Gjest Bond Skrevet 21. mai 2010 #1 Del Skrevet 21. mai 2010 Og nå er det gjort. Foreløpig fortsett i bakterienivå, men en grense ar jo blitt brutt. Hva synes dere - er det positivt? Hvorfor? Eller er det også noe litt småskummelt med tanken? http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250552 http://www.sciencemag.org/cgi/rapidpdf/science.1190719v1.pdf (pdf fra Science) Jeg personlig synes det er fryktelig spennende, men noe i meg tenker på alle de forferdelige sci-fi bøkene man en gang har lest. Mye ukjent, og det ukjente er jo ofte litt vanskelig å akseptere uten frykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twink Skrevet 21. mai 2010 #2 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg synes også dette er veldig spennende! Det åpner jo helt vanvittig mange muligheter, men som du også nevner ikke alt positivt. Det skal ihvertfall bli veldig spennende å følge dette fremover, ihvertfall innenfor medisin! Tar nok lang tid før dette kan tas i bruk sånn i det daglige da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 21. mai 2010 #3 Del Skrevet 21. mai 2010 Kanskje vanskelig å akseptere uten noe frykt. Men det er vel det mennesker alltid har gjort. Prøvd seg på ting selv om man tror det kan gå fryktelig galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 21. mai 2010 #4 Del Skrevet 21. mai 2010 Som blivende Molekylærbiolog gleder dette meg veldig! Synes det er superspennende og et stort gjennombrudd for fagfeltet. Det har åpnet seg masse nye muligheter og det blir veldig spennende å se hva forskerne kan få til framover. Likevel synes jeg selvsagt dette også er skummelt dersom teknologien kommer i gale hender. Slike "kit" som kan kjøpes på nettet for å gjøre andre bioteknologiske prosjekter er allerede lett å få tak i på nett. Dette er jo absolutt en superenkel måte å f.eks. utslette store deler av en befolkning på, med hybridbakterier, antibiotikaresistens ol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 21. mai 2010 #5 Del Skrevet 21. mai 2010 Dette er et fint, men lite steg fremover. Venter og gruppa hans har jobbet lenge med dette prosjektet de har garantert fått mye ny kunnskap, om ikke biologisk så i allefall teknologisk. Men dette er nok bare en parentes i det litt større sammenhengen, det første trinnet i å lange mikroorganismer med spesifikke oppgaver. Han har nevnt vaksine produksjon Co2 nøytralisering og oljevern. På kort sikt ser jeg ingen terrorfare med dette, for utenom det er snakk om statsterrorisme. Ingen gruppe uansett hvor smarte folk de har tilgjengelig har ikke infrastruktur og kapital til å gjennomføre noe lignende. Og om det er statsoverhoder som ønsker å benytte denne teknikken til terror vil det være svært lett å kjøre hele sin egen nasjon i avgrunnen. På kort sikt ser jeg farene med manglene regelverk innen molekylær biologien. Lenge har det svirret patenter for det ene og det andre og nå må det komme klare retningslinjer for hvordan disse nye livsformene skal bli under menneskelig kontroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #6 Del Skrevet 23. mai 2010 Dette er et fint, men lite steg fremover. Venter og gruppa hans har jobbet lenge med dette prosjektet de har garantert fått mye ny kunnskap, om ikke biologisk så i allefall teknologisk. Men dette er nok bare en parentes i det litt større sammenhengen, det første trinnet i å lange mikroorganismer med spesifikke oppgaver. Han har nevnt vaksine produksjon Co2 nøytralisering og oljevern. På kort sikt ser jeg ingen terrorfare med dette, for utenom det er snakk om statsterrorisme. Ingen gruppe uansett hvor smarte folk de har tilgjengelig har ikke infrastruktur og kapital til å gjennomføre noe lignende. Og om det er statsoverhoder som ønsker å benytte denne teknikken til terror vil det være svært lett å kjøre hele sin egen nasjon i avgrunnen. På kort sikt ser jeg farene med manglene regelverk innen molekylær biologien. Lenge har det svirret patenter for det ene og det andre og nå må det komme klare retningslinjer for hvordan disse nye livsformene skal bli under menneskelig kontroll Du verden, her var det mye dårlig norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. mai 2010 #7 Del Skrevet 24. mai 2010 Du verden, her var det mye dårlig norsk. Det går fort i svingene, men om du ikke liker det, så la vær å les det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 26. mai 2010 #8 Del Skrevet 26. mai 2010 Det er absolutt spennende! Men ser at dette kan ha både gode og dårlige konsekvenser på sikt. Det er ihvertfall et steg videre.. hva det hele vil føre til på sikt kan man jo fabulere om i tankespinn osv. Det åpner jo for et hav av muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #9 Del Skrevet 28. mai 2010 Det går fort i svingene, men om du ikke liker det, så la vær å les det.. hihi. Man må jo lese for å se feilene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hard Ride Skrevet 5. juli 2010 #10 Del Skrevet 5. juli 2010 noe i meg tenker på alle de forferdelige sci-fi bøkene man en gang har lest. Mye ukjent, og det ukjente er jo ofte litt vanskelig å akseptere uten frykt. Jeg synes det bare er spennende, og dessuten tror jeg vi er døde før dette kan utvikle seg til noe skummelt så det er ikke noe å bekymre seg for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå