Gå til innhold

Brekker meg og kaster opp

Gjest gjestefrøken

Anbefalte innlegg

Gjest gjestefrøken

Ikveld har jeg en uggen følelse i kroppen. Ikke direkte kvalm, men en rar følelse i mellomgulvet. Det kjennes også litt "tungt" å svelge, og jeg føler jeg har noe helt opp i halsen. Men jeg er ikke kvalm! Satt i ti minutter og brakk meg nå ista, og kasta opp bare littegrann.

Veldig rart, har aldri opplevd dette før. Noen som kjenner seg igjen i dette?

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt den brekningsfølelsen?

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mr. G

Hvis du er åpen for litt kinesisk visdom?

Det det høres ut som, er det akupuntører omtaler som varme damp i Midtre Jiao. Midtre Jiao beskriver mer hvor det ligger, det er "varme damp" som er det interessante. Ser du for deg varme damp? Mange patologiske symptomer, blir som regel beskrivet gjennom naturlige fenomen.

Varme damp kan gjerne oppleves som du gjør. Gjerne med en klump i hals. Gjerne ved brystbrann. Når det gjelder apetitt, så vil det være slik at man blir fort mett av ingenting. Man er kjempe sulten, tar å lemper på tallerkenen, og tar ei tygge. vips, mett.

Varme damp i midtre jiao beskriver en del av det som skjer i magen.

Akupressur punkter som du kan massere på er Pericard 6. For klump i hals, er Lunge 5 kjempe fin (men det vil være mer sorg klump). Så glem lunge 5, og masser på P 6. google det, og du får en beskrivele av hvor det ligger. Punktet er et distal punkt for bryst/mage og det er punktet til en ekstra meridian som vil få ting til å roe seg ned.

for å få noe fortgang i det hele, kan du trykke lit på ren 22. som vil være i halsgropa. ekkelt, men funker. "pipepunktet".

Du trykker til du kjenner det blir ømt i punktet. Da har du oppnådd Deqi(punktfølelsen). du holder, og masserer lett til du kjenner varmen strømmer til. så bytter du side. gjenta det noen ganger med kanskje 5 minutters mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja, vet du, jeg er både åpen for akupunktur, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver!

Jeg har ikke gjort noe med de punktene, det hele er nok stressrelatert for jeg er mye bedre nå, etter det viktige møtet på jobb som jeg har stressa med hele uka.

Men dette skal jeg jammen lese meg litt opp på og prøve om det kommer tilbake. Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...