Gå til innhold

Kan det være diabetes?

qaroline

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest litt på internett om diabetes, og funnet ut at jeg stemmer med veldig mange symptomer. Grøss og gru ...

Her er de jeg har funnet ved litt googling, de markert med X stemmer for meg:

- økt urinmengde og hyppig vannlating (X)

- ofte tørst / drikker mye (X)

- vekttap

- urinveisinfeksjoner (X)

- kløe i skrittet (X)

- slapphet, nedstemthet og trøtthet (X)

- mer kviser enn før (X)

Har vært svært plaget med UVI det siste halvåret, men hver gang jeg har sjekket det har jeg ikke fått påvist noe som helst. Frisk som en fisk var jeg, til tross for at jeg stod og knep beina sammen foran legen fordi jeg var så tissetrengt.

Jeg har ingen i familien som jeg vet om har diabetes. Iallefall ikke i nær familie(ikke lengre ut enn tanter/onkler og søskenbarn). Og jeg er heller ikke overvektig, heller mer mot den andre siden.

Fikk også påvist lavt stoffskifte for rundt en og en halv måned siden, kan dette også ha en sammenheng?

Så.. Burde jeg få testet, eller kan det være noe annet? Hvordan tester legen dette og er det noe jeg burde tenke på før jeg ringer? Tenker jeg blir å ringe i morgen tidlig når jeg våkner.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Du burde absolutt sjekke dette.

Jeg er diabetiker, jeg fikk konstatert diabetes da jeg var 9. Jeg er den eneste diabetikeren i familien, men det skal visstnok finnes noen fjerne slektninger på morssiden som også har diabetes. Jeg har alltid vært normalvektig, men om jeg gikk ned i vekt på den tida husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, veide meg nettopp.. Hadde visst gått ned noen kg likevel, og det på kvelden like etter kveldsmat og diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, veide meg nettopp.. Hadde visst gått ned noen kg likevel, og det på kvelden like etter kveldsmat og diverse.

Eh.. Hurra, enda et symptom på diabetes? Hurra!? Diabetes er ikke noe å juble for.. :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Symptomene dine er svært uspesifikke og gir ikke spesielt sterk mistanke om diabetes, selv om jeg er enig i at dette burde sjekkes for sikkerhets skyld. Drikker du mye, er det naturlig at du tisser hyppig. Urinveisinfeksjon er svært alminnelig hos kvinner både med og uten diabetes. Har du vært behnadlet for dette, er det sannsynlig at legen testet urinen med stix før han stilte diagnosen. På de fleste stix som brukes, kontrolleres urinen for sukker. Dersom du ikke hadde sukker i urinen, er det lite sannsynlig at du hadde særlig forhøyet blodsukker som ved diabetes (selv om negativ urinstix hos ubehandlete diabetikere kan forekomme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Hurra, enda et symptom på diabetes? Hurra!? Diabetes er ikke noe å juble for.. :lete:

Det var et ganske ironisk (eller heter det sarkastisk?) hurra, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...