Gå til innhold

Skolesystemet i Norge...

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Mange klager på skolesystemet vi har i Norge i dag. Elevene står opp tidlig på morgenen for å spise frokost, og så dra til skolen hvor de tilbringer time etter time, fem dager i uka. Så er det hjem til familien klokka to eller halv fire for å spise middag sammen. Videregående skoler rundt omkring i landet har ulik standar, og lærerne har ulik kompetanse. Ulike måter tas i bruk for å få elevene engasjert, evt. ikke tas i bruk.

Mange ungdommer som går på videregående skoler klager over for lange dager, for dårlige lærere og ikke minst et enveiskjørt system som bare er tilrettelagt for noen elever, ikke alle. Man må tilbringe hver en time på skolen, et alternativt selvstudium er ikke tilrettelagt. Fravær er strengt og ikke skal man være borte en dag fra skolen, dersom foreldrene ikke skriver en lapp. Psykisk sliten av skolen blir man av en slik firkantet skolehverdag hvor en føler at en ikke passer inn, men fysisk sliten blir man av hodepinen som skyldes den dårlige luften i klasserommet.

Det er godt at de fleste slipper å bo hjemmefra for å gå videregående, og man kan møtes til mdiddagsbordet klokka fire. Men når skal man lære selvstendigheten av å bo alene? De som vil flytte ut av hjemmet får ikke stipend dersom hjemmet ikke ligger 4 mil unna skolen, eller andre omstendigheter som de fleste ikke befinner seg i. Det holder ikke at man er blitt 'voksen'. Stipend får dem som har "fattige" foreldre, selv om at de som egentlig har foreldre med en høy inntekt ikke får mer penger av foreldrene sine.

De fleste lærere ble lærere da de ikke kom seg inn på det første studiet de ville inn på. Mange lærere ser på elevene i klasserommet som voksne, men behandler de som barn. Jeg kjenner til og med en lærer som har blitt sparket fra flere skoler p.g.a pedofili, men som til dags dato enda jobber som gymlærer på en videregående skole og fysisk berører elevene under dusjingen (det er i hvert fall deres ord). En lærer har omentrentlig ingen mulighet for å bli sparket - da skal den ha gjort noe veldig alvorlig.

Muntlige eksamener setter oss på prøve, men fy til de som er så nervøs at de ikke klarer presset. Presset av å stå foran noen som skal begrunne hvor vidt du har lært noe på alle de timene, og som spørrer deg ut i ET felt når du egentlig kan et annet felt bedre. Lykkelig er du ei, fordi skolekameratene dine er høylytte i timen og lærer bruker all tid på dem. Timene går med til å kjefte på de barnslige, istedet for å bare sende de ut av timen og slutte å bruke tid på dem.

Er det rart folk dropper ut av skolen? 10 år obligatorisk skole, og så skal man møte en videregående skole som ikke behandler deg noe annerledes. Hva SYNES DU? Er skolesystemet i Norge bra eller er det dårlig? Hvorfor, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Nå er jeg ferdig med den videregående skolen for flere år siden, men jeg kan egentlig ikke forstå at den norske skolen er så dårlig som det fremlegges at den er. Det jeg tror det står dårlig med, er ansvarsfølelsen til skoleungdommen som befinner seg innenfor videregående. Jeg vet at dette er totalt uakseptabelt å uttale i disse tider, men jeg gjør det likevel.

Går man på skole, så mener jeg at man har ansvaret selv for å lære seg det stoffet som man skal. Skolen og lærerne skal bare være der for å legge frem det som skal læres, og lære elevene hvordan de skal lære stoffet.

Jeg sitter med et inntrykk av at det er fritt fram i dagens skole. Om man vil chatte på facebook eller følge med i timen er ett fett. I dag satt jeg på bussen og hørte to gutter snakke, snakke om hvor sløv en annen gutt i klassen var, fordi han bare satt å tittet på southpark i timene. Hallo?? Hvor hører dette hjemme?

På mange arbeidsplasser er internett sperret i arbeidstiden, fordi de ansatte ikke får lov til å benytte seg av internett når de skal arbeide, med mindre det er pauser. Her snakker vi om forbud og reguleringer blant voksne mennesker, og så finnest det ingen reguleringer for hva 14-15 åringer får lov til å benytte av internett i skoletiden?

