Gå til innhold

Noen kroppslige spørsmål

Gjest Jente28

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hva er galt med å dele medisinsk kunnskap til folk?

Hadde du delt medisinsk kunnskap med folk så hadde jo det vært flott. Men det du skriver i innlegget ditt er jo bare tøv og har ingenting med medisin å gjøre.

Tale er sølv og taushet er gull er det et ordtak som heter. Prøv å huske det til neste gang. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilje

Ja, ulent terreng i sirkelen rundt brystvorten (areolaen tror jeg det kalles), og når brystene blir stive så kommer "klumpene" (som egentlig er helt myke) enda mye bedre frem.

Takk for alle svar :-)

Det er normalt med små knupper som er slik som du beskriver her. Dette er talgkjertler som er med på å hode den sarte huden rundt brystvorten myk.

Først skrev du klumper som jeg forstod som knopper i huden, og jeg tenkte at alt var helt normalt. Men siden jeg ikke hadde sett dem, og det kunne være noe annet, ville jeg ikke si noe.

Men når du beskriver det sånn som her, og det alltid har vært slik for deg, så er det nok små, normale talgkjertler slik som Timar 21:12 også sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. G

Ja. Jeg har bare vært sykepleier i 9 år. Hvor lenge har du gått på medisinerstudiet? Ett semester?

Lymfeknuter sitter forøvrig i halsen, armhulen, thorax, lysken og i buken ved store organer, - og ikke i huden rundt brystvortene. Dermed avslørte du mangel på kunnskp bare der.

Og hvorfor skulle hun av alle ting undersøke skjoldbruskkjertelen sin?

Du prater bare tøv som var egnet til å skremme i innlegget ditt.

Lymfer ligger over alt i kroppen. Mest i armhuler, hals, lysk... også langs med brystbeinet. omtrent i det 4.intercostale tomrom, som vil være ved brystvorta, er det en ganske stor lymfe knute blant annet. Jeg har selv palpert kjertler i dette området som ikke er melkekjertler. Men som har vært plutselige hovne lymfer. Du har selvfølgelig rett at det er en god del melkekjertler der, som lett kan forveksles. Ho her ho har ikke spesifisert noen ting(iallefall ikke da jeg svarte henne) om hvor det skulle ligge, annet enn at det var ved areolaen. Jeg har heller ikke nevnt noen evt årsak til at brystvortene er flate. Det jeg sikter til er hvordan man evt kan trigge de store. Jeg kunne heller ha referert til press i armhuler for en evt symptom for brystkreft, men det som falt meg inn der å da, var at man kunne ta en hudtest selv. Om denne klumpen var mot det overfladiske hudlag. Dette er en test behandlere gjør i samarbeid med leger!

Angående hår på bryst, som er et testosteron tegn, tenkte jeg på hormoner, naturlig nok siden testosteron er et hormon. Hos kvinner så er det hypofysen, binyrene og ovariene som produserer testosteron hos kvinner. Hos menn er det i testiklene og hypofysen og binyrene.

Når det gjelder lymfen som kanskje skulle vært relatert til fordøyelses problematikk, er likevel skjoldbrukskjertelen elementær i forhold til regulering av stoffskiftet!

Hvor lenge du har holdt på med medisin eller ikke, er for meg revnende likegyldig, særlig når du er så arrogant som du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilje

Hvor lenge du har holdt på med medisin eller ikke, er for meg revnende likegyldig, særlig når du er så arrogant som du er.

Så har jeg heller ikke holdt på med medisin...

Det var voldsom så truffet du føler deg. Det er ikke lett å måtte ta imot kritikk, forstår jeg.

Enda godt at det ikke ser ut til at TS fikk den store skjelven av ditt halvstuderte medisinerstudent-innlegg og satte igang med å engste seg for om hun har PCOS, brystkreft og analinsufissiens helt unødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilje

Lymfer ligger over alt i kroppen. Mest i armhuler, hals, lysk... også langs med brystbeinet. omtrent i det 4.intercostale tomrom, som vil være ved brystvorta, er det en ganske stor lymfe knute blant annet. Jeg har selv palpert kjertler i dette området som ikke er melkekjertler. Men som har vært plutselige hovne lymfer. Du har selvfølgelig rett at det er en god del melkekjertler der, som lett kan forveksles. Ho her ho har ikke spesifisert noen ting(iallefall ikke da jeg svarte henne) om hvor det skulle ligge, annet enn at det var ved areolaen. Jeg har heller ikke nevnt noen evt årsak til at brystvortene er flate. Det jeg sikter til er hvordan man evt kan trigge de store. Jeg kunne heller ha referert til press i armhuler for en evt symptom for brystkreft, men det som falt meg inn der å da, var at man kunne ta en hudtest selv. Om denne klumpen var mot det overfladiske hudlag. Dette er en test behandlere gjør i samarbeid med leger!

Angående hår på bryst, som er et testosteron tegn, tenkte jeg på hormoner, naturlig nok siden testosteron er et hormon. Hos kvinner så er det hypofysen, binyrene og ovariene som produserer testosteron hos kvinner. Hos menn er det i testiklene og hypofysen og binyrene.

Når det gjelder lymfen som kanskje skulle vært relatert til fordøyelses problematikk, er likevel skjoldbrukskjertelen elementær i forhold til regulering av stoffskiftet!

Ta med dette innlegget til PBL-læreren din og be han forklare deg hvorfor det er riktig å diagnostisere (friske) mennesker over nett, på bakgrunn av "vage opplysninger"...

(Og hvordan får du en lymfeknute i mellomrommet mellom to ribbein i thorax til å ligge ved brystvorten til en kvinne?)

Jeg synes ikke jeg har vært arrogant. Avvisende ja, men ikke arrogant.

Og jo mer jeg leste av det du skrev jo mere avvisende ble jeg.

Konsentrer deg om å lese til eksamen du, i stedet for å surfe rundt på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Du må ikke bry deg! jeg skjønte hva du mente og at du ikke var ute etter å skremme! :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Hei TS, det eneste jeg kanskje ville tenkt litt på om jeg var deg, det var å få en hobby, begynne å trene, hva som helst, snarere å gå over kroppen med lupe for å finne ut om du er normal.

I første innlegget ditt høres du ut som en hårete ape med problematisk lukkemusklatur og store klumper i brystene, så viser det seg at du har noen hårstrå rundt brystvortene, talgkjertler og angst for bremsespor.

De to første er normale. Når det gjelder bremsespor, svært få normale mennesker som tørker seg bak og dusjer daglig er plaget med bremsespor, så det er ingen grunn til bekymring. Jeg ville bekymret meg mer for at du er så redd for at noe er galt med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei! Du er helt normal!

Det er riktig at mye hårvekst på brystene kan være tegn på høye verdier av androgener (altså testosteron og lignende), men noen få, svarte hårstrå rundt brystvortene er veldig vanlig ved normale hormonverdier. De kan du nappe vekk med en pinsett hvis det plager deg, ellers kan du la de være som de er.

De små "kulene" rundt brystvortene (altså på den rosa/rødfargete delen rundt brystvorten) er kjertler. De kan noen ganger ha en liten hvit tupp av størknet talg, men vanligvis er de myke. Hvis du blir gravid, vil de bli større og mer fremtredende i svangerskapet og mens du ammer. Hvis det kommer væske ut av de, kan det være greit å ta en tur til legen, men det trenger ikke ha noen betydning.

Når det angår bremsespor, så tror jeg ikke det er så vanlig å legge papir i trusa etter toalettbesøk, men det er heller intet faresignal. Hvis du vil gjøre det, så fortsett, men du kan evt. prøve å venne deg til å tørke deg til det ikke er mer rester på papiret, da er sjansen for bremsespor veldig liten. Og heller ingen krise hvis det oppstår ;)

Hilsen en annen 28-åring (som snart er lege - for ordens skyld hvis noen betviler medisinsk kunnskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er både flate og litt innovertrukne brystvorter helt vanlig. Hvis brystvorten derimot plutselig begynner å trekke seg innover over tid, kan det være greit å få det sjekket hos lege.

Utover det signerer jeg personen over ;)

Endret av FruLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. G

Hei! Du er helt normal!

