Gå til innhold

Erfaringer med å utsette mens

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaring med å utsette mensen i lengre perioder. Selv har jeg ikke hatt mensen siden januar, men har den også nå, da jeg gikk tom for p-piller to dager før jeg fikk ny resept. :fnise:

Men det jeg lurer på, er om det er noen andre som har gjort dette over lengre tid, altså måneder/år. Helsesøster sa til meg at hun ville helst at jeg skulle blø etter å ha tatt 3x21 piller, for hvis ikke kunne jeg visstnok få det når som helst. Jeg nikket nå og smilte, men tror nok jeg bare kommer til å hive innpå med piller så lenge jeg kan for å holde mensen unna.

Men vil den da etter hvert bare komme uansett? Er det en slags "grense" for hvor lenge man kan utsette den? Vil gjerne høre andres erfaringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte vil den komme av seg selv etterhvert, noen opplever en ekstra kraftig mens som plutselig kommer om de utsetter for lenge.

Mange utsetter i flere måneder uten problemer, og mange mister også mensen ved bruk av f.eks Cerazette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par år drev jeg å utsatte mensen flere ganger. Jeg tok gjerne 3 brett på rappen. I følge samboeren ble jeg skikkelig premenstruell da jeg utsatte mensen. En annen ting et at eter 3 brett ville kroppen min ha mensen og da var det ikke vits i å utsette den lenger. Nå utsetter jeg ikke mensen med mindr ejeg må, samma hvor kjipt det er å ha mensen. Jeg bruker forøvrig Yasmine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sa til meg at det ikke var noe problem å utsette menstruasjonen, så jeg har den ca 2 ganger i året. Utrolig deilig å slippe det "sølet", og er fornøyd med den løsningen.

Har ikke merket kraftigere mens, eller uregelmessigheter hverken fysisk eller psykisk på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Loette p-piller noe jeg har gjort i 4 år. Jeg tar 3x21 piller på rappen før jeg tar en pause, og får mensen. Syntes det er en veldig grei løsning. Greit å få mensen en gang i blant for å bekrefte at alt er som det skal også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente27

Har selv aldri hoppet over mer enn to mensperioder med p-piller (altså tatt 3x21) og det har gått greit.

Med ved bruk av PrimolutN som enkelte får utskrevet dersom mensen havner midt i sydenferien/bryllupet eller lignende så har syklusen min blitt litt herja i et par måneder.

Feks.

Primolut i 10 dager, startet noen dager før forventet mens.

4 dager etter avsluttet "kur" fikk jeg sterk mens i to dager.

2 uker etter dét igjen, vanlig mens i 3-4 dager.

6 uker etter det igjen, veldig sterk mens på nesten ei uke.

Deretter inn i normal gjenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri utsatt så veldig lenge, pga hormonfeil i familien som kan bli trigget. Men har utsatt med ca 2 måneder. Jeg får helt sinnsyke smerter i alle mulige pms måter. Hode, korsrygg og mage. Og mensen blir enten veldig kraftig eller nesten ikke i det hele tatt! Blir også ekstra gretter og hormonell selvfølgelig også!

Mens hvis jeg ikke hopper over får jeg kanskje litt vondt i magen, men det er alt!

Endret av Konstantin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gynekolog anbefalte meg å ta 3x21 piller før pause (fordi jeg er tynn og trenger østrogenet visstnok). Kroppen min er derimot ikke enig i dette og gir meg blødning hver mnd, piller eller ikke.

Alle legene og helsesøstre jeg har snakket med har sagt at det er greit å ta tre brett i slengen, men at det da bør komme en pause. Grunnen vet jeg ikke, men kanskje faren for blodpropp blir større om du går på pillene konstant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som andre skriver her 3 brett og så mensen. Hørte en gang at man aldri skal utsette det lengre enn det, for det kunne ha visse bivirkinger. kan selvfølgelig være b**ls**t, men tørr ikke å hoppe over lengre enn det.

Er jo ikke så ille å ikke utsette lengre, har bare mensen 4-5 ganger i året da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest typish

legen min sa at jeg trygt kunne bruke prevansjonen i 3 mnd av gangen, men minst ha 4 blødninger i året hvis du skjønner. da går det opp i opp. grunnen er at hvis man går lenger enn 3mnd uten mensen så vil det komme mellomblødninger og forstyrrelser i syklusene eller noe sånn og det er jo ikke noe gøy, men 3mnd - mens - 3mnd - mens.... funker veldig bra for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...