Gå til innhold

- Vaskes mot sin vilje


Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest strykebrett

Stakkars mann, jeg lurer fælt på hva som egentlig foregår i hodet til sånne mennesker. Jeg mener han bør tvangsvaskes, både av hensyn til seg selv og andre. I og med at han nekter for å skifte bandasjer og rense sår er det ikke bare omgivelsene det er snakk om å ivareta, men også mannens egen helse. I tillegg mener jeg også at det må kunne forlanges av en beboer at han ikke forpester både rommet sitt og gangene med stank. Det er ikke godtatt om man plager sine naboer med undvendig støy for eksempel, og jeg syns ikke lukt blir så veldig annerledes. Det tredje er selvsagt de stakkars pleierne, de har jo også krav på et tilfredsstillende arbeidsmiljø etter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Vel, vi kan vel fra begynnelsen konstantere at mannen ikke er helt ved sine fulle fem, i og med at han bor i en jord grotte liksom.

Når det kommer til vasking så synes jeg han burde tvangsvaskes for sin egen del i form av hygiene og sår osv.

Når det kommer til lukt så synes jeg pleierne må tåle at noen folk lukter, det finnes jo faktisk sykdommer hvor folk ikke kan noe for at dem lukter uansett hvor mye de vasker seg (selv om disse sykdommene er sjeldne så finnes disse menneskene rundt omkring.) Jeg vet om flere som har tatt livet sitt fordi de må leve med en slik sykdom og orker ikke møte samfunnet siden det er absolutt ikke sosialt akseptert å lukte vondt og de blir ofte mobbet, utestengt eller latterliggjort uansett hvor dem går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til lukt så synes jeg pleierne må tåle at noen folk lukter

Du har tydelig ikke jobber tett innpå mennesker. Når det kommer til uvaskede kropper er det noe man som pleier aldri blir herdet mot eller vant til å jobbe med. Man brekker seg, blir uggen, svimmel og generelt uvel av slikt.

Når man har det slik i en arbeidsituasjon greier man ikke å yte eller gi så god pleie og omsorg for en pasient som man ellers ville gjort. Dermed vil ikke slike mennesker få godt stell. Det er ikke noe vi pleiere bare "må tåle". Det er grenser for hva en skal finne seg i selv om man er vant til mye og det er en del av jobben. Synes det er betenkelig at vi ikke får smuss-tillegg f.eks. Det er det i andre yrker hvor man er utsatt for skitt.

Endret av Vinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...