Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om forslaget som går ut på å få alle landets innbyggere registrert i en gen-bank?

Rett og slett et DNA-register til bruk for oppklaringer av forbrytelser.

DNA-prøver kan taes av alle spedbarn når de blir født. Dette kan selvsagt bli dyrt å gjennomføre. Og når over 90% av alle voldsforbrytelser begåes av menn, hva med å spare penger og bare registrere mannlig DNA?

Eller vil du anse dette som diskriminerende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heh, det er nok ganske diskriminerende!!

Er redd et slikt system ville kunne utvikle seg til 1984-samfunn, der storebror ser deg over alt. Men helt greit å ha en database for forbrytelser av en viss grovhet.

Man må ikke tro at alt blir bedre ved å oppklare forbrytelser. Man må også bygge ut nettverket for å forhindre dem, mer politi og flere fengselsplasser.

De siste årene har politiet fått mere midler. Men hva skjer når ikke rettsvesen og fengsel også får mer penger? køer og atter køer. Hvilket igjen kan gi lavere straffer, fordi det ikke er forbryterens feil at det tar så himla lang tid å vente på sin straff.

Skrevet

Et sted må man jo begynne for å prøve å få bukt med kriminalitet, hvorfor ikke et DNA-register.

Er det ikke mulig at et slikt register også vil ha en preventiv virkning? Vil fengslene nødvendigvis overfylles fordi "alle" forbrytelser plutselig oppklares? Og det vil nok i mange tilfeller lette politietterforskeres arbeidsbyrde betrakelig - vil et slikt register nødvendigvis bli et pengesluk?

Skrevet

Tror rett og slett ikke et altomfattende register gjenspeiler et samfunn vi (jeg...) ønsker oss.

Tror ikke det vil ha preventiv effekt. Kriminelle vil heller finne andre måter å skjule sine spor på. ofte er det bakmenn som tvinger andre til å utføre handlingene, disse vil man ikke ledes til via fingeravtrykk.

Mange forbrytelser gjøres av kjente og familie (jfr drap), det hjelper da lite å finne eks mannens fingeravtrykk i huset, da de selvfølgelig alt er det.

Mange forbrytelser setter ikke ogjen fingeravtrykk, eks vold på byen.

I fengsler er det pr i dag inntil 3 års kø fra du er dømt (som i seg selv kan ta 3-4 år pgs kø og anking), så med mindre det bygges flere vil det nok ikke bli bedre.

Uansett må man ha en like bra rettssak som man har i dag, for det er ikke alltid sikert at den som har avsatt fingeravtrykk er den som har utført handlingen, ei heller at det ikke var med flere.

Tror derfor et slikt system vil koste mer enn det smaker.

Skrevet

Idèen om et landsomfattende DNA-register til bruk for politiet stammer fra Storbritannia, der registrering allerede har pågått i mange år, og Storbritannia er ledene innen slik virksomhet på verdensbasis.

Det er politimyndigheter selv i Storbritannia som har kommet med ønsket om å få registrert hele landets befolkning, da erfaringene er gode med det registeret som allerede eksisterer (2 millioner av 60 millioner innbyggere er registrert).

Skrevet

Spør du om det er diskriminerende ?

Selvfølgelig.

Skal man ha et slikt register, noe jeg syns er en bra idè, bør det gjelder for alle.

Skrevet

Ja, jeg spør om det er diskriminerende å bare DNA-registrere menn.

Ved å foreta halvparten så mange prøver, analyser og registreringer, vil man fortsatt ha muligheten til å felle 90% av voldsforbryterne; menn.

Det betyr mye penger spart for forholdsvis stor gevinst.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sikkert en god idè, men jeg synes dette bør gjelde begge kjønn. Ellers blir det nok ramaskrik.

Tror imidlertid at det skal veldig mye ressurser og kronasje til for at man skal få til dette i praksis...

Diva, ikke innlogget

Skrevet

Kikket du på linken min, manji?

Mordet på Anna Lindh i Sverige har bidratt til å gjøre DNA-registrering for hele befolkningen også aktuelt i Skandinavia.

Skrevet

Om man kan kalle dette diskriminerende eller ikke,er jeg sannelig ikke sikker på.

Allerede i dag blir vi testet for alt mulig på Rekruttskolen,de tar AIDS-prøve av deg og du velger helt frivillig om du vil ha svar på resultatet.Men dette løser seg selv,du får ikke tjenestegjøre dersom du tester positivt,så...

Problemet er vel at Forsikringselskaper kan utnytte dette,og det ville være en katastrofe for folk.

Jeg vet at på Island akkurat nå,kartlegger de DNA til alle,i forsknings-øyemed,da slektene og arvematerialet er så godt bevart der oppe(innavl).Dette gjør de i håp om å finne hvordan arvelig sykdommer og slikt følger slekten.Men det har vært veldig stor motstand mot dette,da innbyggerne på Island er veldig redde for at arvelige sykdommer kan brukes mot deg,av forsikringsselskaper.

Skrevet

Ja, det er en spennende diskusjon dette med hva annet enn til politietterforskning et slikt register kan brukes - og misbrukes - til. Personvern vil være essensielt.

Skrevet

For ikke lenge siden, i en sammenheng jeg ikke husker nå, lurte sønnen min på hvorfor i all verden de ikke gjorde akkurat det: tok vare på alles dna slik at det ble lettere å finne ut av når noen hadde gjort noe..

Jeg sitter fortsatt på gjerdet i forhold til dette, men føler ikke spesielt store motforestillinger til å gi fra meg litt dna til et slikt formål. Men så er jo selvsagt problemet hva som evt kan komme i kjølvannet av dette, med tanke på misbruk av informasjon osv.

Skrevet

DNA-prøver kan taes av alle spedbarn når de blir født. Dette kan selvsagt bli dyrt å gjennomføre. Og når over 90% av alle voldsforbrytelser begåes av menn, hva med å spare penger og bare registrere mannlig DNA?

Eller vil du anse dette som diskriminerende?

Kjære Agnes!

Det er ikke bare diskriminerende, men også fullstendig idiotisk!! De fleste opplyste mennesker VET at ikke menn står for 90% av voldsforbrytelser. Det er en GOD del kvinner innblandet her også.

Jadda, Gi opp dine rettigheter og din personlige integritet i kampen mot "terror"! Gi fean i menneskerettigheter også!! Sett menn i bur fra fødselen av, de er bare til "bryderi" og har liten verdi for kvinner alikevell. Selvsagt må man jo plukke ut de mest "perfekte" eksemplarene til forplantning, resten kjører vi i kverna slik som det blir gjort med hanekyllinger. Selvsagt skal jo store multinasjonelle selskaper ha rettighetene til din DNA, alle som motsier dette, skal puttes i konsentrasjonsleier. De som tror det finnes konspirasjonsteorier om feminisme og Neo-Con's torturerer vi, ingen må få vite at vi eksisterer.

Åff kors, så mener jeg jo selvsagt ikke dette, men jeg håper dere forstår at det finnes krefter der ute som absolutt IKKE vil at folk skal ha et VERDIFULLT LIV, med frihet, mangfoldighet og egenskapt lykke. Jeg har forsøkt å advare dere før, men fremdeles er det folk som har hodet i sanden....

Skrevet

Jeg synes det er en god idè med et DNA-register, men det skal selvfølgelig gjelde begge kjønn. Selvfølgelig kan det være problematisk, og det ER jo ikke 100% sikkert - men langt på vei.

Det ville helt klart lette politiets arbeid, og jeg tror som andre har nevnt før meg, - at det vil virke preventivt.

Skrevet

Som sagt registreres allerede DNA på en del forbrytere. Allikevel fortsetter de å gjøre lovbrudd. Så jeg tror faktisk ikke det vil virke spesielt preventivt. Folk sniker i bomringen og kjører for fort ved kamerabokser også, selv om de vet de blir avslørt.

Når det gjelder statistikk sier Kriminalstatistikken fra 1998 at det da var 218.149 straffereaksjoner. 36.543 var mot kvinner, resten menn, dvs at ca 15 % av de straffede var kvinner. Når det gjelder hvor mange som var siktet (tatt til rettssak) var det totalt 28.586, hvorav 4176 var kvinner, dvs ca 20 %.

Skrevet

Kjære Agnes!

Det er ikke bare diskriminerende, men også fullstendig idiotisk!! De fleste opplyste mennesker VET at ikke menn står for 90% av voldsforbrytelser. Det er en GOD del kvinner innblandet her også.

Postmann.

Hvis du kikker på linken jeg la ut på side 1, vil du se at tallenes tale er ganske klar. Rundt 90% av voldsforbrytelser i Norge begås av menn.

Hvorfor vil du da anse det som diskriminerende om vi bare tester menn?

(Og legg merke til at jeg spør, jeg har ennå ikke ytret min mening om saken, så dropp "Kjære Agnes" i svar som ikke er videre kjærlige)

:kgsmil:

Skrevet

Det er diskriminerende fordi det store flertallet av menn faktisk er uskyldige, og de kan føle det som et stort overgrep å måtte påta seg et potensielt ansvar for alle voldsforbrytelser.

Skrevet

Fi-fay-fo-fam

I smell the blood of an Rødstrømpe :ler:

(pøser bensin på bålet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...