Gå til innhold

- Vaskes mot sin vilje


Tabris

Anbefalte innlegg

Flere har antagelig hørt om denne saken - en mann som bodde i en jordhule i 27 år, men som nå ligger på sykehjem. Han nekter enhver form for vask, stell og bandasjeskift, noe som førte til at de faktisk måtte stenge og desinifisere hele rommet hans pga hygieneproblemer og sjenerende lukt for personalet. Han ble tvangsvasket èn gang, hvor de også skiftet bandasjer på ham, vasket hår og kropp, samt ga ham en ren skjorte - alt mot hans vilje.

Mannen gikk til sak pga dette, og saken har gått helt til Høyesterett, hvor de nå har sagt ja til at mannen kan tvangsvaskes, bl.a av hensyn til personalet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7139853

Hva mener dere? Er slik oppførsel tegn på at vedkommende ikke er tilregnelig, eventuelt har psykiske lidelser? (F.eks er det vel et symptom på tung depresjon at man mister interessen for personlig hygiene). Er det riktig at han blir tvangsvasket og -stelt på sykehjemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fatter ikke at en sak som dette kan nå helt til Høyesterett. Ønsker hulefyren å stinke, så får han flytte ut i hulen sin. Ønsker han å bo på sykehjemmet, så får han vaske seg. Han er ikke alene her i verden, og de andre beboerne har rett til å unngå drittlukta hans.

Endret av Nimorna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker ikke helt tilregnelig. En mann som tydeligvis ikke klarer å ta vare på seg selv må jo noen andre ta vare på. Vil han i det hele tatt være på sykehjemmet? Her mener jeg det er rett å tvangsvaske han. Han kommer jo til å råtne bort om han ikke blir tatt vare på. Det er lov å nekte å ta imot medisinsk hjelp, men i dette tilfellet så går det jo ut over andre også.

«Jordhule-mannen» har tidligere vært til legebehandling og fått renset sår, blant annet for mark. Ifølge journalnotater har det gradvis gått nedover med huleboeren etter år med kulde, manglende hygiene og mangelfull ernæring.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=506946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til personalet synes jeg han kan tvangsvaskes ja. Om det er et tegn på at han er utilregnelig kan jeg ikke si noe om. Kanskje har han bare levd så lenge alene at han har glemt hvordan det er å ta hensyn til andre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Halo, når han ble hentet av ambulansen så måtte ambulansepersonalet bruke heldekkende klær, hansker og maske, og "huleboermannen" måtte legges i en _plastpose_. Så J**lig stinket han. Selvfølgelig skal de kunne tvinge han til å vaske seg! Jeg synes JEG lukter ekkelt om jeg f.eks er syk og ikke får dusjet en dag, og det er snakk om mange år! Er bare godt de allerede HAR tvangsvasket han (før denne saken ble tatt opp og kommunen ble anmeldt riktignok), for ellers hadde vel resten av gjengen på sykehjemmet krepert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han først skal bo på sykehjem eller i annen sammenheng omgås pleiepersonell (f.eks. i hjemmesykepleie), syns jeg han må finne seg i å bli vasket. Men så er jo spørsmålet om han er mentalt tilregnelig/samtykkekompetent, og det er en større affære som man ikke kan ta stilling til ut fra hva som kommer fram i media. Men jeg mener at dersom han av kvalifisert personell anses som tilregnelig, så bør han ha en juridisk rett til å la seg selv "råtne bort". Men da ikke nødvendigvis ha krav på hjelp fra pleiepersonell, da jeg mener de bør kunne stille et minimum av krav fra brukerne de skal hjelpe. Det handler jo også om de ansattes sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg har sett papirene hans tør jeg å påstå at han ikke kan være tilregnelig. Og jeg synes absolutt at han skal kunne tvangsvaskes så lenge han befinner seg på et sykehjem hvor det også er andre personer, både pasienter og arbeidere.

Jeg jobbet for mange år siden i en matvarebutikk nederst i Prinsensgate i Oslo, og der var det støtt og stadig uteliggere innom. De hadde neppe gått uvasket i 27 år, men jeg skal love de stinket ned hele butikken bare ved å komme innom en tur. Det er en lukt som er helt hinsides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i utgangspunktet enig i at han bør kunne tvangsvaskes siden han er avhengig av å bo på sykehjem.

Men jeg synes også det er viktig å påpeke at årsaken han oppgir for at han ikke ønsker å ikke bli vasket, er sterke smerter han mener han vil oppleve ved en eventuell vasking.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10007490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det, men var ikke det fordi han hadde nektet bandasjeskift så lenge at bandasjene hadde grodd fast i sårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av poengene i denne saken som gjør den så komplisert og har kommet i Høyesterett er at vi har en lov som sier at enhver person har rett til en minstestandard av stell og pleie dersom de ikke kan stelle seg selv. Akkurat i denne saken må jo da denne loven, som er til for å beskytte oss, snus på hodet for å gjelde som at enhver person SKAL få utført en minstestandard av stell og pleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette er en interessant sak. Hva er viktigst: Retten til å bestemme selv over sin egen kropp eller hensynet overfor andre rundt?

Jeg synes selv at dersom man velger å bli på et sykehjem må man respektere at det er sykehjemmets regler som gjelder. Man kan ikke utsette andre for stank og smittefare fordi man har noen sære ideer om vask og stell.

Dersom man ikke ønsker dette stellet får man dra. I såfall, hvis man skal tvangsbehandles (f.eks. at man tvinges til behandling) må de regler som gjelder for tvangsbehandling gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å melde seg ut av samfunnet er èn ting (selv om det også reiser mange interessante spørsmål i seg selv), men jeg trodde det å holde et minimum av hygiensk standard var noe som betegnet alle friske mennesker? Eller for å snu det - det å ikke bry seg om egen hygiene overhodet er et sykdomstegn. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Selvsagt bør de tvangsvaske denne smittebomben, siden han er til fare for både andre og seg selv ved å nekte å stelle seg.

Til tross for at man krenker hans integritet.

Les bare dette: "Mannen ble påkledd en ren skjorte, noe han også motsatte seg. Han ville ha på seg skjorten som var våt, skitten og full av sårsekret."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7139853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner det å ikkje bry seg om eiga hygiene overhodet, er eit sjukdomstegn. Er mannen avhengig av å bu på sjukeheim, må nesten omsynet til alle andre rundt han gå foran hans eiga rett til å råde over eiga kropp. Bur han åleine, får han bestemme sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Folk som ikke vil vaske seg i det hele tatt, skal kunne tvangsvaskes ja, og det kan også gå så langt at man blir fratatt myndighet til fordel for verge. De kan klage og protestere så mye de vil, men når de setter både eget liv og egen og andres helse i fare så bør man ha mulighet til å gripe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt bør de tvangsvaske denne smittebomben, siden han er til fare for både andre og seg selv ved å nekte å stelle seg.

Til tross for at man krenker hans integritet.

Les bare dette: "Mannen ble påkledd en ren skjorte, noe han også motsatte seg. Han ville ha på seg skjorten som var våt, skitten og full av sårsekret."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7139853

Det var en greie der de måtte pelle mark ut av sårene hans også. Han kan umulig være mentalt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må kunne tvangsvaske personer som denne mannen av hensyn til omgivelsene.

Men det danner grunnlag for et nytt spørsmål for min del: Når har det gått så langt at man kan bestemme at noen skal tvangsvaskes? Flere år uten vask - ja, såklart. Ingen tvil. Hva med "bare" ett år? Seks måneder? En måned? En uke? Hvor går grensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber endel med eldre og har mange ganger vært med på å tvangsvaske eldre mennesker. En dame hylte sin nød, spyttet og klorte ved stell hver morgen, kveld og hver dusj. Men hun var full av sår i lysken og vi var nødt å gjøre det for hennes eget beste. Dette tør jeg vedde på skjer hver eneste dag på norske sykehjem. Damen var dement, bitter, barnløs og protesterte også da vi kledde av henne og da hun ble tilbudt middag. Hun spiste bare dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...