Gå til innhold

Mislykket kirurgisk abort?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Jeg hadde en provosert abort for to uker siden. Ei uke tidligere var jeg inne hos gynekologen på sykehuset for at de skulle bestemme hvor langt jeg var på vei. Pga at jeg gikk på p-pillene hadde jeg nemlig ingen ide om hvor langt på vei jeg kunne være. Hun som tok imot meg var ikke mye hyggelig. Hun snakket til meg på en veldig uprofesjonell måte. Jeg hadde nemlig utrolig vanskelig for å bestemme meg og satt og grein på kontoret hennes. Det var utrolig flaut og det var helt forferdelig for hun var så lite empatisk! Jeg spurte henne faktisk om hun kunne snakke litt hyggeligere til meg fordi det var så vanskelig.. Hun satte meg opp til en kirurgisk abort da, en uke senere. Hun sa jeg var i uke 11 og det måtte gjøres så fort som mulig. Dette var jo jeg også selvfølgelig interessert i.

Da dagen kom gikk egentlig det hele bedre enn forventet. Det var selvfølgelig trist og jeg hadde det ikke så godt med meg selv, men jeg fikk hvertfall snakket med helsepersonell som var svært hyggelige mot meg. Jeg ble lagt i narkose og kjente ingenting og det eneste jeg så av legen var da han hilset på meg rett før jeg sovnet. Jeg ble sendt hjem et par timer etter inngrepet.

SÅ fikk jeg plutselig et brev i posten for noen dager siden. Der sto det at de hadde fått beskjed om at jeg var i uke 9 av gynekologen (dette var ikke det hun sa til meg) og at når sjekket meg før aborten og pga "mengde materiale" som kom ut, fikk de "inntrykk av at jeg var mindre på vei enn 9 uker". De skrev videre at jeg må gå å sjekke hcg-nivået mitt (ved hjelp av blodprøve) om 4 uker for å være sikker på at alt er kommet ut.

Så nå sitter jeg her da. Er livredd. Hvorfor ble jeg sjekket en uke tidligere av gynekolog om hvor langt jeg var på vei, og hun sier meg jeg er 11 uker på vei, når jeg egentlig er mindre enn 8 uker?? (9-1=8) Og hvorfor ble jeg ikke fortalt det med en gang etter inngrepet? Det er jo grei nok, men tenk om jeg fremdeles er gravid? Hva om jeg faktisk var 11 uker på vei og om 4 uker er jeg jo da over 15 uker på vei om ikke inngrepet ble gjort riktig? Er det mulig at en kirurgisk abort er mislykket? Noen andre som har opplevd noe lignende? Og hvis jeg fremdeles skulle være gravid, og jeg skulle være f.eks 15 uker på vei når de finner ut av det; da er jeg jo over grensa. Og med tanke på at fosteret er såpass stort som det er har jeg ikke lyst å ta abort heller! Men vil jo tro det ville gjøre skade på fosteret om det fremdeles "er igjen" der inne.

Dette er helt forferdelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

En abort kan være mislykket, men da lever ikke fosteret. Det kan være rester igjen som kan lage en infeksjon og da har du fortsatt hCG hormoner i kroppen. Dette må ut, derfor skal man sjekke hCG verdier etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En abort kan være mislykket, men da lever ikke fosteret. Det kan være rester igjen som kan lage en infeksjon og da har du fortsatt hCG hormoner i kroppen. Dette må ut, derfor skal man sjekke hCG verdier etter noen uker.

Men det virket som om de mente at fosteret ikke var kommet ut. Husker ikke ordrett hva de skrev, men det var hvertfall slik jeg oppfattet det. Dessuten fikk jeg aldri beskjed om at jeg måtte komme tilbake og sjekke hcg-nivået tidligere. Men nå skrev de altså dette, at pga at jeg var tidligere i graviditeten enn de trodde, må jeg sjekke det.

Har du en kilde på det du sier AnonymBruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missEva

Å ha en mislykket kirurgisk abort er etter hva jeg har registrert, veldig sjeldent.

Du vet helt sikkert hva som skjer når man tar en slik abort? Da kan du kanskje tenke deg selv at barnet ikke overlever.

Så det den som skrev brevet mener er altså da at det er/kan være igjen rester av barnet inni deg. Det er nok derfor du må få sjekket det.

Tror ikke du skal bekymre deg over at barnet vokser akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er nok rester det er snakk om ja. Når jeg spontanaborterte fikk jeg en uke senere også samme type piller man får ved medisinsk abort, fordi det var endel rester som lett kan forårsake livmorbetennelse. Husker ikke hva hormonnivåene mine var på da men husker jeg fikk beskjed om at prøvene egentlig viste at jeg var gravid fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe uvanlig at de sjekker hCG-nivåene dine (human chorionic gonadotropin hormone). Dette gjøres rutinmessig, nettopp for å forsikre deg om at nivåene faller raskt etter abort, noe det skal gjøre. Hvor fort det faller til under 25 (som er grenseverdien for få positivt utslag på gravitest, også etter en abort), og videre til 0 er litt individuelt. hos noen går dette svært raskt, men hos andre kan det ta måneder (etter en spontan/provosert abort) før de får negative utslag på en gravitest. I denne perioden hvor hCG er forhøyet, så er det ekstra stor risiko for å blir gravid, og det blir vanskeligere å avsløre, siden grvaitester kan gi falske utslag.

Ved en abort, som regel spontan eller medisinsk, så kan det skje at kroppen ikke kvitter seg med alt, selv om det fortsatt ikke er noe levende foster. Dette kalles rester (retained products of conception), og blir dette liggende i livmoren for lenge uten at kroppen utstøter det, så kan det oppstå infeksjoner som kan være svært alvorlige. Skjer dette, så vil heller ikke hCG-nivået falle, fordi det fortsatt er rester der som var forbundet med graviditeten. Derfor er det viktig at hCG testes, og det at det er rester ifm abort skjer hos ca 10 % av de som gjennomgår en abort.

Avhengig av hvor mye rester som er igjen, så må pasienten enten bli gitt en runde med medisiner som får kroppen til å støte ut resten, eller bli sendt inn til en revisio, der rester fjernes med et sugeapparat i narkose. Hos noen så kan det være snakk om såpass lite rester, at gynekologen velger å se det an, og heller se om neste mens (som kan bli veldig kraftig) ordner opp.

Det hender at de ikke får med seg alt ved kir.abort også, og det er ofte vanskelig å nøyaktig beregne i hvilken uke graviditeten var når pasienten ikke vet sånn ca selv. Ta kontakt med sykehuset, og få tatt den blodprøven først. Det svaret får de son regel ganske kjapt, og dette vil si litt mer om hva som evt skjer videre (hvis noe i det hele tatt skjer, kan hende alt er gulle godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...