Hilsen en annen 28-åring (som snart er lege - for ordens skyld hvis noen betviler medisinsk kunnskap)

Hei! syns det er skikkelig flott at du kom med innlegge ditt. Men min fantastiske venn har et godt poeng på et område. Er det etisk at vi legger ut medisinske opplysninger på nett? Og det var på ingen måte ment som kritikk mot deg altså!!! Jeg personlig syns informering av folk er viktig. Syns det er en mangelvare i vårt samfunn. Folk dyrker diagnose navn, mer enn å se på sin livsstil, og kanskje prøver å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei! syns det er skikkelig flott at du kom med innlegge ditt. Men min fantastiske venn har et godt poeng på et område. Er det etisk at vi legger ut medisinske opplysninger på nett? Og det var på ingen måte ment som kritikk mot deg altså!!! Jeg personlig syns informering av folk er viktig. Syns det er en mangelvare i vårt samfunn. Folk dyrker diagnose navn, mer enn å se på sin livsstil, og kanskje prøver å gjøre noe med det.

Jeg er enig i det etiske i det - derfor jeg aldri svarer på mer komplekse ting eller ting som tyder på sykdom. Men dette var såpass klart uskyldige ting at jeg synes det går mer på anatomi-opplysninger enn medisinske ting. Jeg tok bare med at jeg snart er lege pga diskusjonen over her...og det er også årsaken til at jeg skriver anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei! Du er helt normal!

Det er riktig at mye hårvekst på brystene kan være tegn på høye verdier av androgener (altså testosteron og lignende), men noen få, svarte hårstrå rundt brystvortene er veldig vanlig ved normale hormonverdier. De kan du nappe vekk med en pinsett hvis det plager deg, ellers kan du la de være som de er.

De små "kulene" rundt brystvortene (altså på den rosa/rødfargete delen rundt brystvorten) er kjertler. De kan noen ganger ha en liten hvit tupp av størknet talg, men vanligvis er de myke. Hvis du blir gravid, vil de bli større og mer fremtredende i svangerskapet og mens du ammer. Hvis det kommer væske ut av de, kan det være greit å ta en tur til legen, men det trenger ikke ha noen betydning.

Når det angår bremsespor, så tror jeg ikke det er så vanlig å legge papir i trusa etter toalettbesøk, men det er heller intet faresignal. Hvis du vil gjøre det, så fortsett, men du kan evt. prøve å venne deg til å tørke deg til det ikke er mer rester på papiret, da er sjansen for bremsespor veldig liten. Og heller ingen krise hvis det oppstår ;)

:duskedame:

Er ikke TS, men må applaudere deg for beste svar hittil! Kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilje

Hei! Du er helt normal!

Det var bra du kom med en oversiktelig oppklaring på MrG's sammensurium, anonyme 28 åring.

Godt at en med vett kunne konkludere og lukke det kapittelet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ville bare si at jeg synes det trikset med den papirbiten var en skikkelig dårlig ide.. Faktisk så dårlig at jeg sitter her og ler :ler: For all del, ingen fan av bremsespor jeg heller.. og jeg ville aldri følt meg ren om jeg bare skulle tørket med tørt dopapir. Men jeg kniper som regel igjen til jeg er hjemme. Etter jeg har vært på do setter jeg meg på huk i dusjen og vasker med såpe og vann. Og våtserviettene er alltid med i tilfelle det blir nødvendig å gå på do et annet sted.. Mange synes kanskje dette er litt pirkete, men jeg mener at man skal være ren i rompa, og i underlivet generelt. Synes det er disgusting at ola og kari nordmann går rundt med bæsjeromper.. OG at det er så få som klarer å ordne opp etter seg på toalettet. Blir helt frastøtt av synlige avføringsrester som ligger igjen når noen har vært på do og bare trukket ned uten å sjekke at alt ble med. Brune striper i doen gjør meg kvalm :overrasket:

Jeg skulle tro at overdreven vasking og tørking bak ikke er helt bra det heller...? Man blir i hvert fall veldig sår, og det gir vel grobunn for infeksjoner...? :klø:

Om man har normal avføring, så skulle jeg tro at det holder å tørke seg med papir til det ikke er rester på papiret.

Man vasker seg jo uansett med såpe og varmt vann hver dag.

Om man får bremsespor i trusen etter å ha tørket seg godt bak så er man ikke helt god i magen tenker jeg. :forvirret:

Er forøvrig helt enig i at det er ubegripelig ekkelt at folk forlater toaletter uten å ordne skikkelig opp etter seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...