Ikke rart at folk dropper ut, systemet skaper jo bare late og uansvarlige ungdommer. Det er på tide at foreldre og ungdommer selv tar et ansvar for å lære det de skal lære, for jeg antar at dagens unge ikke har lavere IQ enn det den gruppen jeg tilhørte hadde?

Nei....Kutt ut internett på skolen, få mer disiplin, så blir nok resultatet til ungdommene bedre. En kollega av meg sliter med sønnen som dropper ut av skolen hele tida. Jeg spurte ham hvorfor han trodde at sønnen droppen ut, hvorpå han svarte: "Han har det for godt, er ikke vandt til å måtte jobbe eller streve noe i hverdagen for å få tilgang på mat, klær, ect". Og der tror jeg mye av svaret ligger, synd men sant. Men det er jo mye enklere å skylde på lærerne + systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Går man på skole, så mener jeg at man har ansvaret selv for å lære seg det stoffet som man skal. Skolen og lærerne skal bare være der for å legge frem det som skal læres, og lære elevene hvordan de skal lære stoffet.

Kutt ut internett på skolen, få mer disiplin, så blir nok resultatet til ungdommene bedre. En kollega av meg sliter med sønnen som dropper ut av skolen hele tida. Jeg spurte ham hvorfor han trodde at sønnen droppen ut, hvorpå han svarte: "Han har det for godt, er ikke vandt til å måtte jobbe eller streve noe i hverdagen for å få tilgang på mat, klær, ect". Og der tror jeg mye av svaret ligger, synd men sant. Men det er jo mye enklere å skylde på lærerne + systemet.

Litt motstridende disse to avsnittene. Man kan ikke på den ene siden forvente at det er bare opp til elevene å lære - og samtidig forvente mer disiplin. Klart er det mest opp til foreldrene å oppdra ungene, men det er ingen tvil om at før i tiden lærte ungene mer, når lærerne var strengere. Hvordan skal barna få respekt for læreren hvis h*n bare sitter stille i et hjørne og lar det være opp til barna å få noe ut av skoledagen? Da det ble fy-fy for en lærer å gi elevene en tur i skammekroken så startet vi på en nedadgående kurve, mener nå jeg.

Nå snakker jeg forresten barne/ungdomsskole-nivå; hva barna oppfatter som akseptabelt her, forplanter seg jo videre.

Forøvrig skjønte jeg hvorfor høyskolene må senke opptakskravene og Norge ligger bakpå i verdenssammenheng, da jeg leste en annen tråd her om leksehjelp for en 10.klassing. Slik basic brøkregning hadde vi i 5.klasse da jeg var ung... *sjokka*

Ikke forfatterens feil da, men noe rart har tydeligvis skjedd i styre og stell her til lands ja.

MM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det har kommet alt for mange reformer på kort tid som i tillegg fjernet mulighetene til sanksjoner for lærerene. De har lite å slå med i bordet når det er noen som ødelegger for andre.

I tillegg er nok inkluderingstanken tøyd litt vel langt. Det er bra med inkludering, men skolen skal tilpasse seg elevene, ikke omvent. Det er flere elever med vansker i skolene idag og det påvirker lærernes og medelevenes hverdag. Misforstå meg ikke, ALLE elever skal gå på samme skole, MEN da må ressursene være der. Det er det ikke, elevene har blitt plassert der uten at det har blitt gitt ekstra økonomi til skolene for å håndtere det og da blir det for lærerne en annen hverdag enn det var i de "gode gamle dager". Nå er det alle slags vansker og problemer enn det var den gangen med egne skoler for alle slags ting (blinde,døve,aandsvake m.m.) i tillegg til at det er mer teori på skolen. Det er ikke rom for yrkesfaglig utvikling som det var tidligere, der elevene fikk boltre seg i praktisk håndverk i tillegg til teori!. Skolen har laget en standard som ikke passer for alle. Det må man begynne å innse, foreldrene kan bli strengere ja, men staten må våkne. De har laget regler og systemer som ikke fungerer, det er ikke bare å sette igang en slik flott inkluderingsprosess når det ikke er gitt økonomi til å håndtere den bølgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...