Gå til innhold

Soleksem

yoga

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er veldig plaget med soleksem øverst på brystet, som raskt blusser opp igjen når jeg er ute i solen. Smører meg på det utsatte området med solfaktor 50, men ser ikke ut til at det hjelper stort. Bruker Aloe Vera i ettertid for å prøve og lindre, men jeg synes heller det fører til at eksemet begynner å klø.

Ønsker veldig å få bukt med dette, slik at jeg kan være ute i solen uten at jeg "ødelegger" huden på området.

Har du noen råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jobber på apotek.

Våre råd er for det første høy faktor. 50 er jo kjempefint, men kanskje du vil tjene på å bytte merke? LRP (La Roche Posay) er solkremer laget for hud som reagerer og anbefales av hudleger. Vi har utrolig mange kunder som kommer tilbake og forteller at akkurat denne solkremen har "reddet" de fra en innesommer.

Aloe Vera kan irritere. Det er faktisk ikke alle som tåler det. Bruk heller en lett fuktlotion og litt hydrokortison om du er veldig rød og irritert.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har mye soleksem selv. Det eneste som hjelper er å gå over til å bruke solkrem som fuktighetskrem, altså for å ikke være et eneste sekund i sola uten beskyttelse - for å være på den sikre siden.

Jeg har det nemlig slik at om jeg skulle glemme å smøre med høy solfaktor, eller er ute på en overskyet og evt regnværsdag, så kan det slå om og bli sol, og DA er jeg øyeblikkelig i gang med å klø, og så er det uten redning for denne sommeren.

Men det er meg. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker forsiktig tilvenning, høy faktor og mest mulig skygge. Jeg har faktisk begynt å ta solarium forebyggende om våren! Når jeg først har fått utslett, må jeg holde meg helt unna sol til det har forsvunnet, eller blir det aldri borte. I tillegg har jeg kjøpt meg et par store hvite herreskjorter på HM som jeg bruker om det er mye sol, med faktor 50+ under.

En kombinasjon av dette funket fantastisk i fjor. Var sikker på at jeg kom til å se ut som kjøttdeig etter 7 dager med steikende sol og få skyggemuligheter på Hovefestivalen i fjor, men fikk faktisk bare tendenser til utslett den ene dagen. Det var helt utrolig, de siste ti årene har jeg fått kraftig utslett på hele overkroppen minst et par ganger i løpet av sesongen, uansett hvor forsiktig jeg har vært. Jeg kunne gå med singlet og shorts og bruke faktor 25 på slutten av uka uten problem, det var luksus det... Jeg ble til og med nesten litt brun! :jepp: Håper det blir slik i år også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg sliter også veldig mye med soleksem.

Men i fjor gikk det mye bedre; jeg smørte meg inn i høy solfaktor og begynte med

å ta sol rett før sommeren kom. Økte tiden i solariumet gradvis. Dermed hadde jeg et

godt underlag sa sommeren kom. Hvis jeg fikk litt soleksem da (noe som klør helt

forferdelig!), så smørte jeg på hydrokortison. Det hjalp iallfall meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid soleksem, uansett forhåndsregler, men har etter hvert lært meg hvordan jeg skal komme meg gjennom helvetet kjappest mulig (for det går over hos meg, om jeg bare holder ut litt..)

- Høy faktor

- Pass på at området ikke blir klamt (ha gjerne en håndvifte tilgjengelig)

- Bruk mye tid i skyggen fram til huden er litt herdet

- :pls: Zyrtec!! (om det først har begynt å stikke & klø er zyrtec uunnværlig)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du går på p-piller er det stor sannsynlighet at det er årsaken. Soleksemen min forsvant så fort jeg kuttet ut ppillene.

Du skal helst ikke utsette soleksemet for sol i det hele tatt,så det eneste du kan gjøre er å å smøre deg inn med solblokk (spf50) på de områdene der eksemen er.

Angående Betakaroten: den skal gjøre at huden tåler mer sol (og kan dermed også være gunstig for de med soleksem) samtidig som man får en dypere brunfarge, men for å få noen vikrning av betakaroten så skal man ha gått på den 30 dager FØR soleksponering, fortsette med den under eksponering og etter sommerferien.

Så det er ikke bare å ta betakaroten en uke før du skal i syden, det kommer ikke hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolita___

Jeg får soleksem hver sommer,selvom jeg blir fort brun og hude min tåler sol blir aldri brent.Jeg bruker de babysolkremene heheh uten parfyme med solfaktor 30.Tror at den parfymen i solkremene er det mange som reagrer på.Jeg tåler de hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...