Gå til innhold

DNA-register for alle?


Agnes

Anbefalte innlegg

Ser ikke helt nødvendigheten i å lage register med alle. Heller ikke bare menn. Tror det hadde holdt med at alle som er dømt en gang for straffbare forhold hadde blitt registret. Ellers er det viktig å huske at DNA i seg selv er ikke alltid godt nok til å dømme mennesker for grover forbrytelser. På offentlige steder vil det være DNA fra mange personer, man kan jo da lett bli koblet til forbrytelser som man ikke har gjort. Feil sted til feil tid.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har sett på CSI i det siste, og de er så kjappe med dna-tester. I Norge tar det jo ukesvis. Og manji og alle andre menn som tenker voldtekt: Dna finnes ikke bare i sperm.. en svettedråpe, et hårstrå osv.

Politiet må isåfall være veldig aktpågivende i bruk av dna-tester, og ikke misbruke det som konkluderende bevis når det slett ikke er det. Det vil åpne for å få feil person dømt.

I tillegg lovgivning omkring DNA og gentester, Norge er svært strenge på personvern. Forsikringsselskaper har ikke lov å spørre om slikt. Men er andre land det? Jeg skjønner ikke at de KAN kartlegge det genetiske materialet på island med tanke på å finne arvelige sykdommer uten folks frivillighet, man har da RETT til å velge selv om man vil vite eller ikke. Myndighetene kan ikke tvinge slik kunnskap på folk.

Jeg tror det vil være belastende og ikke så lite forhåndsdømmende å lage et sentralt register med alle menns DNA. Jeg er derimot åpen for å lage et register for 1)alle som får en dom uansett alder 2)innvandrere, spesielt de uten identifikasjonspapirer. Jeg vet ikke statistikk for dette, men får man en dom, så blir framtiden enten: A preventiv virkning, man søker den smale sti B man fortsetter en kriminell løpebane. For alternativ B er det kjekt med DNA-register, og A blir puttet inn som del av det å bli kriminell minst en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke bare en preventiv virkning man søker, men også å spare ressurser i etterforskning + få tak i høyere prosent gjerningsmenn(ok, /kvinner.). Mange voldssaker blir da ikke løst, de vet ikke hvem gjerningsmann er, har ikke funnet noen match med DNA-spor. Mange saker blir også henlagt pga. har ikke ressurser til å etterforske når så mange saker tar så mye ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fi-fay-fo-fam

I smell the blood of an Rødstrømpe  :ler:

(pøser bensin på bålet)

Manji, du har ennå ikke presisert om du har fått med deg at voldsforbrytelser innebærer langt flere forbrytelser enn voldtekt.

Har du noen formening om hovedinnlegget i tråden? I så fall vil jeg gjerne høre din mening, ikke flåsete kommentarer om rødstrømper. Det er mange svært interessante svar i debatten her, og jeg vil gjerne at du føyer deg til listen med et.

Takk dere andre som har svart, dette gir meg hjerneføde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for et DNA-register for alle. Ingen diskriminering der. Det ville kunne redusere ressursbruken en god del i saker hvor biologiske spor er lagt igjen. Hvis du ikke gjør noe galt, så vil du vel heller ikke få problemer med et slikt register. Men hvis huden din blir funnet under neglene på et offer, da kunne det jo være greit å måtte forklare hvordan den havnet der.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et DNA register for alle, hvorfor ikke?

Har man alt sitt på det tørre har man heller ingenting å frykte!

Det samme sier de som ønsker videovervåkning over alt. Ønsker vi oss virkelig et slikt samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

DNA-registre kan misbrukes, og er avhengige av sterk lovgivning som beskytter individet mot misbruk. Vil du ha høyere forsikringspolise fordi genkodene dine sier du kan få sykdom x,y,z?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forberedt på å stemme for video-overvåkning. Men det ligger helt klart mer i kjølvannet av dna registrering. Skulle det være noe form for dna registrering måtte det være av førstegangsforbrytere, evt. kjenninger av politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ressurser tror dere det vil ta å innkalle 4,5 mill personer, teste dem og registrere resultatene? Og hva med de som ikke møter opp?

Staten klarer ikke engang få folk til å møte opp til TB -kontroll og meslingevaksine....

Tror dere virkelig det blir slutt på kriminalitet av slikt? Svææært lite kostnadseffektivt. Hvilket staten har innsett, noe som igjen er grunnen for at man satser for fullt der det trengs; blant kriminelle med alvorlige forhold bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video overvåking? Ja, mange steder kunne det være praktisk med overvåking; uten for banker, i tog... Jeg ser ikke noe problem i dette, - men selvfølgelig skal det informeres på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, kyss meg langt opp der sola aldri skinner. Et DNA register over alle innbyggere er en vederstyggelighet jeg ikke kan fatte at dere er villige til å godta. Da kan vi jo likegodt sette inn en liten mikrobrikke av typen som settes i kjeledyr, og innstallere scanere i alle bygg. Da har myndighetene en sjanse til å virkelig fotfølge undersåttene sine. England er i ferd med å bli en skikkelig politistat, og norge er vel snart like langt(nede) STORESØSTER SER DEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, kyss meg langt opp der sola aldri skinner. Et DNA register over alle innbyggere er en vederstyggelighet jeg ikke kan fatte at dere er villige til å godta. Da kan vi jo likegodt sette inn en liten mikrobrikke av typen som settes i kjeledyr, og innstallere scanere i alle bygg. Da har myndighetene en sjanse til å virkelig fotfølge undersåttene sine.

Og for å sikra seg at alle møter opp og får innstallert den mikrobrikka, så vil den òg erstatta pengar/bankkort - då har ingen noko valg. (Eller vel - vanskeleg utan, i alle fall.)

Det går an å trekka slike ting ut i det som kan virka som absurd. På den andre sida - dersom ei slik mikrbrikke skulle bli operert inn, gjerne på høgre handledd eller i panna, så har ein brått det bibelske dyrets merke... Ooops.

(Er ikkje måte på kor slike diskusjonar kan ta vegen, altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postmann.

Hvis du kikker på linken jeg la ut på side 1, vil du se at tallenes tale er ganske klar. Rundt 90% av voldsforbrytelser i Norge begås av menn.

For noe jælva tull!! Hvorfor forventer du at jeg skal tro de tallene som du har linket til! Jeg tror ikke på tall som er frembrakt av fascistfemier i regjeringen.....Det får da jaggu være måte på!! :evil:

Hvorfor vil du da anse det som diskriminerende om vi bare tester menn?

:o . Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine nå altså.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe jælva tull!! Hvorfor forventer du at jeg skal tro de tallene som du har linket til! Jeg tror ikke på tall som er frembrakt av fascistfemier i regjeringen.....Det får da jaggu være måte på!! :evil:

:o . Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine nå altså.......

Å få igang en debatt med deg er visst nytteløst. Premissene er lagt for debatten allerede, og med dine svar melder du deg herved ut.

Hvis du da ikke akter å fortelle hvorfor du ikke tror på tallene, utover det at det er femifascister som står for dem, eller du kan hoste fram et svar på det som er hovedinnlegget i debatten.

Jeg venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Agnes.

Er du ikke enig i at det burde være for begge kjønn, med tanke på at ikke alle kriminalsaker er voldssaker? Og burde kvinner som ryker sammen å klorer øynene av hverandre ha andre regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til at DNA skal registreres, og så kan andre rote med genene uten at eier vet om det. Leste i en bok om at i USA har de veldig dårlige regler for dette, bl.a. har lure forskere dratt til urbefolkninger og bedt om å få tappe blod. Ja, sier de, det går vel greit. Deres genstammer er jo sannsynligvis veldig interessante ettersom de ikke er blandet ut så mye som mer globale samfunn. Når forskerne kommer hjem, tar de patent på DNA'en fra den personen/det samfunnet. Det betyr at andre forskere ikke får røre materialet (uten tillatelse evt betale store pengesummer) og den som donerte blodet har faktisk mistet bestemmelsesrett over sitt eget arvemateriale. Det er så lett å si at man kan finne ut av mye lurt med genforskning, men FØRST er det mye lovverk og scenarier som må rulles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har amerikanske forskere gjort med arvemateriale fra planter i diverse fattige land. Så finner de kanskej ut at man kan lage greft-medisin av likt, og tjener masse penger. Men gir de noe til det landet planten kommer fra? Nei.

Dette kalles tapping av bio-materiale, og er et heftig tema på eks WTO-møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...