller fleste i dagens samfunn klarer å se forbi en persons hudfarge, nasjonalitet og/eller kjønn.

Så var det dette med at vi ikke utelukkende blir dømt ut ifra hvem vi er. Jeg tørr påstå at de aller fleste mennesker her i landet anno 2010 evner å se et alle som individer, ikke som en del av en gruppe. Jeg har aldri opplevd å bli assosiert med Ottar-kvinnene, til tross for at vi tilhører samme kjønn(og jeg hadde blitt fornærmet dersom jeg ble det), for å si det på den måten, og jeg vil på det aller sterkeste ha meg frabedt å 1) representere andre enn meg selv og 2) at noen andre skal forsøke å representere meg. Kollektivisme er bare forkastelig, og heldigvis stadig mer utdøende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg kaller meg feminist, men er ikke imot stripping eller porno per se. Klarer også å skille mellom trafficing og frivillige yrker der man eksponerer kroppen, eller anvender kroppen som arbeidsverktøy - inntektskilde.

Det er mer komplekst enn som så.

Jeg vil påstå det er enda mer komplekst enn den enkle todelingen der!

Striptease som yrke (og ikke minst gigantisk bransje) innbefatter alle disse tingene du mener det er skiller mellom. Det kan også bygge opp under verre bransjer, utnytting, oppfatninger om kvinnen og kropp osv. Det er som du sier, mer komplekst enn som så.

Rachel 1968: Du har enda ikke forstått noenting av det jeg (og brutal mann) har skrevet. Du tar dette med grupper og assosiasjoner og fordommer aaaaaltfor bokstavelig og tror det er en helt åpenbar, bevisst aktivitet. Sist innlegg dro jeg frem den minste teskjeen jeg hadde, du får bare lese det om igjen og hvis du fremdeles ikke forstår det så gir jeg opp. For det jeg sier er et beviselig faktum, enkelt og greit. Nytter ikke å nekte.

Du kan diskutere i hvilken grad stripping er "skadelig" for kulturelle oppfatninger om kjønn altså, men du kan ikke nekte for at det finnes noe som heter kulturelle oppfatninger om kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

dersom samboeren ville gått på strippeklubb, så hadde jeg sendt han avgåde med beskjeden "Kos deg!". Jeg stoler på han og jeg er så trygg på meg selv at jeg ikke blir sjalu og nervøs av den grunn.

Jeg hadde nok blitt ganske nervøs for at jeg hadde blitt sammen med en harry tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt på siden av emnet, men likevel: Ja, det finnes kulturelle oppfatninger omkring kjønn. Disse lever i beste velgående, og gjør seg gjeldende fra dag èn her i livet(jentene kles opp i rosa, guttene i blått). I samfunnsmessig sammeneng gir de seg til kjenne ved at kvinner skal være søte og "dikkedullete", mens menn skal være kule og tøffe.

Jeg er imidlertid uenig i at disse stereotopiene styrer livet vårt(for å si det litt banalt), eller at de fører til at individet blir ansett som en representant for gruppen(Gud forby). At vi egentlig tenker kollektivistisk, er jeg heller ikke helt med på; men at vi derimot antakelig lever opp til de kulturelle forventingene uten å tenke over det(også kjønnsmessig), kjøper jeg.

Edit: Iom. at du anvender argumentet med striptease ift. tradisjonelle oppfatninger av kvinner igjen: Jeg savner en kommentar ift. påpekningen min om at striptease slett ikke bygger opp under tradisjonelle kjønnsrollemønstre/kvinnesyn?

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg retter innlegget mitt mot feministene, da det nesten utelukkende er de som misliker dette("misliker" i denne settingen vil ikke si "Jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det selv", men snarere "Ingen andre skal få gjøre det, heller!"): Hva er egentlig galt med stripping?

Jeg er feminist. Jeg synes det er rart at det finnes kvinner som ikke er det. Det må nok Ottar ta mye av "æren" for.

Jeg har aldri skjønt poenget med stripping - og JA jeg har vært på strippeshow da man ofte ikke kan ta stilling til noe uten å ha sett/opplevd det. Selvsagt gjelder ikke dette alt i livet - man må ikke prøve heroin og selvmord for å skjønne at det ikke er sunt. Men med det hysteriet Ottar skapte rundt stripping fant jeg det best å prøve ut.

Noe så drepende kjedelig ... Det var rett og slett bare klamt og flaut. Og da snakker jeg om den mannlige stripperen ...

Et argument feministene liker, er at det er salg av kropp. Med mindre man anser enhver jobb som "salg av kropp"(f.eks. å sitte "innesperret" på et kontor fra 9-16 fem dager i uken?), blir dette argumentet helt feilslått.

For noe tull. Når jeg sitter på kontor hele uken så har jeg en arbeidsavtale og en kontrakt som forteller meg hva jeg skal gjøre. Dersom noen kommer med hentydninger om hva de kunne tenke seg å gjøre seksuelt med kroppen min finnes det regler for hvor mye av det jeg skal finne meg i. Det er ikke fremvisning av min kropp som er salgsvaren men min arbeidstid og et stykke arbeid jeg utfører i avtalt tid til avtalt sum.

Stripping er per definisjon salg av kropp fordi det er fremvisning av kroppen som er salgsvaren - det er det man betaler for. Ikke forsøk deg på noen bortforklaring av dette for det vil aldri fungere.

Striptease og prostitusjon er to vidt forskjellige ting, og all den tid det er strengt forbudt å antaste en stripper på jobb, er det så langt fra "salg av kropp" man kan komme(når det er sagt, må selvsagt de som ønsker å selge kroppen sin(i ordets rette forstand; mao. være prostituerte)få lov til det, men det er en annen diskusjon).

Selvsagt er det forskjell på striptease og prostitusjon - det er to vidt forskjellige varer: den ene er tillatelsen til å se på kroppen, den andre er tillatelse til å bruke kroppen. For NOEN deler av strippebransjen er det nøyaktig de samme bakmennene som står bak og dermed blir skillet noe utvisket.

Det andre argumentet jeg har merket meg at går igjen, er at man blir presentert på en nedverdigende måte. All den tid man selv velger hvordan man presenterer seg, blir dette argumentet rimelig feilslått(videre kan man ikke forby folk å presentere seg selv på en nedverdigende måte).

Hvordan da mener du man velger selv hvordan man skal presentere seg selv som stripper? Skal man ikke kle av seg og vrikke og vise frem edlere deler? Er det noe jeg har gått glipp av? Det eneste en stripper selger er den sexy delen av det å være kvinne. Det er altså et totalt endimmensjonalt bilde man selger. Man kan selvsagt diskutere om det er nedverdigende eller ikke.

Det JEG synes er nedverdigende med salg av kropp er at for NOEN er dette alt de har å tilby. Og da skiller jeg ikke mellom strippere, glamourmodeller eller prostituerte. Det er to skruer minst løs i hodet på mennesker som har så digre pupper at de ikke kan stå normalt oppreist og ikke kan se føttene sine selv hvis de bøyer seg fremover. De to skruene som mangler er de som skal fortelle dem hvor grensen går for kroppsfiksering. De nedverdiger seg selv til å være kun objekter.

En del motstandere av striptease argumenterer også med at det er knyttet til trafficking. Så vidt meg bekjent, er det absolutt ikke det: De aller fleste strippere arbeider selvstendig. Selvsagt skal man slå ned på eventuelle tilfeller av trafficking, med det bør gjøres ved å ta opp kampen mot menneskehandel(og eventuelt nekte strippeklubbene å ta inn personer med statsborgerskap til land man vet at trafficking er utbredt), ikke ved å nekte det store flertallet(som altså ikke er ofre for menneskehandel)å bedrive striptease.

Jeg mener at det ikke er noen automatisk link mellom det ene eller det andre nei. Men jeg tror at dette kan det fort bli dersom vi får "østeuropeiske tilstander" i dette markedet i Norge. Så skal vi ha striptease her skal vi ha det lovlig og regulert, i hht arbeidsmiljøloven osv.

Et annet klassisk argument er at "Stripperne er tvunget av økonomiske hensyn". Om dette så var sant, ville det ikke vært et argument mot striptease, all den tid man er tvunget til å jobbe(uavhengig av hvilken jobb)av nettopp økonomiske hensyn. De færreste tror vel at kassedamen på Rimi sitter der fordi hun liker å trykke på kasseappartet? Videre er det med stripping som med andre yrker: Noen trives veldig godt, andre gjør det hovedsakelig/utelukkende av økonomiske hensyn.

Si meg en ting: har du det så forferdelig i ditt yrkesliv at du føler deg tvunget til å gå på jobb? Det er da vitterlig sånn at de fleste av oss vet at penger ikke vokser i hagen og at vi må ut for å tjene dem. At noen velger striptease kan godt handle om de førnevnte to manglende skruene samt at har blitt fortalt at de er så stokk dumme at de ikke egner seg til annet. Ikke vet jeg.

Hva vet du om å jobbe i kassen på Rimi? Tror du alle som sitter der hater det? Jeg synes faktisk du er ganske nedlatende mot alminnelige mennesker som har ærlige jobber. Skal vi snu litt på flisen? Er det slik at alle vi som ikke har kropper til å bli stripteaser eller glamourmodell gråter oss i søvn hver kveld fordi vi har en forferdelig 9-4 jobb? Burde vi?

Så tilbake til det innledende spørsmålet mitt: Hva er egentlig galt med stripping?

Jeg har ingenting i mot at noen arbeider som stripper så lenge de har ordnede arbeidsforhold og ikke blir misbrukt. Jeg synes selv at stripping er tull (jeg mangler sikkert et gen) og overoppskrytt. Men jeg vil heller ha lovlige klubber i full offentlighet enn skjulte opplegg som foregår under halv- og hellugubre forhold.

Gjett hva jeg mener om prostitusjon ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest brutal_mann

Svar til R1968 sitt 10:23 innlegg i dag.

Striptease støtter opp under at kviner skal verdisettes ut fra sitt utseende og hennes evne til å føre sin kropp. Ergo, kvinner har ikke intellekt nok, ei heller de rette egenskaper, til å sitte på et styrerom.

Dette er bare ett av flere signaler og verdier en strippende kvinne formidler.

Menn derimot formidler at de er overfladiske i sin vurdering av kvinner og at de ikke evner å skaffe seg den forlystelse de behøver innen en privat sfære.

Da har vi to av mange signaler som stripping signaliserer. Så må en liste opp alle tenkelige signaler som tenkes kan og vekte alle disse. Først da får en et visst bilde av hvilke kulturelle konsekvenser stripping har. Uansett hvordan en vender og vrir på det, så kan en ikke fri seg fra gruppen. Ja, det er urimelig at det er slik, men de ER slik.

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Langt ifra alle strippeklubber er halvlugubre. Dessuten har de aller fleste av dem både kvinnelige og mannlige strippere. Det sier dog seg selv at berømte strippere som Chippedales ikke stripper på en hvilken som helst klubb.

Hvorfor sier det seg selv at berømte strippere som Chippendales ikke stripper på en hvilken som helst klubb? Hvorfor finnes det ikke berømte kvinnelige strippegrupper som opptrer i Grieghallen? Finnes det ikke et marked for det? Eller er det slik at det ikke er lov for menn å ha en innstilling til dette som kunst som tas frem i lyset og vises i "storstua".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist. Jeg synes det er rart at det finnes kvinner som ikke er det. Det må nok Ottar ta mye av "æren" for.

Jeg har aldri skjønt poenget med stripping - og JA jeg har vært på strippeshow da man ofte ikke kan ta stilling til noe uten å ha sett/opplevd det. Selvsagt gjelder ikke dette alt i livet - man må ikke prøve heroin og selvmord for å skjønne at det ikke er sunt. Men med det hysteriet Ottar skapte rundt stripping fant jeg det best å prøve ut.

Noe så drepende kjedelig ... Det var rett og slett bare klamt og flaut. Og da snakker jeg om den mannlige stripperen ...

Ja, du er nok inne på noe vesentlig her: Kvinnefronten og Ottar har klart å gi feminismen et dårlig rykte.

For noe tull. Når jeg sitter på kontor hele uken så har jeg en arbeidsavtale og en kontrakt som forteller meg hva jeg skal gjøre. Dersom noen kommer med hentydninger om hva de kunne tenke seg å gjøre seksuelt med kroppen min finnes det regler for hvor mye av det jeg skal finne meg i. Det er ikke fremvisning av min kropp som er salgsvaren men min arbeidstid og et stykke arbeid jeg utfører i avtalt tid til avtalt sum.

Når det er sagt, finnes det i aller høyeste grad regler i forhold til menn på strippeshow. Det er tross alt, som jeg tidligere har påpekt, strengt forbudt å antaste en stripper på jobb.

Stripping er per definisjon salg av kropp fordi det er fremvisning av kroppen som er salgsvaren - det er det man betaler for. Ikke forsøk deg på noen bortforklaring av dette for det vil aldri fungere.

I så fall kan man like gjerne si at aktmodeller o.l. selger kroppen sin. Jeg tenker imidlertid på "salg av kropp" som prostitusjon. Som stripper selger man fantasier om sex, ikke sex.

Selvsagt er det forskjell på striptease og prostitusjon - det er to vidt forskjellige varer: den ene er tillatelsen til å se på kroppen, den andre er tillatelse til å bruke kroppen. For NOEN deler av strippebransjen er det nøyaktig de samme bakmennene som står bak og dermed blir skillet noe utvisket.

Som om jeg skulle ha sagt det selv, bare at jeg ville ha lagt til at prostitusjon i forbindelse med striptease/lap dance er strengt ulovelig i den vestlige verden.

Hvordan da mener du man velger selv hvordan man skal presentere seg selv som stripper? Skal man ikke kle av seg og vrikke og vise frem edlere deler? Er det noe jeg har gått glipp av? Det eneste en stripper selger er den sexy delen av det å være kvinne. Det er altså et totalt endimmensjonalt bilde man selger. Man kan selvsagt diskutere om det er nedverdigende eller ikke.

Kort og godt: Det er en stor fordel for en stripper å kunne improvisere. Noe av innholdet i dansen er selvsagt "fasttømret", men slett ikke alt, og jeg mener derfor at det i høyeste grad er grunnlag for å påstå at man velger hvordan man vil presentere seg.

Det JEG synes er nedverdigende med salg av kropp er at for NOEN er dette alt de har å tilby. Og da skiller jeg ikke mellom strippere, glamourmodeller eller prostituerte. Det er to skruer minst løs i hodet på mennesker som har så digre pupper at de ikke kan stå normalt oppreist og ikke kan se føttene sine selv hvis de bøyer seg fremover. De to skruene som mangler er de som skal fortelle dem hvor grensen går for kroppsfiksering. De nedverdiger seg selv til å være kun objekter.

Det er jeg veldig enig i. Personer som er "dumme og deilige" er ikke akkurat imponerende.

Jeg mener at det ikke er noen automatisk link mellom det ene eller det andre nei. Men jeg tror at dette kan det fort bli dersom vi får "østeuropeiske tilstander" i dette markedet i Norge. Så skal vi ha striptease her skal vi ha det lovlig og regulert, i hht arbeidsmiljøloven osv.

Det er jeg selvsagt enig i.

Si meg en ting: har du det så forferdelig i ditt yrkesliv at du føler deg tvunget til å gå på jobb? Det er da vitterlig sånn at de fleste av oss vet at penger ikke vokser i hagen og at vi må ut for å tjene dem. At noen velger striptease kan godt handle om de førnevnte to manglende skruene samt at har blitt fortalt at de er så stokk dumme at de ikke egner seg til annet. Ikke vet jeg.

Jeg har en bachelor-grad i historie. Da jeg begynte i en relevant jobb, fant jeg raskt ut at det ganske enkelt ikke var det store for meg. Dette er muligens som å banne i kirken, men jeg fant ganske enkelt yrkeslivet svært kjedelig(og ja, en del "anstendige yrker" er selvsagt fantastisk spennende), hvilket medførte at jeg bestemte meg for å endre karriere.

Hva vet du om å jobbe i kassen på Rimi? Tror du alle som sitter der hater det? Jeg synes faktisk du er ganske nedlatende mot alminnelige mennesker som har ærlige jobber. Skal vi snu litt på flisen? Er det slik at alle vi som ikke har kropper til å bli stripteaser eller glamourmodell gråter oss i søvn hver kveld fordi vi har en forferdelig 9-4 jobb? Burde vi?

Jeg tørr påstå at de aller fleste som sitter i kassen på Rimi hadde sluttet på dagen dersom de vant 10 millioner i Lotto. Det er selvsagt en påstand, og ikke noe jeg kan bevise.

Og nei, jeg tror ikke at dere gråter dere i søvn hver kveld/dvs. jeg vet at dere ikke gjør det), og jeg er inneforstått med at det finnes en rekke "anstendige jobber" som er svært interessante.

Jeg har ingenting i mot at noen arbeider som stripper så lenge de har ordnede arbeidsforhold og ikke blir misbrukt. Jeg synes selv at stripping er tull (jeg mangler sikkert et gen) og overoppskrytt. Men jeg vil heller ha lovlige klubber i full offentlighet enn skjulte opplegg som foregår under halv- og hellugubre forhold.

Gjett hva jeg mener om prostitusjon ...

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til R1968 sitt 10:23 innlegg i dag.

Striptease støtter opp under at kviner skal verdisettes ut fra sitt utseende og hennes evne til å føre sin kropp. Ergo, kvinner har ikke intellekt nok, ei heller de rette egenskaper, til å sitte på et styrerom.

Dette er bare ett av flere signaler og verdier en strippende kvinne formidler.

Menn derimot formidler at de er overfladiske i sin vurdering av kvinner og at de ikke evner å skaffe seg den forlystelse de behøver innen en privat sfære.

Da har vi to av mange signaler som stripping signaliserer. Så må en liste opp alle tenkelige signaler som tenkes kan og vekte alle disse. Først da får en et visst bilde av hvilke kulturelle konsekvenser stripping har. Uansett hvordan en vender og vrir på det, så kan en ikke fri seg fra gruppen. Ja, det er urimelig at det er slik, men de ER slik.

Først av alt er det verdt å pressisere at svært mange strippere faktisk er studenter, hvilket medfører at det blir totalt på trynet å si at det sender signaler om at de ikke er intelligente nok for andre yrker(når det er sagt, er det selvsagt svært mange(både kvinner og menn)som ikke har intellekt til å sitte i et styrerom, og jeg har personlig ingenting til overs for dagens "alle skal på universitet"-mentalitet), og jeg tar det hele nesten som en personlig fornærmelse(all den tid jeg faktisk er universitets-utdannet). Mener du det samme om andre yrker som ikke krever åresvis med utdanning, som kassedame på en matbutikk, å være ekspeditør i en klesbutikk, servitør på en cafè o.l.?

Jeg er i tillegg helt uenig i synet ditt på menn som går på strippeshow. Man kan selvsagt utmerket godt like å se på pene damer, samtidig som man anser dem som tenkende individer. Det er fullt mulig å ha flere roller, og man kan ha mer enn èn tanke i hodet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...