Gjest green tea Skrevet 25. mai 2010 #1 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Skolen er dårlig men de forseter som alltid. Jeg tror det er for mye av at det bendler folk som de er likke. Nor det kommer til læring i skolen. Hva med satse på kortids hukommelsen (det fuste inntrykket). Og jobbe videre der i fra. Jeg vil ikke ha råd. Hva mener du? Endret 25. mai 2010 av green tea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 25. mai 2010 #2 Del Skrevet 25. mai 2010 Skolen er dårlig men de forseter som alltid. Jeg tror det er for mye av at det bendler folk som de er likke. Nor det kommer til læring i skolen. Hva med satse på kortids hukommelsen (det fuste inntrykket). Og jobbe videre der i fra. Jeg vil ikke ha råd. Hva mener du? Selv om du har problemer med rettskriving så er det noen punkter du bør prøve å oppfylle når du kommer med innlegg som dette. Du sier at skolen er dårlig, men du sier ingenting om hva du mener er dårlig. I tillegg til å si hva som du synes er dårlig bør du komme med begrunnelse for dette. Hvis jeg synes matematikkundervisningen i skolen er dårlig holder det ikke at jeg sier det, jeg må kommer med begrunnelse for hvilke sider ved matematikkundervisningen som er dårlig. Når du sier Jeg tror det er for mye av at det bendler folk som de er likke antar jeg at du mener at enhetsskolen er en uting. Akkurat der er jeg helt enig. Lovverket sier at elever skal få individuelt tilpasset opplæring, og da skulle man jo tro at både de svake og de ekstra flinke skal få utfordringer på sitt nivå. Men nei, det er i forskrifter fra departementet fastslått at dette bare gjelder de svake, vi må for all del unngå at flinke elever blir enda flinkere. Jeg lurer veldig på hva du mener når du sier at skolen bør satse på korttidshukommelsen. Målet for skolen er at mest mulig av kunnskapen skal sitte for resten av livet, ikke bare være korttidskunskap som man glemmer raskt. Når du sier at du ikke vil har råd, begynner jeg virkelig å lure. Hva er det du ikke vil ha råd om? Du sier at skolen ikke er bra, da forventer man seg vel argumenter for eller i mot, ikke råd om å gjøre sånn eller slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest green tea Skrevet 25. mai 2010 #3 Del Skrevet 25. mai 2010 Selv om du har problemer med rettskriving så er det noen punkter du bør prøve å oppfylle når du kommer med innlegg som dette. Du sier at skolen er dårlig, men du sier ingenting om hva du mener er dårlig. I tillegg til å si hva som du synes er dårlig bør du komme med begrunnelse for dette. Hvis jeg synes matematikkundervisningen i skolen er dårlig holder det ikke at jeg sier det, jeg må kommer med begrunnelse for hvilke sider ved matematikkundervisningen som er dårlig. Når du sier Jeg tror det er for mye av at det bendler folk som de er likke antar jeg at du mener at enhetsskolen er en uting. Akkurat der er jeg helt enig. Lovverket sier at elever skal få individuelt tilpasset opplæring, og da skulle man jo tro at både de svake og de ekstra flinke skal få utfordringer på sitt nivå. Men nei, det er i forskrifter fra departementet fastslått at dette bare gjelder de svake, vi må for all del unngå at flinke elever blir enda flinkere. Jeg lurer veldig på hva du mener når du sier at skolen bør satse på korttidshukommelsen. Målet for skolen er at mest mulig av kunnskapen skal sitte for resten av livet, ikke bare være korttidskunskap som man glemmer raskt. Når du sier at du ikke vil har råd, begynner jeg virkelig å lure. Hva er det du ikke vil ha råd om? Du sier at skolen ikke er bra, da forventer man seg vel argumenter for eller i mot, ikke råd om å gjøre sånn eller slik? det jeg mener er at jeg ikke vil ha tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 25. mai 2010 #4 Del Skrevet 25. mai 2010 det jeg mener er at jeg ikke vil ha tips. Tips om hva? Som å underbygge argumentene dine, ikke bare komme med løse påstander som at skolen er dårlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest green tea Skrevet 25. mai 2010 #5 Del Skrevet 25. mai 2010 Tips om hva? Som å underbygge argumentene dine, ikke bare komme med løse påstander som at skolen er dårlig? dårlig i sin helhet. mange skoler utvikler ikke nye metoder på hvordan di underviser. eller det å kobniner metoder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #6 Del Skrevet 25. mai 2010 dårlig i sin helhet. mange skoler utvikler ikke nye metoder på hvordan di underviser. eller det å kobniner metoder. Problemet er vel heller det motsatte - at de prøver ut nye metoder i ett kjør slik at det bare blir masse papirarbeid og evaluering for lærerne, og dessuten så prøver de ut metoder som andre land har prøvd før dem med dårlig resultat. De blir jo aldri enige med seg selv om hva slags skole vi skal ha i Nirge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #7 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg mener at systemet, slik det er i dag, er en uting. Det blir ikke tatt hensyn til elevenes praktiske ferdigheter, og elever som er skoletrette møter veggen. Dette er elever som sikkert kunne gjort en kjempejobb om de fikk prøve seg i et praktisk yrke. Man hører jo om enkeltelever som får spesialopplegg med utplassering i bedrifter, og som blomstrer og stortrives. Dette er dessverre ofte enkeltstående solskinnshistorier, skrevet om bøllefrø som har slått om og "begynt på et nytt og bedre liv". Det er ikke nødvendigvis noe den stille, sjenerte jenta, som også er skoletrett og praktisk anlagt, kan drømme om. Skolefagene burde også revurderes. Man burde fått bedre opplæring i ting som er nødvendig å vite i livet. Kjøpsloven, husleieloven og lignende. Jeg mener ikke at elevene skal tvinges til å pugge Norges lover, men ungdommen kunne trenge grunnleggende opplæring. Det er nyttig å vite hva man skal gjøre dersom mobiltelefonen går i stykker etter 2 måneders vanlig bruk, ungdommer bør vite at de har rett på arbeidskontrakt og at de ikke kan kastes ut fra hybelen på dagen bare fordi de ikke godtar en tredobling av leia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -L- Skrevet 25. mai 2010 #8 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg mener også at skolene er dårlig til å legge opp undervisning til hver enkelt elev, samtidig så er det veldig vanskelig. Elevene er på forskjellige nivåer og jeg mener de hadde hatt best læreutbytte dersom klassene hadde vært delt opp i nivåene man var i. Feks de som sleit med å gjøre fremskritt i matte kunne jobbet med tingene de sliter med og lærerne kunne hatt fokus på det. Slik det er nå må enten lærerne holde igjen undervisningen slik at alle får innholdet med seg, dvs de beste blir holdt igjen, eller så må de gå videre og det er mange "svake" elever som ikkje har fått med seg alt innholdet. Hvis de hadde delt klassene opp i hvilket nivå de lå på, tror jeg mange hadde reagert på at man hadde laget et "klassesamfunn", noe som forsåvidt kanskje er riktig, men da mener eg elevene hadde fått bedre lærings utbytte. Et annet alternativ er å ta de svakeste elevene ut av klassene og gi de undervisning i det tempoet de trenger slik at de andre ikkje blir holdt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 28. mai 2010 #9 Del Skrevet 28. mai 2010 Problemet er vel heller det motsatte - at de prøver ut nye metoder i ett kjør slik at det bare blir masse papirarbeid og evaluering for lærerne, og dessuten så prøver de ut metoder som andre land har prøvd før dem med dårlig resultat. De blir jo aldri enige med seg selv om hva slags skole vi skal ha i Nirge. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 28. mai 2010 #10 Del Skrevet 28. mai 2010 Ååååå, eg kjenner at eg fekk utruleg lyst til å starte ein tråd som heiter "Elevane er dårlege, men dei får halde fram likevel". Sorry. Er midt i karakterinnspurten og er i ferd med å tørne av rettebunker. Ikkje ta det personleg, nokon, it's not you, it's me. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 29. mai 2010 #11 Del Skrevet 29. mai 2010 Lovverket sier at elever skal få individuelt tilpasset opplæring, og da skulle man jo tro at både de svake og de ekstra flinke skal få utfordringer på sitt nivå. Men nei, det er i forskrifter fra departementet fastslått at dette bare gjelder de svake, vi må for all del unngå at flinke elever blir enda flinkere. Sakset fra Opplæringslova: § 1-3. Tilpassa opplæring og tidleg innsats Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten. På 1. til 4. årstrinn skal kommunen sørgje for at den tilpassa opplæringa i norsk eller samisk og matematikk mellom anna inneber særleg høg lærartettleik, og er særleg retta mot elevar med svak dugleik i lesing og rekning. Har enda tilgode å høre om lærere som IKKE tar hensyn til sterke elever ved å gi dem pensum f.eks fra høyere trinn. Men jeg tror så gjærne at de som ikke jobber i skoleverket tror dette. Det som provoserer mest er at selvom det står i Opplæringslova om "særleg høg lærartettleik" blir ikke dette gjennomført. Alle har vel fått med seg hvilke ressurser skolene har...? Skolene har IKKE en slik tetthet blant lærere, likevel er det lærerne som er det store stygge ulven når vi ikke klarer gjennomføre all den tilpassede undevisningen vi burde... Ikke rart mange av oss blir utbrendte! Prøv å sette dere i en klasse med 26 elever hvorav 6 trenger tilpasset opplæring! 20 skal følge vanlig undervisning og planer, mens de 6 siste trenger ikke bare en annen plan, ikke sjelden trenger de 6 forskjellige tilpassede planer! Og er du riktig heldig som lærer har du bare 1 assistent ekstra i klassen, og denne har ingenting med organisering og planlegging å gjøre. Alt skal læreren gjøre selv! Jeg ønsker at alle de som klager over norske lærere skal få en uke i en klasse med flere "tilfeller" - SÅ kan de komme med alle de lure forslagene etterpå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå