Tralla la Skrevet 23. mai 2010 #1 Del Skrevet 23. mai 2010 Er det noen som har noen lure tips til innsetting av kontaktlinser? Jeg har lært prinsippene hos optiker, men sliter med å få det til i praksis. Det ene problemet er at linsen føler med fingeren ut igjen. Har det noe med mengden fuktighet å gjøre? Fingeren skal vel være helt tørr, men hvor mye fukt skal være på linsen? Noen ganger får jeg det til, men det er luftbobler under linsen, og den ligger litt "rotete". Hva er best da, lukke øyet igjen og rulle litt rundt, eller fikse det med øyet åpent? (Sist jeg prøvde det falt den ut igjen). til slutt så sliter jeg med at øyet produserer tårer etter ørten forsøk, og alt blir for vått. Jeg sliter da med å holde øyet åpent og taket på øyekanten glipper. Lurer også på hvor lang tid jeg kommer til å bruke før jeg kan få det til på første forsøk. Hvor lang tid tok det for dere andre linsebrukere? Jeg bruker myke endagslinser. Takk for hjelpen - vil ikke gi opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. mai 2010 #2 Del Skrevet 23. mai 2010 Ikke gi opp . Det blir bedre med trening. Jeg sørger for at også fingeren er fuktig. Den blir jo automatisk det når jeg fisker opp linsene fra beholderen så jeg lar fukten være på og balanserer linsa på fingertuppen. Deretter sørger jeg for å se rett mot linsa når jeg skal legge den innpå. For å få det riktig pleide jeg i begynnelsen å legge et lite lommespeil på bordplata og se ned mot det, nå går det helt automatisk og de eneste gangene jeg trenger speil er hvis linsa forskyver seg på øyet (skjer veldig sjelden). Linsa i seg selv lar jeg være helt nyfuktet og det kan gjerne være en liten pytt linsevæske igjen i "hulrommet" som linsa lager. For mye veske nedi der vil imidlertid føre til at linsa blir helt rabiat og skvalper hit og dit og bretter seg dobbelt før du får den på plass, så du må nesten prøve deg fram til du finner riktig væskemengde. Klarer du å få litt væske til å holde seg der, så fjerner du antakelig problemet med luftbobler også. Væsken vil presse vekk evt. luft. Får du luftbobler eller linsa ligger litt rart så bare la den ligge og blunk noen ganger. Det vil stort sett rette seg av seg selv. Min hovedregel er: Gjør noe vondt så må linsa ut igjen, skylles og settes inn på nytt, alt annet retter seg etter litt blunking. Nå er det snart 30 år siden jeg fikk linser første gang så jeg kan ikke helt huske hvor lang tid jeg brukte på å lære meg det. Tror det gikk ganske lett å sette på linsene - det klarte jeg i løpet av et par uker (max.) . Å få dem av tok litt lenger tid - dvs. av måtte de jo hver kveld, men det tok tid før jeg fikk det til uten å plundre. Tror det tok et halvt års tid før jeg gav søren i å bruke speilet som optikeren hadde sagt jeg skulle bruke som hjelpemiddel. Da var jeg blitt såpass fortrolig med linsene at jeg bare klasket dem på . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla la Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 23. mai 2010 Å få dem av er faktisk det enkleste i hele verden - det fikset jeg med en gang. Problemet er å få dem inn. Første gang fikk jeg min mann til å hjelpe meg å sikte - siden jeg skal se oppover ser jeg jo ikke hvor jeg plasserer den. Men det blir jo litt upraktisk i lengden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. mai 2010 #4 Del Skrevet 23. mai 2010 Å få dem av er faktisk det enkleste i hele verden - det fikset jeg med en gang. Problemet er å få dem inn. Første gang fikk jeg min mann til å hjelpe meg å sikte - siden jeg skal se oppover ser jeg jo ikke hvor jeg plasserer den. Men det blir jo litt upraktisk i lengden.. Se oppover??? Jammen...?? Det er jo kjempetungvint. OK, jeg vet det er det optikeren ber meg gjøre når jeg er til kontroll og han skal sette på linse, men siden du er under opptrening - prøv lommespeiltrikset i stedet. Legg speil på bordet, legg linse på fingeren. Se rett inn i speilet (samtidig som du sikter på fingertupp og linse) og klask linse på. Detter linsa av så vil den lande på bordet eller speilet så du slipper ettersøkning på blusekrage og gulv, dessuten. Etterhvert som du får taket på det så kan du droppe speilet og sette linsa rett på og da blir vel i praksis teknikken slik som optikeren har forklart. Du bare tar en liten omvei til du får innøvd sammenhengen mellom øye og finger i påklaskingsøyeblikket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sophiaM Skrevet 23. mai 2010 #5 Del Skrevet 23. mai 2010 Det vil lett gå seg til etter du har blitt vandt med å sette de inn. Alle finner til slutt sin egen måte å gjøre det på som man er komofrtabel med, dette merker du etter en liten stund. Jeg husker at det ikke tok så lang tid før jeg syns det var lett å sette de inn. Optikeren lærte meg en enkel måte: Du åpner øyet, ved å bruke høyre hånd til å åpne øyelokket (håndbaken plassert på pannen), samtidig som du bruker venstre langfinger til å åpne nedre del av øyet, mens du har linsen på pekefingeren klar til å settes på øyet. Det beste er også om du ser rett frem, og ikke oppover, da er det lettere å blunke ut linsen, når du har satt den på plass fordi du ikke kan se om du har satt den på ordentlig eller ikke. Det er også lett å merke om linsen er vrengt før du setter den på øyet. Når du legger den på fingeren er denv rengt hvis den kleber seg litt etter fingeren. Da bare retter du den opp og du vil merke at den ligger rett, som en kopp som du legger intill øyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå