Gå til innhold

kort spm om abortpillen

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei, jeg fannt ut at jeg var gravid i går og har kjøpt abortpillr i dag. så lurer jeg på når jeg kan ta ny test får å skjekke om det funkerte? noen som vet vor lenge mann må vente?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet at du er gravid kan du ikke ta angrepille, hvis det er det du mener, den vil ikke ha noen effekt. Ta kontakt med fastlege eller kanskje helsestasjon, så får du henvisning til sykehus og antagelig medisinsk (kjemisk) abort. Det er litt mer komplisert enn bare én pille og en ny test.

Skrevet

okay,,,,men de sa jo at den kan tas innen 72 timer å jeg fannt jo ut igår at jeg er gravid. å har uansett tatt abortpillen. noen andre som vet vilken medesin jeg snakker om????

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Angrepillen, som du kaller abortpille, kan taes innen 72 timer etter samleie, ikke 72 timer etter du har funnet ut at du er gravid. Ta kontakt med legen din i morgen du.

Gjest SmallTalk
Skrevet

okay,,,,men de sa jo at den kan tas innen 72 timer å jeg fannt jo ut igår at jeg er gravid. å har uansett tatt abortpillen. noen andre som vet vilken medesin jeg snakker om????

En angrepille (som er det du har tatt) skal tas innen 72 timer etter samleie for å forhindre et eventuelt befruktet egg i å feste seg. Det er altså ikke en abortpille, og vil ikke fungere dersom du allerede er gravid.

Dersom du er gravid og skal ta abort, så må du kontakte lege eller sykehus også vil du få veiledning fra dem. Du vil uansett ikke få kjøpt abortpiller reseptfritt på apotek, da dette er noe sykehuset vil gi deg.

Skrevet

javel jeg får ta den andre testen i morgen å se om det har funket da. Det er jo samme som er i pillene. Å som i p-pille. hadde tengt å slippe å dra til lege, for jeg skal ikke til han før om 4 uker.

Gjest Gjest
Skrevet

javel jeg får ta den andre testen i morgen å se om det har funket da. Det er jo samme som er i pillene. Å som i p-pille. hadde tengt å slippe å dra til lege, for jeg skal ikke til han før om 4 uker.

Nei.

Angrepille og p-pille/annen hormonprevensjon:

Endrer utfloden for å ta ødelegge sæden

Hindrer eggløsning

Ødelegger livmorslimhinnen for å hindre et befruktet egg i å feste seg

Abortpille:

Første tar livet av fosteret

Andre får livmoren til å trekke seg sammen

Gjest SmallTalk
Skrevet

Men herregud, da! Poenget er at det du har tatt en er angrepille, som er en ekstremt konsentrert p-pille. Dette er absolutt ikke noen abortpille og vil ikke ta livet av et forster dersom du allerede er gravid. Er dette så vanskelig å forstå?

Det er ikke det samme innholdet i angrepiller og abortpiller. Abortpillene dreper stopper et allerede festet foster i å utvikle seg, imens angrepillene forhindrer det i å feste seg, slik at du ikke blir gravid. Du skjønner forskjellen, ikke sant?

Forøvrig så er det to runder med piller i en medisinsk abort. En runde for å stoppe utviklingen av fosteret, og en runde for å sette igang selve aborten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig at det er bare å kjøpe en pille på butikken for kvitte deg med et uønsket barn?? Og så ta en test etterpå for å se om det har funka?? Er det mulig...

Skrevet

Det viser hvor uopplyste dagens ungdom er, tross all informasjon som bir presset nedover huene på dem.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det viser hvor uopplyste dagens ungdom er, tross all informasjon som bir presset nedover huene på dem.

Ikke veit jeg hvor gammel TS er, men jeg var ikke så uopplyst når jeg var 15 engang.

Skrevet

jeg ringkte legevakten nå å spurte om når jeg kunne ta testen og han sa at jeg ikke tregnte ta test for di abortpillen altid virket. bra noen har peiling.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg ringkte legevakten nå å spurte om når jeg kunne ta testen og han sa at jeg ikke tregnte ta test for di abortpillen altid virket. bra noen har peiling.

Hvis du har sagt abortpille så har dere nok snakket forbi hverandre.

En angrepille dreper ikke fosteret/embryoet, så hvis du ikke gjør noe mer enn dette, lykke til som gravid!

Gjest Katee
Skrevet

Foreslår at du tar den graviditetstesten en gang til jeg, ellers får du deg kanskje en overraskelse om noen mnd.er... :sukk:

Skrevet

Når du finner ut av at du er gravid, har du allerede vært gravid i ca 2 uker. Det vil da si at de 72 timene en ANGREpille vil fungere har vært for leeeenge siden.. Jeg håper for din del at dette bare er tull for det høres jo helt sykt ut at du nekter å tro på det som skrives her.

"Abortpille" får du bare hos lege/på sykehuset, og hvis du har sagt abortpille til han på legevakta har han jo trodd at det var det du hadde tatt, og ikke angrepille.

Skrevet

Du får ikke kjøpt abortpiller på apoteket, kun angrepille (NorLevo), og det er noe helt annet og vil ikke fungere dersom du allerede er gravid.

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

TS!

Du kan ikke kjøpt abortpille, så du referer til er angrepille. Jeg foreslår at du ringer legevakten og sier at du har tatt en angrepille! :)

Dersom legevakten har sagt dette har du utelatt noe informasjon, eller sagt at du har tatt abortpillen.

Men hvis du ikke har noen interesse av å høre, så er det du som får deg en overraskelse om et par måneder ;) Skulle gjerne sett fjeset ditt når du finner ut at du må bli mamma :)

Endret av Krizzy
Gjest anonym
Skrevet

Så vidt jeg vet så må en dame få søkt om abort fra legen sin og bli innlakt på sykehus for å få muliget for å få abortpille. Og en sykepleier må gi det til hun opp i skjeden- to stikkpiller.

Så da tenkte vel legevakten at TS hadde vært på sykehus og blitt skrivd ut etter at aborten var ferdig- men at TS var usikker på om det virkelig var sant at fosteret var borte.Så da sa legevakten til svar at det alltid virket. Pga de tenker selvsagt at ingen lege med riktig utdanning ville skrivd hun ut fra sykehuset som fortsatt gravid- når hun var der for abort.

Abortpille inneholder ikke hormoner som stopper eggløsning og det fins ikke på apoteket. Så nei- du har ikke tatt noe abortpille og du er fortsatt gravid.

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg har tatt angrepille, denne fikk jeg streng beskjed om å ta innen det har gått 72 timer etter samleie, aller helst innen 48 timer.

Jeg har tatt abortpille også. Måtte til legen, ta test, prate etc etc, så innom sykehuset 3 uker senere, ta en pille, for så å måtte ligge på sykehuset en hel dag et par dager senere til fosteret var ute.

Så, TS;

1) Man får ikke kjøpt abortpille på apoteket

2) Man kan ikke ta angrepille etter at man har oppdaget at man er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...