Hedda-78 Skrevet 25. mai 2010 #1 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg vurderer å få satt inn spiral etter fødsel. Ønsker noe langvarig prevensjon, men har ikke lyst å sterilisere meg helt enda, vurderer å få et barn til om noen år. Men vet ikke om jeg vil velge hormonspiral eller kobberspiral. Så da lurer jeg på hva som egentlig er forskjellene på hormonspiral og kobberspiral. Jeg tåler hormonprevensjon bra (har prøvd 3 pillemerker uten særlig bivirkninger), så da kan man vel anta at jeg tåler hormonspiral bra også? Kan man ha hormonspiral mens man ammer? Er det forskjell i sikkerheten på de to typene? Smerter? Min naturlige syklus er helt grei, og jeg har ikke noe spesielt behov for å blø mindre eller sjeldnere (har 6 ukers syklus, og det er jo ingen ulempe så lenge jeg ikke er prøver...), men det gjør jo ikke noe heller. Erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest molte Skrevet 25. mai 2010 #2 Del Skrevet 25. mai 2010 Det negative med kobberspiral er at du kan få kraftigere menstruasjoner og at den ikke er like sikker som hormonspiral. På den annen side slipper du da å tilføre kroppen hormoner, og det kan være greiere når du skal prøve å bli gravid igjen. Kobberspiral er også billigere. Hormonspiral kan brukes når man ammer. Jeg hadde småblødninger en måneds tid etter innsetting, men har ikke blødd etter det. Hormondosen i spiralen er lav og tåles vanligvis godt. Vet om folk som er fornøyd med begge deler, så det er opp til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 25. mai 2010 #3 Del Skrevet 25. mai 2010 Ein kan ha hormonspiral medan ein ammar, ja. Fordel med hormonspiral er at ein kan miste mensen eller få mindre blødningar og mindre smerter. Hormonspiral er og sikrare enn kobberspiral. Men ein kan få kjipe biverkningar av hormonspiral, og det kan ta lang tid for kroppen å kome i gjenge igjen etter fjering (og dermed lang tid å bli gravid viss ein ynskjer det). Fordelen med kobberspiral er null hormonar, slik at ein har kontroll på syklusen. Ulempen er at nokon får kraftigare og meir smertefulle blødningar. Mannen kan og stikke seg på den under samleie, viss trådane er galt klipt. Eg har kobberspiral, og er godt fornøgd. Har prøvd det to gonger. Fyrste gong var eg ikkje fornøgd, eller dvs, mannen min var ikkje det Han stakk seg på den sjølv om trådane var korte. Men denne gongen fekk me ikkje dette problemet - fordi spiralen var satt riktig inn no! Trådane skal ikkje klippas særleg korte, fordi dei skal folde seg ut og oppoverrundt livmor. Difor skal ein heller ikkje ha sex på ei veke etter innsetting, så trådane har tid på å leggje seg skikkeleg på plass. Dette fekk eg ikkje beskjed om fyrste gongen, og me hadde sex like etter. Dermed vart trådane berre hengande rett ned, ikkje særleg behageleg for partner Så sjå til at den som setter inn har peiling på dette! Hos meg var det faktisk fastlegen som satte den inn riktig, medan gynekologen ikkje hadde peil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå