Gjest Mie Skrevet 21. mai 2010 #1 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg er ei jente på 20 år. Har slitt veldig mye med forskjellige fysiske plager siden desember/januar. Jeg er sliten og trøtt hele tiden, kvalm, slapp, svimmel, har hodepine og vondt i kroppen (spesielt rygg/nakke/skuldre, og i beina). Var sykemeldt i februar/mars, men nå er jeg tilbake i full jobb. Legen min har ikke funnet noe galt. Alle blodprøver har vært normale. Det jeg sliter mest med er trøttheten. Jeg sover ekstremt lenge, og våkner nesten aldri av meg selv. Samboeren min må derfor dra meg ut av senga når jeg må stå opp. Sover gjerne opptil 20 timer hvis ingen våkner meg. Vekkerklokker sover jeg også gjennom. Hører dem ikke. Har forsovet meg til jobb flere ganger fordi jeg ikke hører vekkerklokkene og telefonen som ringer. Det er like vanskelig å stå opp om jeg har sovet 7-8 timer eller ett døgn. De andre fysiske plagene merker jeg best på jobb. (Er mye fysisk arbeid på jobb) Har smerter i hele kroppen, kaster opp, har hodepine og føler at jeg må besvime. Jeg orker ikke gjøre noe annet enn å jobbe, slappe av og sove, og blir dårlig av f.eks å gjøre husarbeid eller gå på butikken. Det jeg lurer på er om noen har hatt noe lignende, eller om noen har noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest canvas Skrevet 21. mai 2010 #2 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Det eneste tipset jeg kan gi er å dra til lege! Uansett hva så bør du få en _skikkelig_ utredning til du finner svar på hva som er galt, for sånn skal det absolutt ikke være (er ikke alt man kan finne på blodprøver..). Lykke til uansett Endret 21. mai 2010 av queenzie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mie Skrevet 21. mai 2010 #3 Del Skrevet 21. mai 2010 Takk, queenzie! Har prøvd å få svar fra legen min, men hun ville bare gi meg sykemelding etter sykemelding, selv om det ikke hjalp. Hun skulle sende henvisning til MR, men så hadde hun visst "glemt det" neste gang jeg var der. Grunnen til at jeg skulle ta MR, var at jeg sa at mamma har ME, og hun sa at vi kunne jo ta MR og andre tester for å se om det kunne være det. Men så ombestemte hun seg noen uker senere og sa "jeg tror ikke det er noe galt i hodet ditt, så jeg tror ikke du trenger å ta MR." Fikk også beskjed om at det var psykisk, selv om jeg har det kjempefint, bortsett fra disse fysiske plagene. Har endelig fått byttet lege og har snart time der. Men hadde vært veldig fint hvis noen som har hatt noe lignende kunne hjelpe meg litt mens jeg venter. Enten tips eller erfaringer. Er så slitsomt å ikke vite hva som er galt og hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plutseliten Skrevet 21. mai 2010 #4 Del Skrevet 21. mai 2010 Hmm... Leste i et blad for ikke så lenge siden om en slags sykdom, en utmattelses-sykdom. Var visst ingen prøver som kunne påvise den, men hvis man har mistanker om at det kunne ha vært det, så kan dem jo finne det ut. Sier ikke at du har en sykdom, det hørtes ganske feil ut det her.. Mener bare at jeg hvertfall hadde blitt bekymret hvis jeg kunne ha sovet 20 timer i strekk og aldri følt meg uthvilt og opplagt.. De hadde mange av symptomene du beskriver. Dra til legen og få full utredelse i alle fall. Du kan ikke ha det sånn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 21. mai 2010 #5 Del Skrevet 21. mai 2010 hei det du skriver minnet veldig mye om meg selv, men har du fått tatt de ''riktige'' blodprøvene? det har du sikkert siden du skriver alle. men da min lege ville teste meg, sa jeg at sist jeg tok blodprøve så var det ikke noe galt. fikk til svar at jeg da hadde tatt noen andre prøver, å at han ville teste alt det andre, hva nå enn det betyr :/ uansett - jeg fikk påvist jernmangel, det kan ikke være noe sånnt? som sagt sikkert ikke siden du er testet, men det du skriver minner sånn om meg selv at jeg ville allikevel svare=) håper du finner utav det! klem fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mie Skrevet 21. mai 2010 #6 Del Skrevet 21. mai 2010 Tror jeg har sjekket om jeg har jernmangel, men kan jo sjekke på nytt. Hadde det for noen år siden, og kan ikke huske at det var så ille som nå, men man vet jo aldri! Takk for tips ihvertfall. Husker du hva den sykdommen het, Plutseliten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 21. mai 2010 #7 Del Skrevet 21. mai 2010 neida, men du har jo tatt alle tester ogsånn, så det er sikkert testet det også, men jeg vet om flere som har vært så dårlige pågrunn av det at de ikke har fungert, og heldigvis gikk ikke min jernmangel sålangt som deres plager gjorde, men jeg ville ihvertfall si fra om det kunne være det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #8 Del Skrevet 23. mai 2010 Be om grundig sjekk fra lege. Kan det være ME? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #9 Del Skrevet 23. mai 2010 To tips: Som nevnt før, lege og grundig utredning. Spør om henvisning til psykolog så kan du få luftet irritasjonen din. Men det som hjalp meg da jeg var i en slik situasjon som deg var sex. Med eller uten partner. Med sex mener jeg ikke alltid samleie, men nærheten. Det løsner noen hormoner som jeg ikke husker hva heter (samme som når man trener, men hvis man er syk er det ikke alltid så greit å få trent) som gjør deg glad. Man må jo ikke ha veldig energisk sex, men bare å oppleve mye av den nærheten. Lykke til, og god bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå