Gå til innhold

Belegg på tungen, ikke sopp og ikke streptokokker hva da ?


Gjest Mia

Anbefalte innlegg

Jeg har et belegg på tungen.

Beklager litt ekkel beskrivning.

Belegget er gult- hvit aktig som sitter fast på tungen.

Ser litt nuppete og tråaktig ut om en studerer veldig nerme.

Har en intens svie på tungen og munnen, svært så ubehagelig og slitsomt i lengden.

Problemet har vart noen år nå og ingen ser ut til å finne ut HVA dette er.

Hverken tannlege, lege eller øre nese hals spesialist.

Fikk akkurat igjen noen prøver av det fra øre, nese hals, men det var værken streptokokker eller soppinfeksjon. Som enkelte har spekulert i.

En nevnte noe om mangel på Fe eller B-vitamin kunne gi noen av disse plagene, men skjønte det var rimelig difust.

(har gjort om kostholdet med å få mer av disse vitaminene)

Tannlegen spekulerte i om det kanskje kunne være for mye syre som kom opp fra svelget. Spessielt siden det ser ut til å gi skade på tennene.

Noen som kan ha noen ide på hva disse plagene kan være, eller har/ har hatt noe lignende selv ?

Andre opplysninger

Jeg er nøye med renhold av munnen, tannpuss og munnskyll. Pusser også tungen vær kveld.

Jeg har den harde biteskinnen siden jeg har kjevedusfunsjon /tanngnissing.

Kjente allergier mot støv og midd.

Er gjerne tårlig bra på morgenen, men sviingen øker på ut over dagen, mens kvelden og før jeg sovner er værst.

Håper noen kan ha noen ideer på hva dette kan være. Vil gjerne finne ut av det så jeg kan få gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belegg på tungen i kombinasjon med symptomer er så vidt jeg vet tegn på underliggende sykdom.

Vet du hva slags prøver legen har tatt? Fastlegen sjekker ganske begrenset med ting, i forhold til hva en spesialist gjør.

Mat som hvete, sukker, gjær, eddik, sopp, melk, er ting som kan forsterke en slik tilstand, hvis man er plaget med overflod av candida i tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 1 år siden ble det testet for Fe, blod %, B-vit og stoffsikfte, alle prøvene var ok.

Allergitesten var prikkprøve i armen for omlag 10 år siden.

Ellers har ikke legen vært villig til å gjøre noe som helst for å finne ut av problemet.

Grunnen til at legen omsider sendte meg til øre nese hals nå, er at jeg har hatt en irritasjon i et øre som legen anntok var eksem, men etter flere kurer ikke blir borte.

Kan muligens ha en sammenheng med de andre plagene i munnen.

Men prøvene i munn, tunge og ører var altså helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen andre plager? Sår hals, hovne lymfeknuter, sliten, hva som helst?

Legen din har ikke lov til å ikke utrede deg videre, og utfra hva jeg kan se, så er det ikke mye som er sjekket.

Jeg vet at sviende tunge alene kan være angst-relatert, men i kombinasjon med belegg på tunge så lukter dette veldig candidainfeksjon. Krev utredning i form av blodprøver, det er min anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages du med fordøyelsen? Luft i magen sånne ting? Jeg vet ikke, men kanskje du ville hatt godt av å spise probiotika. Og også hjelpe de naturlige bakteriene i magen din ved å spise ting som epler, salat, bladgrønnsaker.

En annen ting er å starte dagen med et glass varmt vann med sitron, det skal hjelpe å få slaggstoff ut av tarmene.

Er enig med Pjukset, du bør be om å få det sjekket nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sukker

Selv ble den ytterste delen av tungen min rød, og resten hvit når jeg fikk B-vitamin mangel. Du kan prøve og oppsøke alternativ behandling. Google problemet ditt så finner du kanskje noen svar?

Jeg vet at enkelte som driver med akupunkturbehandling også kan mye om tungetydning. Du kan prøve og sjekke ut det og kanskje? Det er jo kjedelig å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest anders

Jeg har et belegg på tungen.

Beklager litt ekkel beskrivning.

Belegget er gult- hvit aktig som sitter fast på tungen.

Ser litt nuppete og tråaktig ut om en studerer veldig nerme.

Har en intens svie på tungen og munnen, svært så ubehagelig og slitsomt i lengden.

Problemet har vart noen år nå og ingen ser ut til å finne ut HVA dette er.

Hverken tannlege, lege eller øre nese hals spesialist.

Fikk akkurat igjen noen prøver av det fra øre, nese hals, men det var værken streptokokker eller soppinfeksjon. Som enkelte har spekulert i.

En nevnte noe om mangel på Fe eller B-vitamin kunne gi noen av disse plagene, men skjønte det var rimelig difust.

(har gjort om kostholdet med å få mer av disse vitaminene)

Tannlegen spekulerte i om det kanskje kunne være for mye syre som kom opp fra svelget. Spessielt siden det ser ut til å gi skade på tennene.

Noen som kan ha noen ide på hva disse plagene kan være, eller har/ har hatt noe lignende selv ?

Andre opplysninger

Jeg er nøye med renhold av munnen, tannpuss og munnskyll. Pusser også tungen vær kveld.

Jeg har den harde biteskinnen siden jeg har kjevedusfunsjon /tanngnissing.

Kjente allergier mot støv og midd.

Er gjerne tårlig bra på morgenen, men sviingen øker på ut over dagen, mens kvelden og før jeg sovner er værst.

Håper noen kan ha noen ideer på hva dette kan være. Vil gjerne finne ut av det så jeg kan få gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen andre plager? Sår hals, hovne lymfeknuter, sliten, hva som helst?

Legen din har ikke lov til å ikke utrede deg videre, og utfra hva jeg kan se, så er det ikke mye som er sjekket.

Jeg vet at sviende tunge alene kan være angst-relatert, men i kombinasjon med belegg på tunge så lukter dette veldig candidainfeksjon. Krev utredning i form av blodprøver, det er min anbefaling.

Joda har noe sår hals i perioder. Sliten og litt uvel blir jeg og av å gå lenge med disse plagene uten å finne noe logisk forklaring på det.

Har forsøkt munnskyll, tungeskraping og ekstra tannpuss morgen, midt på dagen og kveld en 2 uker, har kanskje lindret noe. Belegget har blidt en god del redusert. Men sviingen er der ennå.

Spiser jeg er gjerne smertene borte en stund. Is lindrer rimelig godt, men kan jo ikke spise is hele tiden heller :sjenert:

Hvet ikke om det har noe å si men var mye plaget med halsbetennelser da jeg var liten og har en god del hvite klumper fra mandlene i perioder. Da er ofte halsen rimelig sår på den siden disse klumpene kommer fra.

Var meningen jeg skulle fjerne mandlene da jeg var liten, men det ble av en eller annen grunn ikke gjort. Nå er jeg 45 så tviler på at jeg får en slik opperasjon nå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hatt noe lignende. Ikke det som du beskriver som trådaktig og kanskje ikke heller så mye nupper, men et lett belegg på tungen, og veldig likt det du skriver om sviende tunge som øker utover dagen.

Jeg hadde dette i et par måneder, prøvde det meste som ikke hjalp, til slutt forsvant det bare av seg selv. Tungen kan være litt sviende innimellom nå også men det tror jeg kommer av at jeg har et overforbruk på drops. Drops er ofte syrlige og gjør tungen sår.

Men et eller annet var det den gangen. Rart at noen nevner angst, for det har jeg slitt litt med. Og det blir jo ikke mindre angst av ting i kroppen som ikke er som det skal være..

Jeg fikk iallefall beskjed av legen at det kunne komme av at jeg hadde et problem med halsbrann. Dette setter seg også i munnen/tunga dersom man ikke får bukt med det. Ellers prøvde jeg soppmidler, men det hadde ingen effekt. Jeg var også innom tanken på candida, sjekk gjerne dette.

Jeg var til lege med dette et par ganger, og min ellers så nøye fastlege så ikke ut til å bekymre seg i det hele tatt, hverken første eller andre gangen. Dette var nok grunnen til at jeg slappet mer av og til slutt ble kvitt problemet. Så kanskje det hadde noe med angst å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lenke

Husk at tungeskrape osv. kan gjøre problemet verre da du lager enda mer små sår på tungